Gå til innhold

1 av 4 norske unge kvinner var "tyskertøs"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen.

Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! :o 

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?"

Anonymkode: 57ed4...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

spiller det noen rolle hvor mange som evt hadde en relasjon i fht måten de ble behandlet på i ettertid? Det er ikke en eneste ting som kan rettferdiggjøre eller forsvare den behandlingen de fikk, så enkelt er det. Folk oppførte seg som dyr mot dem der de ble samlet sammen, kledd av, spyttet på, slått, skamklippet osv osv og det er fakta uansett om de var 30 000 eller flere.. 

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva så? 
Man blir forelsket i mannen, ikke nasjonaliteten hans…

Anonymkode: 3e6d8...1cd

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hver 4 unge kvinne var det tror jeg de fleste slekter har hatt det😅

Anonymkode: b034e...631

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg har noen formødre som var sammen med tyskere. Det ville nok bygdesladderen ha visst. Det var ingen i passende alder heller. Men bestefaren min handlet med tyskerne og ble av den grunn fengslet etter at krigen var over.

Anonymkode: 5547b...d5a

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som ble dårligst behandlet etter krigen, var barna disse damene fikk sammen med tyskerne. Damene selv kjente jo virkelig også på kroppen hva de hadde gjort. 

Dog, synes det var overraskende mange som synes det var stas å ligge med fienden. Det var faktisk litt skammelig. 

Anonymkode: a9339...88c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dog, synes det var overraskende mange som synes det var stas å ligge med fienden. Det var faktisk litt skammelig. 

Det som er skammelig er at man i dag ikke har en bedre mental kapasitet enn de hadde for 80+ år siden på tross av at man er mer opplyst..  

Anonymkode: d598a...284

• Liker 18
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det som er skammelig er at man i dag ikke har en bedre mental kapasitet enn de hadde for 80+ år siden på tross av at man er mer opplyst..  

Se det slik da. Tyskland invaderer oss i morgen. Ville du helt oppriktig talt kastet deg i armene på en tysk soldat, vel vitende om at det er en som er utsendt for å ta over landet vårt? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De som ble dårligst behandlet etter krigen, var barna disse damene fikk sammen med tyskerne. Damene selv kjente jo virkelig også på kroppen hva de hadde gjort. 

Nettopp. Har ingen problemer med å forstå at de som holdt seg på riktig side følte på et svik og ønsket disse kvinnene straffet (det forsvarer selvsagt ikke ekstremiteter som lobotomering osv), og "man kan ikke hjelpe hvem man forelsker seg i" er en tynn unnskyldning, man er da tenkende mennesker, ikke primitive dyr. 

Men at ungene måtte lide for hva mødrene gjorde er helt horribelt, de hadde jo ikke gjort noe som helst galt. :( 

Anonymkode: 00a9d...c37

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, de visste vel like godt som i dag at tyskerne var fiender. Vi var jo i krig. Jeg synes også det var betenkelig at så mange norske kvinner var såpass skruppel-løse. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

NRK har ei sak ute der det står at ulike forskarar har anslått at 30.000-120.000 norske kvinner hadde eit forhold til ein tysk soldat under 2. verdskrigen.

Viss det var 120.000, tilsvarer det meir enn kvar fjerde unge kvinne på den tida! :o 

Trur du at du har kvinner i slekta som har hatt forhold til tyske menn under krigen?

Arkivverket har forøvrig laga ein liten, men sjåverdig dokumentar som heiter "Statens behandling av "tyskerjentene": Hva finnes i arkivene?"

Det var et høyt tall i telleren. Hvordan kom du fram til tallet su bruker i nevneren? Hvor mange unge kvinner var det i Norge i krigsårene? Vis oss hvordan du regner. (Jeg forbeholder meg retten til å fremdeles mene at 120 000 er mange basert på spredningen du oppga i estimatet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

"Tyskertøsene" ble selvfølgelig svært urettferdig behandlet, men det er også greit å sette seg inn i hvordan stemningen var etter krigen. Sinnet etter tyskerne var nok enormt og når "våre" jenter bokstavelig talt gikk til sengs med fienden så rant det over for mange. Og det er på sin måte forståelig.

Men 1 av 4 norske kvinner var "tyskertøser". Det er svært interessant å spørre seg hvorfor så mange norske kvinner valgte tyske soldater fremfor norske menn. Tyskere som invaderte vårt land med vold. Som torturerte og drepte folk. Hvorfor ble de ansett som gode partnere? Joda individuelt ble nok mange oppfattet som gode og snille mennesker, men de representerte jo voldsmakten og nazismen som var så forhatt. Likevel ble de valgt av 25 % av norske kvinner. Her tror jeg en ekspert på partnerseleksjon kunne komme med noe interessant. ;)

Anonymkode: d1642...cd1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp. Har ingen problemer med å forstå at de som holdt seg på riktig side følte på et svik og ønsket disse kvinnene straffet (det forsvarer selvsagt ikke ekstremiteter som lobotomering osv), og "man kan ikke hjelpe hvem man forelsker seg i" er en tynn unnskyldning, man er da tenkende mennesker, ikke primitive dyr. 

Men at ungene måtte lide for hva mødrene gjorde er helt horribelt, de hadde jo ikke gjort noe som helst galt. :( 

Anonymkode: 00a9d...c37

sommerkroppen skrev (1 minutt siden):

Vel, de visste vel like godt som i dag at tyskerne var fiender. Vi var jo i krig. Jeg synes også det var betenkelig at så mange norske kvinner var såpass skruppel-løse. 

Det er vel ikke så enkelt som at de ble forelsket og kastet all moral ut vinduet. Noen ja, men det handlet også om overlevelse. Å være "inne" med de som styrte og truet kunne gi fordeler og sørge for overlevelse for en selv og sin familie. Hvis hele familien din ble tatt til fange og du sto alene ville du nok følt deg utrygg og utsatt. Noen ble også tvunget til det, menn har aldri tatt avvisning særlig positivt.

Det er mange situasjoner som kan få deg, eller tvinge deg, til å gå på tvers av egne prinsipp og idealer. Jeg tviler veldig sterkt på at brorparten av disse kvinnene bare var ego og ga faen i landet sitt.

Anonymkode: 5c20b...1b2

• Liker 9
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

"Tyskertøsene" ble selvfølgelig svært urettferdig behandlet, men det er også greit å sette seg inn i hvordan stemningen var etter krigen. Sinnet etter tyskerne var nok enormt og når "våre" jenter bokstavelig talt gikk til sengs med fienden så rant det over for mange. Og det er på sin måte forståelig.

Men 1 av 4 norske kvinner var "tyskertøser". Det er svært interessant å spørre seg hvorfor så mange norske kvinner valgte tyske soldater fremfor norske menn. Tyskere som invaderte vårt land med vold. Som torturerte og drepte folk. Hvorfor ble de ansett som gode partnere? Joda individuelt ble nok mange oppfattet som gode og snille mennesker, men de representerte jo voldsmakten og nazismen som var så forhatt. Likevel ble de valgt av 25 % av norske kvinner. Her tror jeg en ekspert på partnerseleksjon kunne komme med noe interessant. ;)

Eller en ekspert på hvordan folk oppfører seg og overlever under krig og elendighet, som er langt mer relevant. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke så enkelt som at de ble forelsket og kastet all moral ut vinduet. Noen ja, men det handlet også om overlevelse. Å være "inne" med de som styrte og truet kunne gi fordeler og sørge for overlevelse for en selv og sin familie. Hvis hele familien din ble tatt til fange og du sto alene ville du nok følt deg utrygg og utsatt. Noen ble også tvunget til det, menn har aldri tatt avvisning særlig positivt.

Det er mange situasjoner som kan få deg, eller tvinge deg, til å gå på tvers av egne prinsipp og idealer. Jeg tviler veldig sterkt på at brorparten av disse kvinnene bare var ego og ga faen i landet sitt.

Jeg tenker ikke på de som ble tvunget til noe. Jeg sikter til de som frivillig innledet forhold til tyskere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange trodde nazistene kom til å vinne krigen, og tenkte da å sikre egen fremtid i tilfelle. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Unge kvinner og kjekke utledninger... slår aldri feil ;) 

Anonymkode: 7fc7c...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller en ekspert på hvordan folk oppfører seg og overlever under krig og elendighet, som er langt mer relevant. 

Kanskje, men de samme mekanismene for partnervalg virker da også. Dessuten var det ikke så forferdelige tilstander i Norge overalt. Det var mange rolige steder i bygde-Norge hvor jentene fant seg tyskere.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjente ei som forelsket seg og fikk et barn med en tysk soldat. Han var ikke enig med Hitler, men var her under tvang som så mange andre soldater.

De var flotte mennesker begge to. De kom bort fra hverandre da krigen sluttet, og han ble sendt mange år til Sibir, før han havnet i det som ble Øst-Tyskland. De fikk kontakt igjen på 70-tallet, men da var han gift. De hadde god kontakt som venner, men var nok uten tvil hverandres store kjærlighet.

Det var sikkert mange slike historier.

Anonymkode: c96aa...e3f

• Liker 9
  • Hjerte 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerkroppen skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker ikke på de som ble tvunget til noe. Jeg sikter til de som frivillig innledet forhold til tyskere.

Men det ble ikke gjort noen slike skiler etter krigen..... Leste om en dame som inledet et forhold til en av de øverste lederne i Norge, for å få tak i viktig informasjon hun kunne delle med motstandsbevegelsen og de alierte. Hun risikerte jo livet for å forsvare norge, men etter krigen ble hun behandlet forferdelig og ente opp med å måtte flyte fra Norge. 

Veldig enkelt for deg å forstå justismord og overgrep, for så å mene at det var feil i enkeltilfeler. Det er jo helle probleme med slik mobb mentalitet, de angrep folk for å ha gjort fult lovlige ting! Slikt fører selfølgelig til grusome skjebner!! Skal du forsvarer hattet, får du ha rygrad til og forsvare konsekvensene det skapte for enkeltindivider også!

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...