blasfeminist Skrevet 10 timer siden #21 Del Skrevet 10 timer siden Fru Uperfekt skrev (39 minutter siden): Linux og Unix er ikke så vanskelig faktisk bedre om en gidder bruke 30 min på å sette det opp Akkurat Unix er det vel ikke så mange som setter opp hjemme, men Linux er jeg enig i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dame8 Skrevet 10 timer siden #22 Del Skrevet 10 timer siden Handler ikke boikott av Tesla om Musk? Eller vil du boikotte alle amerikanske varer hvis Trump øker tollen? Eller er du bare i mot hele Nord Amerika? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet 10 timer siden #23 Del Skrevet 10 timer siden Det viktigste er vel å boikotte tek-sektoren. I all hovedsak de som sleiker Trump oppover ryggen og er hovedgrunnen til USAs dominans. Så kutt ut Iphone, Youtube, Instagram, Facebook, Twitter, ChatGPT, Tesla, Netflix, Prime osv. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thildamor Skrevet 10 timer siden #24 Del Skrevet 10 timer siden Du kan jo sjekke ut den danske FB-gruppen «bojkot amerikanske varer». Tror det er det den heter, jeg leste om den på en nyhetsside i dag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Advisor Skrevet 10 timer siden #25 Del Skrevet 10 timer siden Blueberrymuffin skrev (18 minutter siden): Lykke til og god bedring til deg. Håper du kommer deg fort igjen, og forstår hvor idiotisk denne tankegangen er. Og lykke til med støtten til Trump & Co. Du dolker dine egne i ryggen. Alle skjønner at vi ikke kan stoppe det helt, men alle burde gjøre noe. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 10 timer siden #26 Del Skrevet 10 timer siden (endret) Hulderen skrev (2 timer siden): Jeg vet at mange nå vil selge Teslaen sin eller la være å kjøpe Tesla neste gang de bytter bil. Det har ingen påvirkning på meg, siden jeg aldri har ønsket meg en Tesla. Men jeg ønsker ikke støtte USA, så jeg prøver å finne ut hvilke varer jeg kan ka være å kjøpe. Jeg kutter ut Pepsi cola, Sprite og Coca cola. Min neste mobiltlf blir ikke en iPhone. Jeg kommer til å gå over til PC og droppe Mac. Men hva mer er det vi bruker som er fra USA? Kom gjerne med forslag! Fanta og energidrikker som tilhører coca cola gruppen, nestle sjokolade og goderi, kraft/mondolez (freia), en god del kosmetikk, sjampo og tannkrem (har ikke holdt meg oppdatert men også her er norske firma ofte kjøpt opp og holdt gående av amerikanske selskap). Skal du boikotte USA må du kikke nærmere på produktene du bruker i dag og se hvem som til syvende og sist faktisk sitter på pengesekken. En del research må til, men skal du gå inn med boikott bør du være godt opplyst om alle fakta tenker jeg. Mye som foregår DL Ble selv nysgjerrig så jeg googlet litt: Topp ti arbeidsgivere Navn, Ansatte i Norge Manpower 8 161 McDonald's Norge 2 500 ConocoPhillips Norge 1 897 National Oilwell Varco Norway (NOV) 1 772 EY 1 670 Halliburton 1 515 Burger King Norge 1 500 PwC 1 275 Baker Hughes Norge 1 217 Deloitte 1 162 Sum 22 689 Topp ti skattebetalere Navn, Skatt betalt i Norge (NOK ‘000) ExxonMobil Norway 6 164 000 GE Healthcare 837 312 ConocoPhillips Scandinavia 620 000 Thermo Fisher 188 962 FMC BioPolymer 63 624 Halliburton 63 000 Microsoft Norge 61 857 Zoetis 59 507 SBS Discovery 51 838 Staples 39 816 Sum 8 149 916 Selskaper som Tesla, Amazon, Google, Exxon- Mobil, McDonald’s, Disney, Warner Bros. og Facebook, X/twitter, tilbyr vel også direkte og indirekte varer som inngår i en boikott? De 20 største amerikanske selskapene i Norge basert på omsetning i 2016: Navn Industri Omsetning (NOK ’000) ExxonMobil** Energi 27 265 857 ConocoPhillips Scandinavia** Energi 18 579 000 National Oilwell Varco Norway AS Energi 10 787 429 Cargill Inc. AS (EWOS) Sjømat og Havbruk 7 709 441 GE Healthcare AS Helse 7 134 773 Alcoa Norway ANS Kjemikalier & Metall 6 110 000 Halliburton AS Energi 4 532 000 Baker Hughes Norge, A GE Company AS Energi 4 443 330 Hess Norge AS (now a part of Aker BP) Energi 3 564 981 Philip Morris Norway AS Mat & Drikke 3 201 065 Tesla Motors Norway Kjøretøy & Transport 2 858 034 Ford Motor Norge AS Kjøretøy & Transport 2 726 417 Coca-Cola Enterprises Norge AS Mat & Drikke 2 510 422 Ernst & Young – EY AS Regnskap & Finans 2 480 190 Tech Data Norge AS Teknologi 2 399 721 PricewaterhouseCoopers – PwC AS Regnskap & Finans 2 253 145 Mondelez Norge AS Mat & Drikke 2 227 270 Accenture AS Teknologi 2 096 988 Manpower AS Personal (HR) 1 941 962 Bristow Norway AS Kjøretøy & Transport 1 868 211 Endret 9 timer siden av luxifine Mer info, beklager formatidioti 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 9 timer siden Forfatter #27 Del Skrevet 9 timer siden Lillemy_87 skrev (1 time siden): Da må man kutte ut Snap, Instagram, facebook og X også. Snap, Facebook og X har jeg alt kuttet ut. IG blir litt verre å klare seg uten. Jeg er på Hudd, håper mange andre kommer over dit så den blir en god erstatter for FB. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 9 timer siden Forfatter #28 Del Skrevet 9 timer siden sorthstudios skrev (2 timer siden): Netflix er amerikansk. Æsj. Hva med Viaplay? Jeg trenger bare en strømmetjeneste, men har brukt Netflix mest til nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 9 timer siden #29 Del Skrevet 9 timer siden Dårlege biler og stygg musikk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 9 timer siden Forfatter #30 Del Skrevet 9 timer siden Jeg ser noen nevnte Colgate. Den tannkremen må ut. Solidox er vel britisk, jeg får gå for den. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Margit777 Skrevet 9 timer siden #31 Del Skrevet 9 timer siden Kan ikke skjønne hvorfor vi skulle selge teslaen, skulle vi byttet den ut med en VW? 😄 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 9 timer siden #32 Del Skrevet 9 timer siden Hulderen skrev (2 timer siden): Jeg vet at mange nå vil selge Teslaen sin eller la være å kjøpe Tesla neste gang de bytter bil. Det har ingen påvirkning på meg, siden jeg aldri har ønsket meg en Tesla. Men jeg ønsker ikke støtte USA, så jeg prøver å finne ut hvilke varer jeg kan ka være å kjøpe. Jeg kutter ut Pepsi cola, Sprite og Coca cola. Min neste mobiltlf blir ikke en iPhone. Jeg kommer til å gå over til PC og droppe Mac. Men hva mer er det vi bruker som er fra USA? Kom gjerne med forslag! Du får finne deg en annen søkemotor enn Google, droppe Instagram, Facebook… 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 9 timer siden Forfatter #33 Del Skrevet 9 timer siden dame8 skrev (1 time siden): Handler ikke boikott av Tesla om Musk? Eller vil du boikotte alle amerikanske varer hvis Trump øker tollen? Eller er du bare i mot hele Nord Amerika? Jeg er ikke i mot hele Nord Amerika. Jeg boikotter ikke Canada og Mexico. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 9 timer siden Forfatter #34 Del Skrevet 9 timer siden Grüner skrev (1 minutt siden): Du får finne deg en annen søkemotor enn Google, droppe Instagram, Facebook… Jeg kommer nok ikke til å klare å kutte ut alt fra USA, men så mye jeg får til. Alle monner drar. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sicario Skrevet 9 timer siden #35 Del Skrevet 9 timer siden Margit777 skrev (4 minutter siden): Kan ikke skjønne hvorfor vi skulle selge teslaen, skulle vi byttet den ut med en VW? 😄 Vi byttet Teslaen i en VW (Audi). Ikke angret et sekund, for å si det forsiktig 😊 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8 timer siden #36 Del Skrevet 8 timer siden Hulderen skrev (3 timer siden): Jeg vet at mange nå vil selge Teslaen sin eller la være å kjøpe Tesla neste gang de bytter bil. Det har ingen påvirkning på meg, siden jeg aldri har ønsket meg en Tesla. Men jeg ønsker ikke støtte USA, så jeg prøver å finne ut hvilke varer jeg kan ka være å kjøpe. Jeg kutter ut Pepsi cola, Sprite og Coca cola. Min neste mobiltlf blir ikke en iPhone. Jeg kommer til å gå over til PC og droppe Mac. Men hva mer er det vi bruker som er fra USA? Kom gjerne med forslag! Coca Cola, Fanta, Sprite osv importeres ikke fra USA, men produseres i Norge av Ringnes bryggerier på lisens fra Coca Cola Company. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iliah Skrevet 8 timer siden #37 Del Skrevet 8 timer siden (endret) En annen ting å ha i bakhodet er at vi også støtter norske og nordiske produsenter og vår egen økonomi i en hard økonomisk tid ved å boikotte USA og Israel. Win-win. Endret 8 timer siden av iliah 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 8 timer siden #38 Del Skrevet 8 timer siden Grüner skrev (4 minutter siden): Coca Cola, Fanta, Sprite osv importeres ikke fra USA, men produseres i Norge av Ringnes bryggerier på lisens fra Coca Cola Company. Dette er feil, de produseres av Coca Cola Norge og det er amerikansk eid, Ringnes har ingen eierandeler der. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 8 timer siden #39 Del Skrevet 8 timer siden Grüner skrev (5 minutter siden): Coca Cola, Fanta, Sprite osv importeres ikke fra USA, men produseres i Norge av Ringnes bryggerier på lisens fra Coca Cola Company. Cocacola produseres ikke av Ringnes, det er pepsi varene som er. Selskapet som driver produksjonen (av coca cola sine varelinjer) holder til i Lørenskog og heter i dag Coca-Cola Europacific Partners Norge, men de lincensene/oppskriftene/maskineriet osv som brukes i produksjon kan nok tilslutt spores til et eller annet moderselskap som er tilhørende i USA. Overraskende mange varelinjer tilhører Coca-Cola, hadde glemt en god del av dem selv.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 8 timer siden #40 Del Skrevet 8 timer siden Hulderen skrev (33 minutter siden): Jeg kommer nok ikke til å klare å kutte ut alt fra USA, men så mye jeg får til. Alle monner drar. Amazon, E-bay, X, Chat-GPT… Microsoft er også amerikansk, men Bill Gates er en good guy. Levi’s, Lee Jeans.. Amerikansk musikk, film, tv er litt vanskelig å boikotte, og noen artister og skuespillere har også gått aktivt ut mot Trump el støttet demokratenes presidentkampanje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå