AnonymBruker Skrevet 26. februar #41 Del Skrevet 26. februar NoaideBiehtar skrev (17 timer siden): Det er ikke lønnsomt å utsette høyere utdannelse med flere år, uten vgs vitnemål i mellomtiden, hvis man er i stand til å gjennomføre vgs på ordinær måte. Jo, det er det da virkelig ofte. Jeg kjenner MANGE som tjener bedre uten utdannelse enn med. Veldig ofte fører ikke utdannelse til bedre lønn, bare mer interessant jobb. AnonymBruker skrev (15 timer siden): For mange studieretninger er det ikke nok med de fagene. Medisin feks krever realfag Anonymkode: 2e1c8...63d Det er fortsatt mye lettere å ta de 5-6 fagene pluss realfag, enn å måtte ta opp igjen alle fagene man ikke fikk 6 i i løpet av tre år på vgs. AnonymBruker skrev (15 timer siden): De 6 fagene er gullbilletten til kun GENS. Hvis man ønsker å ta studier som krever realfag vil det ikke være nok. Da må man ha andre fag Anonymkode: b7d19...fee Men det er uansett ikke i nærheten like mange fag AnonymBruker skrev (14 timer siden): For å være ærlig er det nok to forskjellige grupper som peiler seg inn på medisin og de som faller inn under 23/5. Siste gruppe er vel for å ikke utelate de som ikke har skolemodne på Vgs. Hvis noen slipper "billigere" unna med denne regelen er det greit nok. De kommer mye seinere inn i arbeidslivet som ferdigutdannet Anonymkode: 2e1c8...63d Tull. Kjenner flere som gjorde det helt elendig på vgs, som er leger, psykologer, veterinærer etc i voksen alder. Derimot kjenner jeg ikke et eneste menneske som kom inn på medisin rett etter vgs, absolutt alle har måttet ta opp fag som privatist. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg synes det er en god ordning. Person A vil jo være ferdig utdannet/nesten ferdig og får da gå ut i det som trolig er en høyere lønnet jobb med en gang etterpå. Person B var ikke i stand til å fullføre vgs på ordinært vis og har i mellomtiden jobbet evt gått arbeidsledig i det som stort sett er lavtlønnede yrker hvor man sliter og snur på kronene før den evt som mer voksen og moden med den regelen før en ny mulighet for å ta en utdanning og få bedre arbeidsmuligheter i jobbmiljøet. Vedkommende vil likevel være eldre ferdig utdannet og slik ligge lønnsmessig lavere på lønningslisten mtp ansiennitet i mange mange år til sammenlignet med Person a sett i samme jobb. Så dette er noe som gir de som er litt eldre en ny mulighet til en bedre fremtid i arbeidslivet. Det vil neppe være foretrukne vei mtp at det er et tapsprosjekt kontra Person a hele veien. Anonymkode: fec5e...36a Droppe ut av vgs, jobbe som fisker til man er 23 og legge seg opp noen millioner, få 6 i realfagene og de 5/6 fagene, starte på medisin når man er 28. Hvordan mener du dette ikke lønner seg foran å slite seg gjennom vgs med dårlige karakterer (fordi man er umotivert og umoden, ikke fordi man er dum) og så aldri komme inn på et interessant studie fordi alle de dårlige karakterene drar ned og ikke ikke hjelper å ha 6 i norsk, engelsk og alle realfagene fordi 2’eren i IKT, kunsthistorie og dramaturgi drar ned… AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser ingenting i det nye regelverket som tilsier at 23/5 blir 23/6. Snarere tvert imot. Så vidt jeg kan se bortfaller kravet om dokumentasjon for 5 års yrkespraksis, så om noe blir 23/5-regelen nå 23/0, ikke 23/6. Akkurat det at man ikke lenger kan poengberegnes etter 23/5 om man har vitnemål tror jeg i seg selv vil slå negativt ut for svært få, selv om jeg ikke helt skjønner poenget med å endre dette. Jeg synes imidlertid det er rart at de fjerner praksiskravet da jeg trodde dette var noe av essensen i 23/5. Anonymkode: a9601...704 Helt enig. Anonymkode: 26ad7...085 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #42 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ser ingenting i det nye regelverket som tilsier at 23/5 blir 23/6. Snarere tvert imot. Så vidt jeg kan se bortfaller kravet om dokumentasjon for 5 års yrkespraksis, så om noe blir 23/5-regelen nå 23/0, ikke 23/6. Akkurat det at man ikke lenger kan poengberegnes etter 23/5 om man har vitnemål tror jeg i seg selv vil slå negativt ut for svært få, selv om jeg ikke helt skjønner poenget med å endre dette. Jeg synes imidlertid det er rart at de fjerner praksiskravet da jeg trodde dette var noe av essensen i 23/5. Anonymkode: a9601...704 Ja, det trodde jeg også. At man anså yrkeserfaring + noen få fag som likeverdig med et fullt vitnemål. Med 23/0 blir det jo nok med livets harde skole, som da erstatter tre år på vgs. Men synes ikke det var rettferdig med 23/5 heller, da jeg tok opp fag på voksengym i gamle dager var det mange som tok bare 4 eller 6 fag og kom inn på høyere utdanning med det bare fordi de hadde barn. Det sendes litt feil signal hvis det å få barn kan likestilles med å ta utdanning. Anonymkode: b3102...956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #43 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (9 timer siden): Men er dette greit? Her skal vi være "snille" med dem som ikke var "modne" for VGS. Men hvorfor i alle dager skal vi straffe de som kom seg gjennom med en livsvarig 20+ karakterdom, når de andre får komme gjennom med så lite som 6? Kanskje vi skal la begge gruppene komme seg til utdanning og ikke lage livene til den ene gruppen til et potensielt helvete? Du mener person A var ikke i stand til å fullføre regner jeg med? Men hvorfor skal vi plutselig være så snille med dem, men ikke være snille med de som ikke klarte seg så bra på VGS? Er litt disconnect her. Den siste personen skal vi faktisk straffe, fordi han kom seg gjennom VGS. Nå sitter han der med 20+ karakterer. Lykke til. Og kanskje personen til og med var syk, men kom seg gjennom VGS så vidt. Skjønner du hva jeg mener? Du får håpe på å bli gjenfødt med den kunnskapen da, sånn at du ikke går glipp av den "gullbilletten" i neste liv. Du kan jo gjøre litt fortgang i det sånn at du slipper i å leve i en så tyngende urettferdighet i samme slengen. Anonymkode: 8835f...4af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 26. februar #44 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo, det er det da virkelig ofte. Jeg kjenner MANGE som tjener bedre uten utdannelse enn med. Veldig ofte fører ikke utdannelse til bedre lønn, bare mer interessant jobb. Anonymkode: 26ad7...085 Du kjenner ikke MANGE unge uten vitnemål fra vgs som tjener godt nei. I dagens samfunn har dessverre de som ikke fullfører vgs blitt "tapere" og det er utrolig vanskelig å komme seg ut av lavtlønnsyrker uten vitnemål fra vgs. For 20 år siden, ingen krise, i dag er det noe helt annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #45 Del Skrevet 26. februar NoaideBiehtar skrev (4 minutter siden): Du kjenner ikke MANGE unge uten vitnemål fra vgs som tjener godt nei. I dagens samfunn har dessverre de som ikke fullfører vgs blitt "tapere" og det er utrolig vanskelig å komme seg ut av lavtlønnsyrker uten vitnemål fra vgs. For 20 år siden, ingen krise, i dag er det noe helt annet. Jeg er ikke den du svarer, men jeg kjenner en del sånne faktisk. Som gikk rett i jobb og både tjener godt og kom inn på boligmarkedet på riktig tidspunkt slik at de også har mye lavere boutgifter. Men spørs så klart hva du mener med "unge" .Det fungerer nok ikke like godt for de som går ut av skolen i dag. Anonymkode: b3102...956 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #46 Del Skrevet 26. februar Quote Jeg ser ingenting i det nye regelverket som tilsier at 23/5 blir 23/6. Snarere tvert imot. Så vidt jeg kan se bortfaller kravet om dokumentasjon for 5 års yrkespraksis, så om noe blir 23/5-regelen nå 23/0, ikke 23/6. Akkurat det at man ikke lenger kan poengberegnes etter 23/5 om man har vitnemål tror jeg i seg selv vil slå negativt ut for svært få, selv om jeg ikke helt skjønner poenget med å endre dette. Jeg synes imidlertid det er rart at de fjerner praksiskravet da jeg trodde dette var noe av essensen i 23/5. 23/6 står vel for 23 år og 6 fag til utdanning. Ikke vanskeligere enn det. Men uansett, du glemmer litt poenget med at det nå blir mer risikabelt å fullføre VGS nettopp fordi du får et vitnemål med 20+ karakterer på. Da vil det alltid ligge i bakhodet ditt at hvis jeg dropper ut, kan jeg ta i bruk 23/6 og slippe denne unødvendige risikoen. Hvis 23/6 eller 25/6 etc. gjøres tilgjengelig for alle så blir man ikke redd for å ødelegge livet sitt etter VGS fordi du har fått et vitnemål. Når regelen gjelder for alle vil du få muligheten til å få litt hjelp senere i livet, akkurat som de uten vitnemål får, og det blir ikke et insentiv til å droppe ut. Skjønner du at det er mye bedre? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #47 Del Skrevet 26. februar (endret) Denne tråden kan bli aktuell for politikerne når de skal vurdere dette i høring i 2025. Hvis du er enig med TS / kritikken på det nye regelverket, ikke nøl med å gi en tommel opp på første posten i tråden. Du kan også sende inn innspill/mail til kunnskapsdepartementet. Jeg mener det nye forslaget deres om opptak til høyere utdanning gjør mer skade enn nytte. Det nye regelverket straffer de som kommer seg gjennom VGS med et vitnemål, og gjør at de aldri igjen kan få en raskere vei til utdaninng. Dette er meget urettferdig i mine øyne, og det gir også insentiv til å droppe ut av VGS. Endret 26. februar av yuleassagai 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #48 Del Skrevet 26. februar NoaideBiehtar skrev (18 minutter siden): Du kjenner ikke MANGE unge uten vitnemål fra vgs som tjener godt nei. I dagens samfunn har dessverre de som ikke fullfører vgs blitt "tapere" og det er utrolig vanskelig å komme seg ut av lavtlønnsyrker uten vitnemål fra vgs. For 20 år siden, ingen krise, i dag er det noe helt annet. Jo. Eller det kommer an på hva du mener med å tjene godt - ikke mange med millionlønn, men flere som er f.eks. butikksjef og tjener mer enn sykepleiere, lærere, fysioterapeuter, jurister som ikke er advokater etc. Eller jobber i forsvaret og tjener veldig mye bedre enn de overnevnte. Utdannelse lønner seg oftest IKKE økonomisk sett. yuleassagai skrev (5 minutter siden): 23/6 står vel for 23 år og 6 fag til utdanning. Ikke vanskeligere enn det. Men uansett, du glemmer litt poenget med at det nå blir mer risikabelt å fullføre VGS nettopp fordi du får et vitnemål med 20+ karakterer på. Da vil det alltid ligge i bakhodet ditt at hvis jeg dropper ut, kan jeg ta i bruk 23/6 og slippe denne unødvendige risikoen. Hvis 23/6 eller 25/6 etc. gjøres tilgjengelig for alle så blir man ikke redd for å ødelegge livet sitt etter VGS fordi du har fått et vitnemål. Når regelen gjelder for alle vil du få muligheten til å få litt hjelp senere i livet, akkurat som de uten vitnemål får, og det blir ikke et insentiv til å droppe ut. Skjønner du at det er mye bedre? Nettopp! Blir denne regelen stående må alle vurdere innen siste år på vgs om det vil lønne seg å heller droppe ut og jobbe noen pr før man kan surfe seg inn på et studie. Får man en 2’er første året på vgs er håpet omtrent ute hvis man fullfører. Dropper man derimot ut, ordner det seg. Anonymkode: 26ad7...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 26. februar #49 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jo. Eller det kommer an på hva du mener med å tjene godt - ikke mange med millionlønn, men flere som er f.eks. butikksjef og tjener mer enn sykepleiere, lærere, fysioterapeuter, jurister som ikke er advokater etc. Eller jobber i forsvaret og tjener veldig mye bedre enn de overnevnte. Utdannelse lønner seg oftest IKKE økonomisk sett Aonymkode: 26ad7...085 Spørsmålet er ikke hvorvidt det lønner seg å ta høyere utdannelse, det handler ikke denne tråden om i det hele tatt. Påstanden var at det lønner seg å gå (minst) fire år uten vitnemål fra videregående skole før man begynner å studere. Premisset for diskusjonen er jo at man skal studere - de som ikke skal studere bryr seg jo ikke om regelen vi diskuterer. Da er det ikke lønnsomt å utsette studiene i fire år. Du blir ikke butikksjef eller får en karriere i forsvaret mens du suller rundt som en umotivert 17-åring som venter på å bli 23. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #50 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (3 timer siden): Denne tråden kan bli aktuell for politikerne når de skal vurdere dette i høring i 2025. Hvis du er enig med TS / kritikken på det nye regelverket, ikke nøl med å gi en tommel opp på første posten i tråden. Jeg mener det nye forslaget deres om opptak til høyere utdanning gjør mer skade enn nytte. Det nye regelverket straffer de som kommer seg gjennom VGS med et vitnemål, og gjør at de aldri igjen kan få en raskere vei til utdaninng. Dette er meget urettferdig i mine øyne, og det gir også insentiv til å droppe ut av VGS. Du tror politikerne studerer antall likes på kvinneguiden når de skal fatte beslutninger? Send heller inn et skriftlig innspill hvis høringen er åpen for det. Anonymkode: b3102...956 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #51 Del Skrevet 26. februar 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du tror politikerne studerer antall likes på kvinneguiden når de skal fatte beslutninger? Send heller inn et skriftlig innspill hvis høringen er åpen for det. Anonymkode: b3102...956 Skriftlige innspill er absolutt en god måte å ytre sine meninger. Men det er ikke uhørt at tråder slik som denne kan bli tatt med i betrakningen. Det er et populært norsk forum med vanlige nordmenn fra hele landet, og dette er et viktig emne mtp utdanning og jobb for veldig mange. Men igjen, ja send inn mail og innspill hvis du ikke er enig i de nye endringene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #52 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (2 minutter siden): Skriftlige innspill er absolutt en god måte å ytre sine meninger. Men det er ikke uhørt at tråder slik som denne kan bli tatt med i betrakningen. Jo, det er faktisk uhørt, og kommer ikke til å skje. Det et forum derimot KAN gjøre, er å påvirke indirekte ved at mange blir obs på situasjonen så det blir en offentlig debatt ut av det. Anonymkode: b3102...956 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #53 Del Skrevet 26. februar 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo, det er faktisk uhørt, og kommer ikke til å skje. Det et forum derimot KAN gjøre, er å påvirke indirekte ved at mange blir obs på situasjonen så det blir en offentlig debatt ut av det. Anonymkode: b3102...956 Flott, håper det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #54 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (5 timer siden): Denne tråden kan bli aktuell for politikerne når de skal vurdere dette i høring i 2025. Hvis du er enig med TS / kritikken på det nye regelverket, ikke nøl med å gi en tommel opp på første posten i tråden. Du kan også sende inn innspill/mail til kunnskapsdepartementet. Jeg mener det nye forslaget deres om opptak til høyere utdanning gjør mer skade enn nytte. Det nye regelverket straffer de som kommer seg gjennom VGS med et vitnemål, og gjør at de aldri igjen kan få en raskere vei til utdaninng. Dette er meget urettferdig i mine øyne, og det gir også insentiv til å droppe ut av VGS. Du er nok litt sent ute. Dette var ute på høring for over to år siden: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-17-veier-inn-ny-modell-for-opptak-til-universiteter-og-hoyskoler/id2950211/ Anonymkode: 6e914...c99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #55 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo, det er det da virkelig ofte. Jeg kjenner MANGE som tjener bedre uten utdannelse enn med. Veldig ofte fører ikke utdannelse til bedre lønn, bare mer interessant jobb. Det er fortsatt mye lettere å ta de 5-6 fagene pluss realfag, enn å måtte ta opp igjen alle fagene man ikke fikk 6 i i løpet av tre år på vgs. Men det er uansett ikke i nærheten like mange fag Tull. Kjenner flere som gjorde det helt elendig på vgs, som er leger, psykologer, veterinærer etc i voksen alder. Derimot kjenner jeg ikke et eneste menneske som kom inn på medisin rett etter vgs, absolutt alle har måttet ta opp fag som privatist. Droppe ut av vgs, jobbe som fisker til man er 23 og legge seg opp noen millioner, få 6 i realfagene og de 5/6 fagene, starte på medisin når man er 28. Hvordan mener du dette ikke lønner seg foran å slite seg gjennom vgs med dårlige karakterer (fordi man er umotivert og umoden, ikke fordi man er dum) og så aldri komme inn på et interessant studie fordi alle de dårlige karakterene drar ned og ikke ikke hjelper å ha 6 i norsk, engelsk og alle realfagene fordi 2’eren i IKT, kunsthistorie og dramaturgi drar ned… Helt enig. Anonymkode: 26ad7...085 Siden fiskere er svært godt lønnet vil det aldri svare seg økonomisk å hoppe av jobb og opparbeide seg 6 år med studielån. Jeg er faktisk usikker på om det lønner seg gjennom livet også sammenlignet med en helsefagarbeider som startet i full jobb med tariff allerede som 19-åring. Anonymkode: a0e3c...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gnå Skrevet 26. februar #56 Del Skrevet 26. februar Poenget er vel egentlig ikke å være «snill» og «rettferdig» (eller det motsatte), men å sørge for at folk får seg en utdannelse og kan bidra? Da må man jo sørge for at de har et visst grunnlag. De som kom seg igjennom vgs., har allerede vist at de har det, og trenger dermed ikke den «spesialordningen». Hvis alle får mulighet til å bruke den, vil jo det føre til at inntaksgrensen blir høyere igjen - og det vil vel også noen oppleve som urettferdig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #57 Del Skrevet 26. februar (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Du er nok litt sent ute. Dette var ute på høring for over to år siden: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-nou-2022-17-veier-inn-ny-modell-for-opptak-til-universiteter-og-hoyskoler/id2950211/ Anonymkode: 6e914...c99 Hmm. Ser ut som det blir en siste høring også: "Kunnskapsdepartementet vil sende endelig forslag om ny forskrift ut på høring, trolig i første halvdel av 2025." https://www.samordnaopptak.no/info/fremhevede-saker/nytt-regelverk-for-opptak-til-hoyere-utdanning.html Quote Poenget er vel egentlig ikke å være «snill» og «rettferdig» (eller det motsatte), men å sørge for at folk får seg en utdannelse og kan bidra? Da må man jo sørge for at de har et visst grunnlag. De som kom seg igjennom vgs., har allerede vist at de har det, og trenger dermed ikke den «spesialordningen». Hvis alle får mulighet til å bruke den, vil jo det føre til at inntaksgrensen blir høyere igjen - og det vil vel også noen oppleve som urettferdig? Per går på VGS. Han er sliten av skolen, men vil gjerne fullføre VGS. Han bestemmer seg for å få vitnemål. Oj da, det gikk ikke så bra. Han får mange middelmådige karakterer. Per får i tillegg en sykdom og har det vanskelig i noen år. Etter en stund blir han bedre og får veldig lyst til å studere psykologi. Oj da, nå må Per få 6'ere i 18 fag for å komme inn på drømmestudiet sitt. Per gir opp. Erik går på VGS. Han er sliten av skolen, og bestemmer seg for å hoppe ut. Etter noen år finner han ut av at han vil bli psykolog. Han tar 6 fag med 23/6-regelen som privatist og går rett inn på psykologistudiet. Erik får et flott liv. Arne hopper ut av skolen før VGS. Han orker ikke mere skolegang. Han jobber i noen år. Arne bestemmer seg til slutt for at han veldig gjerne vil bli psykolog. Han bruker litt lenger tid enn Erik som privatist, men han kommer seg gjennom med 23/6-regelen. 6 fag og rett inn på psykologistudiet. Arne får et flott liv. Er det riktig å hjelpe Erik og Arne, men si til Per at "You made your choice, lol." ? Endret 26. februar av yuleassagai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #58 Del Skrevet 26. februar yuleassagai skrev (3 minutter siden): Hmm. Ser ut som det blir en siste høring også: "Kunnskapsdepartementet vil sende endelig forslag om ny forskrift ut på høring, trolig i første halvdel av 2025." https://www.samordnaopptak.no/info/fremhevede-saker/nytt-regelverk-for-opptak-til-hoyere-utdanning.html Per går på VGS. Han er sliten av skolen, men vil gjerne fullføre VGS. Han bestemmer seg for å få vitnemål. Oj da, det gikk ikke så bra. Han får mange middelmådige karakterer. Per får i tillegg en sykdom og har det vanskelig i noen år. Etter en stund blir han bedre og får veldig lyst til å studere psykologi. Oj da, nå må Per få 6'ere i 18 fag for å komme inn på drømmestudiet sitt. Per gir opp. Erik går på VGS. Han er sliten av skolen, og bestemmer seg for å hoppe ut. Han finner ut av at han vil bli psykolog. Han tar 6 fag med 23/6-regelen som privatist og går rett inn på psykologistudiet. Erik får et flott liv. Arne hopper ut av skolen før VGS. Han orker ikke mere skolegang. Han jobber i noen år. Arne bestemmer seg for at han veldig gjerne vil bli psykolog. Han bruker litt lenger tid enn Erik som privatist, men han kommer seg gjennom med 23/6-regelen. 6 fag og rett inn på psykologistudiet. Arne får et flott liv. Er det riktig å hjelpe Erik og Arne, men si til Per at "You made your choice, lol." ? LOL? Det er ikke vanlig på verken medisin eller psykologi å komme inn etter 23/5 regelen. Virkelig ikke. Denne regelen er ikke en snarvei inn til studier med høyest inntakskrav, men en måte for at flere skal kunne studere. Anonymkode: 2e1c8...63d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 26. februar Forfatter #59 Del Skrevet 26. februar (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker said: LOL? Det er ikke vanlig på verken medisin eller psykologi å komme inn etter 23/5 regelen. Virkelig ikke. Denne regelen er ikke en snarvei inn til studier med høyest inntakskrav, men en måte for at flere skal kunne studere. Anonymkode: 2e1c8...63d Så med andre ord: De som tok VGS og ikke fikk så bra karakterer kan ryke og reise? edit: og jo, jeg tror det er mange som kommer inn på slike studier med 23/5. en av mine beste venner kom inn på medisin på denne måten. Bare fordi du ikke har VGS betyr ikke at du ikke er i stand til å ta slike utdanninger. Endret 26. februar av yuleassagai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 26. februar #60 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvordan klager man? Jeg har lyst til å klage. Det er jo som noen andre skriver over her helt sprøtt at for noen er det nok med seks fag, mens vi andre er stuck med ekstremt mange andre fag. Anonymkode: ef86d...a03 Det har vært slik i mange, mange år. Jeg fatter ikke hvorfor noen anser det som en straff at det tilrettelegges for utdannelse til de som ikke kunne ta den normert. Et det så viktig for deg at voksne mennesker som ønsker høyere utdannelse, etter å ha vært lavtlønnet og kanskje forsørger barn noen år, tar gym og geografi?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå