Gå til innhold

Hva er poenget med "cis"? Og hvorfor er det ikke innenfor å be om å ikke bli kalt "cis"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke et skille. 'Kvinne' inneholder både trans og cis. I de tilfellene det er nødvendig å skille mellom 'kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel' og 'kvinne tildelt betegnelsen mann ved fødsel' er det nødvendig å presisere om den omtalte kvinnen er cis eller trans.

Anonymkode: 623b6...e7a

Man blir ikke tildelt kjønn ved fødsel. Er ikke såkalte cis kvinners feil at noen menn vokser opp og finner ut at de syns at de er kvinner

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det er ikke et skille. 'Kvinne' inneholder både trans og cis. I de tilfellene det er nødvendig å skille mellom 'kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel' og 'kvinne tildelt betegnelsen mann ved fødsel' er det nødvendig å presisere om den omtalte kvinnen er cis eller trans.

Nei, det gjør det ikke. En transkvinne er ikke en kvinne. Hun er en transkvinne. En biologisk mann kan aldri bli en kvinne. Kun en transkvinne.

Anonymkode: 24284...304

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (På 27.2.2025 den 21.35):

Så du har blit kalt cis en gang? Og det ødela deg for livet?

Å bevisst feil-terme noen som noe annet enn de identifiserer seg om er jo dritfarlig. Det et det samme som å nekte dem å eksistere….

Anonymkode: 5a924...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å bevisst feil-terme noen som noe annet enn de identifiserer seg om er jo dritfarlig. Det et det samme som å nekte dem å eksistere….

Nettopp. Ikke-binære blir såret når noen titulerer dem med "hun" eller "han". Kaller du transkvinne mann og titulerer henne "han", blir hun såret. Men kaller du en kvinne for "cis", så har hun IKKE lov til å bli såret. Forstå det den som vil.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Her forstår jeg ikke. Noen feil-ternet deg, og du sluttet å eksistere? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 28.2.2025 den 9.39):

Det er fordi transkvinner syns transkvinner er stigmatiserende. De ønsker at vi som er født kvinner og identifiserer oss som kvinner skal ha merkelapp og at de blir kalt kvinner istedet...

Har hørt det mange steder i virkeligheten og

Det er en kulturkamp hvor man søker å vri på ord for å oppnå politiske fordeler.

Jo mer kjønnssktivisme, jo mer gnir Trump seg i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke en kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel. Jeg er en kvinne. Fatter du ikke hvor nedverdigende det er mot kvinner å holde på slik som du gjør? Transkvinner skal selvsagt behandles med respekt, men de vil aldri bli kvinner. Derfor trenger vi ikke noen ytterligere betegnelser. 

Anonymkode: f8dba...61b

Hvis du er født med kvinnelige kjønnsorganer er du - som jeg - ciskvinne eller kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødselen. At du avviser og blir fornærmet over vitenskapelige begreper er ikke verken mitt eller vitenskapens problem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg forvirret!

Jeg har aldri helt forstått dette med kjønnsidentitet.  Jeg er opplært til å tro at kjønn er utelukkende biologi, og at kjønn ikke er en del av vår identitet ut over dette.  Men jeg har respektert de som mener at de har et annet kjønn enn hva de ble født som, og har gjort en innsats for å forstå problematikken.

Men dette var noe nytt for meg.
Du sier altså her at du mener vi ikke har et biologisk kjønn ved fødsel, men blir tildelt en kjønnsidentitet ved fødselen?

Jeg har hele tiden trodd at det er biologisk kjønn som blir konstatert etter fødsel, og at identitet er noe som utvikles etterhvert?

Anonymkode: 38e17...1bd

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er født med kvinnelige kjønnsorganer er du - som jeg - ciskvinne eller kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødselen. At du avviser og blir fornærmet over vitenskapelige begreper er ikke verken mitt eller vitenskapens problem. 

Man er ikke tildelt kjønnet man er født med det kjønnet. Kjønnsdysfori er et avvik fra naturen. Det er ikke meningen at man skal bli født i "feil kropp". Det er jo noe som foregår i hodet på den det gjelder. Aldri hørt om andre pattedyr med kjønnsdysfori

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 13.27):

I flere diskusjoner, blant annet også på dette forumet, blir kvinner kalt cis-kvinner. Det er etter mitt syn fullstendig unødvendig. Vi har kvinner og transkvinner. Kvinner er kvinner. De er født kvinner, og lever som kvinner. Transkvinner er født menn, men har blitt "transformert" til kvinner, enten ved å bare skifte navn og identitet, eller ved å gjennomføre en del operasjoner og hormonterapi for å se ut som kvinner også. Vi har to begreper som er dekkende. Kvinner og transkvinner. Hva er poenget med dette moderne "cis"-tullet? Og hvorfor er det ikke innenfor å kalle en transkvinne for mann, men innenfor å kalle en kvinne som ikke ønsker å bli kalt det, for cis-kvinne?

Jeg har aldri hørt et ekte menneske - altså noen som ikke er influenser eller blir intervjuet ifm temaet - bruke begrepet "cis-kvinne" eller "cis-mann".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er jeg forvirret!

Jeg har aldri helt forstått dette med kjønnsidentitet.  Jeg er opplært til å tro at kjønn er utelukkende biologi, og at kjønn ikke er en del av vår identitet ut over dette.  Men jeg har respektert de som mener at de har et annet kjønn enn hva de ble født som, og har gjort en innsats for å forstå problematikken.

Men dette var noe nytt for meg.
Du sier altså her at du mener vi ikke har et biologisk kjønn ved fødsel, men blir tildelt en kjønnsidentitet ved fødselen?

Jeg har hele tiden trodd at det er biologisk kjønn som blir konstatert etter fødsel, og at identitet er noe som utvikles etterhvert?

Anonymkode: 38e17...1bd

Når helsepersonell ser en penis på en nyfødt baby krysser de av for 'mann'. Når de ser en vulva krysser de av for 'kvinne'. 99% av tiden samsvarer medfødte kjønnsorganer og kjønnsidentitet, og man er altså cis. Om de ikke samsvarer er man trans.

Ja, man blir på mange måter tildelt en kjønnsidentitet ut fra biologisk kjønn; jenter blir kledd i kjole og gutter klippes kort, for å ta et banalt eksempel. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Pippi Lotta skrev (8 minutter siden):

Her forstår jeg ikke. Noen feil-ternet deg, og du sluttet å eksistere? 

«Når noen nekter å bruke rettpronomen, så er det en form for voldsutøvelse. Det de kommuniserer er at de aksepterer ikke det du sier at du er. «Jeg aksepterer ikke deg.»»

https://www.universitetsavisa.no/kjonnsforskning-kristian-gundersen-likestilling/a-nekte-a-bruke-rett-pronomen-er-en-form-for-voldsutovelse/371171

«hvis du vedvarende plager vedkommende med at du mener vedkommende er mann, for eksempel fordi du blir så irritert eller oppgitt over akkurat hen, så kan du rammes av en annen bestemmelse, en sjikanebestemmelse.

– Den kan slå inn når man plager folk – gjerne ved gjentatte henvendelser eller personforfølgelse uten aktverdig grunn. Det er straffeloven paragraf 266, forklarer Kierulf.»

https://www.faktisk.no/artikkel/du-kan-fortsatt-si-biologiske-sannheter-om-kjonn-uten-a-havne-i-fengsel/111941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis du ikke liker ordet «cis» så synes jeg du skal få lov til å si at du ikke ønsker å bli kalt det.

Men cis er bare motsatt av trans. Om du liker det eller ikke, så er cis bare det motsatte av trans.

Cis-kvinne betyr at du ikke er en trans kvinne. Strengt tatt så er jo egentlig ordet greit å bruke, for da vil ingen anta at du er trans 🤷🏼‍♀️

Det er ganske mange Trans personer som utad ser ut som det kjønnet de føler seg som, og det er ingen som kan se genene til noen, og man kan aldri vite.

Anonymkode: 299aa...e6a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er man født med kvinnelige kjønnsorganer er man kvinne. Er man født med mannlige kjønnsorganer men føler seg som en kvinne, eventuelt også gjennomgår behandling/operasjoner er man transkvinne. 

Anonymkode: dd7e5...add

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ah, maktspråk i sin reneste form.

Vitenskap er ikke sannhet som en religion. Vitenskap er på det beste sannhetssøken. Vitenskap i politisk kontroversielle områder hvor alle forskerstillinger betales av staten er svært utsatt for å bli kapret av aktivister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når helsepersonell ser en penis på en nyfødt baby krysser de av for 'mann'. Når de ser en vulva krysser de av for 'kvinne'. 99% av tiden samsvarer medfødte kjønnsorganer og kjønnsidentitet, og man er altså cis. Om de ikke samsvarer er man trans.

Ja, man blir på mange måter tildelt en kjønnsidentitet ut fra biologisk kjønn; jenter blir kledd i kjole og gutter klippes kort, for å ta et banalt eksempel. 

Tenker du at kjønnsterapi fungerer? Altså at psykolog-lignende sesjoner kan få en som identifiserer seg som kvinne til å identifisere seg som mann?

Hvis ikke så synes det at du mener at kjønnsidentitet er noe som kommer innenfra og ikke blir tildelt av andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ah, maktspråk i sin reneste form.

Vitenskap er ikke sannhet som en religion. Vitenskap er på det beste sannhetssøken. Vitenskap i politisk kontroversielle områder hvor alle forskerstillinger betales av staten er svært utsatt for å bli kapret av aktivister.

Vitenskap er langt nærmere sannhet enn en religion. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker du at kjønnsterapi fungerer? Altså at psykolog-lignende sesjoner kan få en som identifiserer seg som kvinne til å identifisere seg som mann?

Hvis ikke så synes det at du mener at kjønnsidentitet er noe som kommer innenfra og ikke blir tildelt av andre?

Selvsagt kommer kjønnsidentitet innenfra, hvor ellers skulle det komme fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2025 den 8.10):

Aldri hørt en lege bruke begrepet cis. Det holder å være kvinne. Det må jo være opp til de som er noe annet enn navnet og utseendet tilsier å informere legen om dette. 

Anonymkode: b6f83...afd

Det har du nok rett i. Ser man ut som en kvinne og presenterer seg som kvinne, er det jo stor sannsynlighet for at man er biologisk kvinne. Er man transkvinne må man si ifra om det.
De fleste er høyrehendte og vil klare seg fint om de skader venstrehånden, så om jeg som er venstrehendt skader venstrehånden er det jo mitt ansvar å fortelle til legen at dette kan bli en ekstra utfordring for meg. Ellers antar jo legen at jeg klarer meg greit. Det samme gjelder om noen er født med speilvendte organer, da må man jo si ifra til sykehuset at man er det, så man får korrekt behandling.
Det er helt greit at folk antar at man tilhører et flertall, det som er normalen, og så får man heller si ifra om man er en av mindretallet som er "annerledes". Transkvinner burde heller fremsnakke begrepet transkvinne istedet for å prøve å gjemme det i kvinne-begrepet og istedet fremmedgjøre biologiske kvinner ved å kalle dem cis-kvinner.

Jeg er kvinne, og en transkvinne er kvinne, men i spesielle tilfeller der det biologisk/født kjønn er viktig så er jeg fremdeles bare kvinne, mens en transkvinne er transkvinne. Cis er stor sett helt undøvendig, og det bør respekteres at noen ikke ønsker å omtales som cis-kvinne, på lik linje med at noen transkvinner ikke vil omtales som transkvinner.

Anonymkode: cba42...cd4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...