Gå til innhold

Hvilke varer fra USA kan vi boikotte?

Hulderen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 11.26):

Skype er visst europeisk? 

Anonymkode: 250e2...140

Ekspander  

Ja hvis Microsoft er fra eu?

Anonymkode: 0a933...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 11.15):

Jupp, det er enklere å bare sitte med fingeren i ræva og vente på at «andre» skal ordne opp. 

Anonymkode: 80fb2...aa3

Ekspander  

Ordne opp i hva? Trump har aldri vært mer populær, gå å se Rogan sin podcast med Musk for et par dager siden. Slutt å basere all info fra vg eller nrk, de forteller deg bevisst 20% av historien. Kritisk tankegang er tydeligvis gått av moten.

Anonymkode: a502f...0e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler

musikk

våpen

klær

politikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 11.27):

Ja hvis Microsoft er fra eu?

Anonymkode: 0a933...689

Ekspander  

Var europeisk 🤔 hm

Anonymkode: 250e2...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er slått sammen med et tilsvarende emne: ''Hvilke amerikanske produkter bør man unngå å kjøpe, og hvorfor, hvis man ikke støtter Trumps politikk?"'' og ryddet for avsporing.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twilight Sparkle
  Nostradamus skrev (På 26.2.2025 den 20.17):

I Canada har mange butikker fjernet varer fra USA og satt et skilt med "Kjøp heller Kanadisk" der.

Hvorfor gjør vi ikke lignende i Norge? Både for å støtte opp om norsk økonomi, men også for å støtte alle som blir rammet av Trumps handelskrig, og for å i det minste forsøke å la være å gi den mannen og tech-gigantene mer makt? Er vi for late? Dumme? Egoistiske? Uengasjerte?

Skader det virkelig å sjekke hvor varene våre kommer fra, og helt enkelt unngå å betale med egne penger for varer som er produsert eller eid av selskap i USA og Israel? 

Ekspander  

I Danmark har/skal butikkene Føtex og Netto begynt å merke varer som er produsert i Europa. Klart vi som forbrukere kan være med å påvirke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 10.20):

Nettleseren er kanskje gratis for oss å bruke ja, men dataen vi etterlater oss selger de og tjener penger på. Vær obs på at når noe er gratis, er som oftest du er som produktet... 

Anonymkode: eb9b3...38b

Ekspander  

Ja, men det er irrelevant i debatten om varer fra USA. USA tjener svært lite på at jeg bruker Firefox med adblock. Jeg "kjøper" jo ikke akkurat Firefox eller Windows hver dag. De tar sikkert masse data av meg med div google produkter, men jeg kan likevel velge europeiske/skandinaviske/norske produkter over amerikanske. Da mener jeg varer som nevnt allerede, som kjøpes ofte (tannkrem, bind, brus, matvarer osv)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 11.27):

Kritisk tankegang er tydeligvis gått av moten.

Ekspander  

Kritisk tankegang er sannelig ikke noe du har når du tar en samtale mellom Musk og Rogan som sannhetsvitne!

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 9.16):

Forbrukerboikott er helt meningsløst. Du straffer bare deg selv. Dette er problemet som må tas tak i politisk og diplomatisk.

Anonymkode: 8be72...6ca

Ekspander  

Forbrukerboikott skader svært sjelden individet, men påvirker i stor grad objektet. Vi har null å tape på å boikotte McDonalds og Coca Cola feks

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et merke til å boikotte er Gant. Jeg vet om flere menn som kjøper Gant fordi de har problemer med å finne klær som er lange nok i ermer og ben uten å bli for vide. Mediumtall er et godt, norsk alternativ. De er også billigere. Svogeren min på 197 cm har nå gått helt over til dem. Jeg vet ikke om klærne finnes i fysisk butikk, men de kan i hvert fall kjøpes på nett. 

https://mediumtall.no

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 8.59):

Hvorfor kutte ut Tesla, men ikke Apple som samarbeider med Musk? Blir litt komisk med folk som cherry picker på den måten. Blir litt som om noen skulle boikotte epler fra Israel, men ikke poteter, fordi det synes de er så godt 

Anonymkode: 23d19...ce4

Ekspander  

Det der er et argument som alltid dukker opp blant folk som liker det som boikottes. Enten må man boikotte alt og kunne alt om alt eller så er det teit. Vås! Litt er bedre enn ingenting, og selv om man alltid kunne gjort mer er det aller viktigste å gjøre noe. Så får det heller være at det ikke er så mye. Alternativet er total handlingslammelse og fritt fram for de som åpenbart tjener på at vi ikke gjør noe som helst.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google, youtube, netflix,Amazon, ebay,Facebook, chat gpt og nesten alt annet på internett. Pc, mac og alt annet som inneholder mikroprosessorer, skjermkort og operativsystemer som f.eks mac os eller Windows. 

Amerikanske filmer, amerikanske biler, Goodyear dekk, Coca Cola, Pepsi, snickers, mars, kellogs, utrolig mye klær.

Selv om ting er laget i Kina, betyr det ikke at det er USA som ikke får fortjenesten . Så det er nesten umulig. Spessielt med elektriske og teknologiske ting.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doolittle skrev (På 6.3.2025 den 15.52):

Det der er et argument som alltid dukker opp blant folk som liker det som boikottes. Enten må man boikotte alt og kunne alt om alt eller så er det teit. Vås! Litt er bedre enn ingenting, og selv om man alltid kunne gjort mer er det aller viktigste å gjøre noe. Så får det heller være at det ikke er så mye. Alternativet er total handlingslammelse og fritt fram for de som åpenbart tjener på at vi ikke gjør noe som helst.

Ekspander  

Dessuten er det en grunn til å boikotte alt. For å skade økonomien/ sende ett signal i den grad det blir lagt merke til. 

Å sammenligne Apple og Tesla blir som å sammenligne epler og pærer også. Både i størrelse på hvor mye et salg utgjør prosentvis av omsetningen, men også at Tesla blir ledet av Elon Musk. En mann som truer Europa, truer fagforeninger, saksøker sine kunder. Samtidig som han leder DOGE som fører til skader for mange til å kunne forutse, og for alvorlige til å utelate noen. Men det gjør at han kan samle rikdom, på bekostning av at folk dør. Han har ett psykt verdenssyn og ett veldig sårbart ego. 

Dette egoet er knyttet tett mot Tesla, og enda tettere mot SpaceX, men det er ikke det så lett å påvirke. 

Apple også har støttet Trumps valg kampanje, men det har også vist motstand mot noe av politikken Trump fører. 

vil også minne om at dette bare andre gangen på kort tid Tesla sin CEO har skadet gjensalgsverdien på Tesla betydelig. Biler er ikke investeringer, men verditapet bør i det minste være mer forutsigbart enn dette. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laget en chatbot som sjekker om varer er fra USA og kommer med forslag til alternativer.

Non-US goods. Den er gratis å bruke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

iMarius skrev (På 7.3.2025 den 18.34):

Jeg har laget en chatbot som sjekker om varer er fra USA og kommer med forslag til alternativer.

Non-US goods. Den er gratis å bruke.

Ekspander  

Så bra, takker!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hvis en skal se på Amerikanske ting, er Musk i hat krig mot OpenAI (ChatGPT) så boikotte dem er jo å hjelpe å undergrave dem. 

Jeg ser mange ønsker å boikotte Amerikanske varer, da er det ting å tenke på Amerikanske merkevarer eller Amerikanske Produkter. For boikotter du for eksempel Burger King som er delvis Kanadsisk rammer du Norske arbeidsplasser, Norske produsenter som leverer til dem osv. 

Så har vi etikken også da, Apple forkastet Trump forslaget om å jevne klima og regnbue skulle slettes. Det vil si det var aksjonærene som forkastet dette forslaget ikke ledelsen.

Men Amazon, Meta, alt til Musk og Alphabet er i jubelkoret til Trump. Vi vet bare at Musk og Meta har kastet seg på bølgen av å nå godkjenne trakkasering av LGBTQ+ mennesker, Google har fjernet rettigheter for minoriteter og støtter Trump, Amazon har gjort det, Target og Walmart resten aner vi egentlig ikke. 

Så for min del som driver en bedrift har sagt opp Google Workspace på bakgrunn av dette og skrev det tydelig i oppsigelsen, reklamerer ikke på Google Adwords, eller Meta, privat handler jeg ikke mer på Amazon (inklusivt Amazon Prime) siden Apple ikke hoppet på denne bølgen på tross av press lever jeg med min iPhone og Macbook. Bedriften flyttet fra google workspace til nextcloud med onlyoffice på egen server og vi sparte mye penger hver måned som bonus på dette.

Så jeg mener vi kan kanskje påvirke med å si opp de som direkte står i heiegjengen bak Musk og Trump og heller handle med dem som trosser dem i USA.

Folk må gjøre som de vil, støtte galskapen som skjer, boikotte den, eller ikke gjøre noe det er fritt valg, men dette er mitt valg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye av det som foreslåes boykottet her er IT-tjenster som ikke betaler skatt av inntektene til Norge eller som det nytter å innføre toll på. Men det kunne kanskje være en ide, helst i Eruropeisk samkjøring, å skattelegge dem, som for eksempel Windows, Google, PayPal, Facebook, . . . .  for inntektene i hvert enkelt land. Det ville svi godt og gjøre Trump mer upopulær hjemme. Og det kan neppe kalles tollbeskyttelse  . . .

Og så er det våpenkjøp. Europa må utvikle og handle våpen seg imellom.  Våpenlobbyen i USA er ikke å spøke med. Jeg tipper de er sterkt på ballen i bakgrunnen når Trump vil ha alle Nato-land til å invester mer i forsvar. Vi må ruste opp for å ta var på vår egen sikkerhet, men ikke med amerikanske våpen.

Endret av senior
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyblue7 skrev (På 4.3.2025 den 17.28):

Forbrukerboikott skader svært sjelden individet, men påvirker i stor grad objektet. Vi har null å tape på å boikotte McDonalds og Coca Cola feks

Ekspander  

Fryktelig lett å boikotte varer og tjenester man ikke selv bruker eller er avhengig av. Enda letter å fortelle andre hvor flinke man er til å boikotte. Svært mange spiser ikke der uansett, så da er det jo en veldig lavthengende frukt.

Hvis man virkelig mener alvor, så må man være prinsipiell og også faktisk boikotte det som svir aller mest.

Vi kan starte med f.eks. mobiltelefonen. Da er det åpenbare at man må kvitte seg med sin Iphone. Da er det nok naturlig å gå over til Samsung tenker nok de fleste. Sorry, men det går ikke. Samsung bruker nemlig Android som operativsystem, og det er amerikansk. Nå er det Google som utvikler operativsystemet. Så hva gjør man da? Det blir fort kinesiske telefoner med tilhørende software. Og Kina er jo SÅÅÅÅÅÅ mye bedre å støtte enn USA.

Så har vi PC vs Mac. PC som er produsert utenfor USA er enkelt å finne. Problemet er operativsystemene. Skal man gå over til Linux? Det krever en god del teknisk innsikt, og er nok ganske uaktuelt for de fleste.

Så kan man fortsette med strømmetjenester, sosiale medier, skytjenster etc.

Finnes det en arbeidsplass i Norge som ikke har datamaskiner og software som ikke er amerikansk?

Jeg har ikke noe i mot at folk boikotter, men blir litt oppgitt når man velger den lette utveien. Man slutter å dra på mæccern, men fortsetter å være storforbruker av instagram. Det blir litt for tynn suppe spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiger Jack skrev (På 4.4.2025 den 5.24):

Fryktelig lett å boikotte varer og tjenester man ikke selv bruker eller er avhengig av. Enda letter å fortelle andre hvor flinke man er til å boikotte. Svært mange spiser ikke der uansett, så da er det jo en veldig lavthengende frukt.

Hvis man virkelig mener alvor, så må man være prinsipiell og også faktisk boikotte det som svir aller mest.

Vi kan starte med f.eks. mobiltelefonen. Da er det åpenbare at man må kvitte seg med sin Iphone. Da er det nok naturlig å gå over til Samsung tenker nok de fleste. Sorry, men det går ikke. Samsung bruker nemlig Android som operativsystem, og det er amerikansk. Nå er det Google som utvikler operativsystemet. Så hva gjør man da? Det blir fort kinesiske telefoner med tilhørende software. Og Kina er jo SÅÅÅÅÅÅ mye bedre å støtte enn USA.

Så har vi PC vs Mac. PC som er produsert utenfor USA er enkelt å finne. Problemet er operativsystemene. Skal man gå over til Linux? Det krever en god del teknisk innsikt, og er nok ganske uaktuelt for de fleste.

Så kan man fortsette med strømmetjenester, sosiale medier, skytjenster etc.

Finnes det en arbeidsplass i Norge som ikke har datamaskiner og software som ikke er amerikansk?

Jeg har ikke noe i mot at folk boikotter, men blir litt oppgitt når man velger den lette utveien. Man slutter å dra på mæccern, men fortsetter å være storforbruker av instagram. Det blir litt for tynn suppe spør du meg.

Ekspander  

Igjen.... må du betale USA for å benytte deg av PCer osv på jobben din? Betaler du penger til USA hver gang du bruker iphone?

Boikotten handler om å ikke KASTE penger mot USA når det finnes like bra alternativer ellers.

Du trenger ikke kaste iphonen i søpla, det er bare å skape mer skrot på dynga.

Men du kan kjøpe alternativer i butikker når du handler mat, klær, ting og tang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (På 24.2.2025 den 18.07):

svartelistet av Ukraina, som Gillette, pedigree mm og skippet det hele 😂

Ekspander  

Gillette fremstiller seg selv som moralsk og woke, men i virkeligheten sponser de russlands krigsmaskin, burde være enkelt å boikotte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...