Gå til innhold

Funksjonshemmede trenger også bekreftelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vært på venstresiden politisk. Jeg er takknemlig for velferdssystemet, mener alle er like mye verdt, og vil ikke at noen skal kunne ha utømmelig velstand mens andre lider uforholdsmessig mye.

Jeg er funksjonshemmet. Ingen på venstresiden har noen gang brydd seg nevneverdig om oss. Det er plakater, bannere, demonstrasjoner, innlegg og aksjoner for alle andre, men ikke for funksjonshemmede.

Når jeg blir skuffet og sint blir jeg bedt om å skjerpe meg; innlegg slettes og; jeg blir tvunget til å føle meg som et enda større problem enn jeg allerede følte meg som.

Jeg mener ikke vondt. Jeg vil bare at folk skal bry seg, høre på hva jeg har å si, forstå hvor vondt det er å bli ekskludert av en venstreside som hele tiden viser støtte til andre.

Hvis dere bryr dere om funksjonshemmede, vær så snill å reagere som dere ville reagert på urett mot andre. Eller si de som er så tydelige i andres kamper imot. Gi funksjonshemmede den plassen dere ville gitt andre. For det trengs.

Jeg føler meg hatet, som en parasitt. Jeg føler jeg er i veien for alle andre. Alle forsøk på å få frem det jeg mener, føler, har endt med nullrespons eller misforståelser. 

Jeg trenger støtte jeg også, noen som kan si og vise at jeg er verdt noe. Noen som ikke møter motstand fordi de er imot andre minoriteter, men som gir støtte til funksjonshemmede som en del av likeverd og likestilling.

Anonymkode: 2e777...618

• Liker 3
  • Hjerte 13
Skrevet

Det er helt sikkert klare nok, men det er venstresiden som har vedtatt at crpd skal inkorporeres i norsk lov. Dette hat blitt nedstemt fra høyresiden.  Nå er det like før det skjer og det er en milepæl i norsk historie!

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter deg mye mer en disse «andre» du nevner (rett og slett fordi de har akkurat det samme som alle andre men de ønsker spesialbehandling), tråden ble slettet fordi noen av moderatorene har egen interesse i det, de trådene blir alltid slettet når de ikke går i den retningen moderatoren ønsker. 

Når det er sagt, så trenger du å slutte å søke anerkjennelse utenifra, den kommer fra innsiden. Du sier ikke hvorfor du føler deg som en parasitt, men om det handler om manglende arbeidsevne så kan du alltid gjøre frivillige ting og bruke de ferdighetene du har (alle har noen ferdigheter) til å hjelpe andre. Noe som å være besøksvenn kan hjelpe deg med å føle at du hjelper andre. Evt. finn noen hobbyer så du kan slutte å overtenke. Generelt her i verden så bryr folk seg lite om hva andre gjør, folk er fokusert på seg selv. Du sier ikke hvilken funksjonshemning du har, så litt vanskelig å svare mer generelt. Du finner sikkert en støttegruppe KUN for din funksjonshemning, særlig på internett (evt internasjonalt). Lykke til :) 

Anonymkode: 6e3c5...ae8

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

På hvilken område/hvilke saker er det du ønsker deg bekreftelse og støtte og skriver ignorerte innlegg om? Fra min tid som aktiv på venstresiden i ungdomsklinikken på 90-tallet husker jeg fokus (selv om andre saker var høyere prioritert) på dette med tilrettelegging, tilgang og universell utforming, i tillegg til en generell opptatthet av kroppspositivisme og kamp mot diskriminering  som også inkluderte funksjonshemmede. I feministiske miljøer kom det også inn når interseksjonslitet i større grad ble et tema. Funksjonshemmede som gruppe var nok i liten grad en kampsak i aeg selv, men en del av wt større hele.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener. ❤️ 

Hilsen hun som ble funksjonshemmet i voksen alder.  Før ulykken trodde jeg at funksjonshemmede hadde det så uendelig godt i Norge, men nå vet jeg bedre. 

Anonymkode: 92d78...450

• Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også funksjonshemmet og har aldri følt meg som noen parasitt? Hva er det du har skjønt som jeg tydeligvis ikke har fått med meg? Kan det være at din følelse av verdiløshet ikke har noe med funksjonshemmingen å gjøre? At du ville følt det likedan om du var funksjonsfrisk?

Vi har en vei å gå når det gjelder rettigheter og diskriminering, det er sant. Jeg håper virkelig CRPD inkorporeres i norsk lov snart. Der ligger vi langt etter mange andre land og det synes jeg ikke vi i Norge kan være bekjent av.

Anonymkode: aa89e...85c

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Skjønner hva du mener. ❤️ 

Hilsen hun som ble funksjonshemmet i voksen alder.  Før ulykken trodde jeg at funksjonshemmede hadde det så uendelig godt i Norge, men nå vet jeg bedre. 

Anonymkode: 92d78...450

Det gjør meg trist å lese dette🥹Jeg har funksjonsnedsettelse, og legene har forespeilet meg en gradvis forverring, og at jeg må på et tidspunkt ha rullestol. Men jeg har ikke økonomi til å forberede meg til dette. Er ufør og alene. Føler at det som har det «greit» er de med partner og godt nettverk. Som får stolheis og tilpasninger i det store huset🫣Mannen eller andre er privatsjåfør overalt, i en stor bil med plass til rullestol. Livet er ikke godt, men likevel levelig pga alt rundt. Mens jeg vil få problem med utleier den dagen jeg trenger tilpasninger. Kommer ikke til å kunne ha bil heller. Uff gruer meg stort når jeg leser her😏Foreldrene mine er døde, så har jeg har ikke noen som stiller opp betingelsesløst lenger.

Anonymkode: 63669...ed4

• Hjerte 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også funksjonshemmed, fuck it, jeg klarer meg med eller uten støtte. 

Anonymkode: 00b10...ef9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en som ikke kjenner til det og som er oppriktig ute etter å lære, hva er det CRPD kan hjelpe med som likestillings- og diskrimineringsloven ikke dekker? 

Anonymkode: c4412...200

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For en som ikke kjenner til det og som er oppriktig ute etter å lære, hva er det CRPD kan hjelpe med som likestillings- og diskrimineringsloven ikke dekker? 

Det er FNs konvensjon for menneskerettigheter for mennesker med funksjonsnedsettelse. Det som er positivt med at den blir inkorporert er at den da blir norsk lov og et større press på å følge denne. Det vil da også være mulig å gå til rettsak over rettigheter som ikke blir oppfylt. Det et også et sterkt signal om at samfunnet likestiller personer med funksjonsvarisjoner. Har forståelse for at det fortsatt oppleves vanskelig  og det er trist vi ikke har kommet lengre enda.

Endret av Huldraisør
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Se på det som revisjonoversyn av at loven faktisk blir fulgt og at loven faktisk dekker problemet. 

Ord er billige, handling er dyrt. Det er lett å tolke alle lover til ett nivå som svekker dem, CRPD har som oppgave å ettergå at vi gjør det vi sier.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har alltid vært på venstresiden politisk. Jeg er takknemlig for velferdssystemet, mener alle er like mye verdt, og vil ikke at noen skal kunne ha utømmelig velstand mens andre lider uforholdsmessig mye.

Jeg er funksjonshemmet. Ingen på venstresiden har noen gang brydd seg nevneverdig om oss. Det er plakater, bannere, demonstrasjoner, innlegg og aksjoner for alle andre, men ikke for funksjonshemmede.

Når jeg blir skuffet og sint blir jeg bedt om å skjerpe meg; innlegg slettes og; jeg blir tvunget til å føle meg som et enda større problem enn jeg allerede følte meg som.

Jeg mener ikke vondt. Jeg vil bare at folk skal bry seg, høre på hva jeg har å si, forstå hvor vondt det er å bli ekskludert av en venstreside som hele tiden viser støtte til andre.

Hvis dere bryr dere om funksjonshemmede, vær så snill å reagere som dere ville reagert på urett mot andre. Eller si de som er så tydelige i andres kamper imot. Gi funksjonshemmede den plassen dere ville gitt andre. For det trengs.

Jeg føler meg hatet, som en parasitt. Jeg føler jeg er i veien for alle andre. Alle forsøk på å få frem det jeg mener, føler, har endt med nullrespons eller misforståelser. 

Jeg trenger støtte jeg også, noen som kan si og vise at jeg er verdt noe. Noen som ikke møter motstand fordi de er imot andre minoriteter, men som gir støtte til funksjonshemmede som en del av likeverd og likestilling.

Crpd, demonstrasjoner, innlegg i avisa, bedre rullestoltilgang, Nav som går tomme penger til funksjonsnedsatte i starten av januar... synes jeg ser det hele tiden...

Anonymkode: 66b9e...912

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker med dette, ts. Hva er det du ønsker å formidle som blir slettet?

Anonymkode: 9fbc7...59c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Huldraisør skrev (55 minutter siden):

Det er helt sikkert klare nok, men det er venstresiden som har vedtatt at crpd skal inkorporeres i norsk lov. Dette hat blitt nedstemt fra høyresiden.  Nå er det like før det skjer og det er en milepæl i norsk historie!

CRPD er ikke alt. Mange av de som stemmer for inkorporering av CRPD er helt tause når noe skjer ellers

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

CRPD er ikke alt. Mange av de som stemmer for inkorporering av CRPD er helt tause når noe skjer ellers

Nei det vil ikle fikse alt. Men det er et skritt i riktig retning. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Crpd, demonstrasjoner, innlegg i avisa, bedre rullestoltilgang, Nav som går tomme penger til funksjonsnedsatte i starten av januar... synes jeg ser det hele tiden...

Mangel på aktivitetsmidler er det FRP som har reagert på, og det er noe av poenget.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Jeg ønsker at det skal bli mer fokus på dårlig behandling av funksjonshemmede. Hvis venstresiden kan gå i minnesmarkering for et homofilt par kan de faen meg gå for en funksjonshemmet som utsettes for grov vold og havner i koma! Hvor søren er venstresiden?!

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg er også funksjonshemmet og har aldri følt meg som noen parasitt? Hva er det du har skjønt som jeg tydeligvis ikke har fått med meg? Kan det være at din følelse av verdiløshet ikke har noe med funksjonshemmingen å gjøre? At du ville følt det likedan om du var funksjonsfrisk?

Vi har en vei å gå når det gjelder rettigheter og diskriminering, det er sant. Jeg håper virkelig CRPD inkorporeres i norsk lov snart. Der ligger vi langt etter mange andre land og det synes jeg ikke vi i Norge kan være bekjent av.

Det er jo fint at du ikke gjør det, men det betyr ikke at jeg ikke har opplevd nok til å sitte igjen med følelsen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mangel på aktivitetsmidler er det FRP som har reagert på, og det er noe av poenget.

Nei, dette har blitt klaget på i mange år. Vedkommende som stod frem i avisa var definitivt ikke Frp'er.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS her:

Jeg ønsker at det skal bli mer fokus på dårlig behandling av funksjonshemmede. Hvis venstresiden kan gå i minnesmarkering for et homofilt par kan de faen meg gå for en funksjonshemmet som utsettes for grov vold og havner i koma! Hvor søren er venstresiden?!

Det virker for meg som om du prøver å gjøre noe generelt ut av noe som handler om en veldig spesifikk hendelse/situasjon.

• Liker 8
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...