AnonymBruker Skrevet 25. februar #1 Del Skrevet 25. februar Jeg fikk verge da jeg fylte 18 år og det var frivillig vergemål som jeg skaffet meg som råd av min mor tilbake da. I dag er jeg 27 år og tenker at jeg endelig har lyst til å avslutte det og sitter igjen å tenker: «men hva skjer etter?» Jeg føler virkelig en del av meg trenger å avslutte vergemålet nå siden de gangene jeg har fått jobb så får jeg ikke se hva som går inn på konto så selv med jobb så føler meg alltid «blakk» selvom jeg vet jeg sparer i bakgrunnen. Jeg tenker at i denne tiden er riktig tid siden min far gikk bort for et par år siden nå har jeg arvet en del, så jeg føler jeg har et «safety net» hvis ting går galt og jeg ikke klarer å styre min egen økonomi da blir det liksom ikke nødvendigvis et såpass hardt smell og jeg kan alltids skaffe verge igjen tenker jeg da hvis dette er noe jeg ikke klarer. Men trenger råd om det går ann å få regelmessig hjelp økonomisk råd av NAV og om noen har vært borti det, og om de kan lære meg enkle ting. Det å betale strøm/husleie etc. jeg vet faktisk ikke hvordan man gjør det overhodet og det er det som skremmer meg litt fra å gå vekk fra verge. Jeg har absolutt nesten ingen anelse på noen ting med min økonomi, bank osv. Anonymkode: 91bed...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #2 Del Skrevet 25. februar Her synes jeg det kommer an på hvorfor du fikk verge i utgangspunktet. Var det kun fordi du var ung eller fordi du har noen diagnoser som gjør at det å styre penger ville være vanskelig? Anonymkode: 5d86f...21d 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #3 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk verge da jeg fylte 18 år og det var frivillig vergemål som jeg skaffet meg som råd av min mor tilbake da. I dag er jeg 27 år og tenker at jeg endelig har lyst til å avslutte det og sitter igjen å tenker: «men hva skjer etter?» Jeg føler virkelig en del av meg trenger å avslutte vergemålet nå siden de gangene jeg har fått jobb så får jeg ikke se hva som går inn på konto så selv med jobb så føler meg alltid «blakk» selvom jeg vet jeg sparer i bakgrunnen. Jeg tenker at i denne tiden er riktig tid siden min far gikk bort for et par år siden nå har jeg arvet en del, så jeg føler jeg har et «safety net» hvis ting går galt og jeg ikke klarer å styre min egen økonomi da blir det liksom ikke nødvendigvis et såpass hardt smell og jeg kan alltids skaffe verge igjen tenker jeg da hvis dette er noe jeg ikke klarer. Men trenger råd om det går ann å få regelmessig hjelp økonomisk råd av NAV og om noen har vært borti det, og om de kan lære meg enkle ting. Det å betale strøm/husleie etc. jeg vet faktisk ikke hvordan man gjør det overhodet og det er det som skremmer meg litt fra å gå vekk fra verge. Jeg har absolutt nesten ingen anelse på noen ting med min økonomi, bank osv. Anonymkode: 91bed...2aa Når du har hatt verge i nesten ti år, så er ikke det noe du bare kan slutte med, særlig ikke dersom du ikke en gang vet hvordan du betaler en faktura. Du får ringe statsforvalterens vergemålsavdeling og forhøre deg om hva de synes om ønskene dine. Men en annen ting som gjør meg meget skeptisk er at du mener du skal bruke arven etter din far, dersom du går på en økonomisk smell til å rette opp igjen. Tror du din far ville ønsket at det han har hatt av penger skulle forsvinne på den måten? Du skriver ingenting om du har bolig som du eier selv, eller hva som er grunnen til at du får verge når du er myndig, så det er helt umulig å forstå det totale bildet av situasjonen din. Anonymkode: f1b0f...af5 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hutetu Skrevet 25. februar #4 Del Skrevet 25. februar Jeg fikk verge fordi jeg var ung og har en Aspergers diagnose, snakket med min fastlege og hun spurte om det var noe jeg var interessert i tilbake da og jeg sa ja, men her tror jeg nok du misforsto meg. Gjerne les posten en gang til. Det jeg ville ha var råd og ikke påstander om hvordan du tenker jeg er, det er unødvendig av deg 2 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #5 Del Skrevet 25. februar Virker kanskje litt slemt, men se selv hva du skriver. "hvis det går skeis har jeg safety net". Du tenker allerede at det kan gå galt! Kjære deg, du kan ikke slutte før du med et minimum har kontroll på ting og kan si deg selv at dette klarer du.. Anonymkode: 8ffb4...b52 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #6 Del Skrevet 25. februar Fordi dette er noe jeg ikke har vært borti så ja jeg er nervøs og jeg vet ikke om det noe jeg får til, men hvordan skal man lære om man ikke tørr å feile? Jeg tenker personlig at folk som er mest ulykkelig er de som ikke tørr å prøve, å lære og å gå utenfor komfort sonen. Du har hørt begrepet safety net? Det er ikke snakk om å bruke opp alle mine penger, men sa bare at hvis dette er noe jeg ikke har kontroll over så vil det ikke gå så hardt utover meg. Jeg bare likte ikke måten du får det til å høres som om jeg basically brenner pengene til min far. Og ja jeg bor for meg selv for å svare deg. Flyttet ut da jeg var 19. Anonymkode: 91bed...2aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #7 Del Skrevet 25. februar Før du avslutter vergemål bør du få hjelp med forståelse av hvordan økonomi fungerer. Du må lære deg hvordan du lager budsjett, betaler regninger og sparer. Anonymkode: 73203...744 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 25. februar #8 Del Skrevet 25. februar Du vil ikke få økonomisk råd eller oppfølgning av NAV. Hvis du sier opp vergemålet er du å anse som en hvilken som helst annen voksen som må har kunnskap og kontroll selv. Men du kan muligens spørre vergen din om opplæring? Kanskje du kan få en glidende overgang. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar Rotemor skrev (Akkurat nå): Du vil ikke få økonomisk råd eller oppfølgning av NAV. Hvis du sier opp vergemålet er du å anse som en hvilken som helst annen voksen som må har kunnskap og kontroll selv. Men du kan muligens spørre vergen din om opplæring? Kanskje du kan få en glidende overgang. Har spurt henne angående det før men fikk høre det er noe jeg må snakke med NAV om. Hun er veldig opptatt og bor langt unna meg så er litt komplisert på den måten, får høre med NAV i morgen eller noe Jeg føler meg litt stuck siden jeg vet ikke hvem som kan hjelpe meg å lære det? Har ingen rundt som har tid. Men tror jeg fikk svarene jeg trengte og jeg bare gjør det jeg føler er riktig for nå. Side note: Jeg har ikke brukt kvinneguiden på flere år, glemte hvor aktivt denne siden er 😅 Anonymkode: 91bed...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi dette er noe jeg ikke har vært borti så ja jeg er nervøs og jeg vet ikke om det noe jeg får til, men hvordan skal man lære om man ikke tørr å feile? Jeg tenker personlig at folk som er mest ulykkelig er de som ikke tørr å prøve, å lære og å gå utenfor komfort sonen. Du har hørt begrepet safety net? Det er ikke snakk om å bruke opp alle mine penger, men sa bare at hvis dette er noe jeg ikke har kontroll over så vil det ikke gå så hardt utover meg. Jeg bare likte ikke måten du får det til å høres som om jeg basically brenner pengene til min far. Og ja jeg bor for meg selv for å svare deg. Flyttet ut da jeg var 19. Anonymkode: 91bed...2aa Det går hardt utover deg selv om du har ett «safety nett», 100 000kr mistet er mistet uansett om du hadde de fra før eller tok opp gjeld. Ja du slipper renter men du mister også renter på de pengene du kunne hatt på sparekonto/aksjesparekonto. men bare fordi du har verge så stusser jeg på at du ikke har tilgang til egen konto? Jeg er verge for min mor, hun har fortsatt tilgang til sin konto. Så du kan vel heller spørre om tilgang? Slik at du kan ha oversikt. Så kan du også spørre vergen om du kan begynne å prøve å betale regninger osv selv, og at vergen følger med og heller stepper inn hvis du gjør noe galt. Anonymkode: fee55...012 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 25. februar #11 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har spurt henne angående det før men fikk høre det er noe jeg må snakke med NAV om. Hun er veldig opptatt og bor langt unna meg så er litt komplisert på den måten, får høre med NAV i morgen eller noe Jeg føler meg litt stuck siden jeg vet ikke hvem som kan hjelpe meg å lære det? Har ingen rundt som har tid. Men tror jeg fikk svarene jeg trengte og jeg bare gjør det jeg føler er riktig for nå. Side note: Jeg har ikke brukt kvinneguiden på flere år, glemte hvor aktivt denne siden er 😅 Anonymkode: 91bed...2aa Dette er ikke en tjeneste nav har. Det er derfor vi har vergemålsordning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar Kan du få en annen verge som har anledning til å lære deg opp? Sette opp budsjett etc. Synes for øvrig at det er rart at du ikke får sett hvor mye penger du har og selv kan få se hva som går inn og ut av konto. Jeg ville snakket med vergen og de som styrer dette med verger og forhørt meg litt om hvilke muligheter du har. Kan foreldrene dine eller et søsken hjelpe deg? Anonymkode: 53187...eeb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fikk verge da jeg fylte 18 år og det var frivillig vergemål som jeg skaffet meg som råd av min mor tilbake da. I dag er jeg 27 år og tenker at jeg endelig har lyst til å avslutte det og sitter igjen å tenker: «men hva skjer etter?» Anonymkode: 91bed...2aa Hvorfor mente din mor at du skulle ha verge når du ble 18? Det er ikke akkurat vanlig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar Personlig økonomi er noe du fint kan lære om. I en helt vanlig husholdning har man en nettbank med 3 til 4 ulike kontoer. Den ene kontoen får du inn pengene dine på. Fra den skal du fordele pengene ut på de andre kontoene etter ditt budsjett. Du har gjerne en regningskonto og en sparekonto. I starten setter du opp fastrekk på alle regningene dine fra din regningskonto. Snart kommer skattemeldingen. Bruk de tallene for å sette deg inn i din egen økonomi, da kan du lære mye. Lykke til med valget! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar Før eller siden må en jo uti verden, og lære seg hvordan ting fungerer. Og du lærer etterhvert du som alle andre, men rådgivning er veldig greit å lære seg. Skal du si opp vergemål, så kontakter du statsforvalteren i ditt fylke, vergemål er frivillig så det skal la seg gjøre. Men før den tid så må du få innblikk i egen økonomi, er ikke sikkert du får bedre råd av å avslutte ett vergemål, for regninger og utgifter blir jo det samme. Og en må jo lære seg å betale ei rekning også uten å bli overveldet. Nav gir økonomisk rådgivning, så er lov å kontakte de og høre også. 18 årige deg er ikke den samme som deg nå, du har nok modnes mye i denne tiden, så dette kan det vere du greier helt fint. Men merker du det sklir ut fort, så søker du hjelp fort også, det tror jeg er viktig, pengene du har på bok er ingen fallskjerm, men noe som skal holde i lang tid fremover. Lykke til med en ny epoke i livet ditt. Anonymkode: 74a87...ab1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #16 Del Skrevet 25. februar Hutetu skrev (12 timer siden): Jeg fikk verge fordi jeg var ung og har en Aspergers diagnose, snakket med min fastlege og hun spurte om det var noe jeg var interessert i tilbake da og jeg sa ja, men her tror jeg nok du misforsto meg. Gjerne les posten en gang til. Det jeg ville ha var råd og ikke påstander om hvordan du tenker jeg er, det er unødvendig av deg Når du nå forteller at du har en slik diagnose så er det lettere å forstå situasjonen din. Jeg mener du istedenfor å prøve på å få fjernet vergen skal be om å få mer ansvar selv, for de tingene som angår deg og din økonomi. Da må vergen d8n, eller andre som kan hjelpe deg, lære deg hvordan økonomi og å betale fakturaer som må betales og ellers alt du trenger å lære. Det er veldig bra at du selv vil lære og ta ansvar. Men når du aldri har gjort noe før, så er det lurt å få hjelp med hvordan ting fungerer. Alle de faste utgiftene/fakturaene dine, kan legges inn som trekk i nettbanken. Da trenger du ikke gjøre så mye det går automatisk så lenge der er penger på kontoen. Det viktige at du vet er at husleie, lån til bolig blir betalt hver måned uten tull, ellers kan du miste boligen din. Betaler du ikke strøm eller internett og telefonregningen din, så forsvinner strømmen, internettet og telefonen blir umulig å bruke. Betales ikke forsikringene dine, og noe skjer, så får du ingen hjelp om noe går galt. Dette er de viktigste tingene å vite. Jeg tror det er enklere for statsforvalteren å gi deg mer ansvar og vergen din mindre ansvar, og ser de at dette går bra, så kan du få mer og mer ansvar. Går det galt så mister du ansvar. Ber du om å slippe ut av hele vergemålet får du nok nei. Men her er det mange ting som skal vurderes, både legen din og de du ellers har rundt deg vil nok bli spurt om råd. Hvorfor? Jo, fordi Statsforvalteren har et ansvar for at det skal gå bra med deg når du får styre økonomien din selv. Ststforvalteren er og et safetynett for at ingen skal bli utnyttet eller skal miste hus og hjem eller strømmen fordi de ikke klarer å ordne opp selv. Så ta dette litt og litt, og en dag kanskje du klarer alt selv? Lykke til. Anonymkode: f1b0f...af5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Del Skrevet 25. februar Supernaut skrev (11 timer siden): Hvorfor mente din mor at du skulle ha verge når du ble 18? Det er ikke akkurat vanlig... Ganske vanlig når man har diagnoser som gjør at man ikke klarer å styre sin egen økonomi. Hvis du leser hele tråden, så ser du at TS skriver at hun har Asperger. Det er mer ryddig å ha en verge enn at familie driver og styrer med økonomien. Det har vært tilfeller der søsken eller foreldre, har stjålet penger fra søskenet de er verge for. Anonymkode: ae5f2...728 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supernaut Skrevet 25. februar #18 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ganske vanlig når man har diagnoser som gjør at man ikke klarer å styre sin egen økonomi. Hvis du leser hele tråden, så ser du at TS skriver at hun har Asperger. Det er mer ryddig å ha en verge enn at familie driver og styrer med økonomien. Det har vært tilfeller der søsken eller foreldre, har stjålet penger fra søskenet de er verge for. Anonymkode: ae5f2...728 Klarer ikke de med Asperger å styre egen økonomi? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #19 Del Skrevet 25. februar Supernaut skrev (1 time siden): Klarer ikke de med Asperger å styre egen økonomi? Ikke alle. Anonymkode: a9364...428 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Del Skrevet 25. februar Akkurat det praktiske med hvordan betale regninger kan du gå i banken og be om en time med veiledning i hvordan bruke nettbank/mobilbank. Det er en service de tilbyr. Alle faste regninger kan settes opp som auto giro, sånn at de betales automatisk til fastsatt tid. Det kan også banken hjelpe deg med. Får du noen regninger utenom, så har min mobilbank en funksjon som scanner regningen og legger inn opplysningene, sånn at det bare er å sjekke at det ble rett og så trykk betal. Anonymkode: a6102...5dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå