Gå til innhold

Kjøpe utleiebolig som første bolig

Anonymbruker24444

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om det selges billig for at det skal bli i familien er jo det en forutsetning for å kjøpe det. Vurderer dere å selge det så går jo ikke det. Det koster å eie hus og utleie lønner seg ikke.

Anonymkode: 4d5e7...9e6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da forstod jeg innlegget riktig, og gjentar, da blir jo ikke huset i familien. Om det er motivasjonen for å selge det billig til dere er det ikke særlig alright av dere å gjøre det sånn, da kan familien like gjerne selge deg og ikke ta ett økonomisk tap for at dere skal leie ut i noen år og selge for markedspris. 

Anonymkode: c2c10...057

De vil gjerne ha det i familien så lenge som mulig, og jeg vil gjerne bo der selv, men de er full klar over at det det kanskje må ut på markedet etter hvert, men de er ikke klare for det helt enda. Så selvsagt vil jeg prøve å øke verdien, men også fordi jeg kanskje kommer til å bo der selv, men om jeg kommer til å tape penger på leie ut etter oppussing er noe jeg lurer på. Derfor jeg lurer på om det er et godt kjøp. Uavhengig om dere mener det er umoralsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om det selges billig for at det skal bli i familien er jo det en forutsetning for å kjøpe det. Vurderer dere å selge det så går jo ikke det. Det koster å eie hus og utleie lønner seg ikke.

Men om utleie ikke er lønnsomt, hvorfor leier folk ut da? Kommer vell an på hva lånet koster, utgifter og hva leien ligger på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (1 time siden):

Litt tilleggsinfo: huset kunne vi få kjøpe for e sum mellom 800-1000.000, tenkte å pusse opp for 500.000, takst er på rundt 2.300.000. Som sagt de vil gjerne ha det i familien om det så taper MYE penger på det. Så jeg tror ikke lånet vil bli så høyt at vi ikke vil kunne få et lånt til en annen bolig senere.

Husk også at de vil legge inn utgifter til en ekstra eiendom når de skal bergene lånet. Det er ikke bare boliglånet på huset som trekker ned lånerammen, men også utgifter til et hus. 

Et tips er å sjekke låneevnekalkulatorer nett og se hvor stor prosent som vil spises opp av lånet og sjekke finn om det er noe dere ønsker å kjøpe for resterende sum. 

Men uansett, hvis du planlegger å selge huset hvis dere bestemmer dere for ikke å  flytte dit, så synes jeg det er å loppe familien for 1,5 millioner og kan føre til varig brudd i relasjonen mellom dere fordi du da evt. oppfører deg som en drittsekk. Sånn til info...

Anonymkode: 205ef...a77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk også at de vil legge inn utgifter til en ekstra eiendom når de skal bergene lånet. Det er ikke bare boliglånet på huset som trekker ned lånerammen, men også utgifter til et hus. 

Et tips er å sjekke låneevnekalkulatorer nett og se hvor stor prosent som vil spises opp av lånet og sjekke finn om det er noe dere ønsker å kjøpe for resterende sum. 

Men uansett, hvis du planlegger å selge huset hvis dere bestemmer dere for ikke å  flytte dit, så synes jeg det er å loppe familien for 1,5 millioner og kan føre til varig brudd i relasjonen mellom dere fordi du da evt. oppfører deg som en drittsekk. Sånn til info...

Først og fremst så skulle jeg ønske at du kunne svare på innleggene uten å legge så mye vekt på hva de andre partene føler, og spesielt dine følelser. du vet ikke hvilke avtaler vi for eksempel har ved et evt. salg. Og når jeg kommer med ulike tall og spørsmål om lønnsomhet i det hele, så er det det jeg lurer på.

Mulig jeg høres ut som en drittsekk, men tall og lønnsomhet er det hele innlegget handler om i bunn og grunn.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (6 minutter siden):

Men om utleie ikke er lønnsomt, hvorfor leier folk ut da? Kommer vell an på hva lånet koster, utgifter og hva leien ligger på?

Hele leiebygårder blir lagt ut nå pga det ikke lønner seg å leie ut lenger. Har regnet på det selv, jeg vil ikke tjene på å leie ut min leilighet heller. Det er kun ved en eventuell verdistigning jeg kan innhente en viss gevinst, gitt markedet fortsetter slik som det gjør og en har en leieboer med en viss boevne og ikke må finpusse for mye før salg. Det er mange variabler. Skulle du fått kjøpt det billig blir det vel gitt som forskudd på arv eller med en klausul om at det blir i familien, evt forkjøpsrett til de andre i familien ved salg. Får du realisert oppussingen da? Har du lyst på huset fordi du kunne tenkt deg å bo der så kjør på, men det er ikke gitt at det er en gullgruve, det kan også bli et pengesluk. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (1 time siden):

Huset ble bygd på 60 tallet, nye gulv i stue/spis og gang, varmepumpe, bad og kjøkken må pusses opp, en av de største tomtene i et boligfelt, stor garasje med ferdig verksted, egentlig to boenheter i samme hus da tanten min også bodde der.

kan fint selges for 2-2.500.000 i dagens marked.

Det koster mer enn 500k å pusse opp alt dette, med mindre dere velger billige løsninger OG gjør mye selv. I tillegg kommer alle de viktige strukturelle tingene, som en annen nevnte. Husk at et hus fra 60-tallet begynner å bli gammelt. Dere kan risikere for eksempel at kloakkrør ryker. Vet dere med sikkerhet at det ikke er oljetank nedgravd? 
Bare 8-12k i husleie er ikke mye. Jeg tror ikke dette vil bli et overskuddsprosjekt. Husk også at utleie krever arbeidstid fra deg som utleier. 
Hva gjør dere hvis dere plutselig må ut med 200k uventet? 
Hva gjør dere hvis dere må selge av økonomiske grunner, og hele familien blir rasende? 

Anonymkode: b0fe5...14d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (3 timer siden):

Jeg og samboer leier akkurat nå, men vi har muligens tenkt å flytte tilbake der hun er oppvokst. I familien har vi huset etter besteforeldrene mine som jeg og resten av familien gjerne vil ha i familien, og det er nå kommet spørsmål om vi har lyst til å kjøpe det for en billig penge og da evt. bo der selv eller leie ut. 

jeg syns det høres ut som en god ide, tjene opp ny egenkapital med leieinntekt og sparing så kjøpe noe der hun er fra om noen år.

noen tips og tanker?

Hvis dere kan leie ut så dere dekker utgiftene for lånet er det en god idee, men du må huske på at dere selv reelt må bo der i ett år hvis dere skal selge det uten å måtte skatte av fortjenesten. 

Hvis dere siste året hvor dere bor der selv også sørger for å pusse opp uten å bruke for mye penger før dere selger kan det lønne seg. 

Nå vet jeg ikke hvor dette er, men ut på bondelandet hvor jeg bor kan det være litt ymse leietakere. Bruk derfor enten firma eller feks husleie.no hvor du kan ta kredittsjekk. 

Anonymkode: de7b7...efd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (34 minutter siden):

Mulig pris på oppussing ikke er 100% riktig, men planen er ikke å pusse opp alt med en gang, men blir veldig mye egen arbeid, og vennepris på de forskjellige montørene som trengs. Men du har verdien på huset pr. dags dato, prisen jeg får det får, og hvor mye jeg skal bruke på renovering. Høres det ut som et fornuftig kjøm

1000.000 for huset

500.000 i renovering

2.300.000 dagens takst

Dere må jo ta alt på en gang hvis det skal pusses opp. Dere kan ikke holde på med en langvarig vennetjeneste- og gjøre-det-selv-oppussing (dere vil ikke engang bo i samme by?) når man driver med utleie.

Anonymkode: b0fe5...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er tall og lønnsomhet som driver deg så må jo du se på det. Hvor mye egenkapital har dere? For å låne 1.000.000kr (om det er den summen dere har blitt enig om, ikke glem omkostninger) må dere teoretisk ha minimum 100.000kr egenkapital pluss en samlet årsintekt på minimum 200.000 (mer om dere har andre lån/kredittkort). Et lån på 1 mill koster 6780kr i måneden. Får du 8000kr i leieinntekt, må du trekke fra 1760 (22% skatt). Da får du 6240kr igjen. Allerede nå er du i minus. Likevel skal du kunne betale andre utgifter som kommunale avgifter (vann, avløp, renovasjon, brøyting), forsikring, vedlikehold mm. På den positive siden kan du få noe skattefradag for å ha lån og utleie. Husk at oppussing koster, spesielt bad. Andre store utgifter som kan være aktuelt er drenering, etterisolering, utskiftning av tak og vinduer, utskifting av det elektriske… Hadde nok bare gjort det om dere ønsker å bo der.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (25 minutter siden):

Først og fremst så skulle jeg ønske at du kunne svare på innleggene uten å legge så mye vekt på hva de andre partene føler, og spesielt dine følelser. du vet ikke hvilke avtaler vi for eksempel har ved et evt. salg. Og når jeg kommer med ulike tall og spørsmål om lønnsomhet i det hele, så er det det jeg lurer på.

Mulig jeg høres ut som en drittsekk, men tall og lønnsomhet er det hele innlegget handler om i bunn og grunn.

Det er første gang jeg tar opp temaet, vi er flere som stiller spørsmål ved det, siden du skriver i HI at det er hele årsaken til det rabatterte salget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (7 timer siden):

Mulig pris på oppussing ikke er 100% riktig, men planen er ikke å pusse opp alt med en gang, men blir veldig mye egen arbeid, og vennepris på de forskjellige montørene som trengs. Men du har verdien på huset pr. dags dato, prisen jeg får det får, og hvor mye jeg skal bruke på renovering. Høres det ut som et fornuftig kjøm

1000.000 for huset

500.000 i renovering

2.300.000 dagens takst

Planen er kanskje ikke pusse opp alt på en gang, men du hoppet fint over å svare på tilstanden på det som faktisk koster. For hvis disse tingene ikke er byttet eller ingod stand, så må dere legge det inn i budsjettet. Husk å beregne inn at dere kanskje står uten leieinntekter da.

Prisen for oppussing av bad/kjøkken er virker urealistisk.

Kjøpet virker ikke fornuftig. Det virker svært lite gjennomtenkt, det virker som ett stort tapsprosjekt, og det høres ut som dere ikke har satt dere noe inn i hva som kreves for å vedlikeholde ett hus, ei heller hva som kreves for å drive utleie.

Anonymkode: 9f2c3...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (7 timer siden):

Veldig mange med utleieobjekter selger unna nå fordi det ikke lønner seg lenger.. står om dette ukentlig i media og har gjort det en stund. 

Anonymkode: bcb2d...e29

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leies ut til dere? I HS snakker dere om å kjøpe det og kanskje leie ut…. 
ikke så lett å vite hva du mener 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: bcb2d...e29

det var da virkelig ikke vanskelig?

Ts og partner tenker å bo et annet sted, men lurer også på om de skal kjøpe et hus (der de bor nå?) og leie det ut fremfor at det huset selges på det åpne markedet og forsvinner ut av familien. Da vil de selv, eller evt annen familie kunne bruke huset igjen når det passer bedre med livssituasjonen, er det jeg leser ut av innlegget.

Anonymkode: af93b...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (8 timer siden):

Jeg tjener penger på utleie, men det er også fordi jeg ikke har gjeld på leilighetene jeg leier ut. Du må også ta høyde for at du ikke får leid ut i perioder, og da må du selv dekke de løpende kostnadene. Men med de utleie prisene du nevner skal du ikke ha mye lån på huset før du går i minus hver måned.  Så jeg er ganske sikker på at dette ikke vil gi deg noe overskudd , snarere tvertom. Så høres ut som en dårlig plan. 

Anonymkode: 91f9f...ae4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ts og partner tenker å bo et annet sted, men lurer også på om de skal kjøpe et hus (der de bor nå?) og leie det ut fremfor at det huset selges på det åpne markedet og forsvinner ut av familien. Da vil de selv, eller evt annen familie kunne bruke huset igjen når det passer bedre med livssituasjonen, er det jeg leser ut av innlegget.

Tydeligvis så var det så vanskelig, siden TS sier at de tenker å selge huset etter en periode med utleie hvis de selv ønsker å flytte til kjærestens hjemsted i stedet, og da tjene mellomlegget på rabatten på 1,5 mill de fikk av familie og reell markedsverdi. Han sier også dette er helt ok for familien hans....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tydeligvis så var det så vanskelig, siden TS sier at de tenker å selge huset etter en periode med utleie hvis de selv ønsker å flytte til kjærestens hjemsted i stedet, og da tjene mellomlegget på rabatten på 1,5 mill de fikk av familie og reell markedsverdi. Han sier også dette er helt ok for familien hans....

Han har vel ikke sagt at det er helt ok for familien, men at han ikke ønsker å diskutere om det er helt ok, men hvor mye han kan tjene utover rabatten på 1,5 millioner. 

Det er logikken hans som er vanskelig å følge ikke innlegget. 

Anonymkode: c2c10...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Helt korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som engasjerer seg her inne. Jeg har ikke sett så mye på tilstandsrapport, men kan si at det ikke er snakk om kostnader til 1.000.000 for å renovere. Men utifra det jeg har sett så ville lånet blitt på omlag 1.000.000, og med leieinntekter på 10-12 tusen i mnd. 

ser mange henger seg opp i at jeg potensielt kjøper billig og da kanskje selger senere, men det er ikke hovedmålet mitt å gjøre, jeg vil leie ut og forhåpentligvis flytte tilbake senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt her oppe så må du skatte 22%av leieinntekt. Da sitter du igjen med 7800 av 10 000 f.eks. 1mill i lån koster ca 6500 per mnd. Så kommer det ganske mye utgifter i tillegg, kommunale, eiendomsskatt på sekundær bolig osv. Du kan hvertfall ikke regne dette som en bi-intekt du skal tjene noe på fra måned til måned. Den eventuell gevinsten vil du realisere når du selger evt. flytter inn selv. Med en såpass billig pris vil jeg absolutt tro du tjener på det i lengden. Men det kommer selvsakt an på om  det er et område det er enkelt å leie ut i, om det løper på større kostnader til oppussing underveis osv. Om de andre i slekta di er villige til å selge deg såpass billig vell vitende om at du kanskje aldri vil bo der, så tror jeg jo det er et godt kjøp om du kan avvente gevinsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...