luxifine Skrevet 7 timer siden #41 Del Skrevet 7 timer siden Hulderen skrev (50 minutter siden): Æsj. Hva med Viaplay? Jeg trenger bare en strømmetjeneste, men har brukt Netflix mest til nå. Viaplay er norsk 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 7 timer siden #42 Del Skrevet 7 timer siden Bose, Klipsch, AKG, man må nok boikotte de fleste europeiske og noen japanske biler også siden de bruker svært mange amerikanske underleverandører. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 7 timer siden #43 Del Skrevet 7 timer siden Verktøy! Vil tippe black &decker, men antakeligvis også andre (teng tools? Milwaukee... flere?) Gikk inn på reddit (forøvrig amerikansk) og fant denne: var noen veldig opplysende svar: Billy_Ektorp •6d ago Top 1% Commenter Strømmetjenester som Netflix, Disney+ etc. Spotify er riktignok svensk, men betaler store summer til Trump-vennlige podcastere, som Joe Rogan. Velg flyselskaper som bruker ikke-amerikanske fly fra Airbus, Bombardier eller Embraer. Boots-apotekene i Norge er pr i dag eid av et amerikansk firma, Cencora. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Cencora Kleenex. Eierselskapet Kimberley-Clark er stadig i business i Russland: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kimberly-Clark Men det firmaet som kanskje mest av alt bør vurderes for boikott, er amerikanske Estée Lauder Companies, som eier dusinvis av kosmetikk-merker verden rundt. Ronald Lauder, inntil nylig CEO i gruppen, var den som i sin tid ga Trump ideen om at USA kunne og burde overta Grønland. Han er stadig en stor aksjonær i firmaet og styreleder i datterselskapet Clinique Laboratories. https://www.elcompanies.com/en/news-and-media/newsroom/press-releases/2025/01-10-2025-114520227 Andre aktiviteter (omtalt i Wikipedia, lenke nedenfor) er årelang og stor økonomisk støtte til Benjamin Netanyahus valgkamper, økonomisk støtte til valgkampen for daværende borgermester i New York, Rudolph Giuliani og generelt økonomisk støtte til den politiske høyresiden i USA. Trump inkludert. https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics/ronald-lauder-donald-trump-greenland-b2676094.html https://www.motherjones.com/politics/2025/01/why-buy-greenland-trump-annex-ronald-lauder-manifest-destiny/ https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ronald_Lauder https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Estée_Lauder_Companies norske Jottacloud som alternativ til Dropbox/iCloud og til sist: https://european-alternatives.eu/alternatives-to Så tenker jeg å la det ligge for i kveld. 🤯 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 7 timer siden #44 Del Skrevet 7 timer siden Grüner skrev (12 minutter siden): Amazon, E-bay, X, Chat-GPT… Microsoft er også amerikansk, men Bill Gates er en good guy. Levi’s, Lee Jeans.. Amerikansk musikk, film, tv er litt vanskelig å boikotte, og noen artister og skuespillere har også gått aktivt ut mot Trump el støttet demokratenes presidentkampanje. Amerikansk musikk og film og tv er lett å unngå. Det samme med amerikanske klær. Amazon burde alle unngå uansett da de har elendige arbeidsforhold. Twitter håper jeg folk har sletta allerede. Chatgpt kan lett erstattes med f.eks. DeepSeek. Og eBay er lett å ikke handle på. Bruker ikke google, men DuckDuckGo som søkemotor. Den er amerikansk, men hvert fall ikke Google. Det er en temmelig omfattende jobb å degoogle livet. I stedet for Google Maps, bruker jeg nå ‘Here we go’. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #45 Del Skrevet 6 timer siden Athod skrev (2 timer siden): Det viktigste er vel å boikotte tek-sektoren. I all hovedsak de som sleiker Trump oppover ryggen og er hovedgrunnen til USAs dominans. Så kutt ut Iphone, Youtube, Instagram, Facebook, Twitter, ChatGPT, Tesla, Netflix, Prime osv. Pixel tlf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #46 Del Skrevet 6 timer siden (endret) luxifine skrev (2 timer siden): Fanta og energidrikker som tilhører coca cola gruppen, nestle sjokolade og goderi, kraft/mondolez (freia), en god del kosmetikk, sjampo og tannkrem (har ikke holdt meg oppdatert men også her er norske firma ofte kjøpt opp og holdt gående av amerikanske selskap). Skal du boikotte USA må du kikke nærmere på produktene du bruker i dag og se hvem som til syvende og sist faktisk sitter på pengesekken. En del research må til, men skal du gå inn med boikott bør du være godt opplyst om alle fakta tenker jeg. Mye som foregår DL Ble selv nysgjerrig så jeg googlet litt: Topp ti arbeidsgivere Navn, Ansatte i Norge Manpower 8 161 McDonald's Norge 2 500 ConocoPhillips Norge 1 897 National Oilwell Varco Norway (NOV) 1 772 EY 1 670 Halliburton 1 515 Burger King Norge 1 500 PwC 1 275 Baker Hughes Norge 1 217 Deloitte 1 162 Sum 22 689 Topp ti skattebetalere Navn, Skatt betalt i Norge (NOK ‘000) ExxonMobil Norway 6 164 000 GE Healthcare 837 312 ConocoPhillips Scandinavia 620 000 Thermo Fisher 188 962 FMC BioPolymer 63 624 Halliburton 63 000 Microsoft Norge 61 857 Zoetis 59 507 SBS Discovery 51 838 Staples 39 816 Sum 8 149 916 Selskaper som Tesla, Amazon, Google, Exxon- Mobil, McDonald’s, Disney, Warner Bros. og Facebook, X/twitter, tilbyr vel også direkte og indirekte varer som inngår i en boikott? De 20 største amerikanske selskapene i Norge basert på omsetning i 2016: Navn Industri Omsetning (NOK ’000) ExxonMobil** Energi 27 265 857 ConocoPhillips Scandinavia** Energi 18 579 000 National Oilwell Varco Norway AS Energi 10 787 429 Cargill Inc. AS (EWOS) Sjømat og Havbruk 7 709 441 GE Healthcare AS Helse 7 134 773 Alcoa Norway ANS Kjemikalier & Metall 6 110 000 Halliburton AS Energi 4 532 000 Baker Hughes Norge, A GE Company AS Energi 4 443 330 Hess Norge AS (now a part of Aker BP) Energi 3 564 981 Philip Morris Norway AS Mat & Drikke 3 201 065 Tesla Motors Norway Kjøretøy & Transport 2 858 034 Ford Motor Norge AS Kjøretøy & Transport 2 726 417 Coca-Cola Enterprises Norge AS Mat & Drikke 2 510 422 Ernst & Young – EY AS Regnskap & Finans 2 480 190 Tech Data Norge AS Teknologi 2 399 721 PricewaterhouseCoopers – PwC AS Regnskap & Finans 2 253 145 Mondelez Norge AS Mat & Drikke 2 227 270 Accenture AS Teknologi 2 096 988 Manpower AS Personal (HR) 1 941 962 Bristow Norway AS Kjøretøy & Transport 1 868 211 Vil annbefale Ecosia om du vil ha en like enkel nettleser som Chrome (Et pluss at den er Europeisk) Nestle er da Europeisk (Sveits er vel neppe blitt amerikansk) Endret 6 timer siden av Fru Uperfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #47 Del Skrevet 6 timer siden Hulderen skrev (1 time siden): Snap, Facebook og X har jeg alt kuttet ut. IG blir litt verre å klare seg uten. Jeg er på Hudd, håper mange andre kommer over dit så den blir en god erstatter for FB. Problemet med Hudd er mange, alt fra navne visningen til det at den er for regional. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #48 Del Skrevet 6 timer siden Grüner skrev (1 time siden): Du får finne deg en annen søkemotor enn Google, droppe Instagram, Facebook… Ecosia er et glimrende alternativ til Chrome og google 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 6 timer siden #49 Del Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden): Vil annbefale Ecosia om du vil ha en like enkel nettleser som Chrome (Et pluss at den er Europeisk) Nestle er da Europeisk (Sveits er vel neppe blitt amerikansk) Problemet med nestle: Nestlé, a Swiss multinational, has a presence in Israel through its investment in Osem, a major Israeli food producer. This investment connects Nestlé to various local industries and markets, broadening its involvement in the region. https://www.greenmatters.com/food/why-is-nestle-bad (Men det blir av avsporing fra amerikansk boikott) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 6 timer siden #50 Del Skrevet 6 timer siden Beyond the Scoop skrev (4 minutter siden): Problemet med nestle: Nestlé, a Swiss multinational, has a presence in Israel through its investment in Osem, a major Israeli food producer. This investment connects Nestlé to various local industries and markets, broadening its involvement in the region. https://www.greenmatters.com/food/why-is-nestle-bad (Men det blir av avsporing fra amerikansk boikott) Jeg har boikottet Nestle og alle de produktene de eier, men selger under andre navn, siden morsmelk skandalen (80 tallet). Ja jeg gjør feil innimellom da de stadig kjøper opp nye og starter nye underbruk 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 6 timer siden #51 Del Skrevet 6 timer siden yamask skrev (4 timer siden): Vi har nettopp gått gjennom hele husholdningen vår for å finne ut det samme. Vi har begge Samsung-telefoner, tv og PC, men bruker dessverre windows og er litt usikre på alternativ. Det er noen ting jeg sliter med å bytte ut. Pepsi Max (I know I know, jeg er harry). Everclean kattesand. Olaplex hårprodukter. Bruker kun sjampo, balsam, kur og hårolje fra dem. De er dog fra California, så jeg er litt på gli med å fortsette. Tannkrem? Noen tips? Samsung styrt av Android, altså Google... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beyond the Scoop Skrevet 6 timer siden #52 Del Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Jeg har boikottet Nestle og alle de produktene de eier, men selger under andre navn, siden morsmelk skandalen (80 tallet). Ja jeg gjør feil innimellom da de stadig kjøper opp nye og starter nye underbruk Det er utrolig vanskelig å holde oversikten over hvem som eier hva. Det tar tid, og som du sier, plutselig dukker de opp med ett nytt merke og man går på en smell 😖 Det er noen få store selskap som dominerer markedet. Utrolig frusterende 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 6 timer siden #53 Del Skrevet 6 timer siden Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden): Jeg har boikottet Nestle og alle de produktene de eier, men selger under andre navn, siden morsmelk skandalen (80 tallet). Ja jeg gjør feil innimellom da de stadig kjøper opp nye og starter nye underbruk Nestlé har hovedkontor i Sveits og en av hovedaksjonærene er Norges Bank. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 6 timer siden #54 Del Skrevet 6 timer siden Beyond the Scoop skrev (Akkurat nå): Det er utrolig vanskelig å holde oversikten over hvem som eier hva. Det tar tid, og som du sier, plutselig dukker de opp med ett nytt merke og man går på en smell 😖 Det er noen få store selskap som dominerer markedet. Utrolig frusterende De fleste store selskap er børsnotert, dvs at de stadig skifter eiere og de er fra alle verdenshjørner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 5 timer siden #55 Del Skrevet 5 timer siden Fru Uperfekt skrev (47 minutter siden): Ecosia er et glimrende alternativ til Chrome og google Jeg bruker norske Vivaldi, tidligere brukte jeg Opera som har samme opphav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 5 timer siden #56 Del Skrevet 5 timer siden Athod skrev (4 timer siden): Det viktigste er vel å boikotte tek-sektoren. I all hovedsak de som sleiker Trump oppover ryggen og er hovedgrunnen til USAs dominans. Så kutt ut Iphone, Youtube, Instagram, Facebook, Twitter, ChatGPT, Tesla, Netflix, Prime osv. Har kun iPhone av dette og den beholder jeg uansett 😊 Så politisk korrekt er jeg ikke at den byttes i andre merker verken nå eller siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capazitet Skrevet 5 timer siden #57 Del Skrevet 5 timer siden Boikott har eg ikkje trua på. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sorthstudios Skrevet 5 timer siden #58 Del Skrevet 5 timer siden Hulderen skrev (2 timer siden): Æsj. Hva med Viaplay? Jeg trenger bare en strømmetjeneste, men har brukt Netflix mest til nå. Viaplay er Svensk. Har Viaplay og er veldig fornøyd! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gibralfaro Skrevet 5 timer siden #59 Del Skrevet 5 timer siden Forumløsningen som Egmont bruker på Kvinneguiden er utviklet av amerikanske Invision Power Services, med hovedkvarter i Virginia, USA. Blir spennende å se hvor mange som boikotter KG fremover. 🙂 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 5 timer siden #60 Del Skrevet 5 timer siden Justlooking skrev (18 minutter siden): Har kun iPhone av dette og den beholder jeg uansett 😊 Så politisk korrekt er jeg ikke at den byttes i andre merker verken nå eller siden. Nå er det vel ikke snakk om politisk korrekthet, men egoisme. Ikke at jeg dømmer deg, vi er alle egoistiske til en viss grad. Det her er ikke det verste eksempelet jeg har sett akkurat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå