Gå til innhold

Hva er poenget med "cis"? Og hvorfor er det ikke innenfor å be om å ikke bli kalt "cis"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Nei. Du er

Ja, jeg både er og føler meg homo

Anonymkode: c0a8c...41a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ved ulykker f.eks

Anonymkode: 8eebb...a77

Hæ? Ved ulykker så bruker man selvsagt bare "kvinne" om en person som ble født kvinne og føler seg som det. Det er ikke noe behov for å understreke at det ikke er en transkvinne eller transmann. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Ja, jeg både er og føler meg homo

Anonymkode: c0a8c...41a

Du føler deg homo fordi du er homo. Du hadde ikke følt deg det om du ikke var det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke en personlig mening. Transkvinner er er biologiske menn. Det er biologi/vitenskap. 

Anonymkode: 24284...304

"Biologiske menn" er ikke nødvendigvis det samme som "menn".

Biologi er ikke alt. Pleier du også å gjøre et stort poeng ut av at noen ikke er biologisk mor, far, datter, sønn, bror, søster når noen er adoptert.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (3 minutter siden):

Biologi er ikke alt. Pleier du også å gjøre et stort poeng ut av at noen ikke er biologisk mor, far, datter, sønn, bror, søster når noen er adoptert.

Blir ikke det samme

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (1 time siden):

Det heter da vitterlig stesøsken, adoptivmor osv, uten at noen klikker i vinkel. Poenget er at en biologisk mann ikke kan bli til en kvinne. Men han kan ha kvinnelig kjønnsidentitet (hva det hen måtte være - har aldri skjønt hva det vil si "å føle seg som kvinne"), og leve som kvinne. Men han blir ikke til kvinne biologisk. Det er en umulighet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvis jeg startet en politisk bevegelse som søker å redefinere fedme (det sitter i hodet) og anklager helsepersonell for å være hatefull hvis de minner meg på at jeg må trene og moderere spisinga så forstår jeg godt at du står opp mot det.

Anonymkode: 5a924...351

Dette er et godt poeng. Dersom vi selv skal få lov til å bestemme vårt eget kjønn så behøver det ikke ås toppe der. Hva med å bestemme sin egen vekt eller hudfarge også fordi det er slik vi identifiserer oss? Om jeg sier at jeg identifiserer meg som en tynn mann så er jeg det ikke. Da kan jeg vel ikke forlange at andre også skal se forbi det opplagte?

Anonymkode: eb1ab...f9d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En fossilbil som er ombygd til elektrisk drift er ikke lenger en fossilbil, men en elbil. Dermed er en mann som er 'ombygd' til kvinne ikke lenger en mann, men en kvinne. Dermed trenger man begrepene 'trans' og 'cis' i de situasjoner det er nødvendig å spesifisere om kvinnen alltid har vært kvinne utad, eller tidligere var mann utad.

Anonymkode: 623b6...e7a

Jeg tror at du misforstod konteksten. Man trenger ikke å nevne at en bil ikke er ombygd fra fossil til batteri-drift. Det er tilstrekkelig å si at det er en bil.

Hvis bilen har blitt ombygd på en slik måte så kan det noen ganger gi mening å nevne det.

Det lønner seg å sette litt inn i ting før du svarer, vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er et godt poeng. Dersom vi selv skal få lov til å bestemme vårt eget kjønn så behøver det ikke ås toppe der. Hva med å bestemme sin egen vekt eller hudfarge også fordi det er slik vi identifiserer oss? Om jeg sier at jeg identifiserer meg som en tynn mann så er jeg det ikke. Da kan jeg vel ikke forlange at andre også skal se forbi det opplagte?

Anonymkode: eb1ab...f9d

Du er en fedme-hater. Forstår du ikke at fedme sitter i hodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler begge sider av diskusjonen å ta en dobbeltime med biologi. Dere kan ta med godteri for inntil 40kr og en halvliter brus!

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det heter da vitterlig stesøsken, adoptivmor osv, uten at noen klikker i vinkel. Poenget er at en biologisk mann ikke kan bli til en kvinne. Men han kan ha kvinnelig kjønnsidentitet (hva det hen måtte være - har aldri skjønt hva det vil si "å føle seg som kvinne"), og leve som kvinne. Men han blir ikke til kvinne biologisk. Det er en umulighet.

Man sier jo ikke det i alle sammenhenger! Ingen sier "Dette er min sønn og min adoptivsønn", "Kos deg på korpstur, adoptivgutten min!" eller "Adoptivmor, kan jeg få en porsjon til?" 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (23 timer siden):

For alle som ikke forstår eller ikke vil forstå - det handler om prinsipp. De ønsker, nei, faktisk krever, at vi skal kalle dem det de vil, samtidig som det tydeligvis ikke går andre veien (gjelder ikke alle). Om en transkvinne imot min vilje kaller meg cis, kaller jeg han en mann. Enkelt og greit.

I tillegg til at det er en prinsippsak av den grunn, er det også noe med det å skulle dele ordet "kvinne" inn i to underkategorier på den måten - biologiske kvinner er ikke en underkategori.

Og hvor mange menesker har du møt som "mot din vilje" kaller deg sis? Det finnes mange prinsiper, men jeg synes dette er et merkelig et å henge seg opp i! Har selv aldri blitt kalt sis, og sliter med å forstå at dette skjer så ofte med deg at det blir en kamp sak? Kan jeg spøre hvor i lamdet du bor? Jeg har flytet ganske mye selv, men ikke opplevd dette i verken by eller på landsbygda....

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thyra skrev (9 minutter siden):

Man sier jo ikke det i alle sammenhenger! Ingen sier "Dette er min sønn og min adoptivsønn", "Kos deg på korpstur, adoptivgutten min!" eller "Adoptivmor, kan jeg få en porsjon til?" 

Nå kverulerer du bare. Hvis du mener at biologiske menn kan bli til kvinner, kan du svare på følgende:

Kan en transkvinne føde barn?

Kan en transkvinne menstruere?

Har en transkvinne kvinnelige symptomer på diverse sykdommer?

Går en transkvinne til gynekolog?

Har en transkvinne naturlig vagina sol ikke trenger kunstig smøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (23 timer siden):

Klart det ikke blir tildelt av andre. Og dessuten har ikke kjønn og identitet noe med hverandre å gjøre. Kjønnet man har er ikke identiteten til noen

Her er jeg uenig, jeg føler og identifiserer meg helt klart som kvinne. Det er ikke likkegyldig for meg om jeg blir oppfatet og omtalt som mann eller kvinne. Har riktig nok aldri blitt tiltalt som mann, men jeg tror jeg hadde syntes det var veldig merkelig! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå kverulerer du bare. Hvis du mener at biologiske menn kan bli til kvinner, kan du svare på følgende:

Hvilken rellevans har det for andre menesker om jeg kan menstruere eller ikke? Ingen ting av det du ramser opp her er egenskaper jeg synes trenger å nevnes i daglitale!!! Har aldri introdusert meg selv for en ny kolega eller nabo, og tenkt at nå er det viktig å få med at jeg menstruerer eller at jeg kan føde.... Jeg tror virkelig ikke dette er noe normale folk lurer på heller.

Så er det heller ikke slik at alle cis kvinner menstruerer, kan føde barn og så videre. Det er ikke evnen til å føde som gjør meg til en kvinne, akurat som at en mann ikke blir mindre mann av å være steril. Slike holdninger legge bare sten til byrden for ufrivilig barnløse. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker heller ikke å bli kalt ciskvinne. Det innebærer jo at jeg "identifiserer meg med det kjønnet jeg ble tildelt ved fødsel", men jeg ble ikke tildelt noe kjønn, og ikke identifiserer jeg meg som noe kjønn heller.

Legen så at jeg var en jente og det er det jeg er, biologisk sett. Jeg føler meg ikke alltid som en kvinne, men det er irrelevant for hvilket kjønn jeg faktisk er. Jeg har XX kromosomer og er en kvinne, uavhengig av hvordan jeg føler meg inni meg. Følelsene mine er private og usynlige, mens kjønnet mitt er et biologisk faktum.

Jeg håper at transkjønnede i fremtiden kan respekteres som det de er, nemlig transkjønnede, og at de klarer å finne en aksept i seg selv for at de er det. Jeg tror det skaper psykisk uhelse hos transkjønnede dersom de fortsetter å kreve at transkvinner er kvinner og at "penisen hennes er kvinnelig" osv. Alle forstår jo egentlig dypest sett at de aldri kan bli det annet kjønn, og det skaper bare angst når man blir livredd for å bli avslørt, deadnames, redselen for ikke å passere, de som passerer blir dermed mer "vellykkede" enn de som ikke gjør det, man skammer seg over sin fortid før man "skiftet" kjønn et cetera et cetera. 

Det er ikke sunt for noen å fornekte biologiske realiteter. Tenk så mye sunnere det ville ha vært om det var helt ok å være trans og ingen syntes det gjorde noe om man hadde en fortid som mann, men levde som kvinne nå. Da hadde ikke deadnaming vært noe problem og ingen transkjønnede ville ha vært redd for å bli avslørt, vi hadde sluppet masse angst, skam, krenkelser og et nevrotisk språk uten basis i biologiske realiteter. Og ikke minst hadde vi sluppet raseri og sanksjonering av folk som påpeker de biologiske realiteter.

Anonymkode: 01ecb...ca8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg kverulerer ikke. Selv om en transkvinner er en biologisk mann, kan man da godt omtale henne som kvinne, på samme måte som man omtaler en adoptivmor som mor. 

Jeg mener at biologiske menn kan bli til kvinner, ja. Men de kan selvsagt ikke bli biologiske kvinner. Jeg vil uansett se på dem som kvinner, omtale og tiltale dem som kvinner.

En transkvinner kan ikke føde barn eller menstruere. Det er heller ikke en nødvendighet for å kunne kalle seg kvinne. Mange biologiske kvinner kan heller ikke føde barn og menstruere. De er like mye kvinner for det. Kvinner slutter heller ikke å være kvinner etter overgangsalderen. Ikke alle biologiske kvinner har naturlig smøring i vagina heller. De er like mye kvinner for det.

Og siden en transkvinner er biologisk mann vil hun ikke ha kvinnelige symptomer på ulike sykdommer eller gå til gynekolog. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2025 den 10.00):

Nope. Vi er kvinner. Ikke cis-kvinner. Vitenskapelig sett er transkvinne en biologisk mann. En biologisk mann kan aldri bli en kvinne. Han kan imidlertid FØLE seg som kvinne og gjennomgå behandlinger/operasjoner for å LIKNE en kvinne. Men av en eller annen grunn er det stigmatiserende å påpeke overfor transkvinner at de er biologiske menn. Det burde vel ikke være vitenskapens problem at de blir fornærmet over å bli kalt menn?

Hvorfor er det så viktig å påpeke overfor transkvinner at de er biologiske menn? Hvorfor er det så viktig å kalle dem menn?

Er det like viktig for deg å f.eks påpeke at en adoptivmor egentlig ikke er mor? Å omtale henne som barnløs?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.3.2025 den 22.04):

Nei, det er ikke et skille. 'Kvinne' inneholder både trans og cis. I de tilfellene det er nødvendig å skille mellom 'kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel' og 'kvinne tildelt betegnelsen mann ved fødsel' er det nødvendig å presisere om den omtalte kvinnen er cis eller trans.

Anonymkode: 623b6...e7a

Man “tildeles” ikke kjønn ved fødsel. Da hadde det ikke vært nødvendig med alle kjønnsbaserte aborter, altså at jentefostre aborteres fordi familien vil ha en gutt. Da kunne jo bare barnet “tildeles” kjønnet gutt ved fødsel og ferdig med det. Men det skjer jo ikke, nettopp fordi man kan fastslå kjønn på fosteret og siden mange land fortsatt setter gutter høyest, så blir jentefostrene abortert. Lenge før noen kan “tildele kjønn ved fødsel”. 

Jeg er vel av de som ikke forholder meg itl kjønnsidentitet - jeg er kvinne og sånn er det bare. Har også et litt uvanlig navn og et tradisjonelt mannsdominert yrke, som gjør at jeg i en flere sammenhenger har blitt sk “feilkjønnet”. Uten at det har gitt meg noen større identitetskrise - jeg blir ikke mindre meg/kvinne/whatever fordi noen tror jeg er mann pga navnet. 

Men - jeg er definitivt ikke cis-kvinne, ser overhode ikke behov for det begrepet. Kvinner er kvinner og transkvinner er transkvinner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (5 timer siden):

Hvilken rellevans har det for andre menesker om jeg kan menstruere eller ikke? Ingen ting av det du ramser opp her er egenskaper jeg synes trenger å nevnes i daglitale!!! Har aldri introdusert meg selv for en ny kolega eller nabo, og tenkt at nå er det viktig å få med at jeg menstruerer eller at jeg kan føde.... Jeg tror virkelig ikke dette er noe normale folk lurer på heller.

Så er det heller ikke slik at alle cis kvinner menstruerer, kan føde barn og så videre. Det er ikke evnen til å føde som gjør meg til en kvinne, akurat som at en mann ikke blir mindre mann av å være steril. Slike holdninger legge bare sten til byrden for ufrivilig barnløse. 

Slutt å si cis-kvinne. Si kvinne, det er det som er riktig.

Anonymkode: dd7e5...add

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...