Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Stripete nordmenn ble ikke skamklippet og ydmyket, selv om de trolig bidro helt direkte til å skade andre nordmenn og hjelpe fienden, mens det tyskertøsene gjorde hadde lite direkte innvirkning. Det er noe med sex som får folk til å klikke. 

Jeg spurte min farfar, som var politi under krigen, hvorfor politiet ikke stoppet mobben, han sa at noen ting er vanskelig å stanse.

Anonymkode: 7c0f1...f95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye snakk om «stripete» nordmenn her, men lite bevis. Faktum er at folk viste om hvem som hadde vært med lag med tyskerne. Det er klart at det kunne forekomme enkelteksempler, men her prøver folk å gi en versjon av virkeligheten som ikke stemmer. De tyskervennlige ble utstøtt etter krigen, spesielt i lokalsamfunn der skje kjente alle. Faktum er og blir, at mange norske kvinner lå med fienden i krigstid. Akkurat som at mange norske menn støttet tyskerne og NS. De var forrædere, enkelt og greit. Folk tar gale avgjørelser, både i fred og krigstid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noe av det mest tragiske var hvordan barna blei straffa. Noen mista statsborgerskap. Andre ble "bare" dårlig behandla.... Altså barn som aldri hadde gjort annet enn å bli født.

Har forresten ei god venninne som fant ut i svært voksen alder at hun er barnebarn av en tysk soldat. Hun har ei bestemor som har holdt kortene svært så tett til brystet. Så der blei barnet kun fortalt at det var far ukjent. Men slekta har vært preget av hemmelighold på nivå med et ibsensk drama. Og plutselig fant venninna mi ut at hun og familien har ei hel ekstra slekt i Tyskland. Rart, venninna mi var rastløs men etter hun fant ut dette om slekta falt hun helt til ro. 

Naboen min da jeg var barn, var alkoholiker og tyskerbarn. Kom fra et bittelite sted hvor alle visste at mora var "tyskerhore". Selv i byen forfulgte ryktet hans ham. Vi barna merka de voksnes usagte holdninger og det at han aldri snakka om fortida, vi kalte ham pedo osv. Til slutt grep faren min inn og hjalp ham ut av alkoholen. Han bytta navn og fikk et nytt liv.

Mange som jobber m/menneskerettigheter i dag, er barn eller barnebarn av tyske soldater og norske kvinner. Noen av dem er åpne om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe av det mest tragiske var hvordan barna blei straffa. Noen mista statsborgerskap. Andre ble "bare" dårlig behandla.... Altså barn som aldri hadde gjort annet enn å bli født.

NRK hadde en veldig sterk dokumentar om akkurat det

https://tv.nrk.no/se?v=MDDP12000916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker dere ikke på de som er etterkommere som sikkert finnes her på kg også. Dere er virkelig lavmåls mange av dere som skriver her. 

Anonymkode: 725eb...49f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne jo tro det var Donald T sin mobb horde som var samlet her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Carrot skrev (23 timer siden):

nå viser jo denne tråden i høyeste grad at dette fortsatt er relevant i dag mtp det sm skjer i verden og også enkelte av svarene som kommer.
Mine oldeforeldre og deres familie var med i motstandsbevegelsen og jobbet iherdig for et fritt norge og min oldemor sa de få gangene det var snakket om at de "som var verst" var de som så seg selv som "bedre" og i det ligger mye sannhet..
Jeg har vokst opp med historiene om tyskerene som skjøt på oldefar inne i hans eget verksted for å skremme han til å "tilstå" og de lot kulehullene være synlig for ettertiden, de er der den dag i dag i muren bak vedovnen. 
Jeg har hørt flere ganger de som lå skjult i et hemmelig rom i fraukjelleren i påvente av los. 
Om radioene som ble demontert og montert og som med sikkerhet ville kostet dem livet og helsen om de ble funnet.
Om sønnen som bruke fiskeskøyten til mer enn fiskeri..

Og likevel sa ingen av dem noen gang et vondt ord om "tyskerjentene" i motsetning til de som var en del av mobben etter krigen så nei, jeg kjøper ikke at man mister sin empati - det er noe man enten har eller ikke har tror jeg. 
Min mors gamle tante fortale med tårer i øynene om jenter hun kjente som ble anklaget, skalklippet og avkledd uten grunnlag av mobben på torget fordi en eller annen hadde bekyldt dem for å smile til en tysker en gang. Historien er grimm og den gjentar seg i dag slik jeg ser det og veldig mange forsvarer det med at det er "Forståelig"? Jeg forstår det ikke. 

Er ikke uenig, og skrev klart og tydelig at tyskertøsene fikk dårlig/uverdig behandling etter krigen. 

Poenget mitt gikk uansett over hodet ditt:

Krig er brutalt, og valgene man tar i den settingen, kan ikke overføres eller sammenlignes med hva du i en teoretisk sett ville gjort i samme situasjon. Det er ganske ikke sammenlignbart å sitte i sofaen i 2025, og maidagene i 1945 etter 5 år med krig og gestapo. 

Carrot skrev (På 25.2.2025 den 8.15):

"som var verst" var de som så seg selv som "bedre" og i det ligger mye sannhet..

Slike kommentarer har en slagside andre veien, siden det impliserer at de som kom med slike kommentarer så seg som bedre enn de som de omtaler. 

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

De som avlet på tross av att de var både gift og hadde unger i fedrelandet, var derimot nok mer utspekulerte og mer nazifisert enn hva de utga seg for. Det var en grunntanke med dette, som var lite preget av kjærlighet, men en liten del av en forskrudd ide som drap millioner på millioner av mennesker.  Selvfølgelig ville ikke desse mennene pårope seg denne innstillingen etter krigen.

Det er gjerne det som skjer i slike debatter. Når det kommer berettiget kritikk mot behandlingene av tyskertøsene, så gikk pendelen helt andre veien, og man ser bort fra det du beskriver her. 

Anonymkode: d8f04...354

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
000VF000 skrev (5 timer siden):

Det er mye snakk om «stripete» nordmenn her, men lite bevis. Faktum er at folk viste om hvem som hadde vært med lag med tyskerne. Det er klart at det kunne forekomme enkelteksempler, men her prøver folk å gi en versjon av virkeligheten som ikke stemmer. De tyskervennlige ble utstøtt etter krigen, spesielt i lokalsamfunn der skje kjente alle. Faktum er og blir, at mange norske kvinner lå med fienden i krigstid. Akkurat som at mange norske menn støttet tyskerne og NS. De var forrædere, enkelt og greit. Folk tar gale avgjørelser, både i fred og krigstid. 

Må være greit å ha et så svart-hvitt syn på verden!

Mange samarbeidet med tyskerne, fordi de ikke hadde noe valg. Soldater kom f.eks og gjorde krav på rom på gårdene for å bo der. Bøndene hadde ikke så mange andre valg enn å la dem bo der. Hva var alternativet? Bli skutt? Ta med seg familien og bo i skogen?

Mange handlet, solgte varer til tyskere. Mange jobbet i firmaer som samarbeidet med tyskerne (f.eks Hydro). Skulle de rømt til Sverige alle sammen? Heller blitt arbeidsløse og latt familien sulte?

Så var det mange som samarbeidet med nazister for å skaffe informasjon, og som ikke fikk lov å fortelle noe om dette før lenge etter krigen (de som jobbet for XU). 

Mange, mange av disse som slett ikke støttet nazismen, ble dømt hardt etter krigen. Skamklippet, mobbet, utstøtt av bygda. Jeg synes ikke de fortjente det.

Jeg synes bare de som aktivt støttet nazismen og som deltok i angiveri, tortur eller meldte seg frivillig for å kjempe for Hitler, fortjente noen form for straff. Men virkeligheten var nok ikke så enkel for alle som levde da.

Anonymkode: e2e77...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg spurte min farfar, som var politi under krigen, hvorfor politiet ikke stoppet mobben, han sa at noen ting er vanskelig å stanse.

Du vet at politiet under andre verdenskrig samarbeidet med okkupasjonsmakten? 

Du vet at de var med å deportere og aktivt forfølge utsatte grupper?

Politiet under andre verdenskrig bestod stort sett av personell med klare nazi-sympatier. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sivilisasjon er menneskets natur.

Nei, sivilisasjon er ikke i menneskers natur. Det er antagelig få ting som er så vanskelig for mennesker som sivilisasjon. Det er et overskuddsfenomen, og ved enhver form for press, sprekker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.51):

Nettopp. Har ingen problemer med å forstå at de som holdt seg på riktig side følte på et svik og ønsket disse kvinnene straffet (det forsvarer selvsagt ikke ekstremiteter som lobotomering osv), og "man kan ikke hjelpe hvem man forelsker seg i" er en tynn unnskyldning, man er da tenkende mennesker, ikke primitive dyr. 

Men at ungene måtte lide for hva mødrene gjorde er helt horribelt, de hadde jo ikke gjort noe som helst galt. :( 

Anonymkode: 00a9d...c37

Jeg forstår også hatet. Ikke mobbingen av tyskerbarna selvsagt, men jeg skjønner hatet. 
Må huske på at de som var «i seng med fienden» var en enorm sikkerhetsrisiko for motstanden. 
Jeg hadde gamle foreldre. En mor og en jevnaldrende søster var tenåringer hele krigen. Mamma gikk hele tiden og var panisk redd for å røpe ting som kunne få faren hennes i trøbbel. Han var i utkanten av motstandsbevegelsen, men hadde venner som var involvert .Mamma hadde ingenting med tyskerne å gjøre. For å være ærlig, holdt hun seg nok unna menn generelt 😅😅 var tross alt 40 før hun fikk barn.

Så var det søstra. Helt annerledes. Eventyrlysten, sprudlende og glad i en fest, mamma fortalte om hvor forbanna morfar hadde vært da et par tyske kom på døra og spurte etter «Die Sigrid» 😆 Han var rasende, og ga «die Sigrid husarrest. 
Om hun hadde et forhold til en tysker(e) vet jeg ikke, men hun var veldig ung og festa nok litt med de. Hun ble ikke gravid, og kom ikke i trøbbel pga sine eskapader etter krigen. 

Må huske på at tyskerne hadde noen ressurser her. De hadde tilgang på bedre mat, alkohol og tobakk. Mange var høflige, og spennende og litt eksotiske med fine uniformer. Noen hadde makt. 

Tyskerjenter falt hovedsakelig i tre hovedkategorier. Først de upolitiske, naive unge jentene, som Sigrid over. De likte å ha det gøy, noen ble forelsket. 
Så har du de som var politisk enig med nazismen. Angiverne…

Til slutt de som best kan betegnes som sexarbeidere. 

En siste gruppe, som er lite omtalt, er nok de som vha en tysk soldats beskyttelse greide å overleve, ex enslig mor med barn å mette. Slike konstellasjoner oppstår alltid i krigstid. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er ikke uenig, og skrev klart og tydelig at tyskertøsene fikk dårlig/uverdig behandling etter krigen. 

Poenget mitt gikk uansett over hodet ditt:

Krig er brutalt, og valgene man tar i den settingen, kan ikke overføres eller sammenlignes med hva du i en teoretisk sett ville gjort i samme situasjon. Det er ganske ikke sammenlignbart å sitte i sofaen i 2025, og maidagene i 1945 etter 5 år med krig og gestapo. 

din mening gikk over mitt hode faktisk 🤔

De aller fleste i norge levde ganske normale liv etter inasjonenm tyskerene gikk bare rett inn i grunnen, god dokumentert egentlig historisk om man leser seg opp på det, det var veldig liten motstand. Mostanden kom etterhvert, fra slike som mine oldeforeldre, så nei - det "gikk ikke over hodet på meg" men du ser ut til å tro at alle i norge levde "i krig" noe de altså ikke gjorde, mange forsøkte tjene på krigen så de joinet tyskerene mens andre forsøkte leve videre uten forstyrrelser og noen få valgte leve I KRIG ved å slå seg sammen til motstandsbevegelsen måneder etter invasjonen.. mener det var i september i 1940 uten at jeg er sikker på at jeg i farten husker riktig.. og i utgangspunktet som en reaksjon på Quislings NS mer enn den tyskeinvasjonen i så måte i starten og så vokste det.. 

Det at så mange faktisk "satt stille i sofaen"  den gang og "håpet det gikk over" er veldig sammenlignbart med det somskjer i verden i dag da de aller fleste trekker på skuldrene fordi de opplever at de er "trygge i egne hjem" også i dag. 
Okkupasjonen startet ved at de endret lovene - akkurat som i USA i dag for å nevne noe, dette er kjent historie, det er utrolig at man har "glemt" så lett.. 

Det ligger en oppsummering i "store norske" du kan faktasjekke meg om du ønsker men joda, det gikk ikke "over hodet" som du iser - det er bare at det du sier om at det ikke kan dras paraleller ikke stemmer enten det er din oppfatning eller ikke. Jeg er helt for at du får ha dine meninger på samme måte som jeg får ha mine, men det betyr ikke at man skal se bort fra de faktiske forholdene som er godt dokumenterte i historien vår og som gjentas i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fullstendig naturlig at kvinner legger seg på rygg for eroberene.

Fullstendig naturlig at disse blir behandlet dårlig etter eroberene blir beseiret.

Krig og overlevelsesinstinktet får fram det verste i oss. Nordmenn er menneskelige vi og. Ingen grunn til å skamme oss.

Anonymkode: 81fd4...3c5

De fleste var unge tenåringsjenter og unge tyske tenåringssoldater.

Noen av de unge tyske soldatene kunne bli stasjonert på gårdene til folk i flere år. Det er naturlig at de skapte relasjoner. De stakkars unge guttene hadde jo ikke lyst til å være her. 

Syns dere drar alt dette litt vell langt. De værste nazistene i Norge var trossalt norske.

Anonymkode: d1097...659

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Apis skrev (På 24.2.2025 den 20.22):

Og de som utførte straffen var gjerne personer som plutselig fikk det travelt med å vise hvor "gode" nordmenn de var. Hva slags heltedåd er det du utførte under krigen? Jeg skamklippte tyskertøser i mai dagene 1945.

Det er ganske kvalmende å kalle kvinnemishandling for "heltedåd", men det sier jo mye om deg som menneske, og det er ikke spesielt positivt. 

Anonymkode: a8785...370

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Må være greit å ha et så svart-hvitt syn på verden!

Mange samarbeidet med tyskerne, fordi de ikke hadde noe valg. Soldater kom f.eks og gjorde krav på rom på gårdene for å bo der. Bøndene hadde ikke så mange andre valg enn å la dem bo der. Hva var alternativet? Bli skutt? Ta med seg familien og bo i skogen?

Mange handlet, solgte varer til tyskere. Mange jobbet i firmaer som samarbeidet med tyskerne (f.eks Hydro). Skulle de rømt til Sverige alle sammen? Heller blitt arbeidsløse og latt familien sulte?

Så var det mange som samarbeidet med nazister for å skaffe informasjon, og som ikke fikk lov å fortelle noe om dette før lenge etter krigen (de som jobbet for XU). 

Mange, mange av disse som slett ikke støttet nazismen, ble dømt hardt etter krigen. Skamklippet, mobbet, utstøtt av bygda. Jeg synes ikke de fortjente det.

Jeg synes bare de som aktivt støttet nazismen og som deltok i angiveri, tortur eller meldte seg frivillig for å kjempe for Hitler, fortjente noen form for straff. Men virkeligheten var nok ikke så enkel for alle som levde da.

Mine oldeforeldre bodde på gård. De sa nei til tyskerene. De ble ikke skutt, men tyskerene tok hestene deres. De levde veldig fattig, mens de nabogårdene rundt som valgte å huse tyskere, godtet seg i rikdom. 

Så de hadde et valg, men Ola nordmann var nok mer pro nazismen enn flere ønsker å innrømme. Norge var allerede grusomme med jøder, reisende, samer, homofile og utvikligshemmede. Norge er ikke heltene i historien. Vi har mye vi burde skamme oss over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (32 minutter siden):

Det ligger en oppsummering i "store norske" du kan faktasjekke meg om du ønsker men joda, det gikk ikke "over hodet" som du iser - det er bare at det du sier om at det ikke kan dras paraleller ikke stemmer enten det er din oppfatning eller ikke. Jeg er helt for at du får ha dine meninger på samme måte som jeg får ha mine, men det betyr ikke at man skal se bort fra de faktiske forholdene som er godt dokumenterte i historien vår og som gjentas i dag. 

Fakta sjekke hva da?

At norsk politi samarbeidet aktivt med okkupasjonsmakten?

At norsk politi bestod massivt av nazi-sympatisører?

At de deltok aktivt å straffe og forfølge utsatte grupper, samt nordmenn som gjorde motstand?

Carrot skrev (37 minutter siden):

De aller fleste i norge levde ganske normale liv etter inasjonenm tyskerene gikk bare rett inn i grunnen

Hva skal man si til en slik beskrivelse av krigen? Man blir målløs?

For de aller fleste var det ikke en forskjell?

Hjelpes. Jeg kjenner på både avmakt og kvalme at noen kan mene noe slikt. Fullstendig sykt at noen kan si noe slikt. Folk skal få lov å mene ting, men slike uttalelser er bare fryktelig å se. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mine oldeforeldre bodde på gård. De sa nei til tyskerene. De ble ikke skutt, men tyskerene tok hestene deres. De levde veldig fattig, mens de nabogårdene rundt som valgte å huse tyskere, godtet seg i rikdom. 

Så de hadde et valg, men Ola nordmann var nok mer pro nazismen enn flere ønsker å innrømme. Norge var allerede grusomme med jøder, reisende, samer, homofile og utvikligshemmede. Norge er ikke heltene i historien. Vi har mye vi burde skamme oss over. 

Dine oldeforeldre hadde et valg. Noen hadde kanskje ikke det. Jeg er for ung til å vite akkurat hvordan det var, men jeg vet at det er lett for oss å dømme i ettertid. 

Jeg er enig i at historien viser mye vi kan skamme oss over, ikke minst behandlingen av alle gruppene du nevner. Jeg synes først og fremst vi bør forsøke å forstå og lære av det. Det skumleste er folk som hater og føler seg berettiget til å sette seg over andre grupper.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste å skamme segvver i ettertid er hvordan mødrene, familien barna og etterkommere ble ble handlet og omtalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta sjekke hva da?

At norsk politi samarbeidet aktivt med okkupasjonsmakten?

At norsk politi bestod massivt av nazi-sympatisører?

At de deltok aktivt å straffe og forfølge utsatte grupper, samt nordmenn som gjorde motstand?

Hva skal man si til en slik beskrivelse av krigen? Man blir målløs?

For de aller fleste var det ikke en forskjell?

Hjelpes. Jeg kjenner på både avmakt og kvalme at noen kan mene noe slikt. Fullstendig sykt at noen kan si noe slikt. Folk skal få lov å mene ting, men slike uttalelser er bare fryktelig å se. 

motstandskampen i Norge – Store norske leksikon
Norge under andre verdenskrig – Store norske leksikon
Norge under andre verdenskrig – Store norske leksikon
1940–1945: andre verdenskrig - Norgeshistorie

Sitat

De fleste nordmenn deltok aldri i aktivt motstandsarbeid. Mange tilpasset seg okkupasjonen så godt de kunne.

du må gjerne lese deg opp selv også tror jeg.. det er ikke MIN mening, det er historiske fakta dessverre.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.31):

NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen.

Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! :o 

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?"

Anonymkode: 57ed4...1d3

Ta en DNA test for alt du vet kan du ha tyske gener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...