Kanakkas Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Long story short: Min far døde for flere år siden, min mor hater meg av hele sitt hjerte og vil meg ingenting godt - jeg er enebarn. Har jeg rett til arv etter min far? Jeg vet jeg har rett til pliktdelsarv, men at hun også kan velge å gi bort så mye hun vil mens hun er i live. Har hun rett til å gi bort også den halvparten som "tilhører" min avdøde far? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Jeg antar at moren din sitter i uskiftet bo, siden du ikke har fått farsarven din ennå. Da finnes det enkelte regler for hvor mye hun kan bruke. Hun kan "ikke uten arvingenes samtykke gi bort gaver som står i misforhold til boets formue". https://snl.no/uskifte 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanakkas Skrevet 24. februar Forfatter #3 Del Skrevet 24. februar Takk for svar 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Stakkars deg❤️ Anonymkode: a4d6f...662 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Hun kan med loven i hånden bruke opp hele farsarven din, så lenge hun bruker den på seg selv. Men det er grenser for hvor mye hun har lov til å gi bort. Men det er jo dessverre sånn at når du er enebarn, og det da ikke vil være snakk om at hun gir ting til en annen arving, så er det vel lite du kan gjøre. Er det gitt bort, så er det gitt bort. Den eneste muligheten som finnes da er vel eventuelt å gå til sivilt søksmål mot vedkommende som har mottatt stor gave, men jeg vet ikke hvordan det fungerer når det ikke er snakk om en annen arving. Og det er jo ikke ødvendigvis lett å finne ut hvem og hva det evemtuelt kan dreie seg om. I tillegg er sivile søksmål kostbare, og en stor påkjenning mentalt. Anonymkode: 68ab7...79a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #6 Del Skrevet 25. februar On hun sitter i uskiftet bo kan du kreve at hun kjøper deg ut etter dagens markedsverdi eller selge huset og få pliktdelsarven din. Anonymkode: c82dd...948 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #7 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): On hun sitter i uskiftet bo kan du kreve at hun kjøper deg ut etter dagens markedsverdi eller selge huset og få pliktdelsarven din. Anonymkode: c82dd...948 Det kan hun vel ikke så lenge moren ikke er gift eller har ny samboer. Anonymkode: d6d0d...5c2 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #8 Del Skrevet 25. februar Min far har brukt opp morsarven min. Den dagen han dør må jeg takke nei til arv, for det er da store lån, og masse tull med økonomi. Jeg har fått ting som har en verdi for meg. Jeg har slått meg til ro med det, men ja når de har rett til å sitte i uskifte så kan de i teorien bruke opp hele arven. Anonymkode: 29059...c51 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #9 Del Skrevet 25. februar krev skifte TS, så får du farsarven din nå. Du kan kreve skifte når som helst. Anonymkode: 3c9b1...2e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #10 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (20 minutter siden): krev skifte TS, så får du farsarven din nå. Du kan kreve skifte når som helst. Anonymkode: 3c9b1...2e2 Hvor er hjemmelen for det? Anonymkode: d6d0d...5c2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #11 Del Skrevet 25. februar Den forelderen som sitter i uskiftet bo kan stort sett gjøre som han/hun vil med verdiene (kjøpe smågodt for alt). Unntak er å gi eiendeler eller penger til en enkelt person for >20% av boets størrelse, eller en enkelt gave på >20%. Også å selge ting til underpris (gavesalg) er begrenset. https://codex.no/familierett/arv/skifte-uskiftet-bo Anonymkode: baf42...190 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (28 minutter siden): krev skifte TS, så får du farsarven din nå. Du kan kreve skifte når som helst. Anonymkode: 3c9b1...2e2 Hvis alle barna er felles barn og gjenlevende forelder sitter i uskiftet bo så tror jeg ikke at barn kan kreve skifte «Hvis avdøde hadde felles barn med en gjenlevende ektefelle eller samboer, har den gjenlevende rett til å slippe å skifte felleseiet med barna de hadde sammen. Dette kalles å sitte i uskiftet bo. De felles barna må da vente med å få sin arv etter førsteavdøde til den gjenlevende dør.» «Retten til å sitte i uskifte faller bort når gjenlevende gifter seg, men ikke hvis den innleder samboerforhold. Arvingene kan imidlertid kreve skifte når et samboerskap har vart i mer enn to år, eller hvor de har, har hatt eller venter barn sammen. Retten til uskifte faller også bort hvis gjenlevende blir umyndiggjort.» Anonymkode: baf42...190 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #13 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis alle … Anonymkode: baf42...190 Jeg glemte kilde: https://www.advokatsmart.no/guide/arveoppgjor Anonymkode: baf42...190 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #14 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): krev skifte TS, så får du farsarven din nå. Du kan kreve skifte når som helst. Anonymkode: 3c9b1...2e2 Det stemmer ikke. Det er kun hvis man er særkullsbarn, eller den gjenlevende ektefellen gifter seg på ny. Anonymkode: 2a293...f66 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #15 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): On hun sitter i uskiftet bo kan du kreve at hun kjøper deg ut etter dagens markedsverdi eller selge huset og få pliktdelsarven din. Anonymkode: c82dd...948 Det stemmer ikke. Som arving etter sine to foreldre kan man kun kreve skifte av uskiftet hvis enten - Gjenlevende har vært samboer i mer enn to år - Gjenlevende gifter seg på nytt - Gjenlevende får et nytt barn - Gjenlevende rår over uskifteformuen på en så klanderverdig måte at den står i fare for å forsvinne eller reduseres kraftig. Og der regnes altså ikke normal bruk over årenes løp. Og det siste der må man nok gå til sak for å få til, vil jeg tro. Som jo er ganske ubehagelig og dyrt. Anonymkode: 68ab7...79a 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kanakkas Skrevet 25. februar Forfatter #16 Del Skrevet 25. februar Takk for gode svar alle sammen. Hun lider av narsissistisk personlighetsforstyrrelse. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #17 Del Skrevet 26. februar Min mor holder på med det samme. Min far ville at jeg skulle arve huset en dag, for det huset har han satt opp med sin far og bror. Min mor klarer ikke å ta hånd om det, og det forfaller mer og mer. Hun er 75 år og ikke spesielt sprek. Pensjonen rekker ikke til vedllikehold. Istedenfor å finne seg en leilighet, bor hun der mens vi bor i en leilighet med 2 barn og kan bare drømme om noe enebolig. Jeg spurte om farsarven min og hun lo av meg og kalte meg en likplyndrer. Anonymkode: c23c3...934 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå