Gå til innhold

Hjelp til strikkeoppskrift

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg strikker en Charlie Saga genser av Veronica Løken x Garnius. Genseren strikkes nedenfra og opp, og for og bakstykket skal etter hvert strikkes hver for seg, for så å sy skuldrene sammen. Deretter skal ermer og hals strikkes ved å plukke opp masker fra bolen.

Har nå kommet til den delen av oppskriften hvor jeg skal strikke for-og bakstykke separat, og jeg sitter litt fast. Usikker på hvordan dette gjøres, da jeg tidligere kun har strikket genser ovenfra og ned med raglanøkninger. 

Har satt en MM for å markere for- og bakstykke. Har 72 masker på hvert stykke. 

I oppskriften står følgende: 

«Når du har strikket runde 10 på diagrammet skal for- og bakstykket strikkes ferdig hver for seg samtidig som du følger diagrammet. 

FORSTYKKET

På 3 gjentagelse av diagrammet skal du etter den 8. runden av diagrammet sette de 10 midterste maskene på en hjelpep. Strikk mønsteret ferdig på hver side samtidig som det felles en m ved halsutskjæring på hver 2p. I alt 3 ganger. = 24 (26) 28 (30) 32 (34) m gjenstår. Fell av med farge 1.»

Noen som kan forklare meg på en lettere måte hva jeg skal gjøre i praksis? Hvordan strikker jeg for-og bakstykke hver for seg? Skal det «stykket» som ikke strikkes settes i hvile, mens jeg strikker det andre «stykket»? Altså skal bakstykket hvile på en maskeholder mens jeg strikker forstykket? 

Og hva menes med «strikke mønsteret ferdig på hver side? Betyr det at jeg skal strikke en side av, de 10 maskene som er satt på hjelpepinne om gangen? Må jeg da sette den «siden» som ikke strikkes på maskeholder/til hvile? 

Og litt fremover i oppskriften, sier  oppskriften følgende om armer: 

«ERMER

Plukk opp 82m rundt erme med farge 1 (en tråd Baby Merino og en tråd Alpaca Dream/Bris) og strikk en runde glattstrikk (…)»

Spørsmålet mitt i forbindelse med armene  er, hvor får jeg disse 82 maskene fra? Det kan jo være jeg skjønner mer når jeg kommer dit i oppskriften, men hadde uansett vært fint med en forklaring, da jeg ikke skjønner hvor jeg skal få 82 masker fra. Vil de komme til syne når jeg strikker for-og bakstykke separat, slik at «endene» på stykkene vil bli til slike 82 masker på hver side? 

Takk for svar :) 

Anonymkode: ae7d0...90d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du strikker forstykket og bakstykke hver for seg. Du kan sette de andre maskene fra bakstykke på en tråd eller annen pinne. 

Du skal bare fortsette mønsteret etter diagrammet, når du er på tredje repetisjon av diagrammet, 8.linje. Setter av de 10 maskene på en tråd, feller til halskant mot midten slik at du får en rund halskant.

Mønsteret strikker du da ferdig på hver side av halskante, strikk fram og tilbake. 

Når du har strikket sammen oppå skuldrene (ferdig med for og baksiden ) sys skuldrene sammen med maskering. Da kan du plukke opp masker langs kanten på genseren til  ermer. 

Vet ikke om dette var til hjelp... 🙈

Anonymkode: a31c6...ad8

Skrevet (endret)

X

Endret av carkrog
Feil
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, du strikker forstykket og bakstykke hver for seg. Du kan sette de andre maskene fra bakstykke på en tråd eller annen pinne. 

Du skal bare fortsette mønsteret etter diagrammet, når du er på tredje repetisjon av diagrammet, 8.linje. Setter av de 10 maskene på en tråd, feller til halskant mot midten slik at du får en rund halskant.

Mønsteret strikker du da ferdig på hver side av halskante, strikk fram og tilbake. 

Når du har strikket sammen oppå skuldrene (ferdig med for og baksiden ) sys skuldrene sammen med maskering. Da kan du plukke opp masker langs kanten på genseren til  ermer. 

Vet ikke om dette var til hjelp... 🙈

Ts her. Tusen takk for svar! Dette var veldig behjelpelig. Alt ga veldig mening nå. Da prøver jeg meg :) 

Anonymkode: ae7d0...90d

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, bare følg oppskriften steg for steg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...