AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Del Skrevet 7 timer siden Jeg har en svigerinne som er veldig merkelig. Hun vet godt at jeg har intoleranse for melk og ikke tåler løk, hvetemel og blir veldig dårlig i spiserøret av sterk krydret mat (har ibs) men likevel inviterer hun meg på middag som inneholder disse matvarene. Hun kan spørre meg om vi ønsker å komme og spise sosekjøtt med bløtkake til dessert, og da sier jeg at jeg gjerne vil komme på middag, men kan ta med meg mat til meg selv. Da sier hun at det trenger jeg ikke gjøre, for hun eller mannen skal lage maten. Så kommer jeg på besøk og på bordet står sosekjøtt og bløtkake som er full av hvetemel, melk osv. Hun har spurt meg hva jeg kan spise, og jeg har sagt at jeg spiser ren fisk eller kjött+ grønnsaker og bruker plantemelk, pasta og mel som jeg tåler, slik at jeg vet hva maten inneholder. Ble i dag invitert på rømmegrøt og fastelavensboller på lørdag, og jeg sa da at jeg kan ta med min egen versjon av grøt og fastelavensboller, men hun sa at det skulle jeg ikke gjøre. Jeg spurte da om hun skulle lage melkefri rømmegrøt og boller laget på et annet mel, men det skulle hun ikke gjøre for hele familien hennes skulle komme og de spiser de alt. Hva gjør jeg? Spiser maten og blir dårlig? Ignorerer hennes ønske om at jeg skal ta med egen mat? Begynner nesten å lure på om hun misliker meg og skal være kjip. Min mann synes også dette er merkelig og vil snakke med henne, men jeg sier han ikke skal blande seg. Anonymkode: 2d661...774 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Del Skrevet 7 timer siden Veldig spesielt av din svigerinne. Skjønner ikke helt hva hun holder på med? Tror jeg hadde satset på å ta med egen mat neste gang og hvis hun kommenterer det så hadde jeg bare sagt at du blir såpass dårlig av å spise maten hun lager som du ikke tåler. Anonymkode: 5aa46...65c 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Del Skrevet 7 timer siden La mannen din snakke med den løken av en søster han dessverre har! Og så hadde jeg glatt takket nei til middager fra nå av! Anonymkode: 67aa7...39f 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Del Skrevet 7 timer siden Ta med mat likevel og si at ikke vil at hun skal ha ekstra bryderi med dine matintoleranser Smør på at det ikke er noe problem. Gi en fin blomst når dere kommer og takk hjertligst for invitasjonen. Anonymkode: 59ca2...2fa 6 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Del Skrevet 7 timer siden Hadde konsekvent tatt meg egen mat hver gang UTEN å annonsere dette. Problem løst. Dersom du nevner du tar med egen mat så skal hun jo tydeligvis «liksom» lage mat til deg. Anonymkode: 02403...fcf 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Del Skrevet 7 timer siden Enten så takker dere nei til invitasjonen eller så tar dere med mat uansett. Hun høres ut som ei bitch helt ærlig… Anonymkode: 54f9c...35c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Del Skrevet 7 timer siden Hva du gjør? Jeg tror jeg hadde holdt meg hjemme på trass. Så utrolig provoserende det hun driver med! Hvorfor i all verden kan ikke mannen din snakke med henne? Det er da virkelig på sin plass. Jeg har en svigerinne som ikke tåler mye av det samme som deg, og når vi inviterer dem så tilpasser jeg selvsagt maten! Om jeg skal lage kake som inneholder mye mel så synes jeg ikke det blir så godt med glutenfritt, men da lager jeg kake med hvetemel, også lager jeg en egen liten en til henne. Null stress når man først er i gang, og en selvfølge i min bok! Anonymkode: bb4ce...c58 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 7 timer siden #8 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Jeg har en svigerinne som er veldig merkelig. Hun vet godt at jeg har intoleranse for melk og ikke tåler løk, hvetemel og blir veldig dårlig i spiserøret av sterk krydret mat (har ibs) men likevel inviterer hun meg på middag som inneholder disse matvarene. Hun kan spørre meg om vi ønsker å komme og spise sosekjøtt med bløtkake til dessert, og da sier jeg at jeg gjerne vil komme på middag, men kan ta med meg mat til meg selv. Da sier hun at det trenger jeg ikke gjøre, for hun eller mannen skal lage maten. Så kommer jeg på besøk og på bordet står sosekjøtt og bløtkake som er full av hvetemel, melk osv. Hun har spurt meg hva jeg kan spise, og jeg har sagt at jeg spiser ren fisk eller kjött+ grønnsaker og bruker plantemelk, pasta og mel som jeg tåler, slik at jeg vet hva maten inneholder. Ble i dag invitert på rømmegrøt og fastelavensboller på lørdag, og jeg sa da at jeg kan ta med min egen versjon av grøt og fastelavensboller, men hun sa at det skulle jeg ikke gjøre. Jeg spurte da om hun skulle lage melkefri rømmegrøt og boller laget på et annet mel, men det skulle hun ikke gjøre for hele familien hennes skulle komme og de spiser de alt. Hva gjør jeg? Spiser maten og blir dårlig? Ignorerer hennes ønske om at jeg skal ta med egen mat? Begynner nesten å lure på om hun misliker meg og skal være kjip. Min mann synes også dette er merkelig og vil snakke med henne, men jeg sier han ikke skal blande seg. Anonymkode: 2d661...774 Synes hun er et rævhol, en vert skal ta hensyn til alle sine gjester 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #9 Del Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har en svigerinne som er veldig merkelig. Hun vet godt at jeg har intoleranse for melk og ikke tåler løk, hvetemel og blir veldig dårlig i spiserøret av sterk krydret mat (har ibs) men likevel inviterer hun meg på middag som inneholder disse matvarene. Hun kan spørre meg om vi ønsker å komme og spise sosekjøtt med bløtkake til dessert, og da sier jeg at jeg gjerne vil komme på middag, men kan ta med meg mat til meg selv. Da sier hun at det trenger jeg ikke gjøre, for hun eller mannen skal lage maten. Så kommer jeg på besøk og på bordet står sosekjøtt og bløtkake som er full av hvetemel, melk osv. Hun har spurt meg hva jeg kan spise, og jeg har sagt at jeg spiser ren fisk eller kjött+ grønnsaker og bruker plantemelk, pasta og mel som jeg tåler, slik at jeg vet hva maten inneholder. Ble i dag invitert på rømmegrøt og fastelavensboller på lørdag, og jeg sa da at jeg kan ta med min egen versjon av grøt og fastelavensboller, men hun sa at det skulle jeg ikke gjøre. Jeg spurte da om hun skulle lage melkefri rømmegrøt og boller laget på et annet mel, men det skulle hun ikke gjøre for hele familien hennes skulle komme og de spiser de alt. Hva gjør jeg? Spiser maten og blir dårlig? Ignorerer hennes ønske om at jeg skal ta med egen mat? Begynner nesten å lure på om hun misliker meg og skal være kjip. Min mann synes også dette er merkelig og vil snakke med henne, men jeg sier han ikke skal blande seg. Anonymkode: 2d661...774 Hun høres usedvanlig uintelligent ut. Tror ikke jeg hadde kastet bort tid der mange ganger, det er tid du aldri får tilbake. Anonymkode: 97cd1...f38 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet 7 timer siden #10 Del Skrevet 7 timer siden Hadde takket nei til fremtidige invitasjoner. Hun virker jo helt blåst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taffel Skrevet 6 timer siden #11 Del Skrevet 6 timer siden Ja, hun høres merkelig ut, i beste fall kunnskapløs i forhold til hvilket ubehag du vil få. Ta med eget uansett. Jeg har en venninne som deg, og er så livredd for å gjøre henne syk, så hun tar alltid med egen mat for sikkerhets skyld om vi er flere. Da blir ingen katastrofe om jeg fikk alt annet rett, men penslet butterdeigen med egg uten å tenke, feks.. hun vil jo heller ikke at vi alltid skal være bundet av henne.men å ignorere? Spesielt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #12 Del Skrevet 6 timer siden Dette var så provoserende oppførsel av henne at jeg hadde ikke orket å omgås. Utenom større begivenheter i familien da. Anonymkode: 14cc8...e76 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #13 Del Skrevet 6 timer siden De er vant til å lage mat som sosekjøtt, kremete pastasalat, fiskegrateng, fiskeboller i hvit saus, løksuppe med rundstykker av grovt hvetemel ol. Hjemme hos oss spiser vi mye kokt eller stekt fisk med grønnsaker til, kylling i alle variasjoner med grønnsaker til, koteletter, supper av grønsaker med kjøtt i, pasta med kjøttsaus og da koker jeg linsepasta til meg selv. Jeg liker å vite hva som er i maten av ingredienser og er ikke så glad i disse ferdigkjøpte rettene, krydderne og sausene. Ts Anonymkode: 2d661...774 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #14 Del Skrevet 6 timer siden Har også opplevd at andre serverer mat jeg ikke kan spise selv om de vet om det, men mange tenker at det går greit å spise litt eller når jeg ikke spiser det jeg ikke tåler daglig. Ts Anonymkode: 2d661...774 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #15 Del Skrevet 6 timer siden Hadde bare tatt med egen mat uten å si noe, hvis dere vil dra. Og ellers sagt nei takk. Anonymkode: 9f062...bc8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Del Skrevet 6 timer siden Spis før du kommer, så sitter du der og ser på at de andre stapper i seg. Hun bør bli flau og andre må legge merke til det. Anonymkode: e3a48...167 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Del Skrevet 6 timer siden Høres ut som min svigermor. Det beste var da hun moste løken for at jeg ikke skulle merke det, for så å bli sur når vi måtte dra midt i besøket (60 årsdagen hennes) fordi jeg hadde smerter og diaré... Anonymkode: 71363...e4f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Del Skrevet 6 timer siden Det er dessverre mange i våre dager som ikke tror på verken allergier eller intoleranser. Siden begge deler har økt i omfang, tar de dette som et slags bevis på at folk bare er kresne og skrøner. Noen går så langt som å lure mat i de som ikke tåler det, bare for å bevise et poeng. Sånne folk bør man ikke dra på middagsbesøk til. Men hvis du fortsatt vil besøke denne svigerinnen for din manns skyld (hva sier han?), så ta nå i hvert fall konsekvent med egen mat. Ta med noe holdbart som du lett kan få med hjem igjen hvis hun mot formodning lager noe du tåler en gang. Anonymkode: 155a5...6b6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Del Skrevet 6 timer siden La mannen din snakke med henne! Og si fra når av at enten får du ta med egen mat eller så velger dere å takke nei til invitasjoner da du ikke kan risikere helsen din for at hun ikke vil ta hensyn til helsen din. Har selv barn med allergi og sørger alltid for at der er noe barnet trygt kan spise. Er det et problem for noen får de beskjed om at jeg ikke gambler med barnets helse. Og det skal ikke du som voksen behøve å gjøre heller! Anonymkode: 84b00...74f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Del Skrevet 6 timer siden Hun er kanskje en matallergi-benekter som ikke tror på at visse matvarer gjør deg syk. At du overdriver, du tåler jo litt. Er det sosiale hyggelig så du vil få med deg det? Hvis ja, så hadde jeg spist før jeg dro (middagsrester fra igår?) eller tatt med mat selv uten å si noe. Når hun så satte frem sin ikke-tilpassede mat, så hadde jeg latt være å forsyne meg. Hvis hun spurte, bare sagt lett at jeg tåler ikke maten. Hvis du tar med, så bare varm det på kjøkkenet selv. Ikea har fine glassboller med lokk som du kan frakte mat i, og putte rett i mikroovnen. Hvis nei, at selskapet ikke egentlig er verdt det, så hadde jeg begynt å takke nei. Anonymkode: b7fb2...8ec 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå