Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvem tror du soldatene som ble sendt for å ta over landet vårt var? 

Jo, tilfeldige menn. Og gutter. 

Anonymkode: c769f...a92

Gi deg, de var ikke tilfeldige gutter altså….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og hvem tror du soldatene som ble sendt for å ta over landet vårt var? 

Jo, tilfeldige menn. Og gutter. 

De unge, tyske mennene som kom til Norge hadde blitt indoktrinert gjennom oppveksten med propaganda. Å ikke se på de som nazister er naivt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bra at kvinner er så ærlige om dette.

Da vet vi at de ikke behøver å forsvares mot invaderende makter.

De kan ligge med de i stedet og få unger. 

Vi menn må forstå dette nå og flykte landet umiddelbart i en krigssituasjon, disse kvegene er ikke noe å forsvare. 

Anonymkode: 8d638...0b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke jeg har noen formødre som var sammen med tyskere. Det ville nok bygdesladderen ha visst. Det var ingen i passende alder heller. Men bestefaren min handlet med tyskerne og ble av den grunn fengslet etter at krigen var over.

Anonymkode: 5547b...d5a

Bra at han ble det, i min familie ble flere sendt i tyske fangeleirer pga de ikke ville handle med tyskerne

Anonymkode: 4c71e...e8b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
sommerkroppen skrev (1 time siden):

Gi deg, de var ikke tilfeldige gutter altså….

Det var stort sett akkurat det de var. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
000VF000 skrev (45 minutter siden):

De unge, tyske mennene som kom til Norge hadde blitt indoktrinert gjennom oppveksten med propaganda. Å ikke se på de som nazister er naivt. 

Selvfølgelig var de blitt (forsøkt) indoktrinert. Alle tyskere ble det. Noen ble nazister, noen sto imot. Hvem av de som ble sendt ut i krigen når og hvor var helt tilfeldig. Ingen spurte dem om de hadde lyst til å erobre Norge eller andre land i nazismens navn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det mye historieløst pjatt som diskuteres.

Det skulle bare mangle at ikke tyskertøsene fikk kjenne på sine valg etter krigen, her snakker vi om 5 ÅRS okkupasjon og folk romantiserer kvinner som rett og slett lå med fienden. Kjapp referanse er jo ISIS kvinnene (spesielt Bærums søstrene) du kan jo se hvor velkommen de må føle seg etter at siden deres tapte.

30 norske menn ble skutt etter krigen samt 17000 fikk fengselstraff og enda flere bøter for mindre overtramp, så kom ikke her og si at mennene slapp å bli straffet. På denne tiden var familen definert av det mannen var og gjorde og man skulle ikke ha lausunger på si og det er vel disse med barn som i stor grad ble fratatt statsborgerskap og tvangsflyttet til tyskland når deres tyske "venn" var i live, ellers ble de her i Norge som "tyskertøs". Hvis man hjalp okkupasjonsmakten med informasjon eller finansiell støtte eller hjalp dem å ta motstandsfolk var det ingen nåde.

Mange norske menn var i eksil og mange kjempet på alliert side, polititroppene i Sverige som frigjorte Norge i 1945 var over 15 000, eksilmarinen hadde 100+ krigskip og 7500 personell ved krigens slutt og de deltok i raid og på D-dagen i 1944. Noen av dem var med på å senke bla Schanhorst slagskipet i Barentshavet (Hvis du lurer på hvorfor norske krigs skip i dag også heter Stord).

Dagens 330, 331, 332 og 333 skvadroner ble etablert under 2 verdenskrig. og hadde 60 jagerfly med 100 vis av personell i aktiv tjeneste i England, 

Hæren hadde også batalsjoner og spesialstyrker under Royal commandoes i tjeneste.

Sist men ikke minst 10000s vis av norske krigeseilere seilt over Atlanteren og til Murmansk med gods og våpen til krigen i europa fra England med tap av 500 skip og ca 4000 sjømenn. De var riktignok ikke militære men jeg skal love deg at de var i kamp.

Krig har veldig enkle regler, ikke ligg med eller hjelpe okkupasjonsmakten eller slåss for en fremmed makt mot oss ellers kan vi ikke garantere at du ikke vil kjenne følgene.

Som i dag er kvinner som henger med fiendene eller menn som samarbeider med dem noe man skal ta hensyn til og de fikk konsekvensene i trynet da tyskerne tapte.

Jeg husker enda det eitrende hatet mine besteforeldre hadde mot tyskerne da det brant ned hele jævela Finnmark og Nord-Troms og hadde det vært opp til dem hadde nok noen kvinner blitt liggende i grøfta etterpå.

Endret av NakenPanda
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (40 minutter siden):

Her er det mye historieløst pjatt som diskuteres.

Det skulle bare mangle at ikke tyskertøsene fikk kjenne på sine valg etter krigen, her snakker vi om 5 ÅRS okkupasjon og folk romantiserer kvinner som rett og slett lå med fienden. Kjapp referanse er jo ISIS kvinnene (spesielt Bærums søstrene) du kan jo se hvor velkommen de må føle seg etter at siden deres tapte.

30 norske menn ble skutt etter krigen samt 17000 fikk fengselstraff og enda flere bøter for mindre overtramp, så kom ikke her og si at mennene slapp å bli straffet. På denne tiden var familen definert av det mannen var og gjorde og man skulle ikke ha lausunger på si og det er vel disse med barn som i stor grad ble fratatt statsborgerskap og tvangsflyttet til tyskland når deres tyske "venn" var i live, ellers ble de her i Norge som "tyskertøs". Hvis man hjalp okkupasjonsmakten med informasjon eller finansiell støtte eller hjalp dem å ta motstandsfolk var det ingen nåde.

Mange norske menn var i eksil og mange kjempet på alliert side, polititroppene i Sverige som frigjorte Norge i 1945 var over 15 000, eksilmarinen hadde 100+ krigskip og 7500 personell ved krigens slutt og de deltok i raid og på D-dagen i 1944. Noen av dem var med på å senke bla Schanhorst slagskipet i Barentshavet (Hvis du lurer på hvorfor norske krigs skip i dag også heter Stord).

Dagens 330, 331, 332 og 333 skvadroner ble etablert under 2 verdenskrig. og hadde 60 jagerfly med 100 vis av personell i aktiv tjeneste i England, 

Hæren hadde også batalsjoner og spesialstyrker under Royal commandoes i tjeneste.

Sist men ikke minst 10000s vis av norske krigeseilere seilt over Atlanteren og til Murmansk med gods og våpen til krigen i europa fra England med tap av 500 skip og ca 4000 sjømenn. De var riktignok ikke militære men jeg skal love deg at de var i kamp.

Krig har veldig enkle regler, ikke ligg med eller hjelpe okkupasjonsmakten eller slåss for en fremmed makt mot oss ellers kan vi ikke garantere at du ikke vil kjenne følgene.

Som i dag er kvinner som henger med fiendene eller menn som samarbeider med dem noe man skal ta hensyn til og de fikk konsekvensene i trynet da tyskerne tapte.

Jeg husker enda det eitrende hatet mine besteforeldre hadde mot tyskerne da det brant ned hele jævela Finnmark og Nord-Troms og hadde det vært opp til dem hadde nok noen kvinner blitt liggende i grøfta etterpå.

Jeg er ikke uenig med deg, men mener fortsatt at staten skal ha voldsmonopol, og at det fikk utløp i mobbmentalitet ikke er akseptabelt i en sivilisert rettsstat, selv om det er forståelig. 

IS-kvinnene en bra sammenligning. Og selv om jeg personlig mener de ble straffet for lett, ble de straffet gjennom rettsvesenet. 

I ettertiden har vi privilegiet å kunne si at det ikke skulle ha skjedd i den formen det gjorde, uten at det er en frikjennelse av sviket eller uten forståelse for at det skjedde slik. 

Anonymkode: 09a23...d7f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var stort sett akkurat det de var. 

Her blander du kortene veldig. Ja det stemmer at Hitler sendte hundrevis av tyske soldater for å ta over Norge. Hva tenker du om Ukraina og Russland nå for eksempel? Er det naturlig å innlede forhold til russiske gutter som er med på å drepe og ødelegge landet deres? Eller som en annen her skriver, kvinner som innleder forhold til IS soldater. De er like mye fiender alle sammen. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leder ring folk skriver her, og jeg synes det er interessant at noen forventer at de skal bli behandlet med «respekt» når de knuller på menneskene som torturerte nordmenn. Det er ikke så veldig rart at de ble behandlet sånn når det skjedde under krigen. Man må forstå at reaksjonene blir ille når du knuller på soldater som torturerer dine egne osv. Skal man si at de andre som ble skutt fikk uverdig behandling og? Det var den gang. 

Anonymkode: eda36...dc7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er bra at kvinner er så ærlige om dette.

Da vet vi at de ikke behøver å forsvares mot invaderende makter.

De kan ligge med de i stedet og få unger. 

Vi menn må forstå dette nå og flykte landet umiddelbart i en krigssituasjon, disse kvegene er ikke noe å forsvare. 

Anonymkode: 8d638...0b2

💯

Anonymkode: 2276d...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vel ikke så enkelt som at de ble forelsket og kastet all moral ut vinduet. Noen ja, men det handlet også om overlevelse. Å være "inne" med de som styrte og truet kunne gi fordeler og sørge for overlevelse for en selv og sin familie. Hvis hele familien din ble tatt til fange og du sto alene ville du nok følt deg utrygg og utsatt. Noen ble også tvunget til det, menn har aldri tatt avvisning særlig positivt.

Det er mange situasjoner som kan få deg, eller tvinge deg, til å gå på tvers av egne prinsipp og idealer. Jeg tviler veldig sterkt på at brorparten av disse kvinnene bare var ego og ga faen i landet sitt.

Anonymkode: 5c20b...1b2

Her mikses mye sammen. Jeg snakker ikke om kvinner som ble tvunget og voldtatte. De som ikke hadde noe valg, og ble utsatt for grusomme overgrep. Men hele tanken i denne tråden er vel myntet på de som faktisk helt frivillig innledet forhold til tyske soldater. De som «ble forelsket» og som synes det var spennede. De som sympatiserte med nazismen, og som sørget for personlige fordeler med å ligge med fienden. Det synes jeg er forkastelig! Jeg husker jeg lå med en tysker i min ungdom, og det slo meg faktisk at han kunne være barnebarnet til han som sendte mine forfedre i arbeidsleir. Det satt faktisk i, selv om dette skjedde for sikkert 20 år siden. Jeg tok meg i å skamme meg etterpå..

Endret av sommerkroppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler ikke bare om å «ligge med fienden». Tyske soldater var en del av en okkupasjonsmakt som torturerte, henrettet og sultet nordmenn. Å danne relasjoner med dem ble sett som en fornærmelse mot alle som mistet familie, ble torturert eller drept. Mens motstandsfolk ble hengt i Trandumskogen eller sendt til Grini, danset disse kvinnene med de samme mennene som utførte drapene. For mange nordmenn var det ikke bare «kjærlighet» – det var et aktivt valg om å støtte en makt som knuste landet.

Menn som kollaborerte ble straffet for handlinger som spionasje og vold, mens kvinner ble straffet for «umoral». 

Avisene skrev om kvinner som «tyskertøser» som forrådte Norge ved å føde nye tyske soldater @ Lebensborn programmet. Dette var ikke bare et personlig valg, det ble fremstilt som en trussel mot nasjonen.

Anonymkode: 2276d...16c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I dag er det bare tøs... 

Anonymkode: b1887...0f9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg også stiller meg noe tvilende til legitimiteten til ei kvinne som begynner ett forhold til en mann, som representerer ei invaderende krigsmakt. 

Joda, noen stormende forelsker blandt unge mennesker som ikke tenkte lenger en drifter, var det nok. Men i det store å hele var det jo ei særs bevist handling, der noen endatil nyter rimelig godt av goder forbeholdt de få, andre angir nordmenn på løpende bånd for ekstra å innsmigre seg, noen av de er nok reinspikka nazister selv. 

Etter krigen begynner jo arbeidet med å snakke egne handlinger ned, da må en manipulere og gjøre seg uskyldig, og litt dum, spesielt gjelder det desse som oppdager att sjarmøren dei har delt seng med, både er godt gift og har null intensjoner om å fortsette ett samliv i fedrelandet. Så dumme var nok ikke flesteparten, de skjønte godt hva de begav seg utpå, men tror faktisk de ikke skjønte att de skulle få straff for det. Når da realiteten kommer klaskende i fleisen på de, må de lage seg ett narrativ, det blir fort diktet opp en falsk histore om den skjønne unge mannen fra Østerrike som var tvunget ut i krig, alt var så uskyldig og vakkert, så hvorfor blir en straffet for kjærlighet? Vi viste ikke bedre! 

Normalt sett burde jo bare synet av ei naziuniform få det til å grøsse for en, men det var jo uniformene de falt for først, de fleste. 

En kan jo tenke seg, mens fedrene og brødrene sloss for landet sitt, låg de selv hjemme og pulte på fienden, en kan jo skjønne de klikket totalt. 

Den virkelige straffa var det barna som tok, de var jo de uskyldige oppi alt, og akkurat det kapittelet synes jeg var den verste handlingen etter krigen, lite kunne de gjøre for å veie opp for mødrenes handlinger, er det noen som fortjente en unnskyldning, var det jo de. 

Anonymkode: 72f5c...4df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva så? 
Man blir forelsket i mannen, ikke nasjonaliteten hans…

Anonymkode: 3e6d8...1cd

...men aller mest uniformen med de blanke knappene.

Anonymkode: b1a26...466

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen.

Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! :o 

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?"

Anonymkode: 57ed4...1d3

Nei, det var nok forkledningseksperten Kitty Grande Fitte som raste rundt og stod for det meste av ekstraservicen til "gjestene" og fikk det til å se ut som det var så mange kvinner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Apis skrev (4 timer siden):

Og de som utførte straffen var gjerne personer som plutselig fikk det travelt med å vise hvor "gode" nordmenn de var. Hva slags heltedåd er det du utførte under krigen? Jeg skamklippte tyskertøser i mai dagene 1945.

Plausibelt det.

Når det plutselig ikke var noen stor risiko lenger, DA skulle man kaste seg på vinnerlaget og vise seg som en handlingens mann!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (5 timer siden):

Det er relevant at de såkalte tyskertøsene ble straffet uten en skikkelig rettslig prosess. Selvsagt er det relevant.

Det er jo hele poenget mitt. De skulle ha fått en ordentlig straff fra staten så folk ikke måtte ty til gatejustis med de uheldige konsekvensene det fører med seg blant annet for ungene.

Anonymkode: fdd86...4da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp. Har ingen problemer med å forstå at de som holdt seg på riktig side følte på et svik og ønsket disse kvinnene straffet (det forsvarer selvsagt ikke ekstremiteter som lobotomering osv), og "man kan ikke hjelpe hvem man forelsker seg i" er en tynn unnskyldning, man er da tenkende mennesker, ikke primitive dyr. 

Men at ungene måtte lide for hva mødrene gjorde er helt horribelt, de hadde jo ikke gjort noe som helst galt. :( 

Anonymkode: 00a9d...c37

Husk at mange av de som straffet disse kvinnene, var selv  " stripete". 

Anonymkode: 00c90...2ac

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...