Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Apis skrev (2 minutter siden):

Det var mange sjøfolk som seilte ute under krigen, under norsk, engelsk eller amerikansk komando

Du tenker på handelsflåten? Det fantes dem som vervet seg til østfronten også. Det betyr ikke at norske menn var i krig. De fleste var hjemme i Norge under krigen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

What? Trakassert i Tyskland etter krigen fordi mora var norsk?

Kva var bakgrunnen for dette hatet? 

Anonymkode: 57ed4...1d3

De ble og blir sett på som landssvikere. Som ligger med fienden, til tross for at hun ikke var jødisk og var blond med blå øyne. Det gir ingen mening. For et par år siden så ble barnebarnet slått ned på byen av en tilfeldig fyr. Fordi han hadde fått vite om opprinnelsen hans. Det er helt sykt å tenke på at det fortsatt skjer i dag. 

Anonymkode: b1947...c7d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

What? Trakassert i Tyskland etter krigen fordi mora var norsk?

Kva var bakgrunnen for dette hatet? 

Anonymkode: 57ed4...1d3

Glemte å nevne. De har fortalt at mange etterkommere av soldater blir møtt på samme måte i Tyskland. Da veldig mange tyskerne bærer stor skam og sinne knyttet til krigen og Hitler. Så det er ikke bare det at de har "ligget med fienden" eller lignende som har ført til at de har og blir møtt slik de blir møtt, men også det at de har slekt som kjempet i krigen og da "kan for" all hatet mot tyskerne etter krigen. 

Anonymkode: b1947...c7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (12 minutter siden):

Så vidt jeg har forstått var det ikke noe rettslig grunnlag for å frata dem statsborgerskap. Det er det vel ikke i dag heller for borgere som bare har norsk statsborgerskap?

Altså begikk de ikke lovbrudd, og ble ikke straffet av en legitim rettssak.

Jeg er ikke helt skråsikker her, men litt sikker. Kom gjerne med pålitelige kilder som korrigerer meg.

Da motsier vi nok ikke hverandre. jeg oppfattet det som du mente at staten ikke straffet dem. Og det er riktig som du skriver at de ikke begikk lovbrudd. Jeg har lagt ved to sitat under. Hvor ene viser til at de brukte ikke brukte lover, men anordninger, som gav tilbakevirkende kraft. 

«De ble holdt uten dom, men med hjemmel i en provisorisk anordning som eksilregjeringen i London vedtok i 1943; politiet kan internere personer som er i fare på grunn av «unasjonalt sinnelag». Kvinner som under krigen pådro seg kjønnssykdommer etter å ha vært sammen med en tysker, kan videre holdes internert i et halvt år, selv om de beviselig har vært friske i flere år.– Dette er en arv etter Quisling, som gjorde det samme under krigen, sier historiker Terje A. Pedersen.»

Tilsynelatende ville de få tysk statsborgerskap i det de giftet seg med en tysker, og ikke ble statsløse da Norge fratok dem statsborgerskapet. 

«REGJERINGENS PROVISORISKE  anordning fra 1945, med tilbakevirkende kraft fra 1940, fratar dem som har «ervervet statsborgerskap i fiendtlig stat», deres norske statsborgerrett. Gifte tyskerjenter kan dermed umiddelbart utvises, som tyske borgere. De 28 norske mennene som har giftet seg med tyske Wehrmacht-ansatte kvinner, får derimot beholde statsborgerskapet.»

Kilde: https://www.bt.no/btmagasinet/i/ARMoE/de-broet-ingen-lov (med betalingsmur)

Kilder oppgitt fra artikkelen:
Muntlige kilder: Norske kvinner som hadde forhold til menn i tysk tjeneste under krigen. Norsk-tyske krigsbarn og deres familie. En rekke forskere og historikere. Lars Ramberg, Ingrid Tønneberg og Ole Didrik Lærum.
Skriftlige kilder: Kåre Olsen: Krigens barn. De norske krigsbarna og deres mødre. Terje Andreas Pedersen: Tyskerjenter i Norge, reaksjoner og klippeaksjoner 1940-46. Ebba Drolshagen: Nicht ungeschoren davonkommen. Sigurd Senje: Dømte kvinner. Kjersti Ericsson og Eva Simonsen: Krigsbarn i fredstid. Dag Ellingsen, Inga Dóra Björnsdottir, Anette Warring: Kvinner, krig og kjærlighet. Anette Warring m.fl: Surviving Hitler and Mussolini. Daily life in occupied Europe. Bjørn Stallare/ Arne Skouen: 66 skinnbrev fra Oslo. Lars Borgersrud: Staten og krigsbarna, forskningsprosjektet Oppvekstvilkår for krigsbarna. Astrid Daatland Leira: Kjærligheten har ingen vilje. Ragnhild Klüwer Führer: I krigens lange skygge, Røtter nr. 2/93. Utstillingen Nicht nur Lachs und Würstchen.Arkivkilder: Riksarkivet, Statsarkivet i Bergen, Norsk krigsbarnforbund, Krigsbarnforbundet Lebensborn, Universitetet i Bergens bildesamling, Bergens Tidendes klipparkiv, A-tekst, Scanpix, Wikipedia, NorgesLexi

Anonymkode: 09a23...d7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samtidig gikk justisministeren Sverre Riisnæs «fri».

Han spilte sinnsyk, og klarte å lure de sakkyndige psykiatrene.  De siste som fikk livstid, ble løslatt i 57eller 58 (lest begge deler).     Deriblandt flere medlemmer av Q-regjeringen, bla. Axel Stang (Fabians onkel)

Anonymkode: 9d5ea...7b4

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se det slik da. Tyskland invaderer oss i morgen. Ville du helt oppriktig talt kastet deg i armene på en tysk soldat, vel vitende om at det er en som er utsendt for å ta over landet vårt? 

Anonymkode: a9339...88c

Det var vell ikke sånn at damene sto klare og kastet seg inn i armene deres, men når man er på år 5 med krig og elendighet, kan jeg jo forstå at man kan rote seg bort i både det ene og det andre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Det var vell ikke sånn at damene sto klare og kastet seg inn i armene deres, men når man er på år 5 med krig og elendighet, kan jeg jo forstå at man kan rote seg bort i både det ene og det andre.

Bra dere er ærlige om dette. 

Hvis Russerne kommer så må vi menn også bare flykte. Det er ingen andre enn barna våre da som er verdt å kjempe for. Best å flykte til utlandet. 

Anonymkode: 8d638...0b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk den tanken, at vi menn ofrer livene våre på frontlinjen mot russerne.

Mens kvinnene hjemme innleder forhold og ligger med disse mennene. Helt sykt!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 timer siden):

Nei. De begikk ikke lovbrudd. De ble ikke straffet i en rettssak, kun av gatas justis. Å fraternisere med fienden var moralsk forkastelig for andre samtidige, men ikke ulovlig. Det er nettopp dette som er opprørende i ettertid.

Det er jo ikke et gyldig argument. De fleste nordmennene som ble straffet etter krigen for å ha samarbeidet med Tyskerene gjorde jo heller ikke noe ulovelig når de gjorde handlingene under rejeringen og lovene som galdt da. De ble likevel straffet med tilbakevirkende kraft etter lover og reguler funnet opp etter krigen.

Anonymkode: fdd86...4da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville ikke vært så forbanna sikker på det.

Anonymkode: 725eb...49f

Det er jeg faktisk 100% sikker på 😂 desutten var alle godt gift eller barn, vi hadde faktisk ingen i en alder der det var en mulighet heller, kjenner slekten min svært godt og det er skrevet bøker om hva flere av dem gjorde under krigen i motstands bevegelsen i tillegg 

Anonymkode: 40d2b...c32

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bra dere er ærlige om dette. 

Hvis Russerne kommer så må vi menn også bare flykte. Det er ingen andre enn barna våre da som er verdt å kjempe for. Best å flykte til utlandet. 

Tenker at det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tar bare utgangspunkt i de tingene min farmor har fortalt meg. Hennes venninne forelsket seg i en tysker som egentlig ikke ville være med i krigen. I tillegg sørget han for at hennes mat fikk en ekstra brødskalk nå og da. Pluss at han ved en anledning stoppet en forsøkt voldtekt av en annen tysker. Man er faktisk bare mennesker. Så skjønner jeg jo at mange syns dette er feil. Jeg syns bare generelt at det er feil at man skal være så forbanna dømmende mot noe man egentlig vet svært lite om.

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kvinner mangler ryggrad, så det overrasker meg ikke. Disse såkalte influenserne vil garantert hoppe til sengs med russiske invasjonsstyrker, hvis vi havner i krig med Russland. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva så? 
Man blir forelsket i mannen, ikke nasjonaliteten hans…

Anonymkode: 3e6d8...1cd

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er skammelig er at man i dag ikke har en bedre mental kapasitet enn de hadde for 80+ år siden på tross av at man er mer opplyst..  

Anonymkode: d598a...284

Tyskerne drepte og torturerte nordmenn, og her forsvarer dere forræderi. Dere hadde nok skiftet mening hvis det var deres far/bror/onkel som satt på Grini eller Victoria terrasse. 

Skam dere. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (3 minutter siden):

Tyskerne drepte og torturerte nordmenn, og her forsvarer dere forræderi. Dere hadde nok skiftet mening hvis det var deres far/bror/onkel som satt på Grini eller Victoria terrasse. 

Skam dere. 

De eier ikke skam, så tror ikke de tar din oppfordring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (11 minutter siden):

Tenker at det er så mange faktorer som spiller inn. Jeg tar bare utgangspunkt i de tingene min farmor har fortalt meg. Hennes venninne forelsket seg i en tysker som egentlig ikke ville være med i krigen. I tillegg sørget han for at hennes mat fikk en ekstra brødskalk nå og da. Pluss at han ved en anledning stoppet en forsøkt voldtekt av en annen tysker. Man er faktisk bare mennesker. Så skjønner jeg jo at mange syns dette er feil. Jeg syns bare generelt at det er feil at man skal være så forbanna dømmende mot noe man egentlig vet svært lite om.

Jeg har samme erfaring fra bestemor og bestefar som bodde på et lite tettsted. De sa at det var mange tyskere som ikke var nazister, og som ikke var slemme etc. Men det de og din farmor glemmer/glemte, er at disse soldatene er nettopp det, soldater. De er ikke turister på besøk, de er soldater i et okkupert land med et formal, og det er okkupasjonen av Norge. Hvis mine besteforeldre eller din farmor hadde blitt mistenkt for sabotasje eller annen "illegal virksomhet" så hadde de blitt arrestert og torturert, og mest sannsynligvis sendt i konsentrasjonsleir. Eventuelt skutt på stedet. Og disse "snille nazistene" hadde bistått med både arrestasjon, tortur, og henrettelse. 

Det er noe å tenke over når man skal være human forståsegpåer. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ideen er jo rent fiktiv.

Vi snakker nemlig ikke om 2020.  I snakker om 1940-tallet. En tidsalder der en kvinne som ble antastet av sjefen, en kollega eller - en tysk soldat - alltid, og uten unntak ville ha fått skylden for å «lokke» mannen utpå (vi har et tilfelle der en ansatt kvinne i en butikk blir rutinemessig voldtatt av sjefen sin, og retten legger til grunn at hun er en tøs(!)). Det tidlige 1940-tallet er hele 30(!) år før den første tiltalen om voldtekt i ekteskapet ble tatt ut i Norge. Før det var all voldtekt innad i et forhold mellom en menn og en kvinne per definisjon regnet som frivillig, enten kvinnen nå ville - eller ei. Og absolutt alle voldtekter var kvinnens skyld og feil.

Og la oss snakke om dette med ideen om at en kvinne som er medlem av et okkupert land skal kunne ha frivillig sex med et medlem av okkupasjonsmakten. Altså at frivillighet kan tenkes ha eksistert i det hele! 

La oss gjøre et tankeeksperiment: en soldat i en fiendtlig okkupasjonshær ber deg, ts, om å gjøre noe (i dette tilfelle ha sex med vedkommende, men vi kan tenke oss ethvert annet gjøremål og enhver annen tjenester som å gi fra deg huset, bilen etc). Dersom du sa nei: du tror ikke vedkommende bare ville ha trukket på skuldrene? Han kunne ha: Skutt deg? Skutt en av ungene dine? Meldt deg som fiende av staten? Sendt deg i fengsel? Sendt en helt tilfeldig av dine venner og/eller slekt til konsentrasjonsleir? 

At noen kan tenke tanken på at en relasjon mellom altså en bevæpnet soldat med kontakter som kunne og var mer enn villige til å torturere folk og en tilfeldig kvinne er annet enn - en voldtekt - vitner om totalt mangel på gangsyn.

Ja, i 1945 kalte man det «sex». I 1945 ville man kalt det «sex» om noen sjenket en kvinne snydens og voldtok henne i søvne. Eller om en men først rundjulte sin kone og så gjorde som han ville med henne. Vi hadde ikke reellt rettsvern for kvinner i 1940-årene. Og om kvinnen sa hun hadde blitt voldtatt av en mann? Da var hun i livsfare. For da var hun fritt vilt for resten av bygda. Så kvinner i 1940-tallets Norge løy på seg sex heller enn å kalle noe en voldtekt. 

Anonymkode: d5d41...5f4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

000VF000 skrev (13 minutter siden):

Jeg har samme erfaring fra bestemor og bestefar som bodde på et lite tettsted. De sa at det var mange tyskere som ikke var nazister, og som ikke var slemme etc. Men det de og din farmor glemmer/glemte, er at disse soldatene er nettopp det, soldater. De er ikke turister på besøk, de er soldater i et okkupert land med et formal, og det er okkupasjonen av Norge. Hvis mine besteforeldre eller din farmor hadde blitt mistenkt for sabotasje eller annen "illegal virksomhet" så hadde de blitt arrestert og torturert, og mest sannsynligvis sendt i konsentrasjonsleir. Eventuelt skutt på stedet. Og disse "snille nazistene" hadde bistått med både arrestasjon, tortur, og henrettelse. 

Det er noe å tenke over når man skal være human forståsegpåer. 

Wehrmacht var vanlige Tyske soldater som var utskrevet, i motsetning til SS soldater som var paramilitære fra Nazist partiet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (Akkurat nå):

Wehrmacht var vanlige Tyske soldater som var utskrevet, i motsetning til SS soldater som var paramilitære fra Nazist partiet. 

Utsagnet ditt er fullstendig irrelevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (1 time siden):

Du tenker på handelsflåten? Det fantes dem som vervet seg til østfronten også. Det betyr ikke at norske menn var i krig. De fleste var hjemme i Norge under krigen. 

Det betyr at både de som befant seg på østfronten eller i handelsflåten / marinen, sammen med de som bedrev motstandskampen var i krig, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...