Gå til innhold

Kjøpe utleiebolig som første bolig

Anonymbruker24444

Anbefalte innlegg

Jeg og samboer leier akkurat nå, men vi har muligens tenkt å flytte tilbake der hun er oppvokst. I familien har vi huset etter besteforeldrene mine som jeg og resten av familien gjerne vil ha i familien, og det er nå kommet spørsmål om vi har lyst til å kjøpe det for en billig penge og da evt. bo der selv eller leie ut. 

jeg syns det høres ut som en god ide, tjene opp ny egenkapital med leieinntekt og sparing så kjøpe noe der hun er fra om noen år.

noen tips og tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Men da blir jo ikke huset i familien?

Anonymkode: c2c10...057

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men da blir jo ikke huset i familien?

Mulig jeg formulerte meg litt feil, besteforeldrene mine vil helst ikke at huset skal selges til noen andre en familien, da det har stor betydning for oss alle. Det at det leies ut gir oss alternativet til å flytte tilbake i fremtiden, og tjene litt samtidig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (19 minutter siden):

Mulig jeg formulerte meg litt feil, besteforeldrene mine vil helst ikke at huset skal selges til noen andre en familien, da det har stor betydning for oss alle. Det at det leies ut gir oss alternativet til å flytte tilbake i fremtiden, og tjene litt samtidig

Leies ut til dere? I HS snakker dere om å kjøpe det og kanskje leie ut…. 
ikke så lett å vite hva du mener 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: bcb2d...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leies ut til dere? I HS snakker dere om å kjøpe det og kanskje leie ut…. 
ikke så lett å vite hva du mener 🤷🏻‍♀️

Var det så uforståelig? Beklager. De vil selge det til oss for en billig penge. Det at vi eier huset er det de synes er viktig. Vi kan leie det ut om det var det vi ville.

Spørsmålet her er om det er lurt å starte med en utleiebolig som første boligkjøp?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (3 minutter siden):

Var det så uforståelig? Beklager. De vil selge det til oss for en billig penge. Det at vi eier huset er det de synes er viktig. Vi kan leie det ut om det var det vi ville.

Spørsmålet her er om det er lurt å starte med en utleiebolig som første boligkjøp?

At det er billig, skal ikke kimses av. Men å leie ut hus, sliter på huset. Er det gammelt? Det kan bli mye kostnader som igjen kanskje vil «spise opp» fortjenesten ved at dere kjøpte billig. Mulig dere må legge i mange kr før dere vil flytte inn selv pga det…? 
Og huset kan kanskje heller ikke selges så lenge familien ønsker det skal holdes innad i familien, da er dere stuck. 
Det er mye om og men her, det er bare dere som kan vurdere dette. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo der og betaler ned seg selv da mens dere bor en annen plass. Hvis dere har økonomi til alt dette på en gang. For dere bruker jo penger å leie også selv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker24444 skrev (3 minutter siden):

Men dere vil ikke flytte dit uansett, siden dere vil bosette dere der hun er fra som er et annet sted enn der dette huset er?

En utleiebolig er ikke nødvendigvis noen pengemaskin, det er også mange kostnader knyttet til en enebolig. Står den tom noen måneder hvert år kan det raskt bli tap. Fortjeneste ved salg er generelt begrenset til inflasjonen, så det er i praksis ingen gevinst.

Første tips når det kommer til eiendom og penger: La følelsene ligge dypt nede i en skuff. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (1 time siden):

jeg syns det høres ut som en god ide, tjene opp ny egenkapital med leieinntekt og sparing så kjøpe noe der hun er fra om noen år.

Men dere har ikke tenkt å selge huset dere  leier ut, bare kjøpe et hus i tillegg? 

Da må dere huske på at dere ikke får dobbelt boliglån bare fordi det er to hus - hvor mye dere kan ha i lån totalt avgjøres av hvor mye inntekt dere har, og hvor mye utgifter dere har. Er eksisterende boliglån vil telle med i totale lån og redusere summen dere kan låne tilsvarende. 
F.eks. la oss si banken vil gi dere maks 3 millioner i lån. Hvis utleieboligen har 2 millioner i lån så kan dere maks låne 1 million til neste hus hvis dere skal beholde begge. Det er ikke bare egenkapital som skal til for å kjøpe hus, dere må også ha ledig "låneramme". 

Anonymkode: 205ef...a77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (1 time siden):

Men dere har ikke tenkt å selge huset dere  leier ut, bare kjøpe et hus i tillegg? 

Da må dere huske på at dere ikke får dobbelt boliglån bare fordi det er to hus - hvor mye dere kan ha i lån totalt avgjøres av hvor mye inntekt dere har, og hvor mye utgifter dere har. Er eksisterende boliglån vil telle med i totale lån og redusere summen dere kan låne tilsvarende. 
F.eks. la oss si banken vil gi dere maks 3 millioner i lån. Hvis utleieboligen har 2 millioner i lån så kan dere maks låne 1 million til neste hus hvis dere skal beholde begge. Det er ikke bare egenkapital som skal til for å kjøpe hus, dere må også ha ledig "låneramme". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Beklager, vet ikke hvorfor den kom dobbelt. Den hang seg opp litt når jeg publiserte så mulig noe teknisk mikkmakk. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilleggsinfo: huset kunne vi få kjøpe for e sum mellom 800-1000.000, tenkte å pusse opp for 500.000, takst er på rundt 2.300.000. Som sagt de vil gjerne ha det i familien om det så taper MYE penger på det. Så jeg tror ikke lånet vil bli så høyt at vi ikke vil kunne få et lånt til en annen bolig senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymbruker24444 skrev (5 minutter siden):

Litt tilleggsinfo: huset kunne vi få kjøpe for e sum mellom 800-1000.000, tenkte å pusse opp for 500.000, takst er på rundt 2.300.000. Som sagt de vil gjerne ha det i familien om det så taper MYE penger på det. Så jeg tror ikke lånet vil bli så høyt at vi ikke vil kunne få et lånt til en annen bolig senere.

Men skjønner ikke helt hovedinnlegget ditt jeg. Dere ønsker å kjøpe dette nå for å leie ut også om noen år selge det igjen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Agatha skrev (1 minutt siden):

Men skjønner ikke helt hovedinnlegget ditt jeg. Dere ønsker å kjøpe dette nå for å leie ut også om noen år selge det igjen? 

Det er for å kunne få en bi-inntekt tenker jeg og ha et hus i reserve til vi finner ut om vi vil bo der hun er fra permanent (og selge huset), eller om vi vil bo der selv. I mellom tiden vil vi da få leieinntekter som betaler ned lånet og litt til.

Jeg synes det høres ut som en god ide, men ja å leie ut var tanken om det skulle være noe tvil. Beklager om innlegget ble veldig rotete 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilken tilstand er huset i? Hvordan er leiemarkedet der?

Anonymkode: 9f2c3...005

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilken tilstand er huset i? Hvordan er leiemarkedet der?

Huset ble bygd på 60 tallet, nye gulv i stue/spis og gang, varmepumpe, bad og kjøkken må pusses opp, en av de største tomtene i et boligfelt, stor garasje med ferdig verksted, egentlig to boenheter i samme hus da tanten min også bodde der.

kan fint selges for 2-2.500.000 i dagens marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (34 minutter siden):

Huset ble bygd på 60 tallet, nye gulv i stue/spis og gang, varmepumpe, bad og kjøkken må pusses opp, en av de største tomtene i et boligfelt, stor garasje med ferdig verksted, egentlig to boenheter i samme hus da tanten min også bodde der.

kan fint selges for 2-2.500.000 i dagens marked.

Når ble taket renovert? Vinduene byttet? Er det etterisolert? Hvordan er dreneringen? Hvilken tilstand er rør i, har det vært rørfornyelse?

Kosmetiske innvendige ting er småpenger, det er de dyre tingene dere må se nøye på når det gjelder tilstand.

Og dere beregner 500 000,- på å pusse opp bad og kjøkken i en enebolig? Da er det enten en svært liten enebolig, eller så har dere ikke regnet skikkelig på pris?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når ble taket renovert? Vinduene byttet? Er det etterisolert? Hvordan er dreneringen? Hvilken tilstand er rør i, har det vært rørfornyelse?

Kosmetiske innvendige ting er småpenger, det er de dyre tingene dere må se nøye på når det gjelder tilstand.

Og dere beregner 500 000,- på å pusse opp bad og kjøkken i en enebolig? Da er det enten en svært liten enebolig, eller så har dere ikke regnet skikkelig på pris?

Mulig pris på oppussing ikke er 100% riktig, men planen er ikke å pusse opp alt med en gang, men blir veldig mye egen arbeid, og vennepris på de forskjellige montørene som trengs. Men du har verdien på huset pr. dags dato, prisen jeg får det får, og hvor mye jeg skal bruke på renovering. Høres det ut som et fornuftig kjøm

1000.000 for huset

500.000 i renovering

2.300.000 dagens takst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonymbruker24444 skrev (58 minutter siden):

Det er for å kunne få en bi-inntekt tenker jeg og ha et hus i reserve til vi finner ut om vi vil bo der hun er fra permanent (og selge huset), eller om vi vil bo der selv. I mellom tiden vil vi da få leieinntekter som betaler ned lånet og litt til.

Jeg synes det høres ut som en god ide, men ja å leie ut var tanken om det skulle være noe tvil. Beklager om innlegget ble veldig rotete 😕

Da forstod jeg innlegget riktig, og gjentar, da blir jo ikke huset i familien. Om det er motivasjonen for å selge det billig til dere er det ikke særlig alright av dere å gjøre det sånn, da kan familien like gjerne selge deg og ikke ta ett økonomisk tap for at dere skal leie ut i noen år og selge for markedspris. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...