Gå til innhold

Nye VOEC regler fra januar.OBS på dobbel importavgift!!

Anita666

Anbefalte innlegg

Anita666 skrev (På 25.2.2025 den 8.32):

Tusen takk for info!Her er mer info enn jeg noengang har fått fra posten(som ikke ønsker å svare noe særlig på spm),eller har klart å finne selv,Nemlig link til hvordan en skal melde inn VOEC.Det har betydning for meg som er en lavskala Ebay og Etsy selger.Betyr mindre for meg som kjøper,da jeg fra nå av kommer til å handle via Temu,eller lignende,der ikke dette er noe problem.(Et slag til myndighetene som ønsker redusert handel via Temu,men de får takke seg selv)

Men som selger til land som krever VAT må jeg altså lese meg opp.Skal lese mer i linken du sendte,og se om det er noe jeg orker å styre med.Jeg måtte gi opp salg til alle EU land pga ekstreme nye regler,som tok strupetak på alle små privatselgere .Da gjenstod UK og Australia som utgjør 20% av kundene mine.Synd å miste dem.Dvs hvis samme problem oppstår der.Så langt har det gått bra.

Ekspander  

Å registrere seg i VOEC registreret vil bare være aktuelt for selgere utenfor Norge som ønsker å selge til norske privatpersoner.

Bedrifter i Norge kan ikke føre seg opp i registreret.

Slik jeg tolker er det bedrifter som kan benytte IOSS (Import One Stop Shop). 
Om du selger som privatperson mot private i utlandet vil det mulig være andre regler?

Her er informasjon om IOSS hos det Svenske Skatteverket:

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareramoms/ossredovisningavmomsenligtdesarskildaordningarna.4.5b35a6251761e691420b58e.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 8.27):

Problemet for meg, og sikkert mange andre, er at vi bestiller ting man ikke får tak i hos norske nettbutikker. Da er det egentlig absurd med toll i utgangspunktet, og i hvert fall at den må betales dobbelt. Man kan krangle med Ebay hver gang for å få tilbake den ene, men da blir man neppe noen populær kjøper på sikt. 

Anonymkode: df1d8...73f

Ekspander  

Det er ikke så mange varer som har toll i Norge. Noe forenklet gjelder det klær, landbruksprodukter / mat- og drikkevarer.

Her kan viser tollsats for varer:
https://www.toll.no/no/verktoy/tollkalkulator
https://tolltariffen.toll.no/tolltariff

Noen varer har ekstra avgifter, som tobakk og alkohol.

En butikk som registerer seg i VOEC registeret bekrefter de skal sende korrekt digital melding. Om de glemmer, eller det skjer en feil som fører til at meldingen ikke kommer frem vil pakken bli behandlet som en ordinær pakke. Å ha gode, robuste systemer slik at meldingen alltid sendes er essensielt.

En mindre butikk / selger vil normalt ikke være registrert i VOEC. Da betales mva og eventuell toll samt en avgift for tollbehandling ved ankomst Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  TBL12 skrev (På 26.2.2025 den 19.56):

En butikk som registerer seg i VOEC registeret bekrefter de skal sende korrekt digital melding. Om de glemmer, eller det skjer en feil som fører til at meldingen ikke kommer frem vil pakken bli behandlet som en ordinær pakke. Å ha gode, robuste systemer slik at meldingen alltid sendes er essensielt.

En mindre butikk / selger vil normalt ikke være registrert i VOEC. Da betales mva og eventuell toll samt en avgift for tollbehandling ved ankomst Norge.

Ekspander  

Dessverre har det blitt slik at det er bedre om butikken man handler med ikke er i VOEC, så slipper man betale avgifter mer enn en gang. Men rart at en stor aktør som Ebay ikke får på plass en ordning som virker, og som selgerne deres forstår. 

Anonymkode: df1d8...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet kan kanskje være at man skaffer seg en Jetcarrier-adresse i USA og bestiller alt dit, da unngår manat avgifter betales 2 ganger, det burde la seg gjøre når man handler fra Kina også, få det sendt til USA først og få det videresendt derfra, jeg har gjort det med varer fra Canada.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (På 27.2.2025 den 0.17):

En mulighet kan kanskje være at man skaffer seg en Jetcarrier-adresse i USA og bestiller alt dit, da unngår manat avgifter betales 2 ganger, det burde la seg gjøre når man handler fra Kina også, få det sendt til USA først og få det videresendt derfra, jeg har gjort det med varer fra Canada.

Ekspander  

Hvordan får en tak i en slik adresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita666 skrev (På 27.2.2025 den 16.59):

Hvordan får en tak i en slik adresse?

Ekspander  

Man registrer seg som kunde på jetcarrier.no, Jetcarrier er ett norsk transportselskap som har gjort dette i mange år, jeg har brukt dem i sikkert 20 år, mange firmaer sender kun til kortholders adresse så jetcarrier-adressen må være registrert i kortet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...