Gå til innhold

AMH på 0,4

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sjekket nettopp blodprøveresultatene mine (før jeg har hørt noe fra legen), og ser at jeg har AMH på 0,4 🥺 Gikk rett i kjelleren her og tenker bare at nå er alt håp ute. Men er det det? Noen som har erfaringer med å bli gravide til tross for lave verdier? Dette er blitt så altoppslukende for meg at jeg snart blir helt gal. Til info er jeg 35 år og har et barn på 4 år som ble til på helt naturlig vis…

Anonymkode: 7b315...4c9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble naturlig gravid med AMH på 1. Ble gravid på første forsøk. Mistet tidlig i 2.trimester og trodde alt håp var ute siden jeg i utgangspunktet ikke burde blitt gravid med så lav amh. 3 måneder senere ble jeg gravid på nytt og alt gikk fint❤️ 

Anonymkode: 5d60c...eb8

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg ble naturlig gravid med AMH på 1. Ble gravid på første forsøk. Mistet tidlig i 2.trimester og trodde alt håp var ute siden jeg i utgangspunktet ikke burde blitt gravid med så lav amh. 3 måneder senere ble jeg gravid på nytt og alt gikk fint❤️ 

Takk for at vi viser at det kan være håp ❤️ Krysser fingrene for at det skal gå, drømmen om nr. 2 er ikke klar for å gis opp helt enda. 

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lykke til❤️ Vi stresset veldig med den lave amh-verdien og startet prøvingen før vi egentlig var klar. Gynekologen som tok prøven sa vi måtte prøve med en gang dersom vi ønsket barn, men at vi måtte forberede oss på at det kanskje ikke gikk. Fikk høre av annen lege i etterkant at man ikke kan si det sikkert når kun amh-verdien er målt, det er en del andre faktorer som spiller inn også. Tenker det lover godt for dere at du ble gravid uten hjelp for 4-5 år siden❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du normale sykluser, med normal eggløsning? I så fall har du nøyaktig samme sjangse for å bli gravid som alle andre på din alder. Jeg fikk selv påvist veldig lav amh, og måtte ty til IVF for å bevare fertiliteten til et barn nr 2 senere. (Vi hadde knapt begynt å prøve på barn nr 1).

Det har blitt forsket masse på amh. Særlig de 3 siste årene har det kommet masse studier på det med eggreserver og fertilitet. Før trodde man at dersom man hadde lave eggreserver var det også synonymt med nedsatt fertilitet og nedsatt eggkvalitet. Nå vet vi bedre. Justert for alder, har det ingenting å si. Alder betyr fortsatt mest. Derfor bør du være forsiktig med hva du leser på Google, for gamle artikler er veldig preget av gammel forskning. Og det kan være skremmende.

Amh sier mer om mulighetene for suksess via ivf, og det kan også si noe om hvor mye tid du har igjen. Mye tyder på at lav amh = tidligere overgangsalder, men det også er uklart. Min lege sier gener har mest å si. Min amh er nøyaktig den samme, etter 2 år.

Jeg klarte å bli gravid på prøvesyklus nr 6, men ble en kjemisk. Jeg har slitt litt med å bli gravid naturlig etter det, men det er antageligvis alderen som jobber i mot meg. Er 37 nå. Så nå fortsetter vi med IVF for å få litt fart på ting.

Lykke til! Mange som blir gravide som ikke aner at de har lave eggreserver. 

Anonymkode: 5579e...3a9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde vel amh på 3. Har fått 4 barn etter de resultatene. De siste 2 var vel amh på 1 tror jeg. Men ble gravid innen 3 mnd med alle.

Anonymkode: 2a439...70d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Venninna mi er embryolog hos Hausken, hun sa at så lenge klarer å detektere AMH i det hele tatt så går det som regel bra 😊

Anonymkode: e82f9...719

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for så fine meldinger her inne, det betyr faktisk utrolig mye ❤️ Jeg har fått legetime til uka, og er henvist videre til gynekolog. Så får vi se hvordan det bærer i vei. 

Ts 😊

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 22.59):

Sjekket nettopp blodprøveresultatene mine (før jeg har hørt noe fra legen), og ser at jeg har AMH på 0,4 🥺 Gikk rett i kjelleren her og tenker bare at nå er alt håp ute. Men er det det? Noen som har erfaringer med å bli gravide til tross for lave verdier? Dette er blitt så altoppslukende for meg at jeg snart blir helt gal. Til info er jeg 35 år og har et barn på 4 år som ble til på helt naturlig vis…

Disse tallene kan være en pekepinn men ikke en fasit. 

Jeg hadde de beste blastocystene ...mange gode egg og det ble 7 friske embryo. Ble ikke gravid. 

Det går som den vil :)

Anonymkode: a748d...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekolog da jeg var 34 år og fikk påvist AMH på 0,3. Hadde ingen barn da og gikk rett i kjelleren. Hun henviste oss til IVF, og vi betalte 60 000 for et privat forsøk som var mislykket.

Jeg trodde løpet var kjørt, men så ble jeg plutselig gravid på naturlig vis og min sønn ble født da jeg var 35 år. Når han var 1,5 år ble jeg gravid igjen (også naturlig) og jeg har 3 uker til termin nå ❤️ Er 37 år. 

Så det er ikke håpløst, det er jeg et levende bevis på! Men jeg tok grep for å øke eggkvaliteten da, som å ta kosttilskudd som Q10, omega 3, D-vitamin, sink og metylfolat. I tillegg spiste jeg sunt, var aktiv og kuttet ut alkohol og koffein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...