Gå til innhold

Vil fond få en kraftig nedtur igjen slik de fikk ved ved covid og krigen i Ukraina?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Takk til Putin og Trump! 😈🤡

Med flere..

Anonymkode: 33d70...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fond kan være så mye forskjellig. Hva slags fond snakker vi om?

Gitt en global indeks og at investeringen er langsiktig, så er det veldig lite interessant om det svinger i verdi akkurat nå.

Schmuhju

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (4 minutter siden):

Gitt en global indeks og at investeringen er langsiktig, så er det veldig lite interessant om det svinger i verdi akkurat nå.

Schmuhju

Jeg tenkte på det samme som ts. Selv har jeg et global indexfond, som skal stå der og som det skal spares i jevnt og trutt i mange mange år. Er redd det kan svinge en god del nedover nå fremover..

Anonymkode: eda81...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke sover godt om natten fordi du uroer deg for dette, så e det sikkert like greit å selge nå. Jeg er litt sånn selv. Vet jo man ikke skal gå å følge med og heller bare ha is i magen og la de stå. Er likevel glad jeg solgte mine fond umiddelbart da pandemien startet. Så slapp jeg å sove dårlig de månedene de stupte. Nå vet jeg jo at jeg ville tjent masse på å la dem stå videre, men det var verdt å slippe uro følelsen. Det er altså stor sannsynlighet for at det vil stupe her og der ja. Men du vil neppe tape på å la de stå i lengden likevel.

Anonymkode: c2318...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenkte på det samme som ts. Selv har jeg et global indexfond, som skal stå der og som det skal spares i jevnt og trutt i mange mange år. Er redd det kan svinge en god del nedover nå fremover..

Anonymkode: eda81...f2d

Om det svinger ned og om du sparer jevnt, så får du fondsandeler på tilbud. Det er helt uproblematisk så lenge du har råd til å sitte lenge med investeringen. En tidlig krise kan være svært fordelaktig for avkastningen.

Etter en sving ned, så kommer det også en sving opp igjen. Det er vanlig syklus. Husk at avkastning er en belønning for risiko du tålte.

Selger du ikke, så har det egentlig aldri skjedd en nedtur sånn rent praktisk. 

Er du meget redd for markedet fordi du trenger pengene om litt, så kan du vekte ned. 

Unngå spekulasjon. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (18 minutter siden):

Schmuhju

Det er jo interessant om markedet/fondet går på en smell rett etter at man har investert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

norw skrev (7 minutter siden):

Det er jo interessant om markedet/fondet går på en smell rett etter at man har investert.

Har ingenting å si på sikt uansett. 

Jeg investerte store summer rett før finanskrisen.  Gikk helt fint. Var faktisk i minus en periode. Etter det har det steget, med små nedganger som ved covid. Har aldri opplevd at pengene ikke er økt jevnt iløpet av 6 måneder etter nedganger.  

Anonymkode: 01602...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ingenting å si på sikt uansett. 

Jeg investerte store summer rett før finanskrisen.  Gikk helt fint. Var faktisk i minus en periode. Etter det har det steget, med små nedganger som ved covid. Har aldri opplevd at pengene ikke er økt jevnt iløpet av 6 måneder etter nedganger.  

Anonymkode: 01602...32e

Hvordan kan det ha "ingenting å si"?

Hvis jeg investerer 100k i et fond og fondet synker 10 % i løpet av kort tid pga noe krigs- og/eller Trump-relatert. Da må jo fondet nødvendigvis opp fra 90k, ikke opp fra for eksempel 100k.

Om man i tillegg setter inn et par tusen i måneden, så må den første knekken uansett ha en viss betydning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borte noen tusen de siste dagene hos meg. Er uansett til pensjon, så jeg tenker ikke så mye på det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...