AnonymBruker Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Hei, Jeg skal selge bilen min nå. Det er en Toyota fra 2014 og er i veldig god stand (har hatt årlig service og brukt den pent). Jeg leste nettopp på nettet at man fra i fjor ikke lenger kan selge bilen "som den er", og at kjøper derfor har rett til å klage i inntil 2 år i etterkant av kjøpet. Litt rart, for det er jo vanskelig å bevise om en evt. feil har oppstått før eller etter kjøp. Samtidig ser jeg fordelen med dette dersom en selger er sleip og prøver å lure selgeren. Men jeg merker at jeg ikke orker å risikere å møte en krevende kjøper som klager på noe tull etter å ha kjøpt den, så vurderer derfor å selge den til forhandler. Toyota sier de kan gi meg en pris på den, så selv om jeg ikke tjener fullt like mye på salget slipper jeg i det minste alt stresset rundt et bilsalg. Så jeg lurer egentlig bare på om noen kan dele litt erfaringer rundt dette? Er det noen tips og annet man bør tenke på? ☺️ Sissel #69dudes Anonymkode: f3c33...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar du kan jo evt bruke nettbil og andre tilsvarende tilbud men felles for dem alle er jo at du gjerne sitter igjen med 30 000 i snitt under det du ville fått ellers, kanskje mer.. Anonymkode: f4fc3...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Selv om bilen ikke kan selges som den er ikke betyr det ikke at de kan komme tilbake med hva som helst de neste to årene. Regelen gjelder skjulte feil og mangler som du burde vist om. Slitasje deler og ting som skjer etter kjøp kommer de ingen vei med. Så ta en EU-test og henvis til den ved salg. Anonymkode: a2fdc...7c9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Privat, selgere er sleipe med hva de kan tilby deg av pris. Også selges den for mye mere…. Anonymkode: 6aea6...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StumpyHero Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Ta en tilstandsrapport på den, koster mellom 3-4 tusen. Dette trygger kjøper og du kan henvise til denne hvis de prøver seg i etterkant. Da kan du selge trygt privat. Biler med en god tilstandsrapport vil også selge mye fortere enn andre på markedet uten tilstandsrapport. Jeg tar heller den kostnaden enn 30 000 i tap hos forhandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ms. Steele Skrevet 24. februar #6 Del Skrevet 24. februar Selg privat. Jeg solgte bilen min for en stund siden til 150 000 privat. Hos forhandler skulle jeg få 40 000 mindre. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Del Skrevet 24. februar Jeg solgte min bil privat. Fikk mer enn det dobbelte av det rebil ville gi meg. Hadde lån på den, så var avhengig av å få i nærheten av det jeg hadde igjen på lånet. Flere forhandlere kom også med mye lavere bud. Men sitter igjen med følelsen av at kjøper kan ta kontakt når som helst 🙈 Anonymkode: 5c17a...2d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Jeg hadde forresten både tatt naf-test, slik at alt var dokumentert. Anonymkode: 5c17a...2d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Del Skrevet 24. februar StumpyHero skrev (10 minutter siden): Ta en tilstandsrapport på den, koster mellom 3-4 tusen. Dette trygger kjøper og du kan henvise til denne hvis de prøver seg i etterkant. Da kan du selge trygt privat. Biler med en god tilstandsrapport vil også selge mye fortere enn andre på markedet uten tilstandsrapport. Jeg tar heller den kostnaden enn 30 000 i tap hos forhandler. Til Ts: Dette er fasit på din spørsmålstilling. Anonymkode: 8da9d...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar Brukte nettbil, men bilen jeg solgte var del av et dødsbo. Er fornøyd, det var enkelt, og jeg har null ansvar i etterkant. Sjekket finn.no, og prisen var selvsagt noe lavere, men ok. Kommer an på hvor mye arbeid du vil ta på deg og muligens litt an på hvor gode kunnskaper du har om bil? Anonymkode: 4ccb9...c87 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg hadde forresten både tatt naf-test, slik at alt var dokumentert. Anonymkode: 5c17a...2d0 både naf test.. og hva da? Anonymkode: f4fc3...ae5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Brukte nettbil, men bilen jeg solgte var del av et dødsbo. Er fornøyd, det var enkelt, og jeg har null ansvar i etterkant. Sjekket finn.no, og prisen var selvsagt noe lavere, men ok. Kommer an på hvor mye arbeid du vil ta på deg og muligens litt an på hvor gode kunnskaper du har om bil? Anonymkode: 4ccb9...c87 Jeg kan veldig lite om bil dessverre 🙈 TS Anonymkode: f3c33...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar Har aldri hørt om Nettbil før. Så det er altså et bra sted å evt. selge bilen? ☺️ TS Anonymkode: f3c33...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar Jeg har kjøpt bil privat, og det kunne ikke falle meg inn å klage på ting som oppstår etter flere år... At deler ryker og ting må repareres er da helt vanlig når man har bil. Det jeg derimot gjorde var å få en mekaniker til å gå gjennom bilen etter at jeg hadde kjøpt den, og det eneste han hadde å utsette på bilen var at den var langt på overtid for oljeskift. Den tusenlappen står jeg for altså, gidder ikke å lage bråk med selger for det. Anonymkode: 847f4...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar Solgte en gammel bil til en forhandler engang. De vasket bilen og doblet prisen. Selg bilen som rep.objekt eller delebil. Anonymkode: 080d1...625 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Freydis Skrevet 24. februar #16 Del Skrevet 24. februar Jeg har bilen i innbytte når jeg kjøper ny bil. Slipper å gjøre noe med den - og slipper enhver klage i ettertid. Har alltid vært fornøyd med prisen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #17 Del Skrevet 24. februar Takk for mange gode tilbakemeldinger. Heller litt mer mot å selge den privat nå, men skal tenke litt på det. En annen utfordring her har er tidsklemma, og vil helst unngå altfor mange folk som kommer bare for å "kikke". Som alenemor teller hver time av dagen en del ☺️ Er det vanlig at om man selger privat, at kjøper tar med seg bilen omtrent dagen etter? Eller kan man avtale at bilen hentes etter f.eks. 1-2 uker? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en ny bil på vei, og vil helst slippe å være uten bil altfor lenge. Sissel Anonymkode: f3c33...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #18 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg skal selge bilen min nå. Det er en Toyota fra 2014 og er i veldig god stand (har hatt årlig service og brukt den pent). Jeg leste nettopp på nettet at man fra i fjor ikke lenger kan selge bilen "som den er", og at kjøper derfor har rett til å klage i inntil 2 år i etterkant av kjøpet. Litt rart, for det er jo vanskelig å bevise om en evt. feil har oppstått før eller etter kjøp. Samtidig ser jeg fordelen med dette dersom en selger er sleip og prøver å lure selgeren. Men jeg merker at jeg ikke orker å risikere å møte en krevende kjøper som klager på noe tull etter å ha kjøpt den, så vurderer derfor å selge den til forhandler. Toyota sier de kan gi meg en pris på den, så selv om jeg ikke tjener fullt like mye på salget slipper jeg i det minste alt stresset rundt et bilsalg. Så jeg lurer egentlig bare på om noen kan dele litt erfaringer rundt dette? Er det noen tips og annet man bør tenke på? ☺️ Sissel #69dudes Anonymkode: f3c33...2e1 Du kan selge den med liste på alt som er feil. Så du kan ta en naf test, og legge med dokumentasjon. Pass på at du selv har denne dokumentasjonen og at du spesifiserer alt i en salgskontrakt. Jeg hadde en eldre bil som ikke gikk ordentlig, solgte den som dele bil. Kjøper prøvde å kreve meg for penger iht vanlig bil kjøp. Jeg solgte den også med mangel liste, så kjøper kom ingen vei. Det er litt som huss salg, at du må oppgi hva som er feil, slik at kjøper vet hva kostnaden er iht reperasjon. Har du ikke salgskontrakt, kan du slite Anonymkode: 9d5a7...bd3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 24. februar #19 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Men jeg merker at jeg ikke orker å risikere å møte en krevende kjøper som klager på noe tull etter å ha kjøpt den, så vurderer derfor å selge den til forhandler. Toyota sier de kan gi meg en pris på den, så selv om jeg ikke tjener fullt like mye på salget slipper jeg i det minste alt stresset rundt et bilsalg. Ta en bruktbiltest hos NAF og legg den ved som dokumentasjon. Da har du gjort alle undersøkelser det er rimelig å kreve av deg, og du skjuler ingen feil som en kan forvente at du kjenner til. Dette holder i massevis. Du er ikke ansvarlig for at kjøper får en bil som er som nye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #20 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for mange gode tilbakemeldinger. Heller litt mer mot å selge den privat nå, men skal tenke litt på det. En annen utfordring her har er tidsklemma, og vil helst unngå altfor mange folk som kommer bare for å "kikke". Som alenemor teller hver time av dagen en del ☺️ Er det vanlig at om man selger privat, at kjøper tar med seg bilen omtrent dagen etter? Eller kan man avtale at bilen hentes etter f.eks. 1-2 uker? Grunnen til at jeg spør er at jeg har en ny bil på vei, og vil helst slippe å være uten bil altfor lenge. Sissel Anonymkode: f3c33...2e1 Jeg henta min dagen etter prøvekjøring ja. Anonymkode: 847f4...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå