Gå til innhold

Sjefen tror ikke på psykiske problemer og det er min grunn for sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis man er sykemeldt med psykiske problemer? Altså at det ikke handler om arbeidsplassen, men det mentale. Som gjør at man ikke klarer å utføre arbeidsoppgavene eller være på arbeidsplassen.

Hva kan arbeidsplassen tilrette legge da? Ikke mulighet for hjemmekontor. 

Hvordan snakke med sjefen om det? 
Vil jo egentlig ikke si at jeg sliter psykisk.. og vet det blir spørsmål om det fordi sjefen er av den gamle skolen som ikke tror på sånt. 

Det er legen som har sagt at en sykemelding er nødvendig, i tillegg til at jeg ønsket det selv så klart. Vil jo ikke ha det sånn her på jobb og klarer ikke sitte med disse problemene som er i hodet mitt akkurat nå.

Anonymkode: 115f3...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du skal ikke oppgi diagnose til arbeidsgiver. Er det noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge?

Anonymkode: bd9c6...e24

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du skal ikke oppgi diagnose til arbeidsgiver. Er det noe arbeidsgiver kan gjøre for å tilrettelegge?

Anonymkode: bd9c6...e24

Nei, det er det som er vanskelig.. jeg får liksom ikke styrt det som er på innsiden.. av meg. Hvis du skjønner? 

Så jeg har ikke forslag til hva som kan tilrettelegges… og jeg tror ikke han forstår. Han synes sånt er en trend (har han hvert fall nevnt i lunsjen ved et par anledninger)

Anonymkode: 115f3...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han har skutt seg selv i foten overfor ansatte. Dritlurt. Kjip type.

De fleste mennesker kan jobbe noe. Hvis du er 20 prosent sykmeldt kan du feks jobbe halv dag. Man kan få tilrettelegging ved å bli fritatt for arbeidsoppgaver, jobbe mindre, etc.  Det eneste du må gjøre er å si hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre. Jeg vil anbefale at dere kobler på bedriftshelsetjenesten feks., hvis du tør. Han har dessverre vist seg lite tillitsverdig for folk som sliter mentalt, kronisk eller periodevis. Å være 100 prosent sykmeldt med psykisk uhelse kan i mange tilfeller gjøre det verre så jeg anbefaler deg å både tenke på det selv og snakke med lege om det. Det er i tillegg et krav til at man skal være i aktivitet hvis man kan og de aller fleste klarer noe, med mindre god tilrettelegging er umulig.

Anonymkode: 20ec4...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har skutt seg selv i foten overfor ansatte. Dritlurt. Kjip type.

De fleste mennesker kan jobbe noe. Hvis du er 20 prosent sykmeldt kan du feks jobbe halv dag. Man kan få tilrettelegging ved å bli fritatt for arbeidsoppgaver, jobbe mindre, etc.  Det eneste du må gjøre er å si hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre. Jeg vil anbefale at dere kobler på bedriftshelsetjenesten feks., hvis du tør. Han har dessverre vist seg lite tillitsverdig for folk som sliter mentalt, kronisk eller periodevis. Å være 100 prosent sykmeldt med psykisk uhelse kan i mange tilfeller gjøre det verre så jeg anbefaler deg å både tenke på det selv og snakke med lege om det. Det er i tillegg et krav til at man skal være i aktivitet hvis man kan og de aller fleste klarer noe, med mindre god tilrettelegging er umulig.

Mente 80 prosent seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk evt med lege om hva du kan strekke deg til angående tilrettelegging.

Og, jeg hadde sett etter annen jobb, for sjefen høres ikke ut som ett menneske som du burde jobbe under over tid.

Anonymkode: 2c79a...52c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sjefen har plikt til å prøve å tilrettelegge, så du er nødt til å fortelle litt om hva som feiler deg. Han har ikke rett til å høre den faktiske diagnosen, men du har plikt til å være behjelpelig med å få tilrettelegging. 

Det er jo diverse ting som kan tilrettelegges også ved psykiske vansker. Hva akkurat DU trenger er vanskelig å så si all den tid du ikke sier hvilken diagnose, og ikke hvilken jobb. 

Du kan høre med legen om hun har konkrete forslag til tilrettelegging.

Du kan også høre med evt bedriftshelsetjeneste, og HR på jobben din. 

Ulike tiltak kan være 

- mindre stressende arbeidsoppgaver, altså at du ikke får oppgaver med knappe tidsfrister og mye kar
- oppgaver med mindre menneskekontakt, om du finner dette belastende
- rom for flere pauser i løpet av arbeidsdagen
- mindre multitasking, få jobbe med færre ting av gangen for å redusere stress

o.l. 

Anonymkode: ae6f0...1b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sjefen har plikt til å prøve å tilrettelegge, så du er nødt til å fortelle litt om hva som feiler deg. Han har ikke rett til å høre den faktiske diagnosen, men du har plikt til å være behjelpelig med å få tilrettelegging. 

Det er jo diverse ting som kan tilrettelegges også ved psykiske vansker. Hva akkurat DU trenger er vanskelig å så si all den tid du ikke sier hvilken diagnose, og ikke hvilken jobb. 

Du kan høre med legen om hun har konkrete forslag til tilrettelegging.

Du kan også høre med evt bedriftshelsetjeneste, og HR på jobben din. 

Ulike tiltak kan være 

- mindre stressende arbeidsoppgaver, altså at du ikke får oppgaver med knappe tidsfrister og mye kar
- oppgaver med mindre menneskekontakt, om du finner dette belastende
- rom for flere pauser i løpet av arbeidsdagen
- mindre multitasking, få jobbe med færre ting av gangen for å redusere stress

o.l. 

Anonymkode: ae6f0...1b7

Denne debatten er viktig i saken om sykefravær, men av helt motsatte grunner enn du her skisserer.

Arbeidsgivere som skal ''tvinge'' tilrettelegging, når man kanskje trenger en break fra både arbeidet og arbeidsplassen. Som HR-rådgiver kjenner jeg til flere saker, hvor det som kunne vært 2-3 ukers 100% sykemelding, ble til langvarig fravær fordi arbeidsgiver skal overbevise den sykemeldte om at gradert sykemelding og tilrettelegging er det rette. Mange ganger har denne opptreden fra arbeidsgiver ført til langvarige sykemeldinger på flere måneder. 

Når jeg er med ledere i slike sykefravær samtaler, så er det så mange ledere som er zombier, og som tror at de gjør en god jobb om de får til tilrettelegging og gradert sykemelding. De mangler fullstendig fingerspitzengefühl for når tilrettelegging er riktig, og i hvilke tilfeller det gjør vondt verre. Så mange ledere er delaktige i det høye sykefraværet. 

Anonymkode: 59c23...1c4

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...