Gå til innhold

Tester folk seg regelmessig for hiv?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Så i et eldre innlegg her inne at det var en som var redd hun kunne ha blitt smittet med hiv. 
Hun fikk mange forskjellige reaksjoner, blant de noen som sa at man burde teste seg for hiv på lik linje med for eksempel klamydia. 
Gjør folk det? 
jeg tester meg for "vanlige" kjønnssykdommer som klamydia og gonore,  etter hver nye partner men aldri testet meg for hiv. Heller aldri fått anbefaling eller tilbud fra helsepersonell om å gjøre det de gangene jeg har bedt om eller tatt test. 
Er det vanlig å teste for hiv og det er jeg som er helt off, og virkelig ikke tatt sjekken min på alvor? 
Eller er det vanlig å bare sjekke seg for de "vanlige" kjønnssykdommene? 

Anonymkode: f0d44...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har aldri i hele mitt liv testet meg for HIV.

Anonymkode: 42810...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det et par ganger når jeg har testet meg for andre kjønnssykdommer. Det er en egen test, men de tilbys sammen, og er helt naturlig å ta sammen av samme grunn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har gjort det to ergang. Ene legen min sa det var unødvendig med tanke på min seksuelle historikk, at jeg ikke hadde vært i/hatt sex i land hvor det er mer utbredt. Jeg hadde bare lyst på det tidspunktet å sjekke absolutt alt.

Jeg ser på Grindr (dating/hookup-app mest for homofile) at HIV-status og dato for siste HIV-test noe mange har på profilen sin, så i noen miljøer er det kanskje vanligere å sjekke seg mer regelmessig.

Anonymkode: 4cd8b...324

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men antar at jeg ble testet da jeg var gravid. Har ikke HPV-virus engang, og skulle jeg pådratt med HIV nå hadde jeg vært et medisinsk under. 

Endret av Perle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min forståelse er at HIV-testene koster en god del og at helsevesenet derfor tester for dette når det virker fornuftig; ubeskyttet sex med høyt antall partnere/analsex/homofili/bifil partner/samleie i afrikanske eller asiatiske land eller hvis partner har vært i disse landene.

Jeg tester alltid for det, men må be om det spesifikt. Jeg har opplevd utroskap av en fyr som reiste mye og hadde ubeskyttet sex med prostituerte, så denne historikken gjør at helsevesenet forstår min paranoia.

Anonymkode: db98f...cf6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Snok1 skrev (47 minutter siden):

Jeg har gjort det et par ganger når jeg har testet meg for andre kjønnssykdommer. Det er en egen test, men de tilbys sammen, og er helt naturlig å ta sammen av samme grunn. 

Ja, det gir jo absolutt mening. Jeg har bare aldri før hørt at det er noe man bør teste seg for, blitt tilbudt det eller tenkt over det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Er ikke homofil mann, driver ikke med analsex. Så sjansen er minimal. Sist jeg tok var for 15 år siden da jeg ble voldtatt av to irakiske menn. Det er standard at overgrepsmottaket sjekker for absolutt alt uansett, og det er bra og betryggende. 

Anonymkode: ac4cb...d80

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke blitt testet for det på snart 20 år. Da hadde eksen hatt ubeskyttet sex med den mest løse kvinnen/groupien som eksisterte i norsk rockemiljø.

Aner ikke om de tester ifm med svangerskap, så mulig i forbindelse med det? 

Anonymkode: 11e07...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte om det en gang, men legen nektet. «Da skal du ha vært borti mye rart» sa legen. 

Anonymkode: 9d89d...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er svensk og når jeg var ung (90/00)så hadde vi ungdomsmottakingen hvor man gikk og testet seg gratis hos gynekolog frem til man var 24. Var der nesten hvert år og testet for alt mulig også HIV. På 90- tallet var det også større fokus på HIV som hang igjen fra 80- tallet. Det var større krise å få HIV på 90- tallet enn idag. Idag finnes det veldig gode medisiner. Har testet meg for HIV kanskje 1 gang etter 24 og de siste 15 årene.  

Anonymkode: fba15...369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte om det en gang, men legen nektet. «Da skal du ha vært borti mye rart» sa legen. 

Anonymkode: 9d89d...158

Det var jo en uheldig formulering av en lege.  Tenk om du hadde vært det da. 🤯

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er svensk og når jeg var ung (90/00)så hadde vi ungdomsmottakingen hvor man gikk og testet seg gratis hos gynekolog frem til man var 24. Var der nesten hvert år og testet for alt mulig også HIV. På 90- tallet var det også større fokus på HIV som hang igjen fra 80- tallet. Det var større krise å få HIV på 90- tallet enn idag. Idag finnes det veldig gode medisiner. Har testet meg for HIV kanskje 1 gang etter 24 og de siste 15 årene.  

Tror noiaen også var fordi man har nå skjønt at det skal mye til å få hiv, og at den vanligvis kommer ikke fra hvor som helst sånn helt random. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var jo en uheldig formulering av en lege.  Tenk om du hadde vært det da. 🤯

Dynes den var litt festlig jeg. 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke blitt testet for det på snart 20 år. Da hadde eksen hatt ubeskyttet sex med den mest løse kvinnen/groupien som eksisterte i norsk rockemiljø.

Aner ikke om de tester ifm med svangerskap, så mulig i forbindelse med det? 

Anonymkode: 11e07...daf

Ja, alle gravide i Norge blir testet for HIV. 

Jeg har blitt testet i forbindelse med 3 svangerskap, aldri ellers. Men jeg har bare hatt sex med to personer uansett, så har ikke akkurat noen høyrisiko adferd.

Anonymkode: 10c79...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg testet meg en gang da jeg fant ut at daten var en sånn type som tilbragte vintrene i Thailand (med alt det innebærer). 

Anonymkode: d5f37...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har testet meg for både HIV og alt mulig annet. Det er standard prosedyre før jeg kaster kondomet med ny fast partner.

Har aldri hatt testet positivt for noe som helst.

Anonymkode: e2c40...572

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri testet meg for HIV. Ikke for noen andre kjønnsykdommmer, heller. Ser ikke helt behovet, fordi jeg har hatt samme sexpartner helt siden jeg debuterte, og vi var begge jomfruer da vi traff hverandre.

Anonymkode: d6d96...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri testet meg for hverken hiv eller andre kjønnssykdommer. Det har det ikke vært behov for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det gir jo absolutt mening. Jeg har bare aldri før hørt at det er noe man bør teste seg for, blitt tilbudt det eller tenkt over det selv. 

Jeg tester meg for det en gang i året ja, eller ved ny partner. 

Slik jeg tester meg mot alt annet. 

Har også tatt hpv vaksine..

Anonymkode: 533eb...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...