Fru Uperfekt Skrevet 15 timer siden #61 Del Skrevet 15 timer siden Beyond the Scoop skrev (1 time siden): Det er utrolig vanskelig å holde oversikten over hvem som eier hva. Det tar tid, og som du sier, plutselig dukker de opp med ett nytt merke og man går på en smell 😖 Det er noen få store selskap som dominerer markedet. Utrolig frusterende Jupp, derfor det hender jeg går på en smell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 15 timer siden #62 Del Skrevet 15 timer siden Hensatt skrev (1 time siden): Nestlé har hovedkontor i Sveits og en av hovedaksjonærene er Norges Bank. Vet var et lite sidespor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 14 timer siden #63 Del Skrevet 14 timer siden Hulderen skrev (3 timer siden): Æsj. Hva med Viaplay? Jeg trenger bare en strømmetjeneste, men har brukt Netflix mest til nå. Du kutter vel også ut amerikanske filmer og serier, ellers hjelper det lite å kun ha Viaplay... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 14 timer siden #64 Del Skrevet 14 timer siden Oss kvinner i mellom, always er et amerikansk eid selskap. Via protector and gamble. Libresse er svensk. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blueberrymuffin Skrevet 14 timer siden #65 Del Skrevet 14 timer siden (endret) Advisor skrev (5 timer siden): Og lykke til med støtten til Trump & Co. Du dolker dine egne i ryggen. Alle skjønner at vi ikke kan stoppe det helt, men alle burde gjøre noe. Da håper jeg du ikke skriver fra en iphone eller PC med microsoft. Etter eget utsagn så må du kvitte deg med alt slikt, da kan du ikke eie hardware fra amerikansk-eide selskaper. Hadde vært dobbeltmoral om du eier noe av det nå, og ikke allerede har brent det opp 🔥 Videre, hva mener du med å dolke dine egne i ryggen? Forstår du egentlig hva du selv debatterer, eller går du kun etter narrativet fra Norske medier om at Trump er ond, uten at du egentlig har så mye å komme med utover svartmalingen du leser i Norske medier? Jeg spør, fordi du virker veldig lite opplyst når du begynner å snakke om at jeg dolker noen i ryggen. Dolk i ryggen til hvem? Er det Norge jeg dolker i ryggen? Er det EU jeg dolker i ryggen ved å f.eks. eie en iphone? Den påstanden må du nesten underbygge, for slik den står her nå så gir den overhode ikke mening. Det er dessverre et mer og mer vanlig resultat av særdeles partisk og venstrevridd Norsk media at vanlige mennesker går av skaftet, blir woke, bygger opp hat, eller kommer med ekstreme forslag (slik som å boikotte amerikanske produkter her), fordi man har blitt skremt av måten Norsk media holder på. Det er totalt irrasjonelt å boikotte amerikanske varer basert hva såkaldte eksperter i norske avis måtte synse og mene om USA. Norske aviser har i alle år hatt eksperter som er ekstreme hvor alt skal bli vridd til verste mulig utgangspunkt. Forstår ikke du eller andre som skal boikotte USA at Norske medier holder på slik fordi det er det som genererer klikk? Fakta er at ingen hadde giddet å lese avsiene om alt var fryd og gammen. Mange som leser Norske aviser i dag er dessverre helt uten kildekritikk. Et kjapt google søk, og ved å faktisk lese andre kilder enn bare Norske, så kan jeg fort debunke mange av de fordommende du måtte ha. Står fortsatt for kommentaren min, «god bedring». Jeg er ikke så paranoid at jeg kvitter meg med amerikanske produkter eller går personlig i økonomisk minus kun fordi jeg er redd for at andre skal tro at jeg har meninger jeg ikke har. Må være ganske slitsomt å endre mening etter vinden, i gamledager kalte man det mangel på ryggrad. Om det faktisk er det som er tilfelle i denne diskusjonen, eller om folk har blitt for late til å faktisk sette seg inn i ting skal jeg ikke konkludere med. Men jeg vet at man ikke er nazist om man blir sett i en Tesla. Man trenger ikke å være pro Trump for å bruke en iphone. Men mennesker som har slike holdninger og fordommer er farlige, for de de polariserer og surner debatt miljøet. Mennesker som setter stempel på andre, enten det er nazist, facist, trump supporter eller annet er uredelige. Man skal ikke tillegne andre holdninger eller verdier med mindre de har ytret det selv eksplisitt. Det er mye Trump gjør som er kritikkverdig, men det betyr ikke at jeg skal bli med i en boikott og massesuggesjon som til syvende og sist kun går negativt utover min egen økonomi. Endret 14 timer siden av Blueberrymuffin 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 9 timer siden #66 Del Skrevet 9 timer siden yamask skrev (10 timer siden): Vi har nettopp gått gjennom hele husholdningen vår for å finne ut det samme. Vi har begge Samsung-telefoner, tv og PC, men bruker dessverre windows og er litt usikre på alternativ. Det er noen ting jeg sliter med å bytte ut. Pepsi Max (I know I know, jeg er harry). Everclean kattesand. Olaplex hårprodukter. Bruker kun sjampo, balsam, kur og hårolje fra dem. De er dog fra California, så jeg er litt på gli med å fortsette. Tannkrem? Noen tips? Du kan jo begynne med å skru av internet permanent. Det er jo helt og holdent en amerikansk oppfinnelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 9 timer siden #67 Del Skrevet 9 timer siden Thildamor skrev (10 timer siden): Du kan jo sjekke ut den danske FB-gruppen «bojkot amerikanske varer». Tror det er det den heter, jeg leste om den på en nyhetsside i dag. Er de klar over at facebook er et amerikansk selskap? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 9 timer siden #68 Del Skrevet 9 timer siden sicario skrev (8 timer siden): Vi byttet Teslaen i en VW (Audi). Ikke angret et sekund, for å si det forsiktig 😊 Hvorfor byttet dere til en bil fra et konsern som ble laget av Hitler og Nazi Tyskland direkte? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 8 timer siden #69 Del Skrevet 8 timer siden LeveMannen skrev (1 time siden): Hvorfor byttet dere til en bil fra et konsern som ble laget av Hitler og Nazi Tyskland direkte? Fordi vi var lei den skrantende kvaliteten og manglende komforten på Teslaen og ville ha en Audi. Bilbytte hadde ingen ting med boikott å gjøre. Jeg reiser til USA om noen uker og igjen i September. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 8 timer siden #70 Del Skrevet 8 timer siden Lillemy_87 skrev (12 timer siden): Da må man kutte ut Snap, Instagram, facebook og X også. De fleste av mine venner gjør det. Mest for å unngå overvåking og for at ikke bidra til formuen til tech-croniene rundt Trump. Vi går til Signal. Det er lettere enn du tror. Jeg er på KG i stedet for X. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Illuminatum Skrevet 3 timer siden #71 Del Skrevet 3 timer siden LeveMannen skrev (6 timer siden): Du kan jo begynne med å skru av internet permanent. Det er jo helt og holdent en amerikansk oppfinnelse. Det flest tenker på med Internett er vel world wide web og den ble utviklet ved CERN i Sveits. Pakkesvitsjing ble imidlertid oppfunnet av ARPA og lanserte ARPANET. Norge ble for øvrig det første landet utenom USA som koblet seg opp til ARPANET. TCP/IP overtok som protokoll etter hvert. Dette ble lansert i USA i 1973. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 3 timer siden #72 Del Skrevet 3 timer siden Blueberrymuffin skrev (10 timer siden): Jeg er ikke så paranoid at jeg kvitter meg med amerikanske produkter eller går personlig i økonomisk minus kun fordi jeg er redd for at andre skal tro at jeg har meninger jeg ikke har. Må være ganske slitsomt å endre mening etter vinden, i gamledager kalte man det mangel på ryggrad. Om det faktisk er det som er tilfelle i denne diskusjonen, eller om folk har blitt for late til å faktisk sette seg inn i ting skal jeg ikke konkludere med. Men jeg vet at man ikke er nazist om man blir sett i en Tesla. Man trenger ikke å være pro Trump for å bruke en iphone. Men mennesker som har slike holdninger og fordommer er farlige, for de de polariserer og surner debatt miljøet. Mennesker som setter stempel på andre, enten det er nazist, facist, trump supporter eller annet er uredelige. Man skal ikke tillegne andre holdninger eller verdier med mindre de har ytret det selv eksplisitt. 🤙🤙🤙 Bra sagt !! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 3 timer siden #73 Del Skrevet 3 timer siden LeveMannen skrev (6 timer siden): Du kan jo begynne med å skru av internet permanent. Det er jo helt og holdent en amerikansk oppfinnelse. Kunne kanskje skrevet det tydeligere i første innlegget mitt, men gjennomgangen vår av amerikanske produkter var mer i et toll-øyemed. Om det blir 25% toll på amerikanske produkter så vil vi selvsagt velge andre ting så langt det lar seg gjøre. Trump og Musk er litt enklere for oss å boikotte pga politisk ståsted. Vi er fornøyd med vår europeiske elbil, star-link er ikke i Norge og vi har uansett fiber, og space-x og neurolink er så langt unna min virkelighet at det går veldig bra. X har jeg ikke, men META og google blir litt vanskeligere. Skulle gjerne sletta facebook, men må dessverre ha det pga jobben min. Håper det kommer noen gode alternativer etterhvert. Trump-produkter vil jeg aldri i min villeste fantasti bruke penger på. Jeg liker å bruke forbrukermakten min, men jeg er jo ikke imot USA som land, kun de som styrer nå. Men det går jo an å velge produkter etter hvilke firma som nå har kuttet DEI feks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 2 timer siden #74 Del Skrevet 2 timer siden yamask skrev (17 timer siden): Vi har nettopp gått gjennom hele husholdningen vår for å finne ut det samme. Vi har begge Samsung-telefoner, tv og PC, men bruker dessverre windows og er litt usikre på alternativ. Det er noen ting jeg sliter med å bytte ut. Pepsi Max (I know I know, jeg er harry). Everclean kattesand. Olaplex hårprodukter. Bruker kun sjampo, balsam, kur og hårolje fra dem. De er dog fra California, så jeg er litt på gli med å fortsette. Tannkrem? Noen tips? Tannkrem - Zendium! En av de beste tannkremene (og uten såpe!). Tror ikke den selges i USA, så antar den ikke er amerikansk. Jeg var også kjempefan av EverClean kattesand, men jeg lover at dette med støvfri etc bare er juks. Ja noen kjempebillige støver som et helvete, men de fleste i samme prisklasse som EverClean er akkurat samme. Faktisk har jeg fått et par bokser EC som har støvet så inn i helvete. Så jeg tror det er noe juks der. At EC kanskje kjøper seg "midtplassen" på et samlebånd for eksempel, slik at de ikke får sanda som kommer sist og støver mest. For det er en annen type sand som selges, som er rimeligere - men fra samme fabrikk som EC. Husker ikke hva den heter, men tror esken er rosa med en lys katt på. Felleskjøpet har en serie som heter FourFriends. Vet ikke hvor den kommer fra, men den syns jeg er like grei. Europris har et par som er i ca samme prisklasse (litt billigere) som også er ca samme kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 2 timer siden #75 Del Skrevet 2 timer siden sicario skrev (17 timer siden): Jeg reiser til USA igjen nå i mars, så en tur igjen i september. Det siste amerikanere trenger er dårligere vilkår og rasert handelsstand 😊 Huff ja, stakkars... Men husk hvem som har stemt frem dette da. Dette er jo det de vil. Det de har stemt på og bedt om. Uansett, det er nettopp når man tenker den tanken at "kanskje jeg skulle droppe endel amerikanske ting", at man ser hvor totalt avhengige vi har gjort oss av dem. Ganske skummelt, når de som styrer klikker...man begynner vel å ane et behov for at konkurrenter kommer til å kunne få mer fremgang nå. Hvorfor ingen har giddet å mekke sammen et fungerende OS som ikke er amerikansk f.eks. Fordi det ikke har vært noen grunn. Nå blir det fort vekk grunn. Vi flytter ting ut av google, fordi jeg ikke stoler på å dele informasjonen min med dem lenger. Men hva hjelper det når face virker nødvendig for å holde hverdagen i gang omtrent. Sykt irriterende. Men utrolig smart av dem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå