Gå til innhold

Nye 23/6 regelen straffer de som har fått vitnemål

yuleassagai

Anbefalte innlegg

Man kan da ta opp fag som privatist for å forbedre karakterer og dermed få bedre snitt, det har man kunnet før ihvertfall, er det ikke sånn lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.samordnaopptak.no/info/fremhevede-saker/nytt-regelverk-for-opptak-til-hoyere-utdanning.html

"23/5-regelen vil kun gjelde for deg som ikke har vitnemål som gir generell studiekompetanse."

"23/5-regelen blir altså en regel som kun gjelder for de som ikke har bestått videregående."

"Kunnskapsdepartementet vil sende endelig forslag om ny forskrift ut på høring, trolig i første halvdel av 2025."

Kanskje på tide å klage til politikerne/Kunnskapsdepartementet før dette godkjennes i 2025? Dette virker utrolig lite gjennomtenkt.

Endret av yuleassagai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

23/5 ble til 23/6 nå i følge ny opplæringslov.

Anonymkode: 80d8d...290

Nei. 

Anonymkode: 1931e...95f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yuleassagai skrev (2 timer siden):

Ulønnsomt? Tvert imot. Det er jo nettopp at det faktisk vil lønne seg å droppe ut av VGS for å kunne få gull-billetten, i form av 23/6, etter at du har fylt 23. Det beste vil være å oppfordre barnet ditt til å droppe ut av VGS og vente til det er 23. Da slipper du risiko og mas med 20+ VGS-karakterer som har potensiale til å ødelegge resten av livet ditt. 

De har allerede bestemt at de vil hjelpe folk over 23 som ikke har vitnemål. Men er det riktig å straffe folk som er over 23 med vitnemål?

Så åpne det opp for folk både med og uten vitnemål. Hvorfor skal folk uten vitnemål få denne muligheten, men ikke folk med? Forstår du at det også blir stor insentiv til å droppe ut av VGS for å benytte seg av 23/6?

Absolutt. Dette virker ikke rettferdig i det hele tatt.

edit: omformulerte litt for å gjøre poengene tydeligere.

Det er ikke lønnsomt å utsette høyere utdannelse med flere år, uten vgs vitnemål i mellomtiden, hvis man er i stand til å gjennomføre vgs på ordinær måte. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bra den muligheten blir innskrenket. Det er så mange gamle kjerringer som på død og liv skal studere medisin og psykologi profesjon "uansett hva" til tross for opprinnelig lave larakterer fra vgs. Det at de bare kan pugge seg ihjel til høypriset privatisteksamen og søke under 23/5 hvert bidige år, er urettferdig overfor de andre søkerne.

Anonymkode: 6bba7...6c6

23/5 regelen er en bra greie , da kan man fokusere intensivt på noen få fag fremfor å gå opp i geografi, religion og gud bedre for å forbedre karakterne sine.  Ja for å ikke snakke om kroppsøving. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er noe veldig ulogisk i at for noen er det nok å få karakterer i disse seks fagene, mens alle andre må bli vurdert ut fra samtlige karakterer fra vgs. Hvis akkurat disse seks fagene er tilstrekkelige for ha studiekompetanse, hvorfor blir ikke alle vurdert ut fra de samme seks?

Anonymkode: 36b3a...6f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yuleassagai skrev (3 timer siden):

https://www.samordnaopptak.no/info/fremhevede-saker/nytt-regelverk-for-opptak-til-hoyere-utdanning.html

"23/5-regelen vil kun gjelde for deg som ikke har vitnemål som gir generell studiekompetanse."

"23/5-regelen blir altså en regel som kun gjelder for de som ikke har bestått videregående."

"Kunnskapsdepartementet vil sende endelig forslag om ny forskrift ut på høring, trolig i første halvdel av 2025."

Kanskje på tide å klage til politikerne/Kunnskapsdepartementet før dette godkjennes i 2025? Dette virker utrolig lite gjennomtenkt.

Hvordan klager man? Jeg har lyst til å klage. Det er jo som noen andre skriver over her helt sprøtt at for noen er det nok med seks fag, mens vi andre er stuck med ekstremt mange andre fag. 

Anonymkode: ef86d...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan klager man? Jeg har lyst til å klage. Det er jo som noen andre skriver over her helt sprøtt at for noen er det nok med seks fag, mens vi andre er stuck med ekstremt mange andre fag. 

For mange studieretninger er det ikke nok med de fagene. Medisin feks krever realfag 

Anonymkode: 2e1c8...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De 6 fagene er gullbilletten til kun GENS. Hvis man ønsker å ta studier som krever realfag vil det ikke være nok. Da må man ha andre fag

Anonymkode: b7d19...fee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

For mange studieretninger er det ikke nok med de fagene. Medisin feks krever realfag 

Ja, det vet jeg jo. Men det er fortsatt bare 6 fellesfag + R1, kjemi 1 + 2 og fysikk 1. Jeg har jo flust av andre fag på vitnemålet, men som jeg slipper å ta med i betraktningen takket være 23/5-regelen. Det er jo urettferdig at den ikke skal kunne benyttes likt av alle seinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok GENS med 23/5 regelen for 20 år siden. Tok det som voksenopplæring på en vanlig videregående skole, helt gratis. Genialt tilbud. 

Anonymkode: 236cf...af9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det vet jeg jo. Men det er fortsatt bare 6 fellesfag + R1, kjemi 1 + 2 og fysikk 1. Jeg har jo flust av andre fag på vitnemålet, men som jeg slipper å ta med i betraktningen takket være 23/5-regelen. Det er jo urettferdig at den ikke skal kunne benyttes likt av alle seinere. 

For å være ærlig er det nok to forskjellige grupper som peiler seg inn på medisin og de som faller inn under 23/5.

Siste gruppe er vel for å ikke utelate de som ikke har skolemodne på Vgs. 

Hvis noen slipper "billigere" unna med denne regelen er det greit nok. De kommer mye seinere inn i arbeidslivet som ferdigutdannet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er en god ordning. Person A vil jo være ferdig utdannet/nesten ferdig og får da gå ut i det som trolig er en høyere lønnet jobb med en gang etterpå. 

Person B var ikke i stand til å fullføre vgs på ordinært vis og har i mellomtiden jobbet evt gått arbeidsledig i det som stort sett er lavtlønnede yrker hvor man sliter og snur på kronene før den evt som mer voksen og moden med den regelen før en ny mulighet for å ta en utdanning og få bedre arbeidsmuligheter i jobbmiljøet. Vedkommende vil likevel være eldre ferdig utdannet og slik ligge lønnsmessig lavere på lønningslisten mtp ansiennitet i mange mange år til sammenlignet med Person a sett i samme jobb. 

Så dette er noe som gir de som er litt eldre en ny mulighet til en bedre fremtid i arbeidslivet. Det vil neppe være foretrukne vei mtp at det er et tapsprosjekt kontra Person a hele veien.

Anonymkode: fec5e...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men er det reelt at en person som er over 23 og ikke har fullført vgs og fått vitnemål nødvendigvis går ut med toppkarakterer etter privatisteksamen? Klart det kan være noen, men neppe majoriteten. 

Anonymkode: 1bcf4...427

Det er overraskende mange. Jeg jobber i voksenopplæring og veldig, veldig mange av elevene våre er voksne innvandrere med svakt språk. De voksne vi har med norsk som morsmål, får veldig ofte svært gode karakterer. 

Men, voksne har ikke rett til annet enn 23+6-fagene, så om ikke skolen tilbyr det, må de uansett ta realfag og evt. andre fag de trenger som privatist. Det er mange hos oss som gjør det og da går det ganske mye dårligere. 

Anonymkode: 5a694...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel for voksne er at de kan ta ett og ett fag. Det tar lenger tid, men det er klart det er lettere å få gode karakterer når du bare tar norsk ett år og bare historie et annet år osv. Det er svært få som tar alle fagene på ett år. De fleste bruker minst to år. 

Anonymkode: 5a694...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...