Gå til innhold

Hva er poenget med "cis"? Og hvorfor er det ikke innenfor å be om å ikke bli kalt "cis"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er et nyttig begrep, i transdebatt, i medisin og andre fag, i forskning, på Grindr... 

Du trenger jo ikke bruke det. Får da være måte på å bli sur.

Det er mye som findeles inn i kategorier du ikke bruker i dagligtale, men som er nyttige i andres arbeid eller hverdag.

Og blir du virkelig personlig støtt og krenket av å bli kalt betegnelsen for en kvinne som er født kvinne? 

Eller prøver du bare å hive deg på krenkehysteriet?

Anonymkode: 8ddad...b22

Så, så. Av med wokehatten og se hvor verden er på vei.

Det er, som en annen nevnte over her, allerede en betegnelse for kvinner som er født kvinne; kvinne. Hva folk personlig ønsker å kalle seg selv gir jeg blanke i, men at det kommer en bevegelse som ønsker å viske ut min identitet og biologisk betegnelse ved å slenge på "cis" fordi det er et fancy begrep, nei - det finner jeg meg faktisk ikke i.

• Liker 21
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alaenera skrev (7 timer siden):

Så, så. Av med wokehatten og se hvor verden er på vei.

Det er, som en annen nevnte over her, allerede en betegnelse for kvinner som er født kvinne; kvinne. Hva folk personlig ønsker å kalle seg selv gir jeg blanke i, men at det kommer en bevegelse som ønsker å viske ut min identitet og biologisk betegnelse ved å slenge på "cis" fordi det er et fancy begrep, nei - det finner jeg meg faktisk ikke i.

Oh, for crying out loud.

At noen bruker "cis" om deg, ett begrep som har eksistert lenger enn du har visst at det har eksistert, er ikke å viske ut din identitet og biologiske betegnelse.

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jøss, folk er så lettkrenka fortiden. Har du i det hele tatt blitt kalt "cis" OP? Eller er du krenka på andres vegne?

Anonymkode: c02c3...289

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Woke-spillet handler om å få poeng etter hvor mange man klarer å shame, kansellere og hvor mye man klarer å få andre til å endre språk og ordvalg. Kvinne og mann må vel være blant de to aller første ordene vi fant på etter at (proto)mennesker begynte å snakke for kanskje en million år siden. Såpass basic er de to ordene. Hvis man tror at siste påhitt fra raddis-universiteter i USA med sine 72000 kjønn skal endre på det for annet enn en kort periode i noen sære miljøer, da er man ganske hysterisk lettpåvirkelig. Dette kommer til å gå over av seg selv så ingen grunn til å rulle frem Trump- eller AfD-aktige partier i Norge for å bli kvitt det.

Anonymkode: a631a...118

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jøss, folk er så lettkrenka fortiden. Har du i det hele tatt blitt kalt "cis" OP? Eller er du krenka på andres vegne?

Anonymkode: c02c3...289

På samme måte som transkvinner blir krenket av å bli kalt mann. 

Anonymkode: 24284...304

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (5 timer siden):

Oh, for crying out loud.

At noen bruker "cis" om deg, ett begrep som har eksistert lenger enn du har visst at det har eksistert, er ikke å viske ut din identitet og biologiske betegnelse.

Hvis jeg da ser en mann og kaller ham en mann, så visker jeg heller ikke ut hans identitet, selv om han føler seg som kvinne. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg da ser en mann og kaller ham en mann, så visker jeg heller ikke ut hans identitet, selv om han føler seg som kvinne. 

For all del, du kan mer enn gjerne gjøre det, men da får du også ta konsekvensene av det, for folk vil nemlig oppfatte deg som en tulling.

Det du gjør der er jo å feilkjønne, noe som er _helt_ annet enn å bruke ett vitenskapelig begrep på folk for å klargjøre noe i en spesifikk situasjon.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi respekten tydeligvis bare går den ene veien.

Anonymkode: e36ac...4ec

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bålkaffe skrev (3 minutter siden):

For all del, du kan mer enn gjerne gjøre det, men da får du også ta konsekvensene av det, for folk vil nemlig oppfatte deg som en tulling.

Det du gjør der er jo å feilkjønne, noe som er _helt_ annet enn å bruke ett vitenskapelig begrep på folk for å klargjøre noe i en spesifikk situasjon.

Det er ikke feilkjønning, da vedkommende fortsatt biologisk sett er født som mann. 

En transkvinne er biologisk mann.

En kvinne er biologisk kvinne.

Anonymkode: df53a...24d

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men hvorfor skal man gidde å henge seg opp i det? Dersom noen vil kalle meg cis-kvinne er det greit, jeg ER jo det. Det plager meg absolutt ikke, men er ikke et ord jeg selv bruker. Jeg legger meg heller ikke opp i hva andre vil kalle seg selv for. Er det virkelig så farlig? Så lenge man ikke kaller hverandre for slemme og skadelige ting gjør det vel ingen verdens ting? 

Anonymkode: 17150...c68

Men nå er det tydelig at det plager enkelte av oss å bli kalt det da. Argumentet ditt minner meg om de som insisterer på å kalle folk neger, fordi de mener jo ikke noe vondt eller negativt med det, så hva er problemet lizzm?

Anonymkode: 3a928...b6d

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke feilkjønning, da vedkommende fortsatt biologisk sett er født som mann. 

En transkvinne er biologisk mann.

En kvinne er biologisk kvinne.

Jo, det  er feilkjønning det du gjør.

Og om det er sånn du vil bli oppfattet, kan du gjerne starte med det.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er ganske lettkrenka hvis man tar seg nær av å bli kalt CIS. Det tyder på uvitenhet og at man ikke helt vet hva  uttrykket betyr. 

Endret av Meowmere
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk å være så sinna på et adjektiv.

Anonymkode: 5000e...8e9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg bruker ikke cis. Kan ikke ta noen som bruker cis alvorlig. Kjenner heldigvis ingen som bruker dette begrepet heller. Det er helt latterlig. 

Anonymkode: 1503e...2e4

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det är för att skapa legitimitet till trans-begreppet.

Man sätter "trans" upp mot "cis" och inte "kvinna" för att på så sätt skapa tillhörighet till kategori "kvinna" - och inte "man".

Anonymkode: 9da41...385

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (1 time siden):

Man er ganske lettkrenka hvis man tar seg nær av å bli kalt CIS. Det tyder på uvitenhet og at man ikke helt vet hva  uttrykket betyr. 

Nei, det er motsatt - det tyder på at man vet veldig godt hva uttrykket betyr. Eller innebærer. 

Det betyr at noen i transbevegelsen ønsker å sidestille transkvinner med kvinner. De ønsker å ha begrepet "kvinne" delt inn i to likestillede undergrupper - "ciskvinne" og "transkvinne". 

Det er helt feil.

En biologisk født kvinne er kvinne. Noe mer trenger man ikke. 

Så er det et lite mindretall som er biologisk født menn og som identifiserer seg som kvinne. De kalles transkvinner. 

Noe annet er å snu hele bildet på hodet. De er ikke kvinner sidestilt med biologisk fødte kvinner, det er bare den fysiske realiteten.

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Folk må få lov å bruke det om de ønsker, men totalt unødvendig ordbruk i mine øyne. Og å forvente å bruke det ordet er helt uakseptabelt for min del, det kan de bare glemme 

Anonymkode: 90280...bb5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Blir faktisk utrolig provosert over at transbevegelsen skal sette merkelapper på MEG. Jeg er fader ikke noen jævla ciskvinne. Jeg er kvinne, punktum.

samtidig, tror jeg ikke det er "transbevegelsen" som setter merkelapper. Jeg kjenner flere og de fleste vil bare leve i fred. Det er som vanlig en liten men meget høy gruppe av transaktivister og woke, P.C mennesker (ikke trans) som plager absolutt alle.

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (1 time siden):

Det er unødvendig å kalle noen ciskvinne, da det ikke har noen betydning å poengtere at noen er biologisk født kvinne. På samme måte som at mange transkvinner synes det er unødvendig å konsekvent bli omtalt som transkvinne, synes mange biologiske kvinner at det er unødvendig å bli omtalt som ciskvinne. Det er kun hos legen man trenger å definere hvilket kjønn man er født som.
Hvis noen ser ut som en kvinne, oppfører seg som en kvinne og sier de er en kvinne, så godtar jeg det uten å gjøre et stort nummer ut av hvorvidt de er født kvinne eller ikke. Det samme forventer jeg av transkvinner når de møter meg. På legekontoret og på sykehuset er vi trans eller cis, men ellers er vi kvinner.

Anonymkode: cba42...cd4

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er det ytringspolitiet som har bestemt. Det er nemlig ikke greit å si at noe er "normal". Er noe omtalt som normalt, så kan de som ikke er normale føle seg støtt, nemlig.

Anonymkode: 19f0c...71e

Spot on.

Anonymkode: 014ea...b51

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...