Gå til innhold

Løy om nåværende inntekt på jobbintervju

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grüner skrev (15 minutter siden):

Hørt om tariff?

Ikke alle som følger tariff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg løy med ett uhell en gang (hadde en sidejobb og sa lønnen fra selvangivelsen), og det funket så bra at jeg har løyet siden. Viser seg at de alltid tilbyr 50k over hva jeg hadde tidligere, alt annet er heeelt umulig for dem å tilby. Så nå sier jeg hva jeg forventer i lønn som om jeg har det i lønn og får alltid 50k mer. 🤷🏻‍♀️ sånn er det, de er sleipe, så nå er jeg sleip. Og det har gjort at jeg gikk opp 250k sist.

Anonymkode: ef6d5...898

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Alle" lyver om dette på jobbintervju.

Anonymkode: 72ebd...c29

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg la på 80 000 i et intervju en gang, helt uten å tenke over det (jeg sa faktisk feil, aner ikke hvor den summen kom fra?!) Resultatet: jeg fikk jobben, og de la på 25 ekstra. 105 000 opp i lønn ved en feiltagelse der altså. Vet at mange legger på 50' med vilje, så synes ikke du skal tenke noe mer på dette. Det blir som det blir.

Anonymkode: e75a3...d8d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier alltid en litt høyere lønn enn det jeg har på slike spørsmål på intervju. Men ikke så høyt at det blir urealistisk. Mer i retning av hva jeg vet er innafor for stillingen, og det jeg ønsker.

Anonymkode: b019f...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det spiller nok ikke så stor rolle. Du kunne husket feil liksom. Jeg får alltid problemer når jeg skal oppgi årslønn. Vet hvilket lønnstrinn jeg har, og at jeg har nok til å leve for og vel så det, men ikke alltid jeg kjapt kan oppgi eksakt årslønn. Den er sånn rundt 900.000 et sted. Så ikke alle går med tallet i hodet uansett. 

Å lyve, jaja. Det er jo unødvendig, for det de egentlig spør om er hva du forventer av lønn, så man kan like gjerne være enig på hva du forventer lønnsmessig enn hva du har. Ingenting som sier at du skal starte med dagens lønnsnivå i en annen jobb. 

Er forøvrig veldig vanlig å snakke om lønn i intervjuer nå, hos oss er det helt standard. Så helt tatt på senga trenger man ikke bli, det er faktisk en ide å ha et svar på lønnsforventninger før intervjuet. Men igjen, forventningene er mye viktigere enn hva man tjener der man er.

Anonymkode: 85005...984

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det finner de jo lett i skattelistene…

Anonymkode: bf9d7...86a

Nei. Skattelistene viser skattbar inntekt, ikke bruttoinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS:

Det er bare å chille. Det du forteller er en innledning til en forhandling og har ingenting med petimeterfakta å gjøre.

Bra gutsa av deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

ALLE overdriver jo når de blir spurt det spørsmålet, og de som ikke gjør det burde gjøre det. Ønsker du høyere lønn ved et jobb-bytte så må man også tørre og be om det.

Hvis du blir spurt hva du tjener i dag, så ville jeg heller svart på hva du forventer å tjene i ny stilling. Dagens lønn er jo helt irrelevant for en ny stilling. 

Anonymkode: 23d75...617

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (12 timer siden):

Hvis ts jobber i det offentlige kan hvem som helst ringe lønningskontotet og få informasjon om lønn.

Hvis ts jobber i det private så er lønnen ikke tilgjengelig for utenforstående. 

Det er ikke bare å ringe nei... 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er veldig interessant. Skal snart på jobbintervju og tenker gjøre det samme utfra svarene i denne tråden. Jeg har ganske lav lønn nå uten mulighet for å gå opp i lønn selv om jeg prøver å forhandle. Og ett av mine kriterier for å bytte jobb er at dette blir forbedret. I tillegg må man jo sikte litt høyere enn man forventer så kan de heller gi litt under det igjen. Jeg tenker jeg sier at jeg har det samme som min arbeidserfaring tilsier at jeg har krav på i nåværende jobb, for hva jeg faktisk har er jo egentlig totalt irrelevant. 

Anonymkode: 95823...f04

Hvis det hjelper så sa jeg hva jeg tjente, men at dette var 250 000 kr for lavt sammenlignet med statistikk for min landsdel (+ 30 000). Min fagforening har enorme mengder data om lønn, samt fokus på lønn. De tilbød meg 220 000 kr mer, som da var ganske nøyaktig på snittet.

Siden forskjellen var så stor spurte de selvfølgelig hvorfor jeg fikk så lite. Da hadde jeg tenkt ut et svar på forhånd som nøytralt forklarte hvorfor, uten at det fikk meg til å fremstå som mindre verdt.

Hvis du svarer at du tjener det din erfaring tilsier så må du jo forsvare hvorfor du mener du nå fortjener mer enn det du "har krav på" når du ber om mer.

Anonymkode: ecdef...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...