yuleassagai Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden (endret) Hvis jeg har tolket dette riktig, så ser det ut som at kun personer som er over 23 år og som ikke har vitnemål, vil kunne ta i bruk den nye 23/6-regelen, og dermed få en mye raskere og greiere vei til utdanning og karriere. Men hva med stakkarne som kom seg gjennom VGS og klarte å få sitt vitnemål? Det er mange som er slitne på VGS, men allikevel klarer å komme seg gjennom, kanskje med 4'ere og 5'ere, eller lavere. La oss si at både person A og person B vil ta en utdanning med høyt snitt(nesten maks) for opptak. Person A er over 23 og har ikke vitnemål. Personen kan ta 6 fag som privatist, få gode karakterer på disse og gå rett inn på studiet. Person B var litt sliten på VGS, men klarte å få studiekompetanse og vitnemål. Personen har mange 4'ere og 5'ere. For å komme inn på studiet må person B få 6'ere i 15+ fag for oppnå høyt nok snitt. Er ikke dette ekstremt urettferdig for person B? Er det riktig å straffe de som klarte å komme seg gjennom VGS? Ditt vitnemål er permanent og kan ikke slettes. Gir ikke dette også et stort insentiv til å nettopp ikke fullføre VGS, for å slippe å få et anker i nakken, i form av 20 VGS karakterer som vil følge deg resten av livet? Dette nye regelverket virker helt vanvittig. Hvis jeg tar feil av noe her, så kom gjerne med forklaringer. Forslag: Hadde det ikke vært mye rimeligere å heller lage en 25/6 eller 30/6 regel? Her kan folk som er litt eldre få muligheten til å komme seg litt raskere inn i utdanning, uavhengig om de har vitnemål eller ikke. Folk som er eldre og har et gammelt vitnemål slipper da "straffen" for å ha fullført VGS. Endret 1 time siden av yuleassagai 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Del Skrevet 6 timer siden Jeg ser hva du mener, men for å faktisk utnytte dette, må man være bevisst på det allerede når man går på vgs, så man bevisst stryker i minst ett fag. Det gjelder kanskje ikke så mange som tenker å gå medisin? Hvis person B var litt sliten på vgs, var planen på det tidspunktet neppe medisin. Jeg tror det er vanskelig å lage en regel som ikke rammer noen. Den gamle regelen var helt håpløs fordi den rammet alle som var under 23 år og som ikke kom i førstegangskvoten - å ha behov for å ta opp én eneste karakter var nok til å ødelegge fullstendig, for da måtte man plutselig konkurrere med folk som fikk haugevis med alderspoeng, og som bare trengte forbedre karakterer i seks fag. Dette er en ordning som skal sørge for at det er mulig med studier uten å måtte ta ekstremt mange vgs-fag. Så kan man diskutere om aldersgrensen skulle vært høyere, men det vil igjen gjøre slik som den gamle 23/6-regelen - sørge for at folk blir flere år forsinket inn i høyere utdanning, og dermed jobb. Anonymkode: 3dde6...759 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Del Skrevet 5 timer siden Men er det reelt at en person som er over 23 og ikke har fullført vgs og fått vitnemål nødvendigvis går ut med toppkarakterer etter privatisteksamen? Klart det kan være noen, men neppe majoriteten. Anonymkode: 1bcf4...427 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #4 Del Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men er det reelt at en person som er over 23 og ikke har fullført vgs og fått vitnemål nødvendigvis går ut med toppkarakterer etter privatisteksamen? Klart det kan være noen, men neppe majoriteten. Anonymkode: 1bcf4...427 Jeg kjenner en håndfull voksne som har tatt privatisteksamen senere. Har ikke hatt innsyn i alles karakterer, men to av de fikk toppkarakterer. Felles for disse to var at de var lite strukturerte og hadde ikke ro i kropp og hode i ungdomstiden. Begge har også drevet litt med rus rundt den tiden, hvor en av disse slet i mange år, men som en "fungerende rusmisbruker" med jobb og "alt på stell". Som voksne, og etter å ha fått barn, har de hatt en helt annen ro og viljestyrke til å stå på. Dette til tross for at det har vært både jobb og barn i tillegg. Ingen av de har valgt noe toppstudie da. Jeg synes det er flott at det er muligheter, og at veien er kort, selv om man rotet det skikkelig til på VGS. Anonymkode: 658fd...a0c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #5 Del Skrevet 5 timer siden Bra den muligheten blir innskrenket. Det er så mange gamle kjerringer som på død og liv skal studere medisin og psykologi profesjon "uansett hva" til tross for opprinnelig lave larakterer fra vgs. Det at de bare kan pugge seg ihjel til høypriset privatisteksamen og søke under 23/5 hvert bidige år, er urettferdig overfor de andre søkerne. Anonymkode: 6bba7...6c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 5 timer siden Forfatter #6 Del Skrevet 5 timer siden TS her: Jeg mener at hvis man først skal ha en akselerert vei til utdanning og karriere for de som ikke har vitnemål, hvorfor skal folk med vitnemål straffes? Kan ikke begge ha det like vanskelig i livet? Den siste gruppen, spesielt folk som er litt eldre, kan ha mye ambisjoner og entusiasme litt senere i livet. Men når de blir presentert med et Mt. Everest-fjell av VGS-karakterer som du må få 6'ere i, blir jo dette forferdelig urettferdig og demotiverende. Da tenker man jo: "Helvete, jeg skulle ha hoppet ut av VGS da jeg hadde sjansen". Og det blir jo temmelig bittert når man ser at folk uten vitnemål får en gull-billett til et bedre liv. Så sitter man der med sitt gamle vitnemål og "straffen" for å ha fullført VGS. Jeg synes absolutt at det heller burde være en 25/6 eller 30/6-regel som gir ALLE muligheten til å komme seg litt raskere til utdanning. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Jeg hadde det skikeklig tøft på vgs - ble voldtatt, ble gravid som følge av det og tok abort iløpet av første året. Det var skikkelig vanskelig men jeg klarte å fullføre vgs innen de tre årene - men med mye dårligere karakterer enn jeg ville fått om livet hadde vært snillere med meg. Jeg hadde 4.9 i snitt og dermed var det mange av de naturlige studievalgene mine som falt bort. Det burde finnes en måte med folk som har dokumenterte grunner til at vgs karakterer ikke ble som de burde, til å bare kunne ta opp seks fag. Anonymkode: b5772...0ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 4 timer siden Forfatter #8 Del Skrevet 4 timer siden (endret) 21 minutter siden, AnonymBruker said: Bra den muligheten blir innskrenket. Det er så mange gamle kjerringer som på død og liv skal studere medisin og psykologi profesjon "uansett hva" til tross for opprinnelig lave larakterer fra vgs. Det at de bare kan pugge seg ihjel til høypriset privatisteksamen og søke under 23/5 hvert bidige år, er urettferdig overfor de andre søkerne. Anonymkode: 6bba7...6c6 Den holdningen blir litt grov. Når man går på VGS tar man ikke alltid de beste avgjørelsene. Det å kunne ha muligheten til å få en litt raskere vei til utdanning for folk som er eldre synes jeg ikke er urimelig. De vil jo allerede hjelpe folk uten vitnemål. Hvorfor er de med vitnemål mindre verdt? Quote Jeg hadde det skikeklig tøft på vgs - ble voldtatt, ble gravid som følge av det og tok abort iløpet av første året. Det var skikkelig vanskelig men jeg klarte å fullføre vgs innen de tre årene - men med mye dårligere karakterer enn jeg ville fått om livet hadde vært snillere med meg. Jeg hadde 4.9 i snitt og dermed var det mange av de naturlige studievalgene mine som falt bort. Det burde finnes en måte med folk som har dokumenterte grunner til at vgs karakterer ikke ble som de burde, til å bare kunne ta opp seks fag. Det å måtte dokumentere for at man har hatt det vanskelig på VGS er ikke realistisk eller praktisk. Synes det bare burde åpnes opp en mulighet for alle litt senere i livet, for de som ønsker å gjøre et forsøk på utdanning igjen. Endret 4 timer siden av yuleassagai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Det vil aldri være mulig å rette til legge for alle. Jeg hadde selv gode karakterer fra vgs og kom inn på prestisjestudie, men jeg har ingen problemer med å se verdien at flere får mulighet til høyere utdanning. Ikke alle var modne nok på Vgs. Anonymkode: 2e1c8...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden yuleassagai skrev (2 timer siden): La oss si at både person A og person B vil ta en utdanning med høyt snitt(nesten maks) for opptak. Person A er over 23 og har ikke vitnemål. Personen kan ta 6 fag som privatist, få gode karakterer på disse og gå rett inn på studiet. Person B var litt sliten på VGS, men klarte å få studiekompetanse og vitnemål. Personen har mange 4'ere og 5'ere. For å komme inn på studiet må person B få 6'ere i 15+ fag for oppnå høyt nok snitt. Er ikke dette ekstremt urettferdig for person B? Er det riktig å straffe de som klarte å komme seg gjennom VGS? Ditt vitnemål er permanent og kan ikke slettes. Gir ikke dette også et stort incentiv til å nettopp ikke fullføre VGS, for å slippe å få et anker i nakken, i form av 20 VGS karakterer som vil følge deg resten av livet? Dette nye regelverket virker helt vanvittig. Det er vel ikke noe nytt dette. Jeg tok opp noen fag på voksenopplæring allerede på 90-tallet. Og allerede da kunne de fleste der ta bare 4 eller 6 fag for å få studiekompetanse på linje med meg som hadde fullt vitnemål. Det føltes åpenbart ikke rettferdig. I ettertid ser man jo at det meste av vgs var bortkastet tid, man kunne vært mye bedre rustet for fremtiden om utdanningen besto av de viktigste fagene og resten yrkespraksis. Anonymkode: b3102...956 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ser hva du mener, men for å faktisk utnytte dette, må man være bevisst på det allerede når man går på vgs, så man bevisst stryker i minst ett fag. Det gjelder kanskje ikke så mange som tenker å gå medisin? Hvis person B var litt sliten på vgs, var planen på det tidspunktet neppe medisin. Jeg tror det er vanskelig å lage en regel som ikke rammer noen. Den gamle regelen var helt håpløs fordi den rammet alle som var under 23 år og som ikke kom i førstegangskvoten - å ha behov for å ta opp én eneste karakter var nok til å ødelegge fullstendig, for da måtte man plutselig konkurrere med folk som fikk haugevis med alderspoeng, og som bare trengte forbedre karakterer i seks fag. Dette er en ordning som skal sørge for at det er mulig med studier uten å måtte ta ekstremt mange vgs-fag. Så kan man diskutere om aldersgrensen skulle vært høyere, men det vil igjen gjøre slik som den gamle 23/6-regelen - sørge for at folk blir flere år forsinket inn i høyere utdanning, og dermed jobb. Anonymkode: 3dde6...759 Man kommer vel ikke inn på medisin med denne regelen? Både medisin og odontologi har spesifikke fagkrav som ikke er dekket av disse fagene. Anonymkode: 36b3a...6f8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Men er det reelt at en person som er over 23 og ikke har fullført vgs og fått vitnemål nødvendigvis går ut med toppkarakterer etter privatisteksamen? Klart det kan være noen, men neppe majoriteten. Anonymkode: 1bcf4...427 Ja, klart det er reelt. På vgs var jeg en umoden drittunge og gadd ikke å prøve i det hele tatt. Har mange 3ere fordi jeg virkelig ikke gadd å gjøre noe som helst. Tydeligvis hadde det da vært bedre om jeg var dum nok til å stryke... Jeg har tatt opp igjen fag senere og fikk da 6 i alle fag, det krevde jo bare at jeg gadd å lese litt. det er nok mange som meg, som ikke er uintelligente men som var umodne og uansvarlig tenåringer. Hvorfor skal de som strøk i minst ett farg ha bedre muligheter enn de som bestod med et nødskrik? Hadde gitt mye mer mening om regelen var at man ser bort i fra vitnemålet på de over 23 og kun da ser på disse 6 fagene. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det vil aldri være mulig å rette til legge for alle. Jeg hadde selv gode karakterer fra vgs og kom inn på prestisjestudie, men jeg har ingen problemer med å se verdien at flere får mulighet til høyere utdanning. Ikke alle var modne nok på Vgs. Anonymkode: 2e1c8...63d Det hadde gitt mye mer mening om alle kunne få muligheten til å bli vurdert kun på grunnlag av disse 6 fagene, og ikke at de som har vitnemål straffes med sin ungdoms dumskap mens de som ikke besto belønnes. Ut i fra dette regelverket bør jeg jo anbefale ungen min å droppe ut av vgs da, lettere å få høyere utdannelse uten, da man kun trenger 6 i 6 fag i stedet for i 20.... Anonymkode: 26ad7...085 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden yuleassagai skrev (43 minutter siden): TS her: Jeg mener at hvis man først skal ha en akselerert vei til utdanning og karriere for de som ikke har vitnemål, hvorfor skal folk med vitnemål straffes? Kan ikke begge ha det like vanskelig i livet? Den siste gruppen, spesielt folk som er litt eldre, kan ha mye ambisjoner og entusiasme litt senere i livet. Men når de blir presentert med et Mt. Everest-fjell av VGS-karakterer som du må få 6'ere i, blir jo dette forferdelig urettferdig og demotiverende. Da tenker man jo: "Helvete, jeg skulle ha hoppet ut av VGS da jeg hadde sjansen". Og det blir jo temmelig bittert når man ser at folk uten vitnemål får en gull-billett til et bedre liv. Så sitter man der med sitt gamle vitnemål og "straffen" for å ha fullført VGS. Jeg synes absolutt at det heller burde være en 25/6 eller 30/6-regel som gir ALLE muligheten til å komme seg litt raskere til utdanning. Men ved å utsette til 25 eller 30 år for alle, gjør man det enda verre enn det allerede er med nåværende 23/6, dvs at folk må vente enda lengre. Som er nettopp det man ønsket å hindre! Så en slik økning i alder vil bare gjøre problemet verre. Anonymkode: 3dde6...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det hadde gitt mye mer mening om alle kunne få muligheten til å bli vurdert kun på grunnlag av disse 6 fagene, og ikke at de som har vitnemål straffes med sin ungdoms dumskap mens de som ikke besto belønnes. Ut i fra dette regelverket bør jeg jo anbefale ungen min å droppe ut av vgs da, lettere å få høyere utdannelse uten, da man kun trenger 6 i 6 fag i stedet for i 20.... Du ville anbefalt å forsinke utdanning med åresvis? Det hadde ikke jeg. Veldig ulønnsomt Anonymkode: 2e1c8...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Del Skrevet 3 timer siden Hadde det vært slik da jeg gikk på vgs, hadde jeg droppa ut for å ta opp fag seinere. Jævlig kjipt for oss som har gått yrkesfag, fått vitnemål med dårlige karakterer, som har lyst å gjøre noe med livet vårt når vi blir litt eldre og modnere. Skal jeg liksom ta opp ørten fag fra helse- og sosialfag på videregående for å få opp snittet opp mot 6? Det kommer ikke til å gå. Anonymkode: ef86d...a03 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yuleassagai Skrevet 2 timer siden Forfatter #16 Del Skrevet 2 timer siden (endret) 2 hours ago, AnonymBruker said: Du ville anbefalt å forsinke utdanning med åresvis? Det hadde ikke jeg. Veldig ulønnsomt Anonymkode: 2e1c8...63d Ulønnsomt? Tvert imot. Det er jo nettopp at det faktisk vil lønne seg å droppe ut av VGS for å kunne få gull-billetten, i form av 23/6, etter at du har fylt 23. Det beste vil være å oppfordre barnet ditt til å droppe ut av VGS og vente til det er 23. Da slipper du risiko og mas med 20+ VGS-karakterer som har potensiale til å ødelegge resten av livet ditt. De har allerede bestemt at de vil hjelpe folk over 23 som ikke har vitnemål. Men er det riktig å straffe folk som er over 23 med vitnemål? Quote Men ved å utsette til 25 eller 30 år for alle, gjør man det enda verre enn det allerede er med nåværende 23/6, dvs at folk må vente enda lengre. Som er nettopp det man ønsket å hindre! Så en slik økning i alder vil bare gjøre problemet verre. Så åpne det opp for folk både med og uten vitnemål. Hvorfor skal folk uten vitnemål få denne muligheten, men ikke folk med? Forstår du at det også blir stor insentiv til å droppe ut av VGS for å benytte seg av 23/6? Quote Hadde det vært slik da jeg gikk på vgs, hadde jeg droppa ut for å ta opp fag seinere. Jævlig kjipt for oss som har gått yrkesfag, fått vitnemål med dårlige karakterer, som har lyst å gjøre noe med livet vårt når vi blir litt eldre og modnere. Skal jeg liksom ta opp ørten fag fra helse- og sosialfag på videregående for å få opp snittet opp mot 6? Det kommer ikke til å gå. Absolutt. Dette virker ikke rettferdig i det hele tatt. edit: omformulerte litt for å gjøre poengene tydeligere. Endret 1 time siden av yuleassagai Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 2 timer siden #17 Del Skrevet 2 timer siden For oss som ikke kjenner bakgrunnen her, hvilke regelendringer er det snakk om? Kan man ikke lenger poengberegnes etter 23/5-regelen om man har vitnemål? For det er i så fall nytt. Og når ble 23/5 til 23/6? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Del Skrevet 2 timer siden Jdz skrev (2 minutter siden): For oss som ikke kjenner bakgrunnen her, hvilke regelendringer er det snakk om? Kan man ikke lenger poengberegnes etter 23/5-regelen om man har vitnemål? For det er i så fall nytt. Og når ble 23/5 til 23/6? Det lurer jeg også på. Anonymkode: 8835f...4af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Del Skrevet 2 timer siden yuleassagai skrev (4 timer siden): Hvis jeg har tolket dette riktig, så ser det ut som at kun personer som er over 23 år og som ikke har vitnemål, vil kunne ta i bruk den nye 23/6-regelen, og dermed få en mye raskere og greiere vei til utdanning og karriere. Men hva med stakkarne som kom seg gjennom VGS og klarte å få sitt vitnemål? Det er mange som er slitne på VGS, men allikevel klarer å komme seg gjennom, kanskje med 4'ere og 5'ere, eller lavere. La oss si at både person A og person B vil ta en utdanning med høyt snitt(nesten maks) for opptak. Person A er over 23 og har ikke vitnemål. Personen kan ta 6 fag som privatist, få gode karakterer på disse og gå rett inn på studiet. Person B var litt sliten på VGS, men klarte å få studiekompetanse og vitnemål. Personen har mange 4'ere og 5'ere. For å komme inn på studiet må person B få 6'ere i 15+ fag for oppnå høyt nok snitt. Er ikke dette ekstremt urettferdig for person B? Er det riktig å straffe de som klarte å komme seg gjennom VGS? Ditt vitnemål er permanent og kan ikke slettes. Gir ikke dette også et stort incentiv til å nettopp ikke fullføre VGS, for å slippe å få et anker i nakken, i form av 20 VGS karakterer som vil følge deg resten av livet? Dette nye regelverket virker helt vanvittig. Hvis jeg tar feil av noe her, så kom gjerne med forklaringer. Forslag: Hadde det ikke vært mye rimeligere å heller lage en 25/6 eller 30/6 regel? Her kan folk som er litt eldre få muligheten til å komme seg litt raskere inn i utdanning, uavhengig om de har vitnemål eller ikke. Folk som er eldre og har et gammelt vitnemål slipper da "straffen" for å ha fullført VGS. Er det 23/5 reglene du tenker på? I så fall har du missforstått noe, se https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/ for korrekt info. Anonymkode: 1931e...95f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Del Skrevet 2 timer siden 23/5 ble til 23/6 nå i følge ny opplæringslov. Anonymkode: 80d8d...290 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå