Uanonym bruker Skrevet 25. februar #41 Del Skrevet 25. februar Jeg blir ikke fornærma om noen kaller med cis, men jeg synes det er et helt unødvendig ord som jeg ikke bruker selv. Tror det for det meste er ei lita gruppe som tar stor plass som er opphengt i sånne uttrykk, det er ikke relevant for folk flest. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alaenera Skrevet 25. februar #42 Del Skrevet 25. februar (endret) Bålkaffe skrev (12 timer siden): Oh, for crying out loud. At noen bruker "cis" om deg, ett begrep som har eksistert lenger enn du har visst at det har eksistert, er ikke å viske ut din identitet og biologiske betegnelse. I og med at man i dette herrens år 2025 kan velge kjønn basert på hva man føler seg som, så tar jeg meg den friheten å føle at det er respektløst dersom noen kaller meg "cis". Det er ikke en merkelapp jeg har bedt folk om å kalle meg, så da får de la være. Endret 25. februar av Alaenera 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #43 Del Skrevet 25. februar Bålkaffe skrev (3 timer siden): For all del, du kan mer enn gjerne gjøre det, men da får du også ta konsekvensene av det, for folk vil nemlig oppfatte deg som en tulling. Det du gjør der er jo å feilkjønne, noe som er _helt_ annet enn å bruke ett vitenskapelig begrep på folk for å klargjøre noe i en spesifikk situasjon. Det er feil. Det er å sette rett ord på kjønn men feil ord på kjønnsopplevelse. Transaktivistene elsker å late som om de ikke vet forskjellen mellom kjønn og kjønnsidentitet. Anonymkode: 5a924...351 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linsejesus Skrevet 25. februar #44 Del Skrevet 25. februar Cis og trans er egentlig bare to ord som sier akkurat det samme. Begge er basert på at kjønn ikke er noe som kan velges eller endres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #45 Del Skrevet 25. februar linsejesus skrev (6 minutter siden): Cis og trans er egentlig bare to ord som sier akkurat det samme. Begge er basert på at kjønn ikke er noe som kan velges eller endres. Men vi har allerede betegnelsen "kvinne". Denne betegnelsen har blitt brukt i tusenvis av år. Så, i løpet av de siste få årene, begynte man å kalle vanlige kvinner for "cis". Det hadde funket mer enn godt nok med kvinner og transkvinner. Anonymkode: 24284...304 8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #46 Del Skrevet 25. februar Biologien er mer komplisert enn at alle er født enten som mann eller kvinne. Selv på kromosomnivå er det mange flere alternativer enn de to som er vanligst. Naturen er veldig variert. Facinerende at de som nekter å bli kalt cis er de samme som nekter å omtale transkvinner som kvinner. Karen skal bestemme at ingen kan kalle henne cis, og hun skal også bestemme at alle skal kalle transkvinnen Mari en mann. Og det morsomme er at Karen ikke ser ironien i det selv. Anonymkode: 1a125...809 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #47 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Biologien er mer komplisert enn at alle er født enten som mann eller kvinne. Selv på kromosomnivå er det mange flere alternativer enn de to som er vanligst. Naturen er veldig variert. Facinerende at de som nekter å bli kalt cis er de samme som nekter å omtale transkvinner som kvinner. Karen skal bestemme at ingen kan kalle henne cis, og hun skal også bestemme at alle skal kalle transkvinnen Mari en mann. Og det morsomme er at Karen ikke ser ironien i det selv. Anonymkode: 1a125...809 Transkvinner er transkvinner. Jeg sier ikke at de er menn. Men de er heller ikke kvinner. De er transkvinner. Bare fordi du kaller folk Karen og insisterer på å kalle kvinner "cis", betyr ikke at det er korrekt. Transkvinner er ikke kvinner. De er transkvinner. På samme måte som transmenn ikke er menn, men transmenn. Når det gjelder det å være født som mann eller kvinne, så er det jo slik at de aller, aller fleste er født som biologisk mann eller biologisk kvinne. Så har vi intersex, som er unntaket fra hovedregelen. Men transfolk er jo ikke intersex BIOLOGISK. De er biologiske kvinner eller menn, som føler seg som det andre kjønnet. Anonymkode: 24284...304 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar #48 Del Skrevet 25. februar AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Biologien er mer komplisert enn at alle er født enten som mann eller kvinne. Selv på kromosomnivå er det mange flere alternativer enn de to som er vanligst. Naturen er veldig variert. Facinerende at de som nekter å bli kalt cis er de samme som nekter å omtale transkvinner som kvinner. Karen skal bestemme at ingen kan kalle henne cis, og hun skal også bestemme at alle skal kalle transkvinnen Mari en mann. Og det morsomme er at Karen ikke ser ironien i det selv. Anonymkode: 1a125...809 For øvrig forstår jeg ikke hvorfor det er forventet at jeg skal titulere transkvinnen Mari som "hun", samtidig som det er forventet at folk skal titulere meg som "cis", selv om jeg ikke ønsker det. Samme her - jeg kan omtale deg som "pattedyret Stine" eller "primaten Lene". Det er vitenskapelig helt korrekt, men du hadde sikkert ikke likt å bli kalt det. Anonymkode: 24284...304 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 25. februar #49 Del Skrevet 25. februar Alle dere som er negative til "cis" begrepet, hvor mange ganger i uken blir dere kalt cis for at det skal iritere dere sånn? Jeg har flytet mye i Norge, men har aldri bod noe sted hvor cis ble brukt i daglitalen. Jeg har faktisk aldri blitt kaldt cis en eneste gang! Så det fasinerer meg at dette forekommer så ofte for noen at det må startes en hel tråd om det. I hvilke situasjoner og hvilke deler av landet, er det dette "probleme" oppstår? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 25. februar #50 Del Skrevet 25. februar (endret) AnonymBruker skrev (På 24.2.2025 den 15.16): Det betyr å ikke være trans. Vi er alle kvinner. Noen cis og noen trans. Ferdig snakka. Anonymkode: 2b365...76b Nei vi er ikke ferdig snakka bare fordi du sa det. Endret 25. februar av k4ren 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 25. februar #51 Del Skrevet 25. februar Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Alle dere som er negative til "cis" begrepet, hvor mange ganger i uken blir dere kalt cis for at det skal iritere dere sånn? Jeg har flytet mye i Norge, men har aldri bod noe sted hvor cis ble brukt i daglitalen. Jeg har faktisk aldri blitt kaldt cis en eneste gang! Så det fasinerer meg at dette forekommer så ofte for noen at det må startes en hel tråd om det. I hvilke situasjoner og hvilke deler av landet, er det dette "probleme" oppstår? Det skal bare en gang i livet til, det er så stygt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 26. februar #52 Del Skrevet 26. februar Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporing og tilhørende svar. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 27. februar #53 Del Skrevet 27. februar k4ren skrev (På 25.2.2025 den 15.16): Det skal bare en gang i livet til, det er så stygt. Så du har blit kalt cis en gang? Og det ødela deg for livet? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #54 Del Skrevet 27. februar Cis-kvinne og kvinne er jo ikke det samme. Cis-kvinner er både født kvinner og føler seg som det. Kvinner er jo alle som sier at de er det. Anonymkode: 5a7ee...562 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #55 Del Skrevet 27. februar Gud bedre jeg fikk gjennomgå da jeg sa at jeg ikke syntes noen om å bruke cis. Cis faller ikke naturlig for meg, og kommer aldri til å gjøre det. Jeg må da selv få lov til å bestemme om jeg foretrekker det eller ikke. Hvis jeg noensinne kommer over noen som protesterer når jeg sier mann, kvinne, han eller henne så kommer ikke relasjonen til den personen til å være langvarig. Anonymkode: b4318...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar #56 Del Skrevet 27. februar AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Cis-kvinne og kvinne er jo ikke det samme. Cis-kvinner er både født kvinner og føler seg som det. Kvinner er jo alle som sier at de er det. Anonymkode: 5a7ee...562 "Jeg er født kvinne" Hva er problemet med det? Anonymkode: b4318...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alaenera Skrevet 28. februar #57 Del Skrevet 28. februar Pippi Lotta skrev (9 timer siden): Så du har blit kalt cis en gang? Og det ødela deg for livet? En ting kan være til irritasjon uten at det nødvendigvis har ødelagt livet til noen. Verdt å huske på. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #58 Del Skrevet 28. februar AnonymBruker skrev (På 25.2.2025 den 14.26): Biologien er mer komplisert enn at alle er født enten som mann eller kvinne. Selv på kromosomnivå er det mange flere alternativer enn de to som er vanligst. Naturen er veldig variert. Facinerende at de som nekter å bli kalt cis er de samme som nekter å omtale transkvinner som kvinner. Karen skal bestemme at ingen kan kalle henne cis, og hun skal også bestemme at alle skal kalle transkvinnen Mari en mann. Og det morsomme er at Karen ikke ser ironien i det selv. Anonymkode: 1a125...809 Det er det samme andre veien. Transkvinner krever å bli kalt kvinner, men insisterer på å kalle kvinner for ciskvinner, uavhengig av hva de selv ønsker å bli kalt. En transkvinne er biologisk født mann, det er et fakta som ingenting kan endre på uansett hva man måtte ønske. Jeg kan gjerne kalle en transkvinne for en transkvinne, men kvinne er vedkommende ikke. Det er ren biologi. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Cis-kvinne og kvinne er jo ikke det samme. Cis-kvinner er både født kvinner og føler seg som det. Kvinner er jo alle som sier at de er det. Anonymkode: 5a7ee...562 Nei, det er det woke-propagandaen vil ha deg til å tro. Kvinne er de som biologisk sett er født kvinne. "Cis" er ikke nødvendig. Pippi Lotta skrev (På 25.2.2025 den 15.13): Alle dere som er negative til "cis" begrepet, hvor mange ganger i uken blir dere kalt cis for at det skal iritere dere sånn? Jeg har flytet mye i Norge, men har aldri bod noe sted hvor cis ble brukt i daglitalen. Jeg har faktisk aldri blitt kaldt cis en eneste gang! Så det fasinerer meg at dette forekommer så ofte for noen at det må startes en hel tråd om det. I hvilke situasjoner og hvilke deler av landet, er det dette "probleme" oppstår? Heldigvis aldri hørt om begrepet bortsett fra i tråder på KG. Nok et eksempel på at KG ikke er det samme som virkeligheten der ute. Anonymkode: df53a...24d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar #59 Del Skrevet 28. februar Jeg har kun brukt begrepet og hørt begrepet brukt i en kontekst hvor det var viktig å gjøre et poeng ut av at det var noe som ikke gjaldt transkvinner og jeg tviler på at noen går rundt der ute og kaller meg en ciskvinne når det går like greit å bare kalle meg en kvinne. Når man faktisk har bruk for begrepet for å understreke forskjellen er det jo et supert begrep å ha - enkelt å forstå og entydig. Anonymkode: b8aa2...7c8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
k4ren Skrevet 28. februar #60 Del Skrevet 28. februar Alaenera skrev (5 timer siden): En ting kan være til irritasjon uten at det nødvendigvis har ødelagt livet til noen. Verdt å huske på. Riktig. Og jeg har aldri blitt kalt det direkte, men leser det stadig vekk om meg selv her på KG, og det er irriterende nok! 😅 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har kun brukt begrepet og hørt begrepet brukt i en kontekst hvor det var viktig å gjøre et poeng ut av at det var noe som ikke gjaldt transkvinner og jeg tviler på at noen går rundt der ute og kaller meg en ciskvinne når det går like greit å bare kalle meg en kvinne. Når man faktisk har bruk for begrepet for å understreke forskjellen er det jo et supert begrep å ha - enkelt å forstå og entydig. Anonymkode: b8aa2...7c8 Holder det ikke med kvinner og transer, da? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå