Gå til innhold

Selge bruktbil – privat eller forhandler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg solgte på Nettbil. Helt genialt.

Anonymkode: e4d2d...49b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Heller litt mer mot å selge den privat nå, men skal tenke litt på det. En annen utfordring her har er tidsklemma, og vil helst unngå altfor mange folk som kommer bare for å "kikke". Som alenemor teller hver time av dagen en del ☺️

Er det vanlig at om man selger privat, at kjøper tar med seg bilen omtrent dagen etter? Eller kan man avtale at bilen hentes etter f.eks. 1-2 uker? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en ny bil på vei, og vil helst slippe å være uten bil altfor lenge.

Sissel

Anonymkode: f3c33...2e1

Jeg har alltid tatt med med bilen med det samme når jeg har kjøpt bil privat. Hadde ikke vært villig til å vente til seinere med å hente.

Anonymkode: e4d2d...49b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vurderer litt Nettbil som enkelte har foreslått her. Men ser at de enten får 1 eller 5 stjerner i anmeldelse, så virker litt "risky".

Om man en NAF-test og det er noen feil her og der, gir de deg da et prisestimat eller må jeg finne ut av det selv? Om f.eks. bremseklossene er slitte, aner jo ikke jeg hva jeg bør sette prisen til. De er nok ikke det siden den nylig ble EU-godkjent, men noe finner de sikkert :) 

Og om man selger på Finn og noen vil prøvekjøre bilen din, må de da logge inn med BankID eller noe via Finn? Plutselig kan de jo stjele bilen min, og jeg setter jeg ikke inn i bilen med fremmede menn. Så er det noen sikkerhetsmekanismer her?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forespørsel via Finn skal det stå om personen har verifisert bruker ved Finn.

Ved prøvekjøring kan man be om å få se id i forkant. Eksempelvis forsikre seg personen har førerkort. 

Kommer potensiell kjøper med egen bil kan det også brukes som "id".

Det er mulig å bli lurt, men det skjer trolig ikke ofte. De aller fleste er heldigvis ærlige.

Har selv solgt flere ganger privat. Ikke opplevd noe problemer.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg solgte min Toyota til bilforhandler. Fikk ca 20 000kr mindre en jeg betalte selv. Hadde bilen i 2 år. Easy peasy og null stress eller diskusjoner. Men stort sett lönner det seg mest å selge privat.

Anonymkode: 4ef62...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forhandler. Da er du ferdig med saken og får ikke kjøper på døren i etterkant. Vi kjøper og selger alltid via forhandler. Mulig man går glipp av et laken her og der, men det satser vi. Føles så mye tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når du er såpass nybegynner på bilsalg, så hadde jeg absolutt gått for nettbil. Vi har gjort det to ganger, og er kjempefornøyd. Null stress. Lever bilen til avtalt tid og sted, nettbil gjør nødvendige undersøkelser og legger den ut, og den er solgt samme kveld. Pengene kommer inn på konto. Utrolig lite jobb for selger. Vi har fått mer for bilen på nettbil enn vi fikk tilbudt som innbyttepris hos forhandler begge gangene. Kunne kanskje solgt selv og fått 10-15% mer, men for oss var det ikke verdt det.

Anonymkode: 2623e...164

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vurderer litt Nettbil som enkelte har foreslått her. Men ser at de enten får 1 eller 5 stjerner i anmeldelse, så virker litt "risky".

Om man en NAF-test og det er noen feil her og der, gir de deg da et prisestimat eller må jeg finne ut av det selv? Om f.eks. bremseklossene er slitte, aner jo ikke jeg hva jeg bør sette prisen til. De er nok ikke det siden den nylig ble EU-godkjent, men noe finner de sikkert :) 

Og om man selger på Finn og noen vil prøvekjøre bilen din, må de da logge inn med BankID eller noe via Finn? Plutselig kan de jo stjele bilen min, og jeg setter jeg ikke inn i bilen med fremmede menn. Så er det noen sikkerhetsmekanismer her?

TS

Nettbil gir deg en antydning om hva du kan forvente ut fra informasjonen du gir, men selve salget er som en auksjon. Du kan velge å takke nei til å selge om du er misfornøyd med prisen. Da betaler du ingenting. Hvis du vil ha testresultatet for å bruke det f.eks i forbindelse med privat salg heller, betaler du for det (3000 kr). Så egentlig ingen risiko. Og veldig enkelt. 

Anonymkode: 4ccb9...c87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2025 den 18.28):

Nettbil gir deg en antydning om hva du kan forvente ut fra informasjonen du gir, men selve salget er som en auksjon. Du kan velge å takke nei til å selge om du er misfornøyd med prisen. Da betaler du ingenting. Hvis du vil ha testresultatet for å bruke det f.eks i forbindelse med privat salg heller, betaler du for det (3000 kr). Så egentlig ingen risiko. Og veldig enkelt. 

Anonymkode: 4ccb9...c87

Er det slik at Nettbil henter bilen min og har den i en garasje eller noe mens auksjonen pågår?

Vurderer også å selge den direkte til Toyota, men med en auksjon kan jo prisen øke.

Hvor mye må kan kunne om bil for å selge den privat, anyone? Har jo papirene fra EU-kontrollen og servicen i høst, men utover det så kan jeg lite om bilen. Aner jo ikke hvor mange hestekrefter den har engang 😅

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...