Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tyskerhorene fikk som fortjent. De mesket seg med luksusvarer mens skikkelige nordmenn i perioder bare spiste margarin og poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg syns ikke det er så vanskelig å forstå. Det er ikke som at alle tyske soldater var torturister og nazister. Mange var helt vanlige unge gutter sendt ut i en krig de ikke hadde hverken starta eller støtta. De var her jo ganske lenge også, og så klart oppstår det både vennskap og kjærlighet mellom mennesker i sin beste alder som lever i samme lille avkrok av et hvilket som helst sted. 

Anonymkode: 59575...31e

Jeg ser at det er mye naivitet i tråden.

Mange ønsket nok i Norge å gi et inntrykk av at de var helt vanlige menn som verken støttet eller var med på å starte krigen, men faktum er at i 1934-35 stemte 95 prosent av velgerne for at Hitler skulle gis total makt i Tyskland, altså et nasjonalsosialistisk diktatur. Nazismen hadde enorm støtte. Så er det slik at i et diktatur som dette vil svært mange være redde for å si hva de egentlig tenker, så det var selvsagt mange gode mennesker, også. Men tysk motstandsbevegelse, den var nesten ikke-eksisterende, de ble luket bort i rasende tempo, og hadde fiender på alle kanter.

Jeg er selv halvt tysk, og har mye familie i Tyskland, deriblant slekt som kjempet for Tyskland under krigen. Det var en spesiell tid, og noe kan forklares med det, men vi skal ikke være så naive at vi ikke ser realitetene. En tysk mann i Norge, kunne vise seg fra en annen side når han var tilbake i Tyskland.

Jeg mener ikke at norske kvinner som lå med tyskere var uskyldige, de visste at de gjorde noe som var galt. Men den justisen som de ble utsatt for, den viser mer om de som utførte den. Og at barn, som ikke har noen skyld, skulle lide, det er forkastelig.

Anonymkode: 28a90...7c8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis man tenker pragmatisk, jeg ser for meg at de damene som ble sammen med tyskere i årene 1941-1945, i Norge, var ikke akkurat av de dummeste? De mennene hadde vel både penger og mat og makt, så sånn sett gjorde det mye mening å bli sammen med en? 
Det er påfallende mange som ikke tror at politikk er noe viktig eller noe å bry seg om. Helt til det møter dem som en bumerang. 

I Nord-Norge ble jentene istedenfor med russere, forresten. Da fikk de mat og godteri - soldatene hadde rasjoner men befolkningen hadde jo ikke mat. Man gjør det man må for å overleve..

Anonymkode: 14dbf...f0d

Hadde 18 år gamle tyske soldater penger og makt?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er bra at kvinner er så ærlige om dette.

Da vet vi at de ikke behøver å forsvares mot invaderende makter.

De kan ligge med de i stedet og få unger. 

Vi menn må forstå dette nå og flykte landet umiddelbart i en krigssituasjon, disse kvegene er ikke noe å forsvare. 

Anonymkode: 8d638...0b2

God tur, menn som dere vil ikke bli savnet.  

Anonymkode: bb81a...3f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bestefar, som var aktiv motstandsmann, sa alltid at de som stod for trakasseringen og lynsjingen av tyskerjenter etter krigen, var nettopp de som selv hadde vært «stripete» (samarbeidet med tyskerne) og de som plutselig byttet side like før frigjøringen. Han syntes det var helt motbydelig.

Dere som spyr ut hat mot disse unge kvinnene og barna deres, hva tenker dere om norske bønder? Tror dere at de delte maten de produserte med nordmenn, eller tror dere kanskje at det meste gikk til tyskerne? Min bestemor fortalte hvordan hun gikk fra gård til gård for å prøve å få tak i noen poteter til barna, men det var bare nei å få. Hun ble feilernært og mistet tennene. Det var mye bondehat i Norge etter krigen. Likevel skal vi visst stole på at de stiller opp neste gang.

Mange samarbeidet med tyskerne. Blant annet familien til vår statsminister Jonas Gahr Støre. Formuen hans stammer fra salget av Jøtul, som samarbeidet godt med okkupasjonsmakten.

Så det å tro at alle nordmenn var på «rett side» og at norske gutter sloss i krigen på linje med britiske soldater, er bare ønsketenkning. Norge kapitulerte raskt, og mange tjente gode penger på å samarbeide.

Anonymkode: 309c5...264

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

"Tyskertøsene" ble selvfølgelig svært urettferdig behandlet, men det er også greit å sette seg inn i hvordan stemningen var etter krigen. Sinnet etter tyskerne var nok enormt og når "våre" jenter bokstavelig talt gikk til sengs med fienden så rant det over for mange. Og det er på sin måte forståelig.

Men 1 av 4 norske kvinner var "tyskertøser". Det er svært interessant å spørre seg hvorfor så mange norske kvinner valgte tyske soldater fremfor norske menn. Tyskere som invaderte vårt land med vold. Som torturerte og drepte folk. Hvorfor ble de ansett som gode partnere? Joda individuelt ble nok mange oppfattet som gode og snille mennesker, men de representerte jo voldsmakten og nazismen som var så forhatt. Likevel ble de valgt av 25 % av norske kvinner. Her tror jeg en ekspert på partnerseleksjon kunne komme med noe interessant. ;)

Anonymkode: d1642...cd1

Her tror jeg at eksperter på forskning kan komme med noe interessant. Forskere ønsker oppmerksomhet, og at deres forskning blir sett på som viktig. Det høye talet 120.000 gjør akkurat dette. Som det fremkommer i saken så har dem ikke fått tilgang til riksarkivet generelt, men kun noen få tilfeller. Er nok så opplagt usikkert hvor mange tyskertøser det var, eller hvilken definisjon dem bruker.

3500 giftet seg. Under eller etter kriget. 

Det ble født 10-12.000 barn med norsk mor og tysk far. Så sånn omtrent 5 % av barn som ble født i perioden.

Tyske soldater og offiserer i Norge var sånn generelt vanlige hyggelige folk fra Tyskland. Skolen jeg fra vinduet der jeg sitter ble brukt som leir til dem her i byen. I marka ovenfor bygde dem ut idrettsanlegg, og dem ble selvfølgelig kjent med befolkningen. Tror ikke du trenger å lage noen komplekse teorier om partners leksjon for å skjønne at noen av dem fikk lokal kjæreste. Så må man huske NS og greiene der, det var lenge mange som hoppet på tysk seier i krigen og såg på at Norge og norsk befolkning hadde et fellesskap med Tyskland. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det går kaldt nedover ryggen på meg når eg les denne tråden.

Så mykje hat og oppgulp. :haar:

Det er 85 år sidan krigens slutt! 

Anonymkode: 57ed4...1d3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55.000 hadde vært NS medlemmer i løpet av kriger. Fler menn en kvinner. 

3600 norske menn vervet seg til Waffen-SS. I underkant av tusen menn tjenestegjorde i statspolitiet. 500 norske kvinner vervet seg til Waffen-SS (tjeneste i sanitetsavdelinger). 

Sett opp mot slike tal, så er det vanskelig å se at 3500 ekteskap og 10-12000 barn skulle være så rart. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommerkroppen skrev (6 timer siden):

Jeg husker jeg lå med en tysker i min ungdom, og det slo meg faktisk at han kunne være barnebarnet til han som sendte mine forfedre i arbeidsleir. Det satt faktisk i, selv om dette skjedde for sikkert 20 år siden. Jeg tok meg i å skamme meg etterpå..

Det er nok mer sannsynlig at du har ligget med barnebarnet til en nordmann som var stripete og forrådte noen i slekta di...

Anonymkode: 7c0f1...f95

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi? 

Jeg villevheller værtvtyskertøs enn forelsket i deg ts fordi 

Du ikke forstår at dette temaet har ringvirkninger til den dag i dag og derfor burde ikke denne tråden vært opprettet. 

Du eier ikke skam selv

Anonymkode: 725eb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi? 

(Rette skrivefeil) 

Jeg ville heller vært tyskertøs enn forelsket i deg ts fordi 

Du ikke forstår at dette temaet har ringvirkninger til den dag i dag og derfor burde ikke denne tråden vært opprettet. 

Du eier ikke skam selv.  

Anonymkode: 725eb...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man skal huske på at tyskeren man så i gatene med uniform var der pga av sine plikt, ikke fordi han var nazist. 

Jeg har hørt om unge menn som kom til Norge for å tjenestegjøre, men ble skutt rett ned når de nektet å ta imot våpen. 

Soldatene rundt i byene her, var unge menn. De traff lokalmiljøet, de ønsket ikke å skyte noen. 

Som en eldre dame på 97 år en gang sa til meg: de kom til Norge som unge pene menn i strigla uniformer. Man måtte være blind for å ikke falle for dem.

Anonymkode: dc30d...af7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Carrot skrev (16 timer siden):

spiller det noen rolle hvor mange som evt hadde en relasjon i fht måten de ble behandlet på i ettertid? Det er ikke en eneste ting som kan rettferdiggjøre eller forsvare den behandlingen de fikk, så enkelt er det. Folk oppførte seg som dyr mot dem der de ble samlet sammen, kledd av, spyttet på, slått, skamklippet osv osv og det er fakta uansett om de var 30 000 eller flere.. 

Tja, det er så klart riktig å si i 2025. Men egentlig ikke relevant for situasjonen etter fem år med krig. Ting fortoner seg helt annerledes når du har levd med okkupasjon, mishandling, tortur og så videre i 5 år. Klart du ikke er så glad i de som har ligget med fienden da. 

Tror de fleste av oss kan være enig om at mange av tyskertøsene fikk uverdig behandling etter krigen, men måten en del, som du, forsøker å se/forklare med dagens briller, det fungerer heller ikke. 

Anonymkode: d8f04...354

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er gift med barnebarnet til en tysk soldat. 

Barnet ble tatt fra henne og ble oppdratt hos slekt. Skammen det barnet måtte vokse opp med sitter i fortsatt, det er ikke barnets feil at det ble født. En velger ikke sine foreldre.

Anonymkode: ba329...cec

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, det er så klart riktig å si i 2025. Men egentlig ikke relevant for situasjonen etter fem år med krig. Ting fortoner seg helt annerledes når du har levd med okkupasjon, mishandling, tortur og så videre i 5 år. Klart du ikke er så glad i de som har ligget med fienden da. 

Tror de fleste av oss kan være enig om at mange av tyskertøsene fikk uverdig behandling etter krigen, men måten en del, som du, forsøker å se/forklare med dagens briller, det fungerer heller ikke. 

Anonymkode: d8f04...354

nå viser jo denne tråden i høyeste grad at dette fortsatt er relevant i dag mtp det sm skjer i verden og også enkelte av svarene som kommer.
Mine oldeforeldre og deres familie var med i motstandsbevegelsen og jobbet iherdig for et fritt norge og min oldemor sa de få gangene det var snakket om at de "som var verst" var de som så seg selv som "bedre" og i det ligger mye sannhet..
Jeg har vokst opp med historiene om tyskerene som skjøt på oldefar inne i hans eget verksted for å skremme han til å "tilstå" og de lot kulehullene være synlig for ettertiden, de er der den dag i dag i muren bak vedovnen. 
Jeg har hørt flere ganger de som lå skjult i et hemmelig rom i fraukjelleren i påvente av los. 
Om radioene som ble demontert og montert og som med sikkerhet ville kostet dem livet og helsen om de ble funnet.
Om sønnen som bruke fiskeskøyten til mer enn fiskeri..

Og likevel sa ingen av dem noen gang et vondt ord om "tyskerjentene" i motsetning til de som var en del av mobben etter krigen så nei, jeg kjøper ikke at man mister sin empati - det er noe man enten har eller ikke har tror jeg. 
Min mors gamle tante fortale med tårer i øynene om jenter hun kjente som ble anklaget, skalklippet og avkledd uten grunnlag av mobben på torget fordi en eller annen hadde bekyldt dem for å smile til en tysker en gang. Historien er grimm og den gjentar seg i dag slik jeg ser det og veldig mange forsvarer det med at det er "Forståelig"? Jeg forstår det ikke. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Man skal huske på at tyskeren man så i gatene med uniform var der pga av sine plikt, ikke fordi han var nazist. 

Jeg har hørt om unge menn som kom til Norge for å tjenestegjøre, men ble skutt rett ned når de nektet å ta imot våpen. 

Soldatene rundt i byene her, var unge menn. De traff lokalmiljøet, de ønsket ikke å skyte noen. 

Som en eldre dame på 97 år en gang sa til meg: de kom til Norge som unge pene menn i strigla uniformer. Man måtte være blind for å ikke falle for dem.

Anonymkode: dc30d...af7

Att de oppsøkte norske kvinner var en del av "planen" til herrefolket, både for å demoralisere den okkuperte mannlige befolkningen, og for å skaffe avkom av den rette ariske rasen. Vi hadde i utgangspunktet minimal innblanding av det "urene" i genene var tanken. 

Nordmenn ble sett på som ariske etterkommere, om en litt dumme, og derfor skulle de avles på, selv om desse avkomma ikke kom til å få en plass ved toppbordene etter krigen, var de rene nok til å bli sett på som noen som kunne muligens vere verdige nok som arbeidskraft under det tredje riket. 

Blonde kvinner var spesielt utplukket, for det rette utseende.  De som blir skutt etter att de kom til Norge, avlet nok garantert ikke, så de hadde nok ikke rette innstilling. De som avlet på tross av att de var både gift og hadde unger i fedrelandet, var derimot nok mer utspekulerte og mer nazifisert enn hva de utga seg for. Det var en grunntanke med dette, som var lite preget av kjærlighet, men en liten del av en forskrudd ide som drap millioner på millioner av mennesker.  Selvfølgelig ville ikke desse mennene pårope seg denne innstillingen etter krigen. 

I noen tilfeller var det jo garantert kjærlighet innblandet inni desse forholda, men dette var slett ikke anbefalt.  I det store og hele var det like mye ett reint avlsprogram for å skaffe blonde, pene barn til seiersherren. 

Anonymkode: 72f5c...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke uenig med deg, men mener fortsatt at staten skal ha voldsmonopol, og at det fikk utløp i mobbmentalitet ikke er akseptabelt i en sivilisert rettsstat, selv om det er forståelig. 

IS-kvinnene en bra sammenligning. Og selv om jeg personlig mener de ble straffet for lett, ble de straffet gjennom rettsvesenet. 

I ettertiden har vi privilegiet å kunne si at det ikke skulle ha skjedd i den formen det gjorde, uten at det er en frikjennelse av sviket eller uten forståelse for at det skjedde slik. 

Anonymkode: 09a23...d7f

Mange ting som definerer en rettsstat som du nevner det blir suspendert under krig dette er ikke ulovlig eller i mangel av en rettsstat, det er rett og slett av nødvendigheter (feks satt valgte politikere uten valg i lengre tid under krigen, Churchill satt lenge uten valg, Roosevelt fikk sin 3 presidentperiode selv om dette strengt tatt ikke er lovlig.

Norges regjering hadde i 1945 såpass store utfordringer med å bygge opp igjen en hel landsdel som var brent ned og all befolkning evakuert til Trømsø og sørover at den var pragmatisk og rett og slett lot "tyskertøsene" få kjenne på litt rettferdighet fra befolkningen, men de stoppet annen vold og henrettelse tross alt. Du kaller det mangel av rettsstats per i dag men vi er ikke i krig men jeg skal love deg at det var i henhold til lov/orden og den generelle befolkningens holdninger i 1945.

Deportasjoner av kvinner som fikk barn med overlevende tyskere var lovlig vedtatt, samt avstraffelse av krigsforbrytelser og henrettelsene på Akerhus festning var etter rettssak.

De jeg synes synd på er barna etter tyskerne som strengt tatt var uskyldige og som fikk gjennomgå for sine mødres "synder".

"Tyskertøsene" fikk som fortjent og det er bare i dag vi kan sitte her og snakke om rettferdighet på vegne av en befolkning som opplevde krig og okkupasjon.

Som et bakteppe for oppgjøret i krigen gjorde allierte spesialstyrker sanksjonerte drap av mindre viktige nazister ved rett og slett finne dem, dra dem ut i skogen til en ferdig grav lese opp hva de var tiltalt for for så skyte dem rett ned og begrave dem. Dette var lovlig i årene med okkupasjon av tyskland, men neppe noe vi gjør nå.

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (7 timer siden):

nå viser jo denne tråden i høyeste grad at dette fortsatt er relevant i dag mtp det sm skjer i verden og også enkelte av svarene som kommer.
Mine oldeforeldre og deres familie var med i motstandsbevegelsen og jobbet iherdig for et fritt norge og min oldemor sa de få gangene det var snakket om at de "som var verst" var de som så seg selv som "bedre" og i det ligger mye sannhet..
Jeg har vokst opp med historiene om tyskerene som skjøt på oldefar inne i hans eget verksted for å skremme han til å "tilstå" og de lot kulehullene være synlig for ettertiden, de er der den dag i dag i muren bak vedovnen. 
Jeg har hørt flere ganger de som lå skjult i et hemmelig rom i fraukjelleren i påvente av los. 
Om radioene som ble demontert og montert og som med sikkerhet ville kostet dem livet og helsen om de ble funnet.
Om sønnen som bruke fiskeskøyten til mer enn fiskeri..

Og likevel sa ingen av dem noen gang et vondt ord om "tyskerjentene" i motsetning til de som var en del av mobben etter krigen så nei, jeg kjøper ikke at man mister sin empati - det er noe man enten har eller ikke har tror jeg. 
Min mors gamle tante fortale med tårer i øynene om jenter hun kjente som ble anklaget, skalklippet og avkledd uten grunnlag av mobben på torget fordi en eller annen hadde bekyldt dem for å smile til en tysker en gang. Historien er grimm og den gjentar seg i dag slik jeg ser det og veldig mange forsvarer det med at det er "Forståelig"? Jeg forstår det ikke. 

En historie går på at det ble halet opp på lasteplan, skamklippet, kjolene ble løfte opp og de ble gnidd med brennenesle nedentil mens mobben og byen hoyet og klappet.  De var  ikke bedre enn tyskerene selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fullstendig naturlig at kvinner legger seg på rygg for eroberene.

Fullstendig naturlig at disse blir behandlet dårlig etter eroberene blir beseiret.

Krig og overlevelsesinstinktet får fram det verste i oss. Nordmenn er menneskelige vi og. Ingen grunn til å skamme oss.

Anonymkode: 81fd4...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fullstendig naturlig at kvinner legger seg på rygg for eroberene.

Fullstendig naturlig at disse blir behandlet dårlig etter eroberene blir beseiret.

Krig og overlevelsesinstinktet får fram det verste i oss. Nordmenn er menneskelige vi og. Ingen grunn til å skamme oss.

Anonymkode: 81fd4...3c5

Sivilisasjon er menneskets natur. Å torturere elskende kvinner er barbari.

Anonymkode: 5fdbf...c0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...