000VF000 Skrevet 26. februar #161 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Må være greit å ha et så svart-hvitt syn på verden! Mange samarbeidet med tyskerne, fordi de ikke hadde noe valg. Soldater kom f.eks og gjorde krav på rom på gårdene for å bo der. Bøndene hadde ikke så mange andre valg enn å la dem bo der. Hva var alternativet? Bli skutt? Ta med seg familien og bo i skogen? Anonymkode: e2e77...bd8 Det er ingen som snakker om bønder eller hva folk måtte gjøre under tvang, du konstruerer en kunstig debatt. Her snakkes det om tyskertøser og menn som var medlem av NS. Og ja, akkurat det er svart-hvitt. Sitat Jeg synes bare de som aktivt støttet nazismen og som deltok i angiveri, tortur eller meldte seg frivillig for å kjempe for Hitler, fortjente noen form for straff. Her er vi da ikke uenige. Det er rart at ingen av mine besteforeldre ble straffet etter krigen, mens andre ble det. Faktum er at mange nordmenn hadde et godt forhold til okkupasjonsmakten. Og de ble straffet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 26. februar #162 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ganske kvalmende å kalle kvinnemishandling for "heltedåd", men det sier jo mye om deg som menneske, og det er ikke spesielt positivt. Anonymkode: a8785...370 Beklager, jeg som glemte å skrive "heltedåd " i hermetegn, så er selvfølgelig enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #163 Del Skrevet 26. februar Apis skrev (54 minutter siden): Beklager, jeg som glemte å skrive "heltedåd " i hermetegn, så er selvfølgelig enig med deg. Åh, det var ennå godt! Beklager at jeg antok feil om deg. Anonymkode: a8785...370 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 26. februar #164 Del Skrevet 26. februar Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #165 Del Skrevet 26. februar Druid skrev (11 timer siden): Nei, sivilisasjon er ikke i menneskers natur. Det er antagelig få ting som er så vanskelig for mennesker som sivilisasjon. Det er et overskuddsfenomen, og ved enhver form for press, sprekker det. Det finnes ikke et menneske på jorden som lever uten noen form for kultur, lover og maktstrukturer. Anonymkode: 5fdbf...c0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #166 Del Skrevet 26. februar Språket vi snakker er ikke gudegitt, vi er ikke født med det. Slutter man å snakke i tider av politisk uro? Nei. Sivilisasjon er nødvendig! Anonymkode: 5fdbf...c0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #167 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.36): Hva så? Man blir forelsket i mannen, ikke nasjonaliteten hans… Anonymkode: 3e6d8...1cd Men det var fienden. 👎 Anonymkode: 2e25b...e2f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #168 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.54): "Tyskertøsene" ble selvfølgelig svært urettferdig behandlet, men det er også greit å sette seg inn i hvordan stemningen var etter krigen. Sinnet etter tyskerne var nok enormt og når "våre" jenter bokstavelig talt gikk til sengs med fienden så rant det over for mange. Og det er på sin måte forståelig. Men 1 av 4 norske kvinner var "tyskertøser". Det er svært interessant å spørre seg hvorfor så mange norske kvinner valgte tyske soldater fremfor norske menn. Tyskere som invaderte vårt land med vold. Som torturerte og drepte folk. Hvorfor ble de ansett som gode partnere? Joda individuelt ble nok mange oppfattet som gode og snille mennesker, men de representerte jo voldsmakten og nazismen som var så forhatt. Likevel ble de valgt av 25 % av norske kvinner. Her tror jeg en ekspert på partnerseleksjon kunne komme med noe interessant. Anonymkode: d1642...cd1 Kanskje fordi de hadde bedre tilgang på mat, sjokolade etc. Folk ble jo behandlet stygt av tyskerne, men hvis du begynner å ligge med en av de så hjelper vel det på for hun som ligger. Jævlig upatiotisk å ligge med fienden. Men jeg ville ikke ha behandlet noen så dårlig som de gjorde. Hadde bare ikke blitt venn med henne, ellers hadde jeg latt henne være i fred. Men de lå faktisk med fienden. Anonymkode: 2e25b...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. februar #169 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det finnes ikke et menneske på jorden som lever uten noen form for kultur, lover og maktstrukturer. Anonymkode: 5fdbf...c0e Det stemmer, men det inkluderer å spise sine barn, drepe sine uvenner og underkaste seg en overnaturlig makt. Det er fundementale behov som former våre samfunn, og sivilisasjon er behov som er utviklet basert på verdien av hva vi kan skape av verdi sammen, ikke de fundementale verdiene vi uttrykker før de basale behovene er tilfredstilt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #170 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 16.21): Nekter å tro at så mange kvinner fløy etter nazister, isåfall er det tragisk Anonymkode: 9ab60...36f Forskjell på nazist og den vanlige soldat. Men de var jo fienden. Anonymkode: 2e25b...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. februar #171 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Forskjell på nazist og den vanlige soldat. Men de var jo fienden. Anonymkode: 2e25b...e2f Fra et norskt perspektiv; Nei! de var ALLE okkupanter, uansett årsaken. Jeg har besteforeldre fra begge sider : dette var ikke veldig ukjent problemstilling. Forholdt du deg til Tyske soldater på noe som helst nivå, hadde du en motivasjon som innbefattet landssvik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #172 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 18.32): Det er jo ikke så rart at det var mange kvinner som hadde et forhold til tyske soldater. Nirske menn var i krig, følelser og lyster stoppes ikke av en krig. Sikkert mange kjekke tyske soldater som ikke hadde noe ansvar for krigen, men som var brikker i et spill. Utkommandert, på samme måte som norske soldater. Ingenting å dømme de unge kvinnene for. Anonymkode: a0e69...6e9 Hvis Russland hadde invadert Norge i morgen, så hadde ikke jeg begynt å henge med fienden. Jeg hadde ikke snakket mere enn de ordene jeg hadde blitt beordret til å si. Anonymkode: 2e25b...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 26. februar #173 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (18 timer siden): Stripete nordmenn ble ikke skamklippet og ydmyket, selv om de trolig bidro helt direkte til å skade andre nordmenn og hjelpe fienden, mens det tyskertøsene gjorde hadde lite direkte innvirkning. Det er noe med sex som får folk til å klikke. Jeg spurte min farfar, som var politi under krigen, hvorfor politiet ikke stoppet mobben, han sa at noen ting er vanskelig å stanse. Anonymkode: 7c0f1...f95 Som om menn ikke hadde høvlet over kvinnene om de var fienden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rick Skrevet 26. februar #174 Del Skrevet 26. februar Mange av tyskerjentene ble internert etter krigen. Mellom 3 000 og 5 000 kvinner ble internert i leirer i Norge mellom mai 1945 og vinteren samme år, uten rettslig kjennelse, advokatbistand eller mulighet for å anke. Dette var selvsagt i strid med norske lover, men norske politikere tok ikke hensyn til norske lover i oppgjøret etter krigen. Disse kvinnene ble ofte anklaget for å ha vært sammen med tyske soldater og ble utsatt for hevnaksjoner og overgrep. Det var ikke lovlig å internere tyskerjentene, som ikke hadde gjort noe ulovlig. Dette var en del av en rettsstridig kvasi-strafferettslig sanksjonering som ble utført av norske myndigheter. Interneringen ble begrunnet med behovet for å beskytte kvinnene mot privat rettsforfølgelse og overgrep, samt for å hindre spredning av kjønnssykdommer. Men tyskerjentene ble ofte utsatt for hardere behandling i leirene enn utenfor. Behandlingen av de norske tyskerjentene som ble internert etter andre verdenskrig var svært hard og urettferdig. Mange av disse kvinnene ble utsatt for grove hevnaksjoner og overgrep fra nordmenn og norske soldater. Kvinnene ble ofte skamklippet, og noen ble også sterilisert eller utsatt for elektrosjokk. Det er interessant at norske menn som var sammen med, eller giftet seg, med tyske kvinner, ikke fikk noen reaksjoner mot seg fra norske myndigheter. Mange tyskerjenter mistet det norske statsborgerskapet etter krigen. Etter andre verdenskrig ble det vedtatt en provisorisk anordning i 1945 som bestemte at kvinner som giftet seg med tyske menn, mistet sitt norske statsborgerskap. Denne anordningen var selvsagt i strid med Grunnlovens § 97 om forbud mot å gi lover tilbakevirkende kraft, men regjeringen brydde seg ikke om norske lover i krigsoppgjøret. Det var svært vanskelig for de norske kvinnene som ble sendt til et utbombet Tyskland, sammen med sine barn, etter krigen. Tyskland var i ruiner, og forholdene var ekstremt utfordrende. Mange av disse kvinnene måtte håndtere mangel på mat, husly og medisinsk hjelp, i tillegg til de psykiske belastningene av å være i et fremmed land som var ødelagt av krig. Noen av disse kvinnene måtte bo i jordhuler den første vinteren. Det var svært vanskelig å få tilbake det norske statsborgerskapet, men noen få fikk det etter søknad, men det tok tid. For eksempel, Lillian Crott Berthung, som mistet sitt norske statsborgerskap etter å ha giftet seg med en tysk soldat, fikk tilbake sitt norske statsborgerskap i 2018 - etter 72 år! https://www.nrk.no/urix/ventet-pa-norsk-statsborgerskap-i-72-ar-1.14402817 En av de merkeligste lovene som ble vedtatt av regjeringen Nygårdsvold, var den såkalte "bigami-loven" eller "Lex Nygaardsvold". Dette var en midlertidig endring i den norske ekteskapsloven som ble vedtatt av Johan Nygaardsvolds eksilregjering i London 15. april 1942. Denne provisoriske anordningen åpnet for adgang til skilsmisse ved bevilling (administrativ beslutning) når en av ektefellene søkte om det. Mange nordmenn i utlendighet fant seg utenlandske koner under krigen, og fikk innvilget skilsmisse til sin norske hustru, selv om de allerede var gift hjemme i Norge, og uten at den norske hustruen fikk beskjed. Mange norske kvinner fikk sjokk etter krigen når de fikk vite at mannen hadde giftet seg utlandet og fått innvilget skilsmisse til sin norske hustru uten at de norske kvinnene fikk beskjed om dette. Etter krigen ble loven kritisert for å ta lite hensyn til forlatte kvinner som ikke fikk beskjed og familier som mistet forsørgere. Denne bigami-loven var selvsagt i strid med norske lover. Bigami har aldri vært tillatt i Norge, verken før, under eller etter krigen. Men regjeringen Nygårdsvold ga blanke i norske lover. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #175 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 19.30): Bra dere er ærlige om dette. Hvis Russerne kommer så må vi menn også bare flykte. Det er ingen andre enn barna våre da som er verdt å kjempe for. Best å flykte til utlandet. Anonymkode: 8d638...0b2 Så du stikker til utlandet? Ingenting her gir mening. Hvorfor stikker du i det hele tatt? Fordi nabojenta kanskje er så dum at hun roter med en russer? Hvis det blir krig så må enten jeg eller mannen i krig, den andre må passe barn. Men du har tenkt å stikke av? Anonymkode: 2e25b...e2f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #176 Del Skrevet 26. februar Hvem bryr seg, dette er 80 år siden Anonymkode: 302e2...a3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #177 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 19.31): Tenk den tanken, at vi menn ofrer livene våre på frontlinjen mot russerne. Mens kvinnene hjemme innleder forhold og ligger med disse mennene. Helt sykt! Anonymkode: 8d638...0b2 Min mor er en sånn som kunne gjort noe sånt for å mele egen kake. Men hun er psykopat. Så de aller aller fleste hadde jo ikke gjort det. Jeg hadde skutt meg selv i foten enn å ligge med russer med eller uten krig. Men ikke fortell meg at om kvinnene var i front og mennene hjemme at ikke det ville vært noen råtne epler blandt dere menn som hadde ligget med fienden også. Den typen folk kommer i begge skjønn. Anonymkode: 2e25b...e2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #178 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.31): NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen. Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen? Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?" Anonymkode: 57ed4...1d3 Ærlig talt tror du ikke du har noen i slekta selv? Anonymkode: 725eb...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar #179 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 20.16): Er dere virkelig overrasket av at kjønnet som prostituerer seg selv for penger, også er villig til å ligge med okkupantene og føde barna deres? Les litt historie folkens... Anonymkode: 8d638...0b2 Aldri hørt om mannlige horer. 🙄 Kvinnehater much? Anonymkode: 2e25b...e2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 26. februar #180 Del Skrevet 26. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje fordi de hadde bedre tilgang på mat, sjokolade etc. Folk ble jo behandlet stygt av tyskerne, men hvis du begynner å ligge med en av de så hjelper vel det på for hun som ligger. Jævlig upatiotisk å ligge med fienden. Men jeg ville ikke ha behandlet noen så dårlig som de gjorde. Hadde bare ikke blitt venn med henne, ellers hadde jeg latt henne være i fred. Men de lå faktisk med fienden. Anonymkode: 2e25b...e2f Bare en liten korreksjon. Ifølge mamma (som holdt seg langt unna de!) oppførte tyskerne, altså menige soldater, pent mot sivilbefolkningen. «Hast du bon bon» var en linje alle unger i byen kunne. I Enkelte tilfeller reddet de norske liv, også små barn. Tyskerne var glade for å komme til Norge. I deres hode kom de til sitt broderfolk. Germanere. Ubermensch. De hadde fått ordrer om å behandle «oss» så fint som mulig. I sterk kontrast til det som skjedde på østfronten. Der var det et helvete. Tyskerne så på befolkningen der som untermensch… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå