Gå til innhold

Ny bolig - bytte ut dusj

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt en bolig med dusjkabinett. Badet har belegg på gulv og plater på vegg - fem år gammelt og gjort av fagfolk. Fikk TG1 i takst. Har vurdert å bytte ut kabinettet med dusjhjørne, kan det gjøre noe med eierskifteforsikring? Altså, gjelder den om jeg endrer på badet og det viser seg å ikke være tett? 

Anonymkode: 1d2ef...e09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ønsker du å få vannskade på badet?

Anonymkode: c46ca...dce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal du vite om badet er tett, så må du jo gjøre det nå. Uavhengig av om du skal fjerne dusjekabinettet.

Å installere dusjhjørne nå er uansett en risikosport.

Anonymkode: 9a490...420

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem gjorde jobben med å sette opp det badet?

Anonymkode: 0b1f7...562

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ønsker du å få vannskade på badet?

Anonymkode: c46ca...dce

Jeg vil jo åpenbart ikke det, men grunnet dusjstol hadde det vært mer praktisk med et dusjhjørne. Jeg lurte bare på om hvis man kjøper en bolig med dusjkabinett og man endrer dette til å dusje rett på og det ikke er tett, vil man kunne klage på dette i ettertid? Badet er jo bygget for å ha et dusjkabinett, men skal vel være tett uansett?

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem gjorde jobben med å sette opp det badet?

Anonymkode: 0b1f7...562

Et håndverkerfirma.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal du vite om badet er tett, så må du jo gjøre det nå. Uavhengig av om du skal fjerne dusjekabinettet.

Å installere dusjhjørne nå er uansett en risikosport.

Hvordan skal jeg få testet det uten å dusje rett på? Stå å sprute på platene i evigheten?

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal jeg få testet det uten å dusje rett på? Stå å sprute på platene i evigheten?

ts

Hva mener du? Det er da ikke slik man tester om et bad er tett...da må du ha inn en fagperson til å ta fukttester.

Det er uansett ikke lurt å fjerne dusjkabinett på et brukt bad.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva mener du? Det er da ikke slik man tester om et bad er tett...da må du ha inn en fagperson til å ta fukttester.

Det er uansett ikke lurt å fjerne dusjkabinett på et brukt bad.

Det hjelper vel ikke å ta fukttester på et bad som aldri har blitt dusjet rett på? Det vil jo være tørt vel?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt et firma som driver med bad. Er normalt sett gratis befaring. Skal ikke være no i veien med å bytte fra kabinett til dusjhjørne. 
Jeg jobber i hjemmetjenesten, og veldig mange må ut med kabinett og få dusjhjørne grunnet dusjstol. Har aldri opplevd at noen renoverer badet på forhånd så lenge det er fliser/belegg og plater. 

Anonymkode: 05bfb...232

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp dusjkabinett med innebygget dusjstol. Klappsete. 

Anonymkode: 661cf...5c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøp dusjkabinett med innebygget dusjstol. Klappsete. 

Det funker veldig dårlig for de som trenger en dusj stol.. inn og ut sv kabinett er med helsa som innsats

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å fjerne dusjkabinett bare fordi "dusjhjørne er finere" / "dusje rett på fliser føles bedre" osv på et gammelt bad. Regner med også boligselgerforsikringen klarer å sno seg unna slik at du ikke får noe erstatning om badet viser seg å være utett. "Endret bruk", "kjent risiko" osv. 

Men må man, så må man (dusjstol)... Et bad som er 5 år gammelt og gjort av fagfolk skal jo være tett (forutsatt at det faktisk er totalrenovert/bygget fra bunnen av), men det er såpass mye dårlig arbeid utført av såkalte fagfolk/såkalte seriøse firmaer, at man aldri kan være sikker... 

Anonymkode: ebf5f...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det funker veldig dårlig for de som trenger en dusj stol.. inn og ut sv kabinett er med helsa som innsats

Anti-skli på gulvet. Solide håndtak å holde seg i. Skru evt. fast dusjkabinettet så det ikke tipper. Senk det ned, om mulig.

Det er mulig. Jobber i hjemmesykepleien og vi får det til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et forholdsvis lite dusjkabinett, men har dusjkrakk. Fått av kommunen. Jeg er liten av vekst, og klarer meg bare jeg har noe å sitte på. Jeg har til med plass til å stå litt ved siden av for å skylde av meg.
Jeg fikk den minste krakken hjelpemiddelsentralen hadde, og hadde jeg ikke trengt/ønsket å kunne stå litt på siden kunne jeg nok fått skvist inn hakket større. 

Mulig du kan få en ergoterapeut innom for å se på situasjonen og om noe kan tilpasses? Ellers helt enig i at det å komme seg inn og ut av selve kabinettet er ikke så lett, og kan være direkte farlig. Så annet hjelpemiddel i dusjkabinettet vil jo ikke hjelpe på akkurat det, men kommer an på behovene dine. 

Ville bare tipse, og ikke meningen å spore av. 

Anonymkode: 3466e...be3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 0.55):

Jeg vil jo åpenbart ikke det, men grunnet dusjstol hadde det vært mer praktisk med et dusjhjørne. Jeg lurte bare på om hvis man kjøper en bolig med dusjkabinett og man endrer dette til å dusje rett på og det ikke er tett, vil man kunne klage på dette i ettertid? Badet er jo bygget for å ha et dusjkabinett, men skal vel være tett uansett?

ts

Jeg tenker det uansett ikke er noe du påregnelig kan regne med eierskifteforsikringen for. Et bad som 5 år etter ikke er tett er ikke super-dramatisk. Eierskifte dekker ikke småting. Og småting er ganske store utgifter, ts.

Hvor lang garanti firmaet hadde på sin jobb? 2-10 blir oppgitt av ulike aktører. 5 år etter er ganske så lenge, med andre ord. Men du har jo egen hus/innboforsikring. Den gjelder.

Må du installere dusj rett på gulv? Da gjør du det. Personlig ville jeg da sørget for å skru opp varmekablene noe, og holde dem på 24/7 året gjennom. Jeg ville også ha kjøpt inn en billig fuktmåler, og om den viste uønskede verdier så ville jeg kjøpt inn en avfukter, rent midlertidig, for så å få fagfolk til å se på saken.

Husk at alt, også bad, har en levetid. Er jobben gjort normalt godt etter dagens standard (altså dårlig) må du ha penger til å renovere badet om 15 år. Gitt at du tenker bo der så lenge,

Anonymkode: 44fbb...796

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.07):

Anti-skli på gulvet. Solide håndtak å holde seg i. Skru evt. fast dusjkabinettet så det ikke tipper. Senk det ned, om mulig.

Det er mulig. Jobber i hjemmesykepleien og vi får det til. 

Det funker langt i fra hod alle, og det er ganske uforsvarlig dersom det er veldig syke mennesker med dårlig fysisk helse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 5.34):

Kontakt et firma som driver med bad. Er normalt sett gratis befaring. Skal ikke være no i veien med å bytte fra kabinett til dusjhjørne. 
Jeg jobber i hjemmetjenesten, og veldig mange må ut med kabinett og få dusjhjørne grunnet dusjstol. Har aldri opplevd at noen renoverer badet på forhånd så lenge det er fliser/belegg og plater. 

Lykke til med forsikring i et borettslag om man gjør dette. Fliser/belegg og plater er overflate. Det er membraner osv som har betydning for tettheten, for det første vil de ikke være tette etter viss alder, og om badet er bygget for kabinett og ikke dusjhjørne er det ikke nødvendigvis membraner som tåler dusj rett på flis/pkater. Så å bytte ut kabinett med hjørne slik du beskriver er risikosport, og i borettslag risikerer du å stå med hele regninga om det går galt. At du ikke har opplevd at noen renoverer badet på forhånd betyr jo ikke at det er greit eller går bra, og skadene oppdages som regel først når det renner ned hos naboen og/eller leiligheten skal selges og takstmann gjør jobben sin. 

Anonymkode: eb240...f14

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.17):

Jeg tenker det uansett ikke er noe du påregnelig kan regne med eierskifteforsikringen for. Et bad som 5 år etter ikke er tett er ikke super-dramatisk. Eierskifte dekker ikke småting. Og småting er ganske store utgifter, ts.

Hvor lang garanti firmaet hadde på sin jobb? 2-10 blir oppgitt av ulike aktører. 5 år etter er ganske så lenge, med andre ord. Men du har jo egen hus/innboforsikring. Den gjelder.

Må du installere dusj rett på gulv? Da gjør du det. Personlig ville jeg da sørget for å skru opp varmekablene noe, og holde dem på 24/7 året gjennom. Jeg ville også ha kjøpt inn en billig fuktmåler, og om den viste uønskede verdier så ville jeg kjøpt inn en avfukter, rent midlertidig, for så å få fagfolk til å se på saken.

Husk at alt, også bad, har en levetid. Er jobben gjort normalt godt etter dagens standard (altså dårlig) må du ha penger til å renovere badet om 15 år. Gitt at du tenker bo der så lenge,

Anonymkode: 44fbb...796

Det er standard fem-års håndverker garanti og den har jo gått ut. 
Er fortsatt litt i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre. Har hatt frem dusjkabinettet og det har laget sånne «merker» usikker på hva det heter, men belegget har «sviktet» under beina på kabinettet, men ikke noe ødelagt i overflaten. Er det noe måte jeg kan fikse dette, eller er det bare sånn det er etter å ha hatt noe tungt over seg?

Ser også merker på gulvet etter at det kan se ut som det har stått dører rett på gulv tidligere - litt fug/merker etter fug som står igjen på gulvet. Kanskje det er dusjet rett på tidligere? 

Vurderte kanskje å få fagfolk til å fuge ved baderomsplatene på nytt og installere dørene, slik at hullene blir helt tette på jeg eventuelt bytter til bare dører. Sluket ser også superbra ut under der. 

-ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...