AnonymBruker Skrevet 28. februar #61 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 12.31): På legekontoret og på sykehuset er vi trans eller cis, men ellers er vi kvinner. Anonymkode: cba42...cd4 Aldri hørt en lege bruke begrepet cis. Det holder å være kvinne. Det må jo være opp til de som er noe annet enn navnet og utseendet tilsier å informere legen om dette. Anonymkode: b6f83...afd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #62 Del Skrevet 28. februar k4ren skrev (1 time siden): Holder det ikke med kvinner og transer, da? Jeg sier oftest bare kvinner selv når jeg snakker om kvinner generelt. Om de er trans eller cis har jo sjeldent noe å si. I konteksten jeg har vært borti begrepet, har det vært snakk om i forbindelse med medisinsk statistikk og da hadde det noe å si. Transmenn og cismenn var forøvrig også nevnt Men alle transmenn- og kvinner jeg noen gang har møtt har vært mest interessert i å også bare kalles menn og kvinner, det er forsåvidt jeg også. Anonymkode: b8aa2...7c8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. februar #63 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 13.27): I flere diskusjoner, blant annet også på dette forumet, blir kvinner kalt cis-kvinner. Det er etter mitt syn fullstendig unødvendig. Vi har kvinner og transkvinner. Kvinner er kvinner. De er født kvinner, og lever som kvinner. Transkvinner er født menn, men har blitt "transformert" til kvinner, enten ved å bare skifte navn og identitet, eller ved å gjennomføre en del operasjoner og hormonterapi for å se ut som kvinner også. Vi har to begreper som er dekkende. Kvinner og transkvinner. Hva er poenget med dette moderne "cis"-tullet? Og hvorfor er det ikke innenfor å kalle en transkvinne for mann, men innenfor å kalle en kvinne som ikke ønsker å bli kalt det, for cis-kvinne? Anonymkode: 24284...304 Det er fordi transkvinner syns transkvinner er stigmatiserende. De ønsker at vi som er født kvinner og identifiserer oss som kvinner skal ha merkelapp og at de blir kalt kvinner istedet... AnonymBruker skrev (5 timer siden): Heldigvis aldri hørt om begrepet bortsett fra i tråder på KG. Nok et eksempel på at KG ikke er det samme som virkeligheten der ute. Anonymkode: df53a...24d Har hørt det mange steder i virkeligheten og 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #64 Del Skrevet 28. februar Jeg er det kjedeligste vesenet i klubben, heteronormativ cis kvinne🤣 Kall meg hva du vil, men jeg må si det blir trangere og trangere bokser jo flere begrep som skal brukes så kan ikke folk bare gjøre som dem vil uten merkelapp... pride folket gjør seg selv en bjørnetjeneste med å lage så smale definerte bokser.... Anonymkode: 13b7d...e79 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. februar #65 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg er det kjedeligste vesenet i klubben, heteronormativ cis kvinne🤣 Kall meg hva du vil, men jeg må si det blir trangere og trangere bokser jo flere begrep som skal brukes så kan ikke folk bare gjøre som dem vil uten merkelapp... pride folket gjør seg selv en bjørnetjeneste med å lage så smale definerte bokser.... Anonymkode: 13b7d...e79 Trodde de ville vekk fra boksene. Men så lager de bare nye bokser. Ironisk 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #66 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 13.33): Det er det ytringspolitiet som har bestemt. Det er nemlig ikke greit å si at noe er "normal". Er noe omtalt som normalt, så kan de som ikke er normale føle seg støtt, nemlig. Anonymkode: 19f0c...71e Ytringspolitiet kan drite og dra. Jeg kommer ikke til å delta i dette sirkuset ei bryter jeg loven av den grunn. Anonymkode: a54e5...8c0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #67 Del Skrevet 28. februar Maleficenta skrev (38 minutter siden): Har hørt det mange steder i virkeligheten og Dette er ikke sant, og du vet det selv Anonymkode: a528c...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 28. februar #68 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er ikke sant, og du vet det selv Anonymkode: a528c...ee1 Ok kanskje ikke i rl men på tv da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 28. februar #69 Del Skrevet 28. februar Så du insisterer på å kalle transkvinner det du vil som de ikke vil, men de skal ikke kalle deg det de vil og du ikke vil. Hvordan går det med ditt syn på gjensidig respekt egentlig? Jeg insisterer på å la være å kalle folk ting de ikke vil bli kalt, uansett. Dette oppleves overhodet ikke vanskelig. 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #70 Del Skrevet 28. februar Nå må dere skjerpe dere. Det er IKKE greit å kalle NOEN kvinner for mann. Hva er det som gjør at det er viktig for dere voksne folk å mobbe andre? Føler dere dere sterkere? Større? Bedre? Mobbing DREPER. Elllers, si at du ikke vil bli kalt cis, så respekterer normale folk det. Vil avslutte med å sitere Jane Fonda: "“Make no mistake, empathy is not weak or woke.” “And by the way, woke just means you give a damn about other people.” Anonymkode: f925c...4f5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #71 Del Skrevet 28. februar Lava Anne skrev (2 timer siden): Så du insisterer på å kalle transkvinner det du vil som de ikke vil, men de skal ikke kalle deg det de vil og du ikke vil. Hvordan går det med ditt syn på gjensidig respekt egentlig? Jeg insisterer på å la være å kalle folk ting de ikke vil bli kalt, uansett. Dette oppleves overhodet ikke vanskelig. Transkvinner er transkvinner. Det er det de er. Kvinner er kvinner. De er født som kvinner, og lever som kvinner. Forstår ikke hvorfor det skal være vanskelig. Anonymkode: 24284...304 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #72 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 13.27): I flere diskusjoner, blant annet også på dette forumet, blir kvinner kalt cis-kvinner. Det er etter mitt syn fullstendig unødvendig. Vi har kvinner og transkvinner. Kvinner er kvinner. De er født kvinner, og lever som kvinner. Transkvinner er født menn, men har blitt "transformert" til kvinner, enten ved å bare skifte navn og identitet, eller ved å gjennomføre en del operasjoner og hormonterapi for å se ut som kvinner også. Vi har to begreper som er dekkende. Kvinner og transkvinner. Hva er poenget med dette moderne "cis"-tullet? Og hvorfor er det ikke innenfor å kalle en transkvinne for mann, men innenfor å kalle en kvinne som ikke ønsker å bli kalt det, for cis-kvinne? Anonymkode: 24284...304 Det er da ingen som kaller deg «cis». Beskriver folk deg vanligvis i ditt nærvær? «Dette er ts, hun er en kvinne»? For det er ikke neo folk driver på med i de kretser jeg beveger meg i. Cis er et beskrivende ord. Som ordet «kvinne». Ønsker du også reservere deg mot å bli kalt kvinne? Eller menneske? Eller norsk? Eller rødhåret? Hvorfor da akkurat cis? Irrasjonell er forresten også et beskrivende ord. Og som cis (og kvinne) noe folk bruker om deg. Helst når du ikke hører på. Angår deg neppe. Du lever hverdagen din nesten helt uten å merke konsekvensene. Anonymkode: 4efa3...ec9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #73 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er da ingen som kaller deg «cis». Beskriver folk deg vanligvis i ditt nærvær? «Dette er ts, hun er en kvinne»? For det er ikke neo folk driver på med i de kretser jeg beveger meg i. Cis er et beskrivende ord. Som ordet «kvinne». Ønsker du også reservere deg mot å bli kalt kvinne? Eller menneske? Eller norsk? Eller rødhåret? Hvorfor da akkurat cis? Irrasjonell er forresten også et beskrivende ord. Og som cis (og kvinne) noe folk bruker om deg. Helst når du ikke hører på. Angår deg neppe. Du lever hverdagen din nesten helt uten å merke konsekvensene. Anonymkode: 4efa3...ec9 Jeg har blitt snakket om som "cis-kvinne", ja. Da jeg sa at jeg ikke ønsket å bli titulert som det, så fikk jeg den leksa om at jeg måtte "educate yourself", og at det er det jeg er. Jeg torde ikke å si at hvis de skal insistere på å kalle meg det jeg er, så kan jeg også kalle transkvinner det de er - biologiske menn. Eventuelt, primater, homo sapiens eller pattedyr. Da hadde jeg nok blitt kansellert. Så respekten går kun den ene veien. Anonymkode: 24284...304 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 28. februar #74 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Transkvinner er transkvinner. Det er det de er. Kvinner er kvinner. De er født som kvinner, og lever som kvinner. Forstår ikke hvorfor det skal være vanskelig. Anonymkode: 24284...304 Poenget til mange av oss er jo at det ikke er noe som heter å "leve som kvinne". Kvinne er ikke en livsstil - kvinner er mennesker som lever mange ulike liv. Jeg har for all del ikke noe i mot at en person som er født mann kler seg i tradisjonelle kvinneklær og ønsker å tiltales "hun" og et kvinnenavn. Møter jeg en slik person, respekterer jeg henne på lik linje med andre personer, sier "hun" og kvinnenavnet. Det jeg er i mot, er ikke de enkelte menneskene som føler seg som det motsatte kjønn. Det jeg er i mot, er å gi begrepene kvinne og mann nytt innhold - jeg opplever at begrepene de siste årene har blitt endra fra å bety "menneske med anlegg for å produsere egg/menneske med anlegg for å produsere spermier" til å bety en personlig, subjektiv følelse/livsstil/klesstil. AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er da ingen som kaller deg «cis». Beskriver folk deg vanligvis i ditt nærvær? «Dette er ts, hun er en kvinne»? For det er ikke neo folk driver på med i de kretser jeg beveger meg i. Cis er et beskrivende ord. Som ordet «kvinne». Ønsker du også reservere deg mot å bli kalt kvinne? Eller menneske? Eller norsk? Eller rødhåret? Hvorfor da akkurat cis? Irrasjonell er forresten også et beskrivende ord. Og som cis (og kvinne) noe folk bruker om deg. Helst når du ikke hører på. Angår deg neppe. Du lever hverdagen din nesten helt uten å merke konsekvensene. Anonymkode: 4efa3...ec9 Man er vel i mot å bli kalt ting man ikke er. Jeg er kvinne og norsk, og har selvfølgelig ikke noe i mot å bli kalt det. Men siden jeg ikke har rødt hår, synes jeg det er litt rart om noen kaller meg rødhåret. På samme måte synes jeg det er rart/unødvendig om noen kaller meg cis. 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sciurus Skrevet 1. mars #75 Del Skrevet 1. mars Tråden er ryddet for nedsettende innlegg og avsporinger. Sciurus, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #76 Del Skrevet 6. mars For en storm i et vannglass... Cis er et ord som betyr 'uendret'. Trans er et ord som betyr 'endret'. I noen tilfeller er det nødvendig å skille mellom cis- og transkvinner/menn. Da er det praktisk å ha et kort og enkelt ord som betyr 'kvinne/mann tildelt betegnelsen kvinne/mann ved fødselen'. Anonymkode: 623b6...e7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #77 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For en storm i et vannglass... Cis er et ord som betyr 'uendret'. Trans er et ord som betyr 'endret'. I noen tilfeller er det nødvendig å skille mellom cis- og transkvinner/menn. Da er det praktisk å ha et kort og enkelt ord som betyr 'kvinne/mann tildelt betegnelsen kvinne/mann ved fødselen'. Anonymkode: 623b6...e7a Vi har allerede en måte å skille. kvinner og transkvinner. Anonymkode: f8dba...61b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #78 Del Skrevet 6. mars Bare tull. Det har gått alt for langt …. Anonymkode: 71819...bad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #79 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi har allerede en måte å skille. kvinner og transkvinner. Anonymkode: f8dba...61b Nei, det er ikke et skille. 'Kvinne' inneholder både trans og cis. I de tilfellene det er nødvendig å skille mellom 'kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel' og 'kvinne tildelt betegnelsen mann ved fødsel' er det nødvendig å presisere om den omtalte kvinnen er cis eller trans. Anonymkode: 623b6...e7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #80 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei, det er ikke et skille. 'Kvinne' inneholder både trans og cis. I de tilfellene det er nødvendig å skille mellom 'kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel' og 'kvinne tildelt betegnelsen mann ved fødsel' er det nødvendig å presisere om den omtalte kvinnen er cis eller trans. Anonymkode: 623b6...e7a Jeg er ikke en kvinne tildelt betegnelsen kvinne ved fødsel. Jeg er en kvinne. Fatter du ikke hvor nedverdigende det er mot kvinner å holde på slik som du gjør? Transkvinner skal selvsagt behandles med respekt, men de vil aldri bli kvinner. Derfor trenger vi ikke noen ytterligere betegnelser. Anonymkode: f8dba...61b 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå