AnonymBruker Skrevet 24. februar #1 Skrevet 24. februar Når slutter de fleste barn å trenge og sove på dagen? Og til hvilken alder kan de potensielt trenge å sove til? Anonymkode: 48b83...577
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Skrevet 24. februar Veldig varierende, første sov til 3 års alderen, de neste 2 sluttet før de ble 2 år. Mini sover enda, er 22 mnd, men ser at noen fridager sammen med bare meg dropper det duppen. Anonymkode: 43b62...3f3
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Skrevet 24. februar Alle fire sluttet å sove på dagtid før de var to år. Men så hadde ikke mine lange dager i bhg. Da hadde de kanskje trengt mer søvn. Anonymkode: 4a429...68a
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Skrevet 24. februar Alt mellom 2-4 år er vanlig. De fleste slutter ca 2,5-3 års alder Anonymkode: 25c45...c8a
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Skrevet 24. februar Leser man engelske kilder står det gjerne 3-5 år, og aller tidligst 2,5 år. Men har inntrykk av at 2,5 år er den mest vanlige tiden i Norge. Undres hvorfor 🧐 ? Ts Anonymkode: 48b83...577
smurfebuss Skrevet 24. februar #6 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Leser man engelske kilder står det gjerne 3-5 år, og aller tidligst 2,5 år. Men har inntrykk av at 2,5 år er den mest vanlige tiden i Norge. Undres hvorfor 🧐 ? Ts Anonymkode: 48b83...577 Overgang til storbarn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #7 Skrevet 25. februar Begge mine sluttet ved 2,5 års alder. Gikk fortsatt på småbarn. De ville ikke lenger sove på dagen. Anonymkode: af07f...16f
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Skrevet 25. februar smurfebuss skrev (10 timer siden): Overgang til storbarn. Men norske barn trenger da ikke mindre søvn enn i andre land selv om de starter på avdeling for store barn når de er ca 3 🤨 i USA starter de vel pre school rundt da? Det er vel mer "heavy" enn norsk barnehage. Anonymkode: 48b83...577
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Skrevet 25. februar De to eldste like før de bikket 3, minste holder på å venne seg av nå i en alder av 3 år og 1 mnd Anonymkode: 076a6...106
Anononyma Skrevet 25. februar #10 Skrevet 25. februar Min sønn på 2,5 sover 1 time hver dag i bhg. Vi prøver å droppe dupp i helgene, men ender med at han må ha en liten 15-20 min utpå ettermiddagen uansett fordi han rett og slett bare sovner. Han er ikke klar for å slutte med dupp enda. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Leser man engelske kilder står det gjerne 3-5 år, og aller tidligst 2,5 år. Men har inntrykk av at 2,5 år er den mest vanlige tiden i Norge. Undres hvorfor 🧐 ? Ts Anonymkode: 48b83...577 Barn i Norge legges generelt tidligere på kvelden. TS det virker til å variere en del fra barn til barn. Vår sluttet når hun var 2 år og 10 måneder. Kunne nok gjort leggetid lettere om vi sluttet før men vi valgte å heller la henne slippe å være så trøtt på ettermiddagen og være litt lenger oppe på kvelden en periode. Barn rundt oss ser jeg har sluttet alt fra rett over 2 år til nærmere 3,5 år. Men ser ut som ca 2,5 år er det vanligste fra vår omgangskrets og barnehage. Anonymkode: c515b...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Skrevet 25. februar Min sluttet da han var 3,5. Da ba barnehagen om det. Trøtt unge 😂. Sovnet kl 19 hver kveld, og sov hele natta. Anonymkode: b986b...095
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (11 timer siden): Alle fire sluttet å sove på dagtid før de var to år. Men så hadde ikke mine lange dager i bhg. Da hadde de kanskje trengt mer søvn. Anonymkode: 4a429...68a Måtte få inn hvor korte dager de hadde ja Her trengte mine dagsøvn en stund selv med lange eller korte dager i barnehagen, eller rolige dager hjemme Min eldste sov på dagen til like etter hun var 3 år år. Både i barnehagen og hjemme. Hendte vi droppet hjemme på slutten hvis det krasjet med ting vi skulle, men opplevde da at hun ble sliten og trøtt mot slutten av dagen. Sov fra ca 19 til 7 og sov gjerne 1 1/2 time frem hun hun sluttet. Nr 2 er nærmer seg 3 år og sover forsatt i barnehagen og hjemme. Ca 1 times tid. Sovner selv om vi bare har hatt en rolig dag hjemme i helgen og sover på natt fra 19.30 til 7-8-tiden. Anonymkode: 0f3a5...073
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Skrevet 25. februar Min eldste hadde fortsatt lange dupper på dagtid da hun var 2,5 år, uten at det påvirket natten, så trodde aldri hun skulle gi seg. Så kom sommerferien måneden etter, og hun ble vanskeligere å legge til duppen, så vi droppet den i ferien uten problem. Da barnehagen startet igjen så ville hun ikke sove der heller, så da var det slutt. Sånn midt mellom 2,5 og 3 år da. Yngstemann er straks to år, og hun har allerede kortet ned mye på duppen sin, så hun tror jeg er ferdig tidligere. Anonymkode: 008af...32d
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Skrevet 25. februar Har ei på 2.5 år. De dagene hun ikke får sove til normalt tid på dagtid så lar vi henne ikke sove dupp. Da er hun gretten og sovner lett hvis hun sitter stille etter klokka 15. Så vi må gjøre alt for å holde henne våken. Ser ikke ut som behovet forsvinner med en gang her. Høres rart ut at barn yngre enn 2 år ikke har behov for søvn på dagen. Er de da våken fra 6-7 til 18-20 på kvelden? Anonymkode: 3e672...e93 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #17 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men norske barn trenger da ikke mindre søvn enn i andre land selv om de starter på avdeling for store barn når de er ca 3 🤨 i USA starter de vel pre school rundt da? Det er vel mer "heavy" enn norsk barnehage. Anonymkode: 48b83...577 Norske barn må stå opp tidlig og må derfor legge seg tidlig. Barn som dupper på dagen blir ofte ikke trøtte før senere på kvelden, som da gjør at de må sove til 08-09 tiden. Den kabalen går ikke for mange, da begge foreldrene skal være på jobb til 8. Anonymkode: c9a95...173
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Leser man engelske kilder står det gjerne 3-5 år, og aller tidligst 2,5 år. Men har inntrykk av at 2,5 år er den mest vanlige tiden i Norge. Undres hvorfor 🧐 ? Ts Anonymkode: 48b83...577 Kan det være at de barna i den engelske litteraturen legges senere på kvelden også? Anonymkode: 2a35c...057
Dumi2 Skrevet 25. februar #19 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Kan det være at de barna i den engelske litteraturen legges senere på kvelden også? Anonymkode: 2a35c...057 De gjör nok det. Åpningstidene er også anderledes i de fleste engelske barnehagene. De har en senere start. ( Dette måtte jeg faktisk sjekke opp. Jeg jobbet i en barnehage i England for Herrens år siden). Det vanligste er at de åpner 8-18 (19), noen få 7.30 og enda ferre 07.00. Derfor kan hende barna er lengre oppe, for å i det hele få tid med foreldrene? Man begynner faktisk senere på jobb i UK! De fleste stedene i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 25. februar #20 Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men norske barn trenger da ikke mindre søvn enn i andre land selv om de starter på avdeling for store barn når de er ca 3 🤨 i USA starter de vel pre school rundt da? Det er vel mer "heavy" enn norsk barnehage. Anonymkode: 48b83...577 I Norge er det vanlig å legge barna en god del tidligere om kvelden enn hva som er vanlig i mange andre land. Du må ikke bare se på dagsøvnen, du må se på total søvn i løpet av døgnet. I mange andre land ville det vært ansett som absurd å legge en to-åring så tidlig som kl 19, for ikke å snakke om 18:30. Min eldste sov til han var nesten 4, minstemann nektet plent å sove på dagtid fra han var 2 år. Anonymkode: 6ff5b...ffe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå