bvp Skrevet 1. mars #141 Del Skrevet 1. mars Wise skrev (6 minutter siden): Du boikotter USA? Så hvorfor har du en iPhone i lomma? Hvem har sagt jeg har iphone i lomma? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 2. mars #142 Del Skrevet 2. mars Men du kjører Tesla? 🤔 Velg heller Android eller Porsche eller Skoda, Europa har faktisk alternativene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 2. mars #143 Del Skrevet 2. mars FORFAR skrev (1 time siden): Mye som er nevnt her allerede. Tilfører noe. Energidrikker: Red Bull Red Bull er fra Østerike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 2. mars #144 Del Skrevet 2. mars Det møtet mellom Trump og Zelensky i Det ovale kontor er det verste jeg har sett, og et alvorlig varsku for Europa. Det viser hvor langt USA er villig til å gå for å presse sine egne interesser, og samtidig hvor sårbar Europa er i møtet med amerikansk stormaktspolitikk. Når det gjelder bilindustrien, er spørsmålet enkelt: Hvordan kan vi la Tesla og amerikanske elbiler ta over markedet når vi har vår egen industri å beskytte? Skal vi virkelig gi fra oss den siste store industrien vi har i Europa , en industri som har skapt arbeidsplasser, innovasjon og økonomisk stabilitet i over et århundre? Tesla-skam er ikke bare et spørsmål om bilvalg. Det handler om hvor Europa skal stå i en verden hvor USA styrer økonomien med jernhånd. Skal vi fortsette å mate amerikanske giganter, eller skal vi ta ansvar for vår egen fremtid? Hva mener dere? 4o 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 2. mars #145 Del Skrevet 2. mars bvp skrev (22 minutter siden): Hvem har sagt jeg har iphone i lomma? Du er søt da. 🪿 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tror og ser det Skrevet 2. mars #146 Del Skrevet 2. mars Amerikansk, kjenner du på en skam ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tror og ser det Skrevet 2. mars #147 Del Skrevet 2. mars Wise skrev (20 minutter siden): Men du kjører Tesla? 🤔 Velg heller Android eller Porsche eller Skoda, Europa har faktisk alternativene. Android, laget av Google. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 2. mars #148 Del Skrevet 2. mars Amerikansk - kjenner du på en skam? Ja, Donald J. Trump er det verste sviket verden noen gang har sett. Ikke bare mot sitt eget land, men mot hele den vestlige verden. Han gjorde det klart at USA ikke lenger er en pålitelig partner, men en stormakt som kun ser til egen vinning – koste hva det koste vil. Og nå, mens Europa strever med å holde seg samlet, fortsetter vi å mate amerikanske selskaper som Tesla, Apple og McDonald's. Vi gir dem pengene våre, lar dem dominere markedene våre og lar dem diktere økonomien vår. Er det ikke på tide å stille oss selv et spørsmål: Hvorfor støtter vi en økonomi som ikke støtter oss tilbake? Amerikansk politikk er kaos. Amerikansk forretningsmodell er rovdrift. Kjenner du på en skam? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wise Skrevet 2. mars #149 Del Skrevet 2. mars Her er de råeste argumentene for å velge Android fremfor iPhone i dagens situasjon, både teknologisk, økonomisk og politisk: 1. iPhone = Apple = USA = "The Machine" Kjøper du iPhone, gir du penger til et amerikansk monopol med makt til å styre økonomier, sensurere innhold og presse utviklere med skjulte avgifter. Apple samarbeider tett med amerikanske myndigheter og etterretningsorganer. Vil du virkelig være en brikke i det spillet? 2. Android = Frihet, iPhone = Fangenskap iPhone tvinger deg inn i Apples økosystem (App Store, iCloud, iMessage) hvor du aldri får full kontroll over din egen enhet. På Android kan du velge din egen appbutikk, laste ned apper fritt og endre telefonen slik DU vil – ikke slik Apple bestemmer. 3. iPhone-skam: Dyrere, men svakere? Samsungs toppmodeller (Galaxy S24 Ultra) og Google Pixel har bedre kameraer, skjerm og AI-funksjoner enn iPhone 15 Pro Max. iPhone koster mer, men gir deg mindre teknologi for pengene. Er det verdt det bare for å få et eple-logo? 4. Grønnvasking: Apple lyver om bærekraft Apple skryter av å være "grønne", men presser kunder til å kjøpe nye enheter uten lader, samtidig som de nekter deg å reparere telefonen din billig. Android-produsenter som Fairphone og Samsung satser mer på gjenbruk og reparerbarhet. Hva er mest bærekraftig? 5. Elon Musk: Tesla vs. iPhone – hvor setter du grensen? Mange boikotter Tesla på grunn av Musk, men Apple er ikke noe bedre. Tim Cook og Apple har et tett samarbeid med både USA og Kina. Hvis du vil unngå amerikanske monopol og teknologisk overvåking, bør iPhone også være uaktuelt. 6. Sikkerhet & overvåking: Hvem eier dine data? Apple påstår de er best på personvern, men samtidig blokkere de apper, leser meldingene dine og har full kontroll over alt du laster ned. Android gir deg større kontroll, kan brukes med flere søkemotorer enn Google og lar deg velge egne sikkerhetsinnstillinger. Konklusjon: iPhone = blind lojalitet. Android = frihet. Hvorfor betale mer for mindre frihet, mindre teknologi og mer amerikansk kontroll? Velg Android, velg frihet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 2. mars #150 Del Skrevet 2. mars Vel, det må bli japansk. Er det ikke sånn at europeiske biler gjerne er produsert i Kina? Så vel som Tesla? Støtter heller USA enn Kina, men jeg huset mitt står de «Made in China» på mange flere gjenstander, enn hve det står «Made in the USA» Ser det er mye Kina biler på veiene, langt flere enn det er amerikanske. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 2. mars #151 Del Skrevet 2. mars luxifine skrev (På 24.2.2025 den 21.55): Kimberley-Clark Og der sitter man da, og ser på dorull holderen på veggen. Kanskje ikke tiden for boikot. 😬 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fugl fønix Skrevet 2. mars #152 Del Skrevet 2. mars Wise skrev (8 timer siden): Her er de råeste argumentene for å velge Android fremfor iPhone i dagens situasjon, både teknologisk, økonomisk og politisk: 1. iPhone = Apple = USA = "The Machine" Kjøper du iPhone, gir du penger til et amerikansk monopol med makt til å styre økonomier, sensurere innhold og presse utviklere med skjulte avgifter. Apple samarbeider tett med amerikanske myndigheter og etterretningsorganer. Vil du virkelig være en brikke i det spillet? 2. Android = Frihet, iPhone = Fangenskap iPhone tvinger deg inn i Apples økosystem (App Store, iCloud, iMessage) hvor du aldri får full kontroll over din egen enhet. På Android kan du velge din egen appbutikk, laste ned apper fritt og endre telefonen slik DU vil – ikke slik Apple bestemmer. 3. iPhone-skam: Dyrere, men svakere? Samsungs toppmodeller (Galaxy S24 Ultra) og Google Pixel har bedre kameraer, skjerm og AI-funksjoner enn iPhone 15 Pro Max. iPhone koster mer, men gir deg mindre teknologi for pengene. Er det verdt det bare for å få et eple-logo? 4. Grønnvasking: Apple lyver om bærekraft Apple skryter av å være "grønne", men presser kunder til å kjøpe nye enheter uten lader, samtidig som de nekter deg å reparere telefonen din billig. Android-produsenter som Fairphone og Samsung satser mer på gjenbruk og reparerbarhet. Hva er mest bærekraftig? 5. Elon Musk: Tesla vs. iPhone – hvor setter du grensen? Mange boikotter Tesla på grunn av Musk, men Apple er ikke noe bedre. Tim Cook og Apple har et tett samarbeid med både USA og Kina. Hvis du vil unngå amerikanske monopol og teknologisk overvåking, bør iPhone også være uaktuelt. 6. Sikkerhet & overvåking: Hvem eier dine data? Apple påstår de er best på personvern, men samtidig blokkere de apper, leser meldingene dine og har full kontroll over alt du laster ned. Android gir deg større kontroll, kan brukes med flere søkemotorer enn Google og lar deg velge egne sikkerhetsinnstillinger. Konklusjon: iPhone = blind lojalitet. Android = frihet. Hvorfor betale mer for mindre frihet, mindre teknologi og mer amerikansk kontroll? Velg Android, velg frihet. Jeg har brukt android i alle år jeg 😊, jeg synes Android er enklest å bruke... gammel vane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lothlorien- Skrevet 2. mars #153 Del Skrevet 2. mars (endret) Wise skrev (9 timer siden): Det møtet mellom Trump og Zelensky i Det ovale kontor er det verste jeg har sett, og et alvorlig varsku for Europa. Det viser hvor langt USA er villig til å gå for å presse sine egne interesser, og samtidig hvor sårbar Europa er i møtet med amerikansk stormaktspolitikk. Når det gjelder bilindustrien, er spørsmålet enkelt: Hvordan kan vi la Tesla og amerikanske elbiler ta over markedet når vi har vår egen industri å beskytte? Skal vi virkelig gi fra oss den siste store industrien vi har i Europa , en industri som har skapt arbeidsplasser, innovasjon og økonomisk stabilitet i over et århundre? Tesla-skam er ikke bare et spørsmål om bilvalg. Det handler om hvor Europa skal stå i en verden hvor USA styrer økonomien med jernhånd. Skal vi fortsette å mate amerikanske giganter, eller skal vi ta ansvar for vår egen fremtid? Hva mener dere? 4o Europeiske ledere er anti-europeiske og tillater at vi blir oversvømt av masseinnvandring fra hovedsaklig muslimske land. Dette er ikke til det beste for Europas urbefolkninger, siden mange av disse innvandrerne fra muslimske land er sterkt rasistiske mot europeere. Dette resulterer i eksplosjon i kriminalitet som voldtekter og drap hvor overgriperen er muslimsk innvandrer og offeret europeer. Se f.eks. på "grooming-skandalen" i Storbritannia. Må bare hånle av disse EU-lederne som later som om de har gode verdier, demokrati og ytringsfrihet, mens europeere voldtas og drepes daglig pga. muslimsk masseinnvandring som disse lederne tillater. I Tyskland og Storbritannia blir folk arrestert for å skrive negativt om innvandring på sosiale medier til og med, og disse ufyselige lederne blir liksom fornærmet når JD Vance helt korrekt påpekte at tradisjonelle vestlige verdier som ytringsfrihet og demokrati svekkes i Europa og at masseinnvandring truer vår sikkerhet. Europa ødelegges av disse anti-europeiske, korrupte lederne i EU som mangler demokratisk sinnelag og omtanke for Europas opprinnelige befolkning. Trump og Vance har bare påpekt problemene, og istedet for å gjøre noe med problemene, skyter EU på budbringeren. Jeg vil mye heller kjøpe og støtte amerikanske produkter, inntil verdiene og politikken i Europa blir bedre og mer pro-europeisk. Endret 2. mars av Lothlorien- 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 2. mars #154 Del Skrevet 2. mars Mange gode alternativer til amerikansk: https://www.tek.no/nyheter/guide/i/25wQ5r/beste-alternativer-til-amerikanske-tjenester?utm_content=hovedlopet_row6_pos1&utm_term=dre-tekno-25wQ5r-1740921342:dre-67c16906d5774032d0338afd&utm_source=iosapp&utm_medium=share 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FORFAR Skrevet 2. mars #155 Del Skrevet 2. mars bvp skrev (13 timer siden): Red Bull er fra Østerike Takk. Har rettet innlegg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 2. mars #156 Del Skrevet 2. mars Wise skrev (19 timer siden): Apple-produkter: iPhone, iPad, MacBook og Apple Watch er svært populære blant europeiske forbrukere. Microsoft-programvare: Windows-operativsystemet og Office-pakken brukes bredt i både private og profesjonelle sammenhenger. Coca-Cola: Denne leskedrikken er en av de mest gjenkjennelige merkevarene globalt og nyter stor popularitet i Europa.ig.com McDonald's: Den amerikanske hurtigmatkjeden har et sterkt nærvær i mange europeiske land. Nike: Sportsklær og sko fra Nike er populære blant europeiske forbrukere.leelinesourcing.com Levi's: Denimprodukter, spesielt jeans, fra Levi's er godt likt i Europa. Ford: Flere av Fords bilmodeller selges godt i det europeiske markedet. Johnson & Johnson: Deres helse- og skjønnhetsprodukter er utbredt i europeiske butikker. Procter & Gamble: Merker som Gillette, Pampers og Ariel er populære i Europa. PepsiCo: Produkter som Pepsi, Lay's og Gatorade er tilgjengelige i mange europeiske land. Intel: Deres prosessorer brukes i mange datamaskiner solgt i Europa. Dell: Datamaskiner og tilbehør fra Dell er populære blant både private og bedrifter. HP (Hewlett-Packard): Skriver- og dataløsninger fra HP er utbredt i Europa. Boeing: Mange europeiske flyselskaper bruker Boeing-fly i sine flåter. General Electric: Deres husholdningsapparater og industrielle produkter er tilgjengelige i Europa. Tesla: Elbilprodusenten har sett økende salg i flere europeiske land.nho.no+3leelinesourcing.com+3ig.com+3 Amazon: Selv om det primært er en tjeneste, selger Amazon en rekke egne produkter, som Kindle-lesebrett, i Europa. Google: Deres tjenester som søkemotor, Android-operativsystem og smartenheter som Google Home er utbredt. Facebook: Plattformen er en av de mest brukte sosiale mediene i Europa. Netflix: Strømmetjenesten har et stort antall abonnenter i Europa. Starbucks: Kaffekjeden har mange filialer i europeiske byer. Kellogg's: Frokostblandinger fra Kellogg's er populære i mange europeiske husholdninger. Colgate-Palmolive: Tannpleieprodukter som Colgate-tannkrem er utbredt. Mars, Incorporated: Sjokoladeprodukter som Mars, Snickers og M&M's er populære snacks i Europa. Mondelez International: Merker som Oreo og Toblerone er populære blant europeiske forbrukere.ig.com Pfizer: Legemidler og vaksiner fra Pfizer brukes over hele Europa. Johnson Controls: Deres bilbatterier og HVAC-systemer er i bruk i mange europeiske kjøretøy og bygninger. 3M: Produkter som Post-it-lapper og Scotch-tape er vanlige i europeiske hjem og kontorer. Estee Lauder: Deres skjønnhetsprodukter og parfymer er populære i Europa. Whirlpool: Husholdningsapparater fra Whirlpool finnes i mange europeiske hjem. Få med at Mondelez eier Freia! Mange av merkene på listen din var på min boikottliste fra før pga Israel. Det er faktisk ganske lett å ikke handle de. Det er svært lite man faktisk MÅ ha. Dessverre har jeg vært en storforbruker av Apple. Men det er slutt på det. Det jeg har, MacBook, Apple tv og iPhone blir faset ut i løpet av året. Har redusert hva som er på i cloud’en slik at det ikke generer kostnad, og jeg foretar ingen handler i app store! Apple Watch er solgt. Alle profilene mine på meta-plattformene er slettet. Min Ford nærmer seg slutten etter å ha gått nesten 350k. Det blir garantert ingen ny. Det blir heller ikke Toyota, som ga $1mill til den oransje sin innsettelse! Men hvilken bil jeg skal ha, det vites ikke. Et europeisk merke blir det Jeg googler ikke lenger, Gmail er på vei ut, chrome er slettet. Det er så mye som må endres, listen er uendelig lang. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nymerïa Skrevet 2. mars #157 Del Skrevet 2. mars Jeg er enig i at tek-gigantene er noen av de det vil monne mest å kutte ut, ettersom de virkelig støtter trump. Jeg slettet twitter-profilen min tidligere, ikke bare av prinsipielle grunner, men også fordi jeg ikke likte meg der etterhvert. Jeg har slettet amazon-kontoen fordi jeg ikke tåler eieren og fordi jeg ønsker å støtte lokale butikker men og små nettsteder. Jeg teller på knappene om jeg skal slette Facebook, jeg liker meg stort sett ikke der heller, men følger med en hobbygruppe som er ganske hyggelig. Når det gjelder apple-produkter så har jeg kjøpt både telefon og laptop det siste året. Jeg aner ikke hva jeg gjør når de må byttes ut. Heldigvis varer de vanligvis lenge, forhåpentligvis lengre enn trump. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nostradamus Skrevet 2. mars #158 Del Skrevet 2. mars Rullerusk skrev (På 27.2.2025 den 15.20): Anicura dyreklinikker er amerikanskeid. Evidensia derimot er britisk og med sterk forankring i det norske oljefondet. Bare et tips for de av dere som har kjæledyr 😽 Bare så synd at disse tar blodpris i forhold til mange andre veterinærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 2. mars #159 Del Skrevet 2. mars Jeg prøver så godt jeg kan å kjøpe minst mulig Amerikansk eid i disse tider, men som tråden viser, så kan det være vanskelig. Det jeg savner mest av alt er sosiale medier som ikke er Amerikansk eid. Jeg vet det er alternativer, men de er i stor grad ikke reelle alternativer, jeg håper det endrer seg snart. Jeg tror det er en enorm mulighet for et Europeisk selskap å komme med en Facebook konkurrent nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Urwa Skrevet 2. mars #160 Del Skrevet 2. mars Hadde nok med å boikotte varer fra Israel. Nå må jeg boikotte varer fra Usa også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå