AnonymBruker Skrevet 24. februar #21 Del Skrevet 24. februar NoaideBiehtar skrev (1 minutt siden): Den type trusler skjer ofte. Folk kan da umulig være så dumme. Anonymkode: 07fab...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #22 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har du brekt foten, men jobber i kontorlandskap så sier det seg selv at du ikke trenger 100% sykemelding. Slike ting. I tillegg så har arbeidsgiver mulighet til og bestride hele eller deler av sykemeldinger dersom han er uenig i det. Anonymkode: 09886...d21 Det der stemmer ikke alltid… Jeg hadde store smerter, og klarte ikke komme meg noen sted de første ukene… Bare det å komme seg fra sengen til sofaen var et helvete, og da hadde jeg inntatt ganske sterke medisiner. Var ødelagt i både kropp og hodet… Anonymkode: 65304...b1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #23 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (35 minutter siden): På hvilket grunnlag kan en arbeidsgiver bestride en sykemelding?? Anonymkode: 12f5e...698 Når arbeidsgiver kan dokumentere at du ikke er syk og har utnyttet systemet. Bestridingen skal ikke skje mot deg som ansatt, men mot NAV. Og NAV må kjøre i gang en prosess og konferere med lege før en eventuell godkjenning av bestriding, noe som sjeldent skjer. Særlig ikke ved korttidsfravær. For du forblir sykemeldt mens prosessen hos NAV pågår. Trusler fra arbeidsgiver om bestriding er ikke godt nok. Eller bra i det hele tatt. Slike ting ser NAV alvorlig på. Anonymkode: 07df1...388 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 24. februar #24 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk kan da umulig være så dumme. Anonymkode: 07fab...998 Jeg vil ikke si de er dumme, de får det jo som de vil - ferie eller sykemelding - de får friDe fleste arbeidsgiveren tør ikke/orker ikke bestride. Men det burde de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #25 Del Skrevet 24. februar De kan bestride, men det er ganske bedritent gjort. Det er mye usynlig folk sliter med - og arb.plassen har ikke rett å vite diagnose. Jobber du hos noen tullinger, som han her (på Tine meierier): https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/tine-nektet-magne-sykepenger-reglene-bor-strammes-inn-mener-lo-6.158.1100308.0153920dba så er du uheldig. Anonymkode: 760f6...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 24. februar #26 Del Skrevet 24. februar NoaideBiehtar skrev (19 minutter siden): Men kan fint gjøres oftere. Typisk eksempel er når ansatt blir sykemeldt rett etter en konflikt med arbeidsgiver, eller etter trusler av typen "får jeg ikke ferie da og da sykemelde jeg meg" (skjer ofte!!). En typisk situasjon vil være at arbeidstaker jobber på en annen arbeidsplass når den er sykmeldt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #27 Del Skrevet 24. februar NoaideBiehtar skrev (22 minutter siden): Men kan fint gjøres oftere. Typisk eksempel er når ansatt blir sykemeldt rett etter en konflikt med arbeidsgiver, eller etter trusler av typen "får jeg ikke ferie da og da sykemelde jeg meg" (skjer ofte!!). Akkurat slik sak jeg som arbeidsgiver måtte bestride en sykemelding. Ferieforespørsel levert en fredag for kommende uke jeg dessverre måtte avslå. Hadde ikke sjans i havet til å sikre forsvarlig bemanning på så kort varsel. Ansatte truet med å «sykemelde seg». Sykemelding kom. Jeg bestred. NAV var enig og fastlegen til den ansatte takket meg i etterkant. Mange fastleger opplever et utilbørlig press om å sykemelde på feilaktig grunnlag. Mange lurer også legen sin. Anonymkode: b14c6...4d0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #28 Del Skrevet 24. februar Har opplevd en arbeidstaker som var uenig i en tildelt oppgave (som for øvrig stod i vedkommendes stillingsbeskrivelse) og sa at "hvis denne oppgaven ikke er fjernet fra meg innen fredag, så sykmelder jeg meg fra mandag". Sykmeldingen dukket opp den varslede mandagen. Den sykmeldingen ble helt rettmessig bestridt. Anonymkode: 1b502...141 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #29 Del Skrevet 24. februar NoaideBiehtar skrev (14 minutter siden): Jeg vil ikke si de er dumme, de får det jo som de vil - ferie eller sykemelding - de får friDe fleste arbeidsgiveren tør ikke/orker ikke bestride. Men det burde de. Jo, det vil jeg si er ganske dumt. Anonymkode: 07fab...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #30 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har opplevd en arbeidstaker som var uenig i en tildelt oppgave (som for øvrig stod i vedkommendes stillingsbeskrivelse) og sa at "hvis denne oppgaven ikke er fjernet fra meg innen fredag, så sykmelder jeg meg fra mandag". Sykmeldingen dukket opp den varslede mandagen. Den sykmeldingen ble helt rettmessig bestridt. Anonymkode: 1b502...141 Det har jeg også vært borti. Vi bestridet sykemeldingen og fikk medhold. Anonymkode: 77f98...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #31 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det vil jeg si er ganske dumt. Anonymkode: 07fab...998 Veldig dumt. Du setter jo deg selv bakerst på benken på egen arbeidsplass. Hvorfor skulle de noensinne satse på deg? Anonymkode: 77f98...56a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 25. februar #32 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Veldig dumt. Du setter jo deg selv bakerst på benken på egen arbeidsplass. Hvorfor skulle de noensinne satse på deg? Anonymkode: 77f98...56a Det er massevis av folk som trives på bakerste benk og ikke ønsker å bli satset på. Det eneste de ønsker er lønn for minst mulig innsats. Så lenge arbeidsgiver ikke bestrider sykemeldingene taper de ingenting på denne oppførselen. De er ikke dumme, de er kyniske og utnytter systemet for å få det slik de vil. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #33 Del Skrevet 25. februar Jeg har gjort det som arbeidsgiver. Nav var enig. Anonymkode: f6442...ee5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #34 Del Skrevet 25. februar Jeg jobber med dette i Nav og kan bekrefte at arbeidsgiver kan bestride sykmeldinger. De fleste bestridelser kommer nettopp i forbindelse med arbeidskonflikter, men vi har også en del tilfeller der noen er sykmeldt fra ett sted, men jobber et annet. Noen bestridelser gjelder også at arbeidsgiver kan tilrettelegge, men den ansatte er allikevel 100% sykmeldt. Når vi i Nav får en slik bestridelse innhenter vi ofte journalnotater fra lege, vi kontakter den sykmeldte og vi ber om oppfølgingsplan fra arbeidsgiver. Vi ber også arbeidsgiver om å dele oppfølgingsplanen med lege, slik at legen kan gjøre en vurdering om den sykmeldte kanskje kan jobbe litt tilrettelagt. Det er viktig å huske på at man er sykmeldt fra arbeidsoppgavene sine, ikke selve jobben. Derfor kan man bli satt til andre oppgaver på jobb selv om man ikke kan utføre det man egentlig er ansatt for. Her har arbeidsgiver full styringsrett. Jeg vil si (uten å ha tallene helt eksakt) at vi godkjenner ca 3-4 av 10 bestridelser, i de fleste tilfellene er sykmeldingene reelle og Nav tar over sykepengeutbetalingene. Anonymkode: e2a35...3c9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #35 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (12 timer siden): Joda, det kan de gjøre. Arbeidsgiver har muligheten til å bestride sykemeldingen. Vilkåret for at arbeidsuførhet skal skyldes sykdom eller skade er strengt. Dersom arbeidsgiver mistenker at disse vilkårene ikke er oppfylt, har arbeidsgiver muligheten til å bestride sykemeldingen til en ansatt Anonymkode: af09a...039 og det eneste som skjer i realiteten er at det er NAV som betaler ut hele sykepengebeløpet til den sykemeldte etter mye krangling mellom NAV og arbeidsgiver mens den sykemeldte ikke får de første 16 dagene til rett tid kommer det til slutt fordi det er svært sjelden en arbeidsgiver overstyrer en lege. Anonymkode: 9befb...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 25. februar #36 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil si (uten å ha tallene helt eksakt) at vi godkjenner ca 3-4 av 10 bestridelser, i de fleste tilfellene er sykmeldingene reelle og Nav tar over sykepengeutbetalingene. Anonymkode: e2a35...3c9 Hva betyr dette? Hvorfor skal NAV ta over utbetalingene hvis NAV godkjenner bestridelsen? Er det ikke slik at man enten har rett på sykepenger eller så har man ikke rett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 25. februar #37 Del Skrevet 25. februar En tidligere kollega i en tidligere jobb ble sykmeldt med diagnose ryggsmerter, han brukte tiden på å bygge garasje. Han mistet retten til sykepenger og presterte i ettertid å lage en stor krangel med arbeidsgiver hvor han påsto at arbeidsgiver ikke hadde tillit til han... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå