Gå til innhold

Smokkeslutt når det kommer en ny baby i hus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

2-åringen elsker smokk og vi ser ikke nødvendigheten av å slutte med det. De står ikke i veien for språkutviklingen og hun bruker de bare når hun skal sove og når hun ellers trenger litt ekstra kos.

Men alle sier vi burde slutte med smokk nå. Men vi ser ikke hvordan det skal være realistisk når det straks blir baby i hus. Babyen skal sikkert bruke smokk selv og i overgangen til å bli storesøster synes vi det blir brutalt å ta fra henne sin største trygghet også.

Hvordan løse dette?

Anonymkode: 6728a...f3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det akkurat som dere! Samme alder også.

Vi har valgt å vente til nå med å slutte med smokk. (Baby er nå 7 mnd). 
Følte det ble mye for 2 åringen og få nytt søsken og slutte med smokk samtidig. Og urettferdig siden baby fikk smokk🙈

Anonymkode: 0a268...63e

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke stresset med det. Hun elsker smokken sin, og opplever stor trygghet i den. Helt enig i at det kan bli litt brutalt å ta den bort rett før baby kommer. 
Har selv hatt en som elsket smokken høyere enn alt annet, og vi fikk beskjed av tannlege at så lenge vi sluttet innen han fylte 4, så ville eventuelle skjevheter i tannstatus rette seg av seg selv :)

Lykke til i tiden som kommer, så spennende med baby i hus ❤️ 

Anonymkode: 61e56...bc3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sluttet  med smokken nå. Min brukte smokk til han var over 4 , han var egentlig ikke så avhengig,  men det var en kos når han skulle sovne. 

Anonymkode: 66fb6...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Tenker det ikke gjør noe å vente litt.

Fikk samme beskjed fra tannlege som en over, at de bør slutte til de er 4år.

Anonymkode: 8b163...d05

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet med å slutte men forsøkt å bare bruke det når hun skal sove :) Kjenner mange barn som er nesten 3 som bruker smokk når de sover, virker helt vanlig. Har og hørt at de bør slutte når de er 3 (før 4). Jeg synes det er litt unødvendig med store barn som går rundt med smokk hele dagen men til soving synes jeg det er greit når det gir barnet ro og trygghet.

Anonymkode: c3b9b...7d6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke stress med smokkeslutt. Vår var 2 år og 8 mnd da baby kom og hadde fortsatt smokken sin. Begrenset til soving. De slutter når de er klar for det og kan heller jobbe med det når dere har kommet mer på plass som en familie på 4 :)

Anonymkode: 0c652...087

Skrevet

Jeg ville ikke sluttet nå som hun skal bli storesøster, det blir mye på en gang. Jeg ville heller ikke stresset med smokkeslutt. Hos oss bodde smokken i sengen og ble kun brukt til sengetid. De fikk ikke gå rundt med smokken i munn på dagtid slik jeg så mange andre små barn gjorde. Jeg tror det var en av grunnene til at smokkeslutt gikk så enkelt som det gjorde. Våre ble også storesøsken rundt 2 år så smokkeslutt til samme tid var derfor ikke aktuelt. De har alle sluttet med smokk rundt 3 år. Det gikk virkelig utrolig raskt og lett, mye enklere enn jeg trodde.  

AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at folk sier dere bør slutte før babyen kommer er jo fordi det blir mye vanskeligere etterpå, hvorfor får babyen bruke smokk og ikke storesøster? Som igjen kan bli verre for storesøster som allerede får hele sin verden omrokkert. 

Hvis det er veldig nært innpå fødsel ville jeg ikke ha sluttet nå, det burde i så fall vært gjort for et par måneder siden. Og hun er ikke så gammel at det er et problem at hun bruker smokk heller. Så lenge den ikke brukes på dagtid og blir et hinder for språk eller tannutvikling så er det jo bare greit å ha en ekstra ting for å hjelpe med søvn.

Anonymkode: 6a9b9...526

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...