Gå til innhold

Hva er poenget med "cis"? Og hvorfor er det ikke innenfor å be om å ikke bli kalt "cis"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker aldri ordet "cis". Jo flere som ikke bruker dette unødvendige ordet jo bedre. Det er mange trans-personer som heller ikke vil at vi skal bruke "cis" ordet. Det har vært trans-personer i verden i generasjoner uten at noen trengte å bruke ordet "cis". 

Anonymkode: 82891...581

• Liker 14
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er det ytringspolitiet som har bestemt. Det er nemlig ikke greit å si at noe er "normal". Er noe omtalt som normalt, så kan de som ikke er normale føle seg støtt, nemlig.

Anonymkode: 19f0c...71e

• Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er det ytringspolitiet som har bestemt. Det er nemlig ikke greit å si at noe er "normal". Er noe omtalt som normalt, så kan de som ikke er normale føle seg støtt, nemlig.

Anonymkode: 19f0c...71e

Samtidig vil alle være "unike"...

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som om hele dette «cis» tullet har dødd litt ut. Et overflødig ord. 

Anonymkode: 128cb...257

• Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Men hvorfor skal man gidde å henge seg opp i det? Dersom noen vil kalle meg cis-kvinne er det greit, jeg ER jo det. Det plager meg absolutt ikke, men er ikke et ord jeg selv bruker. Jeg legger meg heller ikke opp i hva andre vil kalle seg selv for. Er det virkelig så farlig? Så lenge man ikke kaller hverandre for slemme og skadelige ting gjør det vel ingen verdens ting? 

Anonymkode: 17150...c68

• Liker 15
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir ganske provosert av at andre føler seg berettiget til å mene noe om mitt kjønn, det definerer jeg selv.

Anonymkode: 39707...db3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så mye å bli støtt av da? Cis-kvinne = ekte kvinne, trans-kvinne =  mann.

Når vi har både menn og kvinner som kaller seg selv kvinner trenger vi en ytterligere definisjon for å luke ut de ekte kvinnene.

Anonymkode: 8d90f...297

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvorfor skal man gidde å henge seg opp i det? Dersom noen vil kalle meg cis-kvinne er det greit, jeg ER jo det. Det plager meg absolutt ikke, men er ikke et ord jeg selv bruker. Jeg legger meg heller ikke opp i hva andre vil kalle seg selv for. Er det virkelig så farlig? Så lenge man ikke kaller hverandre for slemme og skadelige ting gjør det vel ingen verdens ting? 

Anonymkode: 17150...c68

Men hvorfor kan jeg da ikke kalle transkvinner menn? Det er biologiske menn, så det er det de er?

Anonymkode: 24284...304

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er det så mye å bli støtt av da? Cis-kvinne = ekte kvinne, trans-kvinne =  mann.

Når vi har både menn og kvinner som kaller seg selv kvinner trenger vi en ytterligere definisjon for å luke ut de ekte kvinnene.

Anonymkode: 8d90f...297

Kvinne er ekte kvinne. Punktum.

• Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transkvinners frihet stopper der den går utover meg. De kan kalle seg hva de vil, men jeg vil ha meg frabedt at de skal kalle meg noe annet enn kvinne. 

Anonymkode: df53a...24d

• Liker 28
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cis betyr at du er født det samme kjønnet som det du identifiserer deg med. Det er bare relevant å bruke i transdebatter. Det blir liksom ikke mer nisje enn dette. Hvis du ikke diskuterer dette temaet hele tiden så vil det ikke ha noen betydning for deg. Du trenger ikke bry deg. 

Anonymkode: a0752...dfb

• Liker 16
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Cis betyr at du er født det samme kjønnet som det du identifiserer deg med. Det er bare relevant å bruke i transdebatter. Det blir liksom ikke mer nisje enn dette. Hvis du ikke diskuterer dette temaet hele tiden så vil det ikke ha noen betydning for deg. Du trenger ikke bry deg. 

Anonymkode: a0752...dfb

Og samling av celler er også beskrivende for et menneske. Jeg skal begynne å kalle mennesker for samling av celler, eventuelt pattedyr. Det er jo språklig korrekt. Vi er pattedyr. Så da skal jeg gå og drikke kaffe med pattedyret Stine i kveld. Grei skuring. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og samling av celler er også beskrivende for et menneske. Jeg skal begynne å kalle mennesker for samling av celler, eventuelt pattedyr. Det er jo språklig korrekt. Vi er pattedyr. Så da skal jeg gå og drikke kaffe med pattedyret Stine i kveld. Grei skuring. 

Hvis du vil spesifisere litt mer, kan du jo si at du skal drikke kaffe med mennesket Stine.

Anonymkode: c7ef3...761

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det betyr å ikke være trans. Vi er alle kvinner. Noen cis og noen trans. Ferdig snakka.

Anonymkode: 2b365...76b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er et nyttig begrep, i transdebatt, i medisin og andre fag, i forskning, på Grindr... 

Du trenger jo ikke bruke det. Får da være måte på å bli sur.

Det er mye som findeles inn i kategorier du ikke bruker i dagligtale, men som er nyttige i andres arbeid eller hverdag.

Og blir du virkelig personlig støtt og krenket av å bli kalt betegnelsen for en kvinne som er født kvinne? 

Eller prøver du bare å hive deg på krenkehysteriet?

Anonymkode: 8ddad...b22

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det betyr å ikke være trans. Vi er alle kvinner. Noen cis og noen trans. Ferdig snakka.

Anonymkode: 2b365...76b

Nei.

De som er født kvinner er kvinner. 

De som er født menn og vil ses på som kvinner, er transkvinner.

Her er det minoriteten som skiller seg ut, da skal ikke majoriteten trenge å skifte navn.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og blir du virkelig personlig støtt og krenket av å bli kalt betegnelsen for en kvinne som er født kvinne? 

Anonymkode: 8ddad...b22

Det finnes allerede en betegnelse for en kvinne som er født kvinne.

Kvinne.

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I flere diskusjoner, blant annet også på dette forumet, blir kvinner kalt cis-kvinner. Det er etter mitt syn fullstendig unødvendig. Vi har kvinner og transkvinner. Kvinner er kvinner. De er født kvinner, og lever som kvinner. Transkvinner er født menn, men har blitt "transformert" til kvinner, enten ved å bare skifte navn og identitet, eller ved å gjennomføre en del operasjoner og hormonterapi for å se ut som kvinner også. Vi har to begreper som er dekkende. Kvinner og transkvinner. Hva er poenget med dette moderne "cis"-tullet? Og hvorfor er det ikke innenfor å kalle en transkvinne for mann, men innenfor å kalle en kvinne som ikke ønsker å bli kalt det, for cis-kvinne?

Som du ser av svarene her så er det absolutt innafor å be om å ikke bli kalt 'cis'. Jeg mener også at det er helt greit å kalle en 'transkvinne' for mann. For det er det han på alle mulige biologiske måter er. Hva man føler seg er noe annet, men det er pussig å forlange at omverdenen skal kalle deg noe helt annet enn det de ser du er. Jeg kan f eks ikke forvente å bli behandlet som en 89-åring samme hvor gammel jeg føler meg. ;)

Anonymkode: eb1ab...f9d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...