Gå til innhold

Søtningsstoffer i Pepsi max og Cola light

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Har hørt at Cola light har fjernet søtningsstoffet aspartam og tilført noe annet, visstnok bedre, isteden. Men det hjelper ikke meg, synes ikke den brusen er god uansett. Pepsi max derimot er god, men den har jo aspartam i seg...

Er det sant dette med at aspartam er så farlig (at coca cola måtte fjerne det)? Hvorfor har Pepsi max det fortsatt da? :klø: Hvis det er så farlig, hvorfor er det ikke forbudt?

Lurer aspartam kroppen til å tro at det kommer sukker, og når kroppen oppdager at det ikke er sukker, så produserer kroppen uansett insulin og at overskuddet blir til fett eller noe sånt? :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De lærde strides viss litt om dette har jeg funnet ut etter et søk på google. Så vanskelig å gi noe klart svar. Søk på google så får du mange artikler, også på norsk. At det ikke er direkte sunt er vel de fleste enlige om, men hvor skadelig og om det i det hele tatt er det i begrensede doser, virker det som om det er litt uenighet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant dette med at aspartam er så farlig (at coca cola måtte fjerne det)? Hvorfor har Pepsi max det fortsatt da?  :klø: Hvis det er så farlig, hvorfor er det ikke forbudt?

Det finnes en masse forskjellige stoffer som man lurer på helseeffekten av. Grunnen til at slike stoffer ikke forbys er fordi det internasjonale regelverket ikke bruker forsiktighetsprinsippet. For at stoffer skal forbys, skal forskningsresulater entydig vise at de er heleskadelig. Dessuten fører lobbyvirksomhet og systemets treghet til at det tar maaaange år før stoffer forbys på tross av entydige forskningsresultater.

Et eksempel: Noen plastleker til barn inneholder en stoffgruppe som kalles ftalater. De gjør plasten myk. Barn putter leken i munnen og får mengder av disse stoffene i seg. Man har forsøkt å forby disse i over 10 år, men det er først nå et slikt forbud kommer.

Aspartam vet jeg lite om. Men som hun skrev i innlegget over; man vet det ikke er bra... Så kanksje man skal prøve å minimere inntaket? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest meya84

Leser du arikkelen i KK og aspartam, (muligens 2 uker siden?) blir man iallefall skremt fra å drikke pepsi max :overrasket: jeg kutta betraktelig ned på forbruket i allefall... Drikker man 3 liter om dagen (såkalt storforbruker) er det nok til at man kan føle seg fyllsjuk, altså kvalm og vondt i hodet lenge etter inntaket..Fordi aspartam omdannes til metanol (ja tresprit!) i kroppen..

Skulle lagt inn link til artikkelen, men finner det ikke :forvirret:

Er nå nede i å kun drikke en liten flaske 4-5 ganger i uka ;) Noen syns sikkert det er mye, men det har da vært verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Leser du arikkelen i KK og aspartam, (muligens 2 uker siden?) blir man iallefall skremt fra å drikke pepsi max :overrasket:  jeg kutta betraktelig ned på forbruket i allefall... Drikker man 3 liter om dagen (såkalt storforbruker) er det nok til at man kan føle seg fyllsjuk, altså kvalm og vondt i hodet lenge etter inntaket.. Fordi aspartam omdannes til metanol (ja tresprit!) i kroppen..

Skulle lagt inn link til artikkelen, men finner det ikke :forvirret:

Er nå nede i å kun drikke en liten flaske 4-5 ganger i uka ;)  Noen syns sikkert det er mye, men det har da vært verre..

...Metanol finnes naturlig i kroppen og i større doser i feks. frukt enn i aspartam, sakset fra MSF

Aspartame is metabolized by digestive enzymes and peptides to three common dietary components: amino acids, aspartic acid, and phenylalanine. Minute amounts of methanol can also be detected. Eating foods such as meat, dairy, fruits, and vegetables will also produce these same components, but in greater amounts than aspartame. For example, a glass of milk has 6 times more phenylalanine and 13 times more aspartic acid and a glass of tomato juice provides 6 times more methanol than a beverage the same size sweetened with 100 percent aspartame. Interestingly enough, it is impossible for humans to digest enough aspartame to raise the levels of these metabolic components to a dangerous level.

Anbefaler også disse sidene, som inneholder mange referanser til forskning:

http://www.snopes.com/medical/toxins/aspartame.asp

http://urbanlegends.about.com/library/blasp.htm

http://allergies.about.com/od/aspartame/l/...icaspartkno.htm

Ingenting her i verden er sunt i store doser, men å skremme folk på denne måten synes jeg lite om. For å sitere Time Magazine: "Just as no single chemical cures everything, none causes everything." ...også har Martin Ystenes en morsom kommentar:

I en svensk internettside tilegnet kampen mot aspartam finnes følgende - i utgangspunktet helt korrekte - påstand:

Aspartam är en molekyl som består av två aminosyror samt metanol (träsprit). Metanol kan orsaka blindhet.

Den er like korrekt som påstanden: Vann består av hydrogen og oksygen. Hydrogen er eksplosivt og du kan puste i oksygen. Jeg vil likevel ta sjansen på å slukke brann med dette hydrogenholdige stoffet, og jeg tar ikke opplysningen som et bevis på at jeg kan puste under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes veldig merkelig ut, metanol? :overrasket:

Vet ikke helt om jeg tror på det selv om KK har skrevet det. Kan fint drikke 3 l pepsi max på en dag, har gjort det flere ganger, og blir ikke det minste uvell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest -eline-
Har hørt at Cola light har fjernet søtningsstoffet aspartam og tilført noe annet, visstnok bedre, isteden.

Du finner samme cons & pros for sucralose (splenda) som cola bruker nå, som for aspartam. Sucralose er "created via multiple-step manufacturing process that substitutes 3 chlorine atoms for the hydroxyl (hydrogen and oxygen) groups on a sugar molecule. The tight molecular bond between the chlorine atoms and the rest of the sugar molecule results in a very stable molecule." (http://www.wholefoods.com/healthinfo/sucralose.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -eline-
Det hørtes veldig merkelig ut, metanol?  :overrasket:

Vet ikke helt om jeg tror på det selv om KK har skrevet det. Kan fint drikke 3 l pepsi max på en dag, har gjort det flere ganger, og blir ikke det minste uvell.

Les innlegget mitt over, det frigjøres metanol naturlig i kroppen over større grad om du spiser feks frukt enn aspartam. Så det er jo korrekt det de sier, de bare forteller ikke hele sannheten, mest sannsynlig fordi journalisten ikke har satt seg så veldig dypt inn i emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at aspartam brytes ned til metanol, kvikksølv og en ting til. Har fått hele vitenskapen presentert av noen som kan dette, men husker ikke alle detaljene. Videre er det funnet sammenheng mellom kunstig søtstoff og epilepsi, og med hjernelkreft. En venninne som har begge de forannevnte doser ble friskere eter at hun fulgte RH's råd om å droppe lightprodukter.

Men som med alt annet så handler det om måtehold, og hvorvidt "gresset er grønnere.....". Har aspartam verre konsekvenser enn et tilsvarende høyt sukkerinntak f.eks?

Selv fortsetter jeg mitt gode kompaniskap med pepsimax, men prøver å begrense inntaket noe.

Når det gjelder insulinproduksjon så er det ikke aspartamet i seg selv som øker insulinproduksjonen. Hver gang man inntar noe, starter fordøyelsesprosessen, og kroppen forventer energi til cellene, hvilket krever økt insulinnivå i blodet. Jo mer insulin man produserer, jo mer energi kan cellene ta opp, og dermed øker vekten. For en diabetiker er høyt innhold av ketoner og drastisk vektnedgang farlig og i verste fall dødeig. For en eller frisk person vil dette kunne tolkes som "en vellyket slankekur". (Som jeg vil advare mot på det sterkeste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor noen drikker light-brus.

Kanskje fordi man ikke kan drikke noe som inneholder sukker......? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg synes pepsi max smaker bedre enn vanlig cola. Kunne aldri tenkt meg å drikke vanlig cola, synes det er så ekkelt å drikke noe med så mye vanlig sukker.

Men å drikke 3 liter brus på en dag er da voldsomt mye! Jeg ville ikke bare bekymret meg for aspartaminnhold eller sukkerinnhold, men også mengden av kullsyre man får i seg. Kullsyreholdig drikke fører i store mengder til benskjørhet. Ikke rart benskjørhet er så utbredt her i Norge, når folk driker så mye brus :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Skjønner ikke hvorfor noen drikker melk.

Jeg drikker Pepsi max fordi det er godt og fordi jeg er blitt noe avhengig av det. Drikker ikke kaffe, røyker ikke og bruker sugerør i all brus :) Har ingen tegn på syreskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Cola Lighten smaker jo driiiiiiit da. Den gamle var ikke god den heller, men den nye er ekstra ille synes jeg.

Ellers lar jeg meg ikke skremme av at forskere av ymse slag sier at noe er farlig enten det er aspartam eller hva det måtte være. Alt er farlig, det er bare å kontrollere bruken. Derfor drikker jeg fortsatt 4 til 6 liter Pepsi Max i uka (før var det Cola...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Man må visstnok drikke 20 liter lightbrus daglig for å få i seg en skadelig mengde søtstoff. Den mengden er ikke engang jeg oppe i enda, så da går det nok greit med dere andre

*avhengig av pepsimax*

Forresten; de fleste diabetikere hiver i seg en del over gjennomsnittet mengde søtstoff i stedenfor sukker. men jeg har forløpig tilgode å se en selvlysende diabetiker :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Montepulciano: Er du sikker på at aspartam inneholder kvikksølvforbindelser? Kvikksølv er en miljøgift, og ikke noe jeg har lyst å få i meg for mye av....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig at de fremdeles bruker aspertam i fanta free, dersom det er så farlig at de ikke kan bruke det i cola light. Jeg synes den nye cola light smaker sukketter, så hos meg har brusdrikking gått kraftig ned etter at de byttet. (Men drikker desto mer fun light, og den har jo aspartam i seg den også, så kanskje det ikke hjelper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_montepulciano_*
Montepulciano: Er du sikker på at aspartam inneholder kvikksølvforbindelser? Kvikksølv er en miljøgift, og ikke noe jeg har lyst å få i meg for mye av....

Ja, apartam brytes ned til metanol, kvikksølv og ett stof til som jeg ikke husker akkurat nå. Dette har jeg fra personer som jobber med kosthold og ulike stoffers virkning på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, apartam brytes ned til metanol, kvikksølv og ett stof til som jeg ikke husker akkurat nå. Dette har jeg fra personer som jobber med kosthold og ulike stoffers virkning på kroppen.

Huff.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...