Anita666 Skrevet 24. februar #1 Del Skrevet 24. februar Jeg fikk regning på importavgift fra posten på en vare kjøpt på EBay,selv om pakken var merket VAT betalt.Så forteller posten meg at det er nye regler fra 1.1.25,der det ikke er nok at pakken er merket VOEC betalt,men at info om dette må sendes inn digitalt fra selger i tillegg..(?!) Hurra for mer byråkrati!! Ebay som nettsted, med mange individuelle selgere, er ikke oppdatert på dette.Vet ikke om andre utenlandske nettsteder er ajour her heller,og det er du som må spise kostnaden,når pakken kommer til landet.Vel,du kan kanskje kreve penger tilbake fra nettstedet,men vær forberedt på å ikke nå frem så lett med å presentere de nye herlige reglene i Norge for selgeren når du ber om refundering.De merker pakken som de har fått beskjed om,men dette er helt nye regler,som spenner ben for både dem og deg som kjøper. Hva betyr å sende digitalt?Aner ikke.Jeg opplevde begynnelsen på dette marerittet da jeg selv var Ebay selger,og solgte til Danmark.De var langt forut for dette med info digitalt,og jeg endte med å måtte refundere den stakkars kunden som måtte betale VAT dobbelt opp.Dette er 4 år siden,og nå følger Norge etter.Jeg søkte forgjeves etter info om saken den gang,uten å finne noe.Jeg vet ikke hvordan en sender info om VAT betalt og til hvor.Tviler på at enkeltstående selgere ellers i verden har mer info enn jeg selv.Det betyr iallefall at du,som kjøper står ovenfor problemer med den norske tollen ganske snart. (Til info så sluttet jeg å selge til alle EU land,pga andre regler,og har ikke støtt på dette problemet som selger igjen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Del Skrevet 24. februar Anita666 skrev (1 time siden): Jeg fikk regning på importavgift fra posten på en vare kjøpt på EBay,selv om pakken var merket VAT betalt.Så forteller posten meg at det er nye regler fra 1.1.25,der det ikke er nok at pakken er merket VOEC betalt,men at info om dette må sendes inn digitalt fra selger i tillegg..(?!) Hurra for mer byråkrati!! Ebay som nettsted, med mange individuelle selgere, er ikke oppdatert på dette. Sånn var det fra 1. januar i fjor allerede. Ingen ebay-selgere klarte å få det riktig på mine kjøp gjenom hele fjoråret, så jeg har nesten gitt opp å bestille noe derfra. Amazon har derimot klart å få til en ordning som fungerer ved kjøp derfra. Anonymkode: df1d8...73f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 24. februar #3 Del Skrevet 24. februar Dette har jo vært kjent en god stund. Hvis man leser litt om sidene så får man raskt overblikk over hva man kan gjøre for å forhindre slikt. Feks på Aliexpress så bruker man Choice, da unngår man dobbelt fortolling. Kinesere kan man ikke regne med å kunne kommunisere med. Men jeg har klart å få igjen toll på aliexpress support, men det krever ganske høy kunnskap om hva du driver med og ikke anbefalt nybegynnere. Temu har jeg aldri hørt noen få dobbelt toll fra. Ebay har jeg ikke brukt på flere år, det virker som en gammel utdatert side. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #4 Del Skrevet 24. februar Ja dette er ny regel fra 1 januar 2024. Dumt regel i grunn ja. Fordi det som skjer av og til nå er at pakken når tollen før meldingen, og du får regningen, selv om du har gjort alt riktig. Ikke så ofte heldigvis men av og til. Anonymkode: 1b978...883 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #5 Del Skrevet 24. februar Til TS, selger får et IOSS nummer som skal legges inn når man bestiller frakt (er sånn det legges inn digitalt), og sånn har det vært så lenge de har vært med i Voec ordningen, men er mange selgere som ikke vil sette seg inn i reglene (selv om det er klart forklart når man får et salg, iallefall på Etsy så kommer det opp med rød skrift så det er ikke til å unngå å få med seg.) Jeg sluttet å handle på Aliexpress pga dobbel fortolling, og jeg fikk aldri pengene tilbake. Før kunne man klage til Posten, vise til kvittering og få slettet beløpet, men de gjorde seg vanskelige fra i fjor og alt må taes med selger. Noe som er håpløst. Anonymkode: f8e71...180 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 24. februar Forfatter #6 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Til TS, selger får et IOSS nummer som skal legges inn når man bestiller frakt (er sånn det legges inn digitalt), og sånn har det vært så lenge de har vært med i Voec ordningen, men er mange selgere som ikke vil sette seg inn i reglene (selv om det er klart forklart når man får et salg, iallefall på Etsy så kommer det opp med rød skrift så det er ikke til å unngå å få med seg.) Jeg sluttet å handle på Aliexpress pga dobbel fortolling, og jeg fikk aldri pengene tilbake. Før kunne man klage til Posten, vise til kvittering og få slettet beløpet, men de gjorde seg vanskelige fra i fjor og alt må taes med selger. Noe som er håpløst. Anonymkode: f8e71...180 Jeg er selger på både Ebay og Etsy,og er kjent med IOSS nummert ,som jeg legger inn i tolldeklarasjonen,samt skriver på pakken.Likvel fikk jeg altså beskjed av kunden i Danmark,at dette ikke var tilstrekkelig,det skulle sendes digitalt,hvilket jeg jo mente jeg hadde gjort..Det var dette jeg fikk beskjed om også når jeg klaget til posten på pakken jeg selv kjøpte.Ebay selgeren jeg kjøpte av hadde lagt inn IOSS nr,men dette var ikke tilstrekkelig sa de på posten.Forsøkte å sende dem oppfølgingsspm på mail,men ikke fått svar.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 24. februar Forfatter #7 Del Skrevet 24. februar frivis skrev (22 minutter siden): Dette har jo vært kjent en god stund. Hvis man leser litt om sidene så får man raskt overblikk over hva man kan gjøre for å forhindre slikt. Feks på Aliexpress så bruker man Choice, da unngår man dobbelt fortolling. Kinesere kan man ikke regne med å kunne kommunisere med. Men jeg har klart å få igjen toll på aliexpress support, men det krever ganske høy kunnskap om hva du driver med og ikke anbefalt nybegynnere. Temu har jeg aldri hørt noen få dobbelt toll fra. Ebay har jeg ikke brukt på flere år, det virker som en gammel utdatert side. Er ikke kjent med Choise,skal undersøke.Takk for info! Jeg handler mye på Ebay,,men dette er første ggn jeg har opplevd dette. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Del Skrevet 24. februar Det er ikke nytt. Og det er ebay du kan være irritert på, selgerne plikter å vite hva slags regler som gjelder der de sender til. Men de bryr seg ikke, og ebay refunderer bare VAT og ikke gebyret, som ofte er høyere. Har slettet ebay kontoen min pga dette og anbefaler det samme. Av rent prinsipp. Anonymkode: e3d84...ac8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 24. februar Forfatter #9 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ja dette er ny regel fra 1 januar 2024. Dumt regel i grunn ja. Fordi det som skjer av og til nå er at pakken når tollen før meldingen, og du får regningen, selv om du har gjort alt riktig. Ikke så ofte heldigvis men av og til. Anonymkode: 1b978...883 Altså at pakken når tollen før den digitale meldingen?Og den digitale meldingen er altså det selger fyller ut i etiketten?Jeg handler mye på Ebay,og det er helt utrolig å få dobbel regning,og fortsatt ikke skjønne hva de mener..Takk for info! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. februar #10 Del Skrevet 24. februar (endret) Fra 1. januar 2024 avviklet myndighetene 350-kronersgrensen. Det betyr at alle pakker blir belastet mva. For å forenkle og unngå gebyr til transportørene som krever inn mva for et stort volum pakker er VOEC innført. Da kan den utenlandske nettbutikken kreve inn mva. og unngår tollbehandling. Eksempelvis har en del klær 10,7 % toll. VOEC gjelder sending opp til 3000 kr til private. Pga. de store volumene er det krav at nødvendig informasjon om hva pakken inneholder, at mva er betalt via VOEC osv er meldt digitalt for hver pakke. Kommer en pakke uten korrekte digitale data er transportøren pålagt å kreve inn mva og eventuell toll. Pga. store volum og for at avsender skal ha en intensjon om å vedlegge korrekt informasjon ønsker ikke Posten og andre transportører å manuelt sjekke om mva er betalt. Dette arbeid de ikke kan ta betalt for, så de behandler pakken som en ikke VOEC pakke. Om de skulle la pakken ligge på lager frem til det var avklart om pakken likevel er omfattet av VOEC ville det bety forsinkelser, og kostnader. Det er Ebay som er oppført i VOEC registret: EBAY MARKETPLACES GMBH CH - Switzerland http://www.ebay.com Det er dermed Ebay som krever inn mva. og betaler til skatteetaten i Norge. Hvor feilen har oppstått, om det er systemet til Ebay, eller selgeren som har gjort feil er ikke enkelt å si noe om. Om mva innbetalt til Ebay blir innbetalt til skatteetaten, eller om Ebay beholder denne er også ukjent. Ali Express er kjent for et forholdsvis høyt antall pakker avkreves dobbel mva. Etter hva jeg har lest skjer det også for Choise pakker. En tråd som har pågått siden januar 2024 om denne problemstilling: https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/#comments Informasjon om VOEC: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ Endret 24. februar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Del Skrevet 24. februar Det er ekstremt irriterende. Jeg kjøpte innimellom ting fra Ukraina gjennom Etsy og Ebay, for å hjelpe til økonomisk. Er så irriterende å måtte betale gebyr og moms hos Posten når Ebay allerede har krevd inn moms. Så nå har jeg sluttet å handle på Ebay og Etsy. Anonymkode: c400d...c78 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. februar #12 Del Skrevet 24. februar (endret) https://www.toll.no/no/bedrift/import/voec/slik-melder-du-voec-digitalt Sitat Midlertidig lettelse knyttet til håndtering av VOEC Tolletaten kan i særskilte tilfeller frem til 1. januar 2025 gi midlertidig tillatelse til å sende VOEC-opplysninger digitalt til Tolletatens datasystem etter grensepassering. Dvs, unntak gis ikke etter 1. januar 2025. Slik jeg leser er dette en tillatelse som ble innvilget etter søknad til Tolletaten, dvs. i praksis har reglene for enkelt sendinger fra Ali Express, Ebay osv. vært de samme fra 1. januar 2024. Kan ikke se for meg at det har vært aktuelt for denne typen handels plattformer å søke om utsatt levering av VOEC-opplysninger digitalt? Problemstillingen er trolig at VOEC-opplysningene ikke er sendt i det hele, eller inneholder feil. Endret 24. februar av TBL12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. februar #13 Del Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ekstremt irriterende. Jeg kjøpte innimellom ting fra Ukraina gjennom Etsy og Ebay, for å hjelpe til økonomisk. Er så irriterende å måtte betale gebyr og moms hos Posten når Ebay allerede har krevd inn moms. Så nå har jeg sluttet å handle på Ebay og Etsy. Anonymkode: c400d...c78 Eneste måten å løse dette på er å mase på nettbutikkene. Når de registrerer seg i VOEC registeret er det en forutsetning de skal sende påkrevd informasjonen digitalt til Tolletatens datasystem. Men, det er tydeligvis mangler i systemene. Ved at noen nettbutikker klarer dette hele tiden, noen klarer det noen ganger, og andre ganger ikke det tvilsomt feilen ligger hos Tolletaten. Etsy står oppført i VOEC registeret: ETSY IRELAND UC IE - Ireland www.etsy.com Husk: Nettbutikker som ikke står oppført i VOEC registeret krever ofte ikke inn noen mva i det hele. Da betaler man mva, og gebyr en gang ved grensepassering, er det toll på varen må det betales. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar #14 Del Skrevet 24. februar Som det er nå hadde det vært bedre om butikker som Ebay ikke krevet inn avgifter, når man uansett må betale dem på nytt ved ankomst. For ikke å snakke om at pakkene blir stuck i ukevis. Eneste fordelen er at et par av mine pakker har blitt så forsinket at jeg fikk pengene tilbake for varen. Men doble avgifter kostet uansett cirka det samme som varen i utgangspunktet. Men hvis det er selgeren som må punge ut i de tilfellene vil jo norske kjøpere bli uglesett. Og man får kanskje ikke bestilt til Norge lenger. Men samtidig, hvorfor fungerer dette så greit med Amazon og ikke Ebay? Er det Ebay som ikke klarer å forklare systemet på en fornuftig måte til selgerne? Anonymkode: df1d8...73f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 24. februar #15 Del Skrevet 24. februar Staten visste nok hva de gjorde når de innførte VOEC 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. februar #16 Del Skrevet 24. februar (endret) Maskinfører skrev (1 time siden): Staten visste nok hva de gjorde når de innførte VOEC Tror ikke helt staten regnet med at Boozt skulle få godkjenning i VOEC registeret og Zalando har nå fulgt etter. https://www.pwc.no/no/pwc-aktuelt/boozt-vant-ankesaken-mot-skatteetaten.html https://springboard.no/voec-zalando/ https://handelswatch.no/nyheter/netthandel/article17808557.ece Den gamle løsningen var for pakker opp til 350 kr. Alt over måtte behandles etter ordinære regler for mva og toll. En del kinesiske selgere juksa med å oppgi lavere verdi, slik at en stor andel av pakkene passerte uten noe mva krav. Det var vanskelig for norske nettbutikker å konkurrere. VOEC er for pakker opp til 3000 kr, med mva på hele beløpet, men ingen toll for eksempel klær. Å være utenlands nettbutikk som selger klær og varer med toll lønner seg stort med VOEC. Hvordan dette vil utvikle seg videre gjenstår å se. At det kreves inn dobbel mva, vil komme Staten til gode, men hvor stort omfanget av dette er? Ikke utenkelig det noen ganger kan være feil hos nettbutikken, der mva ikke blir innrapportert til Tolletaten. Det vil kanskje gjøre at folk kanskje bestiller fra Norsk nettbutikk om prisene ikke er svært mye høyere? De virkelig store volum er det Temu som står for, og de har kontroll på VOEC virker det som, ikke hørt om dobbel mva på varer fra Temu? Amazon har også kontroll på VOEC. Endret 24. februar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 24. februar #17 Del Skrevet 24. februar (endret) Eu sin variant heter IOSS (Import One Stop Shop). https://www.bring.no/tjenester/toll/ioss Sitat Alt skal fortolles Forsendelser i verdiintervallet 0-150 euro skal fortolles inn til EU på samme måte som sendinger av høyere verdi. For å gjennomføre dette på en smidig måte har man innført en ny og forenklet momsregistrering, IOSS (Import One Stop Shop). Ansvaret for å ivareta korrekt momsbetaling på vegne av sine europeiske sluttkunder ligger på selger (i eksempelvis Norge). Selger du varer til privatkunder som beløper seg under 22 euro-grensen, eller med vareverdi opptil 150 euro, vil du treffes av IOSS regelverk for moms. Endret 24. februar av TBL12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #18 Del Skrevet 25. februar TBL12 skrev (9 timer siden): At det kreves inn dobbel mva, vil komme Staten til gode, men hvor stort omfanget av dette er? Ikke utenkelig det noen ganger kan være feil hos nettbutikken, der mva ikke blir innrapportert til Tolletaten. Det vil kanskje gjøre at folk kanskje bestiller fra Norsk nettbutikk om prisene ikke er svært mye høyere? Problemet for meg, og sikkert mange andre, er at vi bestiller ting man ikke får tak i hos norske nettbutikker. Da er det egentlig absurd med toll i utgangspunktet, og i hvert fall at den må betales dobbelt. Man kan krangle med Ebay hver gang for å få tilbake den ene, men da blir man neppe noen populær kjøper på sikt. Anonymkode: df1d8...73f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anita666 Skrevet 25. februar Forfatter #19 Del Skrevet 25. februar TBL12 skrev (12 timer siden): Eneste måten å løse dette på er å mase på nettbutikkene. Når de registrerer seg i VOEC registeret er det en forutsetning de skal sende påkrevd informasjonen digitalt til Tolletatens datasystem. Men, det er tydeligvis mangler i systemene. Ved at noen nettbutikker klarer dette hele tiden, noen klarer det noen ganger, og andre ganger ikke det tvilsomt feilen ligger hos Tolletaten. Etsy står oppført i VOEC registeret: ETSY IRELAND UC IE - Ireland www.etsy.com Husk: Nettbutikker som ikke står oppført i VOEC registeret krever ofte ikke inn noen mva i det hele. Da betaler man mva, og gebyr en gang ved grensepassering, er det toll på varen må det betales. Tusen takk for info!Her er mer info enn jeg noengang har fått fra posten(som ikke ønsker å svare noe særlig på spm),eller har klart å finne selv,Nemlig link til hvordan en skal melde inn VOEC.Det har betydning for meg som er en lavskala Ebay og Etsy selger.Betyr mindre for meg som kjøper,da jeg fra nå av kommer til å handle via Temu,eller lignende,der ikke dette er noe problem.(Et slag til myndighetene som ønsker redusert handel via Temu,men de får takke seg selv) Men som selger til land som krever VAT må jeg altså lese meg opp.Skal lese mer i linken du sendte,og se om det er noe jeg orker å styre med.Jeg måtte gi opp salg til alle EU land pga ekstreme nye regler,som tok strupetak på alle små privatselgere .Da gjenstod UK og Australia som utgjør 20% av kundene mine.Synd å miste dem.Dvs hvis samme problem oppstår der.Så langt har det gått bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frivis Skrevet 25. februar #20 Del Skrevet 25. februar TBL12 skrev (13 timer siden): Fra 1. januar 2024 avviklet myndighetene 350-kronersgrensen. Det betyr at alle pakker blir belastet mva. For å forenkle og unngå gebyr til transportørene som krever inn mva for et stort volum pakker er VOEC innført. Da kan den utenlandske nettbutikken kreve inn mva. og unngår tollbehandling. Eksempelvis har en del klær 10,7 % toll. VOEC gjelder sending opp til 3000 kr til private. Pga. de store volumene er det krav at nødvendig informasjon om hva pakken inneholder, at mva er betalt via VOEC osv er meldt digitalt for hver pakke. Kommer en pakke uten korrekte digitale data er transportøren pålagt å kreve inn mva og eventuell toll. Pga. store volum og for at avsender skal ha en intensjon om å vedlegge korrekt informasjon ønsker ikke Posten og andre transportører å manuelt sjekke om mva er betalt. Dette arbeid de ikke kan ta betalt for, så de behandler pakken som en ikke VOEC pakke. Om de skulle la pakken ligge på lager frem til det var avklart om pakken likevel er omfattet av VOEC ville det bety forsinkelser, og kostnader. Det er Ebay som er oppført i VOEC registret: EBAY MARKETPLACES GMBH CH - Switzerland http://www.ebay.com Det er dermed Ebay som krever inn mva. og betaler til skatteetaten i Norge. Hvor feilen har oppstått, om det er systemet til Ebay, eller selgeren som har gjort feil er ikke enkelt å si noe om. Om mva innbetalt til Ebay blir innbetalt til skatteetaten, eller om Ebay beholder denne er også ukjent. Ali Express er kjent for et forholdsvis høyt antall pakker avkreves dobbel mva. Etter hva jeg har lest skjer det også for Choise pakker. En tråd som har pågått siden januar 2024 om denne problemstilling: https://www.diskusjon.no/topic/1941464-dobbel-toll-fra-aliexpress/#comments Informasjon om VOEC: https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/kjop-fra-utlandet/ Det har kun hendt meg 1 gang med Choice, og jeg har bestillt sikkert 100+ pakker med Choice. AliExpress bruker IOSS-systemet (Import One-Stop Shop), der mva. betales ved kjøp. Choice produktene blir samlet i en pakke med sporbar frakt, som AliExpress Standard Shipping. Disse leverandørene håndterer tollklarering mer profesjonelt og unngår feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå