Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forferdelig svart/hvitt syn her i tråden. Nesten rart så mange år etterpå. Skulle tro folk var litt mer reflekterte.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.2.2025 den 19.51):

Kanskje fordi de hadde bedre tilgang på mat, sjokolade etc. Folk ble jo behandlet stygt av tyskerne, men hvis du begynner å ligge med en av de så hjelper vel det på for hun som ligger.

Anonymkode: 2e25b...e2f

Når vi velger partner så er vi fortsatt preget at de tusenvis av år vi gikk på steppene og bodde i huler. Da var kvinner avhengig av en partner som kunne forsvare og trygge dem. Det betød en mann som som kunne sloss, finne mat og gjerne ha en sosial status. Alt dette er faktorer som øker kvinnens og evt barn sine muligheter i samfunnet. Slik var det i titusenvis av år og det er ingen grunn til at attraksjonsmønsteret forsvinner med noen tiår med moderne sivilisasjon. Datidens tyske soldater var erobrere og de som satt på makten og dermed de som best mulig kunne trygge kvinnen og evt barn. 

Anonymkode: d1642...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden viser at kvinner er ville dyr, når underlivet skriker etter kuk spiller det ingen rolle om det er fienden/okkupasjonsmakten det er snakk om. Forræderi.

Anonymkode: ca871...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tyskertøser, og deres barn ble uglesett etter krigen tok slutt 1945, og mange av barna ble mobbet, og tyskertøsene mistet også foreldreretten til barna 

https://snl.no/tyskerjenter

Anonymkode: affd4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.36):

Hva så? 
Man blir forelsket i mannen, ikke nasjonaliteten hans…

Anonymkode: 3e6d8...1cd

Det er rørende å bli forelsket i menn som er sendt for å ta livet av venner og familie. Jeg tror på tilgivelse, gitt at de tar ansvar for det de faktisk gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som direkte etterkommer, altså barnebarn av mormor som forelsket seg i tysk soldat under krigen, må jeg si denne tråden var fryktelig lesing. Trodde faktisk ikke at det i 2025 var såpass ekstremt hat mot slike som min mormor.

Det jeg tror mange bør tenke på at er at det var andre tider. Informasjon var begrenset, (dette er et svært viktig poeng), Norge var et lutfattig land, og de fleste soldater var på bygder og kysten, de hadde ikke flotte uniformer, de var gutter som ikke hadde en krigsstrategi slik som de man er vant med å se i uniformer og som flottet seg i byene, og hadde direkte kontakt med Hitler og andre nazi-offiserer.

Som sagt; dette voldsomme hatet flere her skriver er vondt å lese.

Anonymkode: 71337...bbc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som direkte etterkommer, altså barnebarn av mormor som forelsket seg i tysk soldat under krigen, må jeg si denne tråden var fryktelig lesing. Trodde faktisk ikke at det i 2025 var såpass ekstremt hat mot slike som min mormor.

Det jeg tror mange bør tenke på at er at det var andre tider. Informasjon var begrenset, (dette er et svært viktig poeng), Norge var et lutfattig land, og de fleste soldater var på bygder og kysten, de hadde ikke flotte uniformer, de var gutter som ikke hadde en krigsstrategi slik som de man er vant med å se i uniformer og som flottet seg i byene, og hadde direkte kontakt med Hitler og andre nazi-offiserer.

Helt enig.  For en gjeng med tapere disse «mennene» er.  Ska vedde på de er  incel-menn hele gjengen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg ser ikke så mye hat her annet enn mulige forklaringer på hvorfor det skjedde og hvorfor nordmenn reagerte slik. Jeg tror alle er enige om at disse jentene ble behandlet ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.50):

Se det slik da. Tyskland invaderer oss i morgen. Ville du helt oppriktig talt kastet deg i armene på en tysk soldat, vel vitende om at det er en som er utsendt for å ta over landet vårt? 

Anonymkode: a9339...88c

de var utsendt ja men ikke nødvendigvis noe de ønsket selv... bare guttunger ofte, som ikke hadde noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ser ikke så mye hat her annet enn mulige forklaringer på hvorfor det skjedde og hvorfor nordmenn reagerte slik. Jeg tror alle er enige om at disse jentene ble behandlet ille.

Enig. Kommentaren treffer meg, fordi jeg mener de gjorde noe galt, og at det var riktig å straffe dem. 

men også at straffen var feil. Kom i feil former, og var uproporsjonal fordi de var en svak gruppe. Samtidig som langt mer alvorlige både moralske og juridiske handlinger ikke ble straffet eller straffet mye lettere. 

Anonymkode: 09a23...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 15.02):

Denne tråden viser at kvinner er ville dyr, når underlivet skriker etter kuk spiller det ingen rolle om det er fienden/okkupasjonsmakten det er snakk om. Forræderi.

Anonymkode: ca871...99e

erremulig?? 🤦‍♀️

Anonymkode: d598a...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 3.3.2025 den 12.52):

Enig. Kommentaren treffer meg, fordi jeg mener de gjorde noe galt, og at det var riktig å straffe dem. 

men også at straffen var feil. Kom i feil former, og var uproporsjonal fordi de var en svak gruppe. Samtidig som langt mer alvorlige både moralske og juridiske handlinger ikke ble straffet eller straffet mye lettere. 

Anonymkode: 09a23...d7f

Det er viktig å være klar over at disse kvinnene ikke gjorde noe ulovlig. Det var ikke ulovlig å forelske seg i en tysk soldat. I Norge er det grunnlovsfestet at ingen kan fengsles uten at det er hjemlet i lov. Grunnloven § 94 slår fast at frihetsberøvelse kun kan skje i lovbestemte tilfeller og på en måte som loven foreskriver. Det var politikerne som gjorde noe ulovlig (mot grunnloven, faktisk) da de internerte tyskerjentene.

Politikerne brukte to begrunnelser for frihetsberøvelse av tysker jentene:

1) Man påsto at de fleste var smittet av kjønnssykdommer, og man måtte internere dem for å forhindre spredning av kjønnssykdommer. 

2) Man påsto at man måtte internere jentene for å beskytte dem.

Begge deler var løgn. Ad 1), så er det dokumentert at kjønnssykdommer ikke var noe mer utbredt blant tyskerjentene enn i resten av befolkningen. Ad 2), så fikk jentene en meget hard behandling i leirene, antagelig hardere enn de hadde fått utenfor leirene. 

Grunnen til den umenneskelige behandlingen av tyskerjentene, var at politikerne måtte få oppmerksomheten bort fra seg selv. Politikerne hadde lagt landet åpent for invasjon før Norge ble okkupert, og rømte landet da det ble alvor. Da var det veldig lett å legge skylden på de svakeste, som ikke kunne ta igjen.  

Men dette viser jo bare at politikerne driter i lovene når det passer dem.

Endret av Rick
retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Etter 4-5 år med krig, uten kaffe, sukker og sjokolade, kan jeg tenke meg at noen av dem er krigslei og ble lokket av godene som soldatene hadde. Kanskje de sier «kom, gå en sjokoladebit», osv… Så jentene tenker at det er ikke noe galt i å ta en bit etter en bit, plutselig er de i gode toner. Husk at nazisoldatene var nok ensomme de også. Ikke at jeg forsvarer noen, men så enkelt var det ikke.

Anonymkode: 789a1...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...