Schmuhu Skrevet 26. februar #41 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 10.04): Hva mener du med å få mindre skatteprosent? Man skatter da vel med verdien av fond og aksjer også? Jeg skatter iallfall mer pga verdiene jeg har i fond og aksjer som har økt kraftig. Anonymkode: 3441a...a94 Ekspander Har du pengene stående på en konto, så skatter du av rentegevinsten hvert år. Har du pengene på en ASK, så skatter du først når du tar ut pengene. Dermed utsetter du skatten. Utsatt skatt er verdifull fordi dette er penger som kan tjene penger (rente-rente effekt). Årlig skatt er en flott hindring for at denne effekten kan ta ordentlig fart. Problemet her handler om at pengene investert i aksjefond medfører risiko. Har du kort tidshorisont (mindre enn 15 år), så må du nesten være litt heldig. Med kun 5 år kan jeg bare anbefale å selge med en gang, ta med gevinsten og plassere på f.eks. en sparekonto. Schmuhu 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #42 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 9.51): Men solgte du når det var på bunn da? Hvilket fond er dette? Jeg har det jeg tror du snakker om. Hatt det i 20 år og ikke tapt noe selvom det selvsagt var en liten nedgang en periode. Anonymkode: 01602...32e Ekspander den ble faktisk avviklet helt, jeg tror ikke jeg måtte gjøre noe, men jeg har ikke den lengre. Men jo, jeg hadde penger også da i 3 eller 4 forskjellige fond, de tre andre var også Skagen, det gikk bedre med andre. Anonymkode: c88eb...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #43 Del Skrevet 26. februar Jeg har satt pensjonsfondet mitt fra aktiv forvaltning til forsiktig sparing( 25 prosent aksjer) annet fond lar jeg være og ser hvordan det går. Har i tillegg litt krypto som går med solid tap men dette beholder jeg . er urolig for den økonomiske fremtiden. Veldig urovekkende om USA ikke vil betale all utenlandsgjeld og sniker seg unna. Håper vi unngår en ny finanskrise. Anonymkode: 736be...bbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #44 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 11.44): Jeg har satt pensjonsfondet mitt fra aktiv forvaltning til forsiktig sparing( 25 prosent aksjer) annet fond lar jeg være og ser hvordan det går. Har i tillegg litt krypto som går med solid tap men dette beholder jeg . er urolig for den økonomiske fremtiden. Veldig urovekkende om USA ikke vil betale all utenlandsgjeld og sniker seg unna. Håper vi unngår en ny finanskrise. Anonymkode: 736be...bbe Ekspander Det håper vi vel alle, men frykter den ikke er så langt unna. Jeg har også tatt ned risiko betraktelig, så nå har jeg et i Storebrand som heter Fremtid 10 A med bare 10% aksjer. Har likevel omkring 7% avkastning, så bedre en banken. Ellers har jeg et rent rentefond i tillegg. Forvaltningsgebyret er ikke så stort heller. Anonymkode: d24c8...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #45 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 10.04): Hva mener du med å få mindre skatteprosent? Man skatter da vel med verdien av fond og aksjer også? Jeg skatter iallfall mer pga verdiene jeg har i fond og aksjer som har økt kraftig. Anonymkode: 3441a...a94 Ekspander Jeg innberettet jo en halv mill mindre i bankinnskudd, det hjalp på skatteprosenten (-2%) Anonymkode: 41ee3...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monky6 Skrevet 26. februar #46 Del Skrevet 26. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 15.29): Jeg innberettet jo en halv mill mindre i bankinnskudd, det hjalp på skatteprosenten (-2%) Anonymkode: 41ee3...370 Ekspander Fond har 20% verdirabatt, så 500k gir uansett 400k i formue Endret 26. februar av Monky6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #47 Del Skrevet 26. februar Jeg selger nok mine fond unna i morgen, så får en jeg en liten gevinst med meg, selvom over 10k er forduftet den siste uken.... Altfor usikkert å investere i aksjefond nå for tiden. Anonymkode: f064f...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #48 Del Skrevet 26. februar Hvis tallene fra Nvidia går feil vei, er pengene dine i fond verdt 1/3 i morgen, det blir brutalt. Anonymkode: f064f...3ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #49 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.01): Hvis tallene fra Nvidia går feil vei, er pengene dine i fond verdt 1/3 i morgen, det blir brutalt. Anonymkode: f064f...3ee Ekspander OM du selger ja. Om du ikke selger er de verdt mer enn du satt med om noen mnd/et år. Anonymkode: 01602...32e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #50 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 8.53): Er litt stressa for dette selv. Shoppet en del fond (via banken min, Dnb) i mai... -kjøpte for 500 000,- med tanke på at de skulle stå i ca 5 år (også for å få mindre skatteprosent). De har nå økt til 558 000,- men er redd for at de skal synke. Det er globale indeksfond (tror jeg?) for det meste... litt forskjellige varianter. Vet ikke om jeg har is nok i magen til å ha SÅ mye stående i fond... 100-200' er egentlig max av hva jeg tør "gamble" med. Skal jeg si de opp/selge igjen (hva gjør man egentlig?), det vil nok utløse litt skatt/gebyr det og, men det får jeg heller tåle... Anonymkode: 41ee3...370 Ekspander Jeg vill solgt 500 000,- og satt dem på høyrentekonto (evt. noe i obligasjoner eller likn., men dette vet jeg for lite om). De siste 58 000,- ville jeg latt stå eller overført til et globalt indeksfond. Forutsatt at alt er på ASK, altså. Anonymkode: 65ab5...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå