Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Nekter å tro at så mange kvinner fløy etter nazister, isåfall er det tragisk 

Anonymkode: 9ab60...36f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan jo være mangel grunner til at de innledet forhold til disse soldatene. Men det fantes jo norske nazister også.

Anonymkode: ddfa0...c67

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (33 minutter siden):

Det var et høyt tall i telleren. Hvordan kom du fram til tallet su bruker i nevneren? Hvor mange unge kvinner var det i Norge i krigsårene? Vis oss hvordan du regner. (Jeg forbeholder meg retten til å fremdeles mene at 120 000 er mange basert på spredningen du oppga i estimatet.

Ja. høgt tal i teljaren!

Det er ikkje mi utrekning, men henta frå NRK-saka, der også tal-materialet og utrekningsmåten ligg. Reknar med at det er stor usikkerhet i tala. 

NRK: Riksarkivet nektar å gi ut sladda dokument om-tyskarjentene, men har laga youtube-video om dei

Anonymkode: 57ed4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig vanlig. Vet om tre kvinner bare i kretsen rundt min mor som hadde tyske soldater som kjærester. I tillegg er to av mine venninner barnebarn av tyske soldater. Det har vært hysj hysj da det var veldig skambelagt å være «tyskerunge». 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være mangel grunner til at de innledet forhold til disse soldatene. Men det fantes jo norske nazister også.

Anonymkode: ddfa0...c67

Ja, absolutt. Kvinnelege norske nazistar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Boetica skrev (Akkurat nå):

Det var veldig vanlig. Vet om tre kvinner bare i kretsen rundt min mor som hadde tyske soldater som kjærester. I tillegg er to av mine venninner barnebarn av tyske soldater. Det har vært hysj hysj da det var veldig skambelagt å være «tyskerunge». 

Men dette med skammen frå 2. verdskrigen har vel minka no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er veldig sammensatt. Noen tyskere var vanlige menn som ble sendt til Norge for å gjøre relativt vanlige oppgaver, som ikke var nazister selv om de var tyske soldater. Noen av kvinnene delte den nazistiske ideologien og oppsøkte tyskere og støttet det tyske riket. Andre var motstandskvinner, andre ble utsatt for overgrep. Noen bodde steder hvor det i hovudsak var norske kvinner og tyske menn. 

Hvordan de ble behandlet etter krigen var i mange tilfeller grusomt, og helt klart feil. Jeg mener at det er både forståelig og riktig at de ble utsatt for både formell og uformell straff, da det var en av formene for landssvik. Og det er ikke rart at det skjedde på den måten da sinnet var så stort etter krigen. En kan ikke forvente at lokalbefolkningen skulle tilgi, men statens straffemonopol skulle bestått. 

Å bli straffet strengere og mer brutalt enn hva mange som gjorde mye verre ting ble er uakseptabelt. De var lavt hengende frukt og ble straffet av omgivelsene først og så staten. Både fysisk, psykisk, økonomisk, seksuelt og ved frihetsberøvelse og tap av statsborgerskap. 

Kun de som ble skutt kan man argumentere for at ble straffet hardere. Samtidig gikk justisministeren Sverre Riisnæs «fri».

Anonymkode: 09a23...d7f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (53 minutter siden):

spiller det noen rolle hvor mange som evt hadde en relasjon i fht måten de ble behandlet på i ettertid? Det er ikke en eneste ting som kan rettferdiggjøre eller forsvare den behandlingen de fikk, så enkelt er det. Folk oppførte seg som dyr mot dem der de ble samlet sammen, kledd av, spyttet på, slått, skamklippet osv osv og det er fakta uansett om de var 30 000 eller flere.. 

Sinnet mot tyskerne var naturlig nok enormt rett etter krigen. Det ser man også på dødsdommene mot landssvikere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville heller vært tyskertøs enn forelsket i deg ts. 

Anonymkode: 725eb...49f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowayback skrev (Akkurat nå):

Sinnet mot tyskerne var naturlig nok enormt rett etter krigen. Det ser man også på dødsdommene mot landssvikere. 

Det forsvarer ikke å rette det "sinnet" andre steder som mot unge jenter, eller forklarer hvorfor enkelte oppførte seg som like ille eller verre, som i denne tråden viser det tvert imot at enkelte mennesker glemmer å være mennesker når de føler - det er ganske skremmende. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jepp. En av mine bestemores 9 søsken var tyskertøs.

De fikk som fortjent etter krigen, mener jeg.

Anonymkode: efc2d...155

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men dette med skammen frå 2. verdskrigen har vel minka no?

Skammen er borte med skaden ligger der. «Generational trauma». Altså tyskerbarna. De to venninnene mine hadde mødre som var emosjonelt skadet. Den ene var iskald, venninna mi fikk mat og klær men ikke kjærlighet. Den andre moren mangler evne til å snakke om personlige og litt dypere ting. Bare overfladiske tema er trygt. Det er trist. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nowayback skrev (3 minutter siden):

Ja, vi lærte ikke mye av krigen. De unge jentene som forelsket seg og fikk barn med 18 år gamle tyske soldater, ble grovt misshandlet, sent i leirer og utvist fra landet. Barna deres har blitt lovlig mobbet av voksne og barn helt fram til i dag. 

Anonymkode: d1097...659

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen.

Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! :o 

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?"

Ingen i min slekt, her var alle sider av slekta ihuga motstands folk som til å med var med i motstands bevegelsen og drev med aktiv smugling av folk over til svenskegrensen rett foran rinnan selv 

Anonymkode: 40d2b...c32

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen i min slekt, her var alle sider av slekta ihuga motstands folk som til å med var med i motstands bevegelsen og drev med aktiv smugling av folk over til svenskegrensen rett foran rinnan selv 

Anonymkode: 40d2b...c32

Jeg ville ikke vært så forbanna sikker på det.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville heller vært tyskertøs enn forelsket i deg ts. 

Fordi? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja. høgt tal i teljaren!

Det er ikkje mi utrekning, men henta frå NRK-saka, der også tal-materialet og utrekningsmåten ligg. Reknar med at det er stor usikkerhet i tala. 

NRK: Riksarkivet nektar å gi ut sladda dokument om-tyskarjentene, men har laga youtube-video om dei

Så det nå. Takk for at du deler. Sjokkerende lesing fra alle vinkler!

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barna deres har blitt lovlig mobbet av voksne og barn helt fram til i dag. 

I tillegg kommer barna til landssvikerne, som også ble uskyldige ofre for andres gjerninger under okkupasjonen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Jeg vet at grandtanten min hadde et forhold til en "tysk" mann under krigen. Hun fikk et barn med ham også.

Han var ikke nazist, bare en ung mann fra Østerrike som uten fri vilje ble innrullert i den tyske hæren.

Anonymkode: f5f14...5d2

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som ble dårligst behandlet etter krigen, var barna disse damene fikk sammen med tyskerne. Damene selv kjente jo virkelig også på kroppen hva de hadde gjort. 

Dog, synes det var overraskende mange som synes det var stas å ligge med fienden. Det var faktisk litt skammelig. 

Anonymkode: a9339...88c

Kvalm… bare kvalm holdning. De fleste unge tyske menn var rekruttert og gjorde en jobb de var tvunget til å gjøre. De ble forelsket i kvinner akkurat som alle andre menn alle andre steder i verden blir forelsket. Samme med de norske kvinnene. 

Anonymkode: 7169c...b22

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...