Schmuhu Skrevet 25. februar #21 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har diskutert med deg før. Jeg er gammel, og om 5 år kan jeg være støv.. du må akseptere og forstå at ikke alle er eller kan være langsiktige her. Jeg ser på muligheter max 1-2 år frem i tid. Og der er ikke fond aktuelt. Anonymkode: d24c8...1a9 Hvorfor svarer du da slik på en tråd om fond? Hva er det du diskuterer? Selvsagt skal du ikke investere i aksjefond dersom du skal ha pengene tilgjengelige kortsiktig. Muligheten din er sparekonto og norske likviditetsfond. Så igjen, hvilket bidrag utgjør dine svar for Ts, som er bekymret for markedsfasen pga. krigen og trump? Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #22 Del Skrevet 25. februar Selv om Bitcoin ikke er aksjer, så kan nevnes at sist døgn har Bitcoin falt med 90.000 dollar,- på et døgn! Så mye kan skje, og det fort også! Anonymkode: d24c8...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #23 Del Skrevet 25. februar Schmuhu skrev (4 minutter siden): Hvorfor svarer du da slik på en tråd om fond? Hva er det du diskuterer? Selvsagt skal du ikke investere i aksjefond dersom du skal ha pengene tilgjengelige kortsiktig. Muligheten din er sparekonto og norske likviditetsfond. Så igjen, hvilket bidrag utgjør dine svar for Ts, som er bekymret for markedsfasen pga. krigen og trump? Schmuhu Og jeg fatter ærlig talt ikke hvorfor du blir fornærmet hvis noen er uenig i eller sier deg i mot? Det er vel opplagt at flere en meg er kortsiktige her, og da hører det kanskje med i diskusjonen å advare om at ikke alt går til himmels,- hele tiden? Anonymkode: d24c8...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #24 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man bør legge en annen strategi om man er ved pensjonsalder eller såpass opp i årene at man ikke kan forvente å leve en 10-20 års periode til. Enn for de som er unge. Anonymkode: 61994...410 Jeg har nominell pensjonsalder om 20 år. De 10 første årene får jeg pensjon fra folketrygden + innskuddspensjon som jeg tror skal holde fint. Fra 77 har jeg typisk bare folketrygden som blir nokså magert. Derfor tenker jeg med 30 års horisont til første uttak, og så jevnt uttak over ytterligere +/- 10 år til jeg dør eller senil, og ser for meg å redusere risikoen om ca 20 år for å unngå å måtte ta ut i en nedtur. Hvis ting skjer så tenker jeg at denne summen er en buffer og nødløsning (sykdom, barnas behov etc) også hvis uttakstidspunktet er mindre enn optimalt. Jeg planlegger ikke for arv, det får bli som det blir. Anonymkode: a5cd8...eb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #25 Del Skrevet 25. februar Schmuhu skrev (25 minutter siden): Selvsagt skal du ikke investere i aksjefond dersom du skal ha pengene tilgjengelige kortsiktig. Hvorfor skal vi ikke gjøre det? Aksjefond kan fungere fint som kortsiktig investering også. Anonymkode: 947b3...ff1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 25. februar #26 Del Skrevet 25. februar Noen av oss har definitivt vært langsiktige, men samtidig er tiden for planlagt realisering ikke så langt frem i tid. What to do... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 25. februar #27 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor skal vi ikke gjøre det? Aksjefond kan fungere fint som kortsiktig investering også. Anonymkode: 947b3...ff1 Kanskje bør noen bransjefond holdes litt kortere i en core-sattelite strategi. Jeg vil ikke anbefale kortsiktige investeringer i aksjefond, fordi risikoen for tap er veldig stor. Hvis du trenger pengene mens markedet går ned, samtidig som du ikke har vært langt nok i markedet, så kan tapet bli enormt. Schmuhu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #28 Del Skrevet 25. februar Siden jeg er senior her, kan jeg i vertfall trekke frem en dårlig erfaring jeg har. Under "Jappetiden" på 80-tallet hadde jeg aksjer i en bank som het Kreditkassen. Tenkte jo at "alt er trygt som i banken". Vel, banken gikk til opphør, og jeg tapte en god del penger. Var slettes ikke alene om å tape penger den gangen, da. Men jeg synes det er greit at unge i dag ikke forledes til å tro at alt bare går oppover, for det gjør det omtrent aldri. Anonymkode: d24c8...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #29 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Siden jeg er senior her, kan jeg i vertfall trekke frem en dårlig erfaring jeg har. Under "Jappetiden" på 80-tallet hadde jeg aksjer i en bank som het Kreditkassen. Tenkte jo at "alt er trygt som i banken". Vel, banken gikk til opphør, og jeg tapte en god del penger. Var slettes ikke alene om å tape penger den gangen, da. Men jeg synes det er greit at unge i dag ikke forledes til å tro at alt bare går oppover, for det gjør det omtrent aldri. Anonymkode: d24c8...1a9 Det går jo alltid oppover. Se på børshistorikk tilbake til 1800 tallet frem til i dag, det er i gjennomsnitt kun oppgang på lang sparehotisont. Anonymkode: 01602...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #30 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det går jo alltid oppover. Se på børshistorikk tilbake til 1800 tallet frem til i dag, det er i gjennomsnitt kun oppgang på lang sparehotisont. Anonymkode: 01602...32e Er jeg nødt til det kjedsommelige å si at jeg og flere har ikke lang sparehorisont? Jeg har tapt penger før, og det er det jammen muligheter til å gjøre i dagens ustabile verdensbilde å gjøre også! Til og med GODE muligheter til tap. Unner ingen å tape masse penger som de kanskje har spinket og spart lenge. Hva børsen lå på på 1800 tallet bryr vel ingen seg om i dag? Anonymkode: d24c8...1a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #31 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Er jeg nødt til det kjedsommelige å si at jeg og flere har ikke lang sparehorisont? Jeg har tapt penger før, og det er det jammen muligheter til å gjøre i dagens ustabile verdensbilde å gjøre også! Til og med GODE muligheter til tap. Unner ingen å tape masse penger som de kanskje har spinket og spart lenge. Hva børsen lå på på 1800 tallet bryr vel ingen seg om i dag? Anonymkode: d24c8...1a9 På kort sikt kan du selvsagt tape. Sparing på lang sikt er sagt å være eneste måten å slå aksjemarkedet på. Og historiske tall viser at det stemmer. Anonymkode: 01602...32e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 25. februar #32 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): På kort sikt kan du selvsagt tape. Sparing på lang sikt er sagt å være eneste måten å slå aksjemarkedet på. Og historiske tall viser at det stemmer. Anonymkode: 01602...32e Nei. Langsiktig sparing i f.eks. en global indeks gir deg en gjennomsnittsavkastning av markedet. Du slår ikke markedet med det. Det går an å gjøre en kortsiktig aksjespekulasjon og faktisk slå markedet. Men det kreves dog veldig mye kunnskap og det spiser mye tid av dagen. Det er derfor det ikke anbefales som spareform privat. Folk flest ønsker å sette hundrelappene sine en plass, at de har sex og får søte femtilapper. Jeg tror at det faktisk er enda mer krevende å slå markedet langsiktig enn kortsiktig. Om vi ser til alle de profesjonelle fondsforvaltere så ser vi at så godt som ingen slår markedet over lengre tid. Men hvorfor slå markedet i det hele tatt? Jeg synes gjennomsnitt av markedet er godt nok det. Da er det lettere å slappe av og å bruke tiden min på noko annet. Schmuhu 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #33 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv om Bitcoin ikke er aksjer, så kan nevnes at sist døgn har Bitcoin falt med 90.000 dollar,- på et døgn! Så mye kan skje, og det fort også! Anonymkode: d24c8...1a9 Bitcoin har selvfølgelig ikke falt med 90 000 dollar det siste døgnet. Og selv om korreksjonen fremstår stor for de som ikke er vant til krypto, har vi sett langt verre før. Anonymkode: 65ab5...3c3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #34 Del Skrevet 26. februar Er litt stressa for dette selv. Shoppet en del fond (via banken min, Dnb) i mai... -kjøpte for 500 000,- med tanke på at de skulle stå i ca 5 år (også for å få mindre skatteprosent). De har nå økt til 558 000,- men er redd for at de skal synke. Det er globale indeksfond (tror jeg?) for det meste... litt forskjellige varianter. Vet ikke om jeg har is nok i magen til å ha SÅ mye stående i fond... 100-200' er egentlig max av hva jeg tør "gamble" med. Skal jeg si de opp/selge igjen (hva gjør man egentlig?), det vil nok utløse litt skatt/gebyr det og, men det får jeg heller tåle... Anonymkode: 41ee3...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #35 Del Skrevet 26. februar Det er sånn det er med fond 😞 Jeg hadde Skagen Øst Europa, det er nå sikker 15+ år siden, som på den tiden var den en av de mest lønnsomme fond fra Skagen, og joda, jeg tapte vel det meste som lå i den, takket Putin. 😅 Dessverre så er min egen erfaring med forskjellige fond er stortsett slik. ps, har fortsatt fond. Men det har ikke vært i nærheten like lønnsomt som det å kjøpe en bolig i Oslo. Anonymkode: c88eb...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #36 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Er litt stressa for dette selv. Shoppet en del fond (via banken min, Dnb) i mai... -kjøpte for 500 000,- med tanke på at de skulle stå i ca 5 år (også for å få mindre skatteprosent). De har nå økt til 558 000,- men er redd for at de skal synke. Det er globale indeksfond (tror jeg?) for det meste... litt forskjellige varianter. Vet ikke om jeg har is nok i magen til å ha SÅ mye stående i fond... 100-200' er egentlig max av hva jeg tør "gamble" med. Skal jeg si de opp/selge igjen (hva gjør man egentlig?), det vil nok utløse litt skatt/gebyr det og, men det får jeg heller tåle... Anonymkode: 41ee3...370 Alltid dumt å satse alt på en kjepphest? Skal ikke påstå hva som er lurest, men ut av hva som er min totale sparing, har jeg nå fordelt det med 1/3 i fond, 1/3 på høyrentekonto, og 1/3 i gull og sølvmynter. (Eksempel 1oz gull Maple Leaf 50 Dollar mynt) Anonymkode: d24c8...1a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #37 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alltid dumt å satse alt på en kjepphest? Skal ikke påstå hva som er lurest, men ut av hva som er min totale sparing, har jeg nå fordelt det med 1/3 i fond, 1/3 på høyrentekonto, og 1/3 i gull og sølvmynter. (Eksempel 1oz gull Maple Leaf 50 Dollar mynt) Anonymkode: d24c8...1a9 Det var mange forskjellige fond (selskap?), ikke bare ett... 6-7 stk tenker jeg. Har fortsatt en del på høyrente, men vil nødig at de 500' skal krympe inn heller.. Anonymkode: 41ee3...370 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schmuhu Skrevet 26. februar #38 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er litt stressa for dette selv. Shoppet en del fond (via banken min, Dnb) i mai... -kjøpte for 500 000,- med tanke på at de skulle stå i ca 5 år (også for å få mindre skatteprosent). De har nå økt til 558 000,- men er redd for at de skal synke. Det er globale indeksfond (tror jeg?) for det meste... litt forskjellige varianter. Vet ikke om jeg har is nok i magen til å ha SÅ mye stående i fond... 100-200' er egentlig max av hva jeg tør "gamble" med. Skal jeg si de opp/selge igjen (hva gjør man egentlig?), det vil nok utløse litt skatt/gebyr det og, men det får jeg heller tåle... Anonymkode: 41ee3...370 Du burde lage en strategi. Om du skal spare i 5 år, så er aksjefond feil måte å spare på. Da hadde jeg solgt hele beholdningen og tatt skatten. Du kan gjerne åpne en egen tråd å dele produktene du har kjøpt, så kan vi lage en dypere analyse om hva som kanskje ikke bør selges umiddelbart. Schmuhi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #39 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det er sånn det er med fond 😞 Jeg hadde Skagen Øst Europa, det er nå sikker 15+ år siden, som på den tiden var den en av de mest lønnsomme fond fra Skagen, og joda, jeg tapte vel det meste som lå i den, takket Putin. 😅 Dessverre så er min egen erfaring med forskjellige fond er stortsett slik. ps, har fortsatt fond. Men det har ikke vært i nærheten like lønnsomt som det å kjøpe en bolig i Oslo. Anonymkode: c88eb...d2b Men solgte du når det var på bunn da? Hvilket fond er dette? Jeg har det jeg tror du snakker om. Hatt det i 20 år og ikke tapt noe selvom det selvsagt var en liten nedgang en periode. Anonymkode: 01602...32e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #40 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Er litt stressa for dette selv. Shoppet en del fond (via banken min, Dnb) i mai... -kjøpte for 500 000,- med tanke på at de skulle stå i ca 5 år (også for å få mindre skatteprosent). De har nå økt til 558 000,- men er redd for at de skal synke. Det er globale indeksfond (tror jeg?) for det meste... litt forskjellige varianter. Vet ikke om jeg har is nok i magen til å ha SÅ mye stående i fond... 100-200' er egentlig max av hva jeg tør "gamble" med. Skal jeg si de opp/selge igjen (hva gjør man egentlig?), det vil nok utløse litt skatt/gebyr det og, men det får jeg heller tåle... Anonymkode: 41ee3...370 Hva mener du med å få mindre skatteprosent? Man skatter da vel med verdien av fond og aksjer også? Jeg skatter iallfall mer pga verdiene jeg har i fond og aksjer som har økt kraftig. Anonymkode: 3441a...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå