Gå til innhold

Vannskål og katt🤦‍♀️

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen andre som har en katt som ABSOLUTT ikke kan drikke vann før de har spruta mesteparten av vannet på gulvet, ved å enten bikke skålen, ta labben oppi å søle vann OVERALT, eller å krafse ved siden av skålen før den drikker hvis ikke nekter den å drikke? det er bare sånn med vann ikke mat og vi har prøvd å holdt nede potene hver gang vi merker det men vi kan da ikke gjøre det de neste 10+ åra? katten er snart 8 måneder så det kan jo hende han vokser ut av det men det har blitt verre med tiden føler jeg- noen som har opplevd noe lignende? isåfall fikk dere slutt på det? å hvordan?😅

Anonymkode: 9590b...6d9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Her ble det faktisk mindre vannsøl etter at vi kjøpte vannfontene (Catit Pixi).

Anonymkode: 1a3dd...fb7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De aller fleste katter liker best å drikke rennende vann, så som andre her sier, prøv en vannfontene.

Anonymkode: 20a8c...df8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Evt gi pus våtfor/råfôr så den får i seg nok væske via maten, slik at den ikke føler behov for å drikke vann lenger.

Anonymkode: 96389...b7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannfontene - og prøv en annen type vannskål

Anonymkode: 53cc7...fb3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er skålen brei nok? Mange katter liker ikke små skåler, siden værhårene kommer borti kanten. De foretrekker også ofte helt ferskt vann/rennende vann. 

Anonymkode: 8265a...42f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pluss én i vannfontene-gjengen, ingenting annet som fungerer her.

Anonymkode: c55fc...d4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøvd holde nede potene?? Katten er er ett barn på vei inn i tenårene, og dere vil gi den dårlige assosiasjoner med vannskålen sin? Det er bare skikkelig dårlig gjort.... 

Det er slettes ikke uvanlig at de blir mer pøblete og oppfinnsomme når de går inn i tenårene heller, dere har en lattunge som er på skillet mellom barn og tenåring. Dere har rundt ett år igjen av tenåringsfasen.

Det er veldig vanlig at katter krafser rundt vannskålen. Det er veldig vanlig at kattunger er lekne, og mange liker leke med vann. Noen katter vokser dette av seg etterhvert som de blir voksne, andre ikke.

Istedet for å korrigere den for helt normal oppførsel, så bør dere tilpasse vannskålen. Kjøp enten en som er høy/tung nok til at kattungen ikke klarer skubbe borti og søle ut vannet, eller kjøp en vannfontene.

Anonymkode: bd7c9...bb3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vannskåla står i vasken på vaskerommet. 

Anonymkode: 8c7a4...d11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

katter drikker jo helst ikke stillestående vann, dette med å rote med labben er jo fordi vannet for dem virker utrygt å drikke, trodde dette var kjent informasjon for alle i dag? 

Anonymkode: efb4d...904

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må også slenge meg på tipset om vannfontene. Jeg har en frøken som elsket å skyve vannskålen tett inntil matskåla, for så å skuffe tørrfôret over i vannskåla sånn at hun kunneprøve jakte på tørrfôrbitene som fløyt i vannet. Så man kan trygt si at det var vann utover hele gulvet🙈

Anonymkode: f4f26...074

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katta vår får rent vann daglig, den foretrekker vannet i sluket, den er også observert med hue godt ned i dass, tror imunsystemet er godt!

Anonymkode: cfde0...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Her får katta vann i vanlige vannglass. Bytter hvor glasset står, men aldri ved siden av maten eller ved doen. 

Anonymkode: 7aafd...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er katten en Maine Coon?

Anonymkode: 4719c...af6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 8.26):

katter drikker jo helst ikke stillestående vann, dette med å rote med labben er jo fordi vannet for dem virker utrygt å drikke, trodde dette var kjent informasjon for alle i dag? 

Anonymkode: efb4d...904

De drikker av sølepytter og blomstervaser... 

Plasking i vannskåla handler om lek. 

Anonymkode: 8c7a4...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min gjorde akkurat det samme, kjøpte fontene, men den ble aldri brukt. Han skulle ikke ha noen fontene nei :fnise:

Løsningen ble at vannskålen står på badet, da gjør det ikke noe om han søler og leker :) Min har vokst det litt av seg da, nå gjør han det mest når han kjeder seg. Han er 1,5. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er katten en Maine Coon?

Anonymkode: 4719c...af6

Skulle jeg til å spørre om også. En venn av meg har en Maine Coon som alltid graver vannet ut av vannskåla så det blir vann over hele kjøkkengulvet. Det var dessverre så mye vann hele tiden at parketten ble ødelagt av det og begynte å svelle opp... Så da han skulle selge boligen måtte han først bytte hele parketten.

Det var dyrt, bare pga kattens vannsøl.

Så flyttet han, og Maine Coon katten forsvant ute. De to kattene han har nå er blandingskatter og gjør ikke noe med vannet, annet enn å drikke det på vanlig vis.

Anonymkode: e9934...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...