Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så utrolig mye negativitet for en veldig fin klesbutikk for folk som bruker store str, det er jo virkelig på tide og at den kommer flere plus size butikker og særlig en hvor man ikke trenger og se ut som en gammel kjørring

ja kles størrelsene dems er større akkurat som det er på zizzi

det er jo virkelig ikke noe nytt at klær kan være for stort eller for lite uansett om det er samme merke eller samme butikk man har handlet i før

for eks stromberg har jeg flere klær i str 4xl men når det kommer til tur bukse finner jeg ingen jeg passer

cubus begynner også og få større str som heller ikke merket plus size men di er også litt mer romslige som careless

for meg som er i 30 årne er jeg ganske vandt med og være usikker på str når det kommer nye butikker uansett. som sport outlet og stormberg som liksom skal passe alle dem har ingen ting som passer meg og det er jo veldig lite motiverende og komme ordentlig i gang med treing og tur når klærne ikke passer 

Anonymkode: d9dec...6c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes careless er veldig kjærring stil 

Anonymkode: c6b5d...b3c

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg syns de fleste kjolene fra Careless gir en utrolig dårlig fasong på de som har de på, de blir enda større. Og mer gjennomførte kjerringkjoler finnes neppe 😭

Anonymkode: b2809...b5b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg syns de fleste kjolene fra Careless gir en utrolig dårlig fasong på de som har de på, de blir enda større. Og mer gjennomførte kjerringkjoler finnes neppe 😭

Anonymkode: b2809...b5b

Jeg liker ikke fasongen på dem men liker fargene og mønsteret 

Anonymkode: 0e29c...5de

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke det at det finnes klær for overvektige som er problemet. Men heller det at en kjede som skyter av inkludering og at man ikke skal tenke på tallet/bokstaven som står på størrelsen så åpenbart manipulerer de overvektige. Hvordan er det inkluderende å ekskludere normalvektige? Og hvordan gjør det å lage falske størrelser at folk ikke tenker på størrelsene sine? Det er manipulering av overvektige.

Selvfølgelig vil en med 4XL like å handle i en butikk hvor man plutselig er M. Men det er jo å spille på størrelser og forfengelighet, akkurat slik de hevder å jobbe imot. Måten klærne er merket er jo uredelig. Men de overvektige strømmer til for å kunne bruke S og M… det er jo ikke å «care less about size» som de hevder de står for. 

Der er problemet. Manipulerende, uredelig og utnytting av overvektige som heller vil bruke S og M enn 4XL. 

Anonymkode: 41aa1...b87

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt okei for min del, men de kunne med fordel markedsført seg som et plus size klesmerke som Zizzi gjør. 

Vanity sizing gjør meg ingenting så lenge det er tydelig at det er det det er. 

Anonymkode: 6a48d...0b9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel ikke det at det finnes klær for overvektige som er problemet. Men heller det at en kjede som skyter av inkludering og at man ikke skal tenke på tallet/bokstaven som står på størrelsen så åpenbart manipulerer de overvektige. Hvordan er det inkluderende å ekskludere normalvektige? Og hvordan gjør det å lage falske størrelser at folk ikke tenker på størrelsene sine? Det er manipulering av overvektige.

Selvfølgelig vil en med 4XL like å handle i en butikk hvor man plutselig er M. Men det er jo å spille på størrelser og forfengelighet, akkurat slik de hevder å jobbe imot. Måten klærne er merket er jo uredelig. Men de overvektige strømmer til for å kunne bruke S og M… det er jo ikke å «care less about size» som de hevder de står for. 

Der er problemet. Manipulerende, uredelig og utnytting av overvektige som heller vil bruke S og M enn 4XL. 

Anonymkode: 41aa1...b87

Plus size folk har som regel et speil og selv om det er gøy og kunne finne klær som passer i str s er også veldig kort varig lykke når man da ser seg selv i prøverommet og ser alle valkene 🫣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Helt okei for min del, men de kunne med fordel markedsført seg som et plus size klesmerke som Zizzi gjør. 

Vanity sizing gjør meg ingenting så lenge det er tydelig at det er det det er. 

Enig 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fint og flott med større utvalg av klær til store kropper, men man må kalle en spade for en spade. Enten er man åpen om at man driver med vanity sizing, som zizzi gjør, eller så merker man klærne med korrekt størrelse.

Synes for øvrig ikke klærne til Careless gjør overvektige noen tjenester. Snittet gir meg assosiasjoner til kjerring og telt, og synes det er litt merkelig å gjemme bort kroppene på den måten. Merket skal være kroppspositivt, og da synes jeg vanity sizing (uten å være åpen om det) og "telt"-snitt er det motsatte.

Jeg heier på større utvalg for kropper i begge ender av skalaen, men skulle ønske det var mer "vanlige" klær og snitt som faktisk er fint og flatterende.

Anonymkode: f2612...b63

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er fint og flott med større utvalg av klær til store kropper, men man må kalle en spade for en spade. Enten er man åpen om at man driver med vanity sizing, som zizzi gjør, eller så merker man klærne med korrekt størrelse.

Synes for øvrig ikke klærne til Careless gjør overvektige noen tjenester. Snittet gir meg assosiasjoner til kjerring og telt, og synes det er litt merkelig å gjemme bort kroppene på den måten. Merket skal være kroppspositivt, og da synes jeg vanity sizing (uten å være åpen om det) og "telt"-snitt er det motsatte.

Jeg heier på større utvalg for kropper i begge ender av skalaen, men skulle ønske det var mer "vanlige" klær og snitt som faktisk er fint og flatterende.

Jeg skjønner ikke hva du legge i vanlige str det er ingen butikker eller kles merker som har stander str som jeg har vært borti 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du legge i vanlige str det er ingen butikker eller kles merker som har stander str som jeg har vært borti 

Jeg skriver ikke "vanlige størrelser", jeg skriver korrekt størrelse ELLER være åpen om vanity sizing.

Med det mener jeg at man bruker f.eks europeiske størrelser. Ja, det vil være små variasjoner fra butikk til butikk (det skulle aller helst ikke vært det), men Careless er ikke bare "litt" større. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg skriver ikke "vanlige størrelser", jeg skriver korrekt størrelse ELLER være åpen om vanity sizing.

Med det mener jeg at man bruker f.eks europeiske størrelser. Ja, det vil være små variasjoner fra butikk til butikk (det skulle aller helst ikke vært det), men Careless er ikke bare "litt" større. 

ja i en perfekt verden så skulle aller butikker\klesmerker være helt like i str men sånn er det ikke

men altså careless har jo plus size modeller det har ikke cubus og dem er også større i kles størrelsen

jeg merker at det er flere og flere butikker som har større modeller og jeg tror enkelte butikker alderi kommer til og reklamere for at dem har større klær

dem som har en normal vekt dem kommer alderi til og skjønne hvordan det er for plus size folk og skal se etter klær det er så mange butikker som ikke gidder og sette et lite hjørne til plus size klær så da må man bruke veldig mye tid på og lete etter den ene buksa i hele butikke som passer hvis man er heldig, kapphal har i det minste et hjørne hvor man vet at man finner plus size klær

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

ja i en perfekt verden så skulle aller butikker\klesmerker være helt like i str men sånn er det ikke

men altså careless har jo plus size modeller det har ikke cubus og dem er også større i kles størrelsen

jeg merker at det er flere og flere butikker som har større modeller og jeg tror enkelte butikker alderi kommer til og reklamere for at dem har større klær

dem som har en normal vekt dem kommer alderi til og skjønne hvordan det er for plus size folk og skal se etter klær det er så mange butikker som ikke gidder og sette et lite hjørne til plus size klær så da må man bruke veldig mye tid på og lete etter den ene buksa i hele butikke som passer hvis man er heldig, kapphal har i det minste et hjørne hvor man vet at man finner plus size klær

Jeg er helt enig med deg altså. Jeg er normalvektig nå, men har vært 50 kilo tyngre og slitt med å finne klær. Jeg var prisgitt Zizzi eller den tidligere plus size-avdelingen til HM (som nå vel er borte?), og det var utrolig kjipt å ha så lite utvalg. Sånn sett er Careless utrolig fint. Men det blir jo fort litt forvirrende når Careless ikke er tydelig på hvilken gruppe de sikter seg mot. Ikke at det er noe stort problem altså, de burde kanskje bare ha markedsført seg annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg var mye større i et par år, og fikk virkelig kjenne på at det var vanskelig å finne spesielt bukser der jeg pleide å handle altså.

Som jeg skriver i et annet innlegg her så heier jeg absolutt på at det lages mer klær til store kropper (og veldig små), men hvorfor kan ikke careless gjøre som Zizzi, og være åpen om at de driver med vanity sizing? Det står ikke noe sted. Det er en så markant forskjell fra en M der til en M på HM, at det ikke kan sammenlignes med en M på HM og en M på cubus. Det vil alltid være forskjeller fra butikk til butikk, og fra plagg til plagg, men når det fraviker så mye fra en gjennomsnittlig M som det Careless gjør så må de være åpne om det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...