AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Vi er en familie på 5, med «barn» mellom 15-25 år, der de to eldste har flyttet ut, men kommer mye hjem. Vi bor langt ute på bygda og er omringet av åkrer og fjell. Vi har nettopp mistet vår trofaste venn gjennom mange år, en border collie, som var vår første hund. Vi er derfor på let etter en ny hund. Vi trivdes godt med BC og kunne gjerne tenkt oss det igjen, men vi ser også etter andre muligheter. Mannen og ungene jakter, men vi MÅ ikke ha en jakthund, selv om det hadde kanskje vært foretrukket. Vi bor på gård med dyr, men vi må ikke ha en hund som går løst(uaktuelt uansett med jakthund, men BC’en gikk løst hele tiden). Mannen jobber 100% på gården, mens jeg jobber 8 timer hver dag borte uten mulighet til hjemmekontor. Vi er ellers en veldig aktiv familie, som liker å løpe i fjellet, jogge, stå på rulleski, ski, svømme, padle, henge i hengekøye og generelt være mye ute hele året. Eldste var også aktive med BC’en innen lydighet og agility, men det var mest for moro skyld Vi har jo vært innom mange hunderaser. Jeg må innrømme at jeg har en forkjærlighet for de litt mindre vanlige hunderasene, så jeg har sett på f.eks stabyhoun, kooikerhund, finsk spets, otterhound, pikard, norsk buhund. Men jeg kjenner ingen med desse hundene, jeg har bare lest litt om dem. Så er det noen som har kjennskap til desse hundene, eventuelt har andre hunder å tipse om? Anonymkode: f7c6c...d03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Tenkte flatcoated da jeg leste teksten. Ut ifra forslagene ønsker du kanskje derimot en mindre hund, ville kikket på lundehund isåfall, mindre jaktinstinkt enn vel alle de andre du lister opp, med tanken på gårdsdyr og kanskje mindre lyst til å stikke av etter vilt. Anonymkode: bef42...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Eller du kan også undersøke field spaniel. Mindre driv og jaktlyst enn jaktspanielene (og da også noe mindre egnet til lydighet osv). Anonymkode: bef42...d76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Jeg tenkte på jaktcocker. Maren hundetrener på NRK har en som hun driver splrt med, mens mannen bruker den på jakt. Anonymkode: 42bf0...2e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden Bør nok være en hund av gjeterhundtype, skulle jeg tro, som ikke faller for fristelsen til å jakte eller stikke av. Gjeterhunder (som border collie bl.a.) er veldig førerorienterte og holder seg nær familie og eier, og hjemmet. Kan jeg foreslå en noe mindre rase enn bc, en shetland sheepdog? De er intelligente, elsker familien sin overalt, og utrolig lette å dressere og lære opp. Det er mange eksemplarer av rasen som helt har glemt sine gjeterinstinkter, det er ikke fokusert på dette i avlen, det har heller vært fokus på vennlighet mot mennesker, lettlærthet og godt temperament og slike ting. Jeg har hatt to shetland sheepdog og jeg elsker rasen. Det eneste er at de har tykk pels, så man må regne med en del børsting og røyting. Men dette burde ikke være så stort problem om hunden er mye ute hele tiden. Et annet trekk ved rasen som bør nevnes, er at de har veldig lett for å bjeffe. Det er kanskje ikke noe stort problem når man bor på gård og ikke har naboer tett på som sjeneres av det. Anonymkode: 29866...560 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden Vet ikke hva slags jakt de driver med, men vi har hatt e.springer spaniel og retrievere, mannen jakter, jeg driver med lp. Våre har ikke hatt noe problem med å gå løst, hverken hjemme eller på tur. Anonymkode: 89682...769 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden Jeg har en halvannet år gammel puddel-hann og akkurat nå tenker jeg bare "ikke gjør det!" 😂 Fy fader så mye styr det er med hundevalp og unghund, dyrt også. Jeg angrer! Anonymkode: b7bd0...206 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Omine Skrevet 1 time siden #8 Del Skrevet 1 time siden Av de rasene du lista opp så er picard en gjeterhund. Hvis dere skal drive med jakt hadde jeg sett på spaniel eller retriver. Hva slags dyr jakter han på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå