Kll Skrevet 24. februar #1 Skrevet 24. februar Hvordan gikk det å jobbe igjen ? Kjenner jeg allerede er litt stresset da småen (naturlig nok ) er veldig avhengig av meg. Hun er 3,5 mnd så mye kan selvfølgelig skje de neste månedene utviklingsmessig, men per idag er hun nesten umulig å få til å dagsove uten pupp. Hun haaater vogn og er ikke fan av bæresele heller. Pappa må jo kunne få henne til å sove når jeg er på jobb 😅😅 hva er folks erfaringer med å gå tilbake i jobb relativt tidlig ?
AnonymBruker Skrevet 24. februar #2 Skrevet 24. februar Hadde permisjon i 15+8 uker, pluss tre uker ferie. Det gikk veldig fint begge gangene. Begge barna tok flasker, så amming var ikke et problem. Minstemann sov ikke på dagen eller i vogn før typ uka før far startet permisjonen, så for å være helt ærlig kjente jeg på en blanding av lettelse over å få slippe og lettelse over at det framover ble bra for både far og barn. Men også en liten irritasjon over at far slapp ekstremt billig unna mens jeg hadde strevd, slitt og knapt sovet på 6 mnd. Han fikk sjarmøretappen, fordi alt løste seg rundt permisjonsskiftet. Anonymkode: 23805...eae 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #3 Skrevet 24. februar Har ingen erfaring, men personlig ville jeg aldri ha gått tilbake til jobb så tidlig. Du er da avhengig av å avvenne nattamming og tilvenne tilstrekkelig fast føde og pumpe deg. Du har gjennomgått et svangerskap og en fødsel, med alle de kroppslige konsekvensene dette medfører. Så tar du den absolutt mest krevende perioden med babyen, med hyppige oppvåkninger døgnet rundt, null rutiner fordi babyen opererer etter sin egen, helt uforutsigbare, «klokke», må håndtere såre brystvorer, potensielle brystbetennelser, baby med morsmelk-bæsj opp til nakken og null sammenhengende søvn samtidig som kroppen din må heles etter hva den har gjennomgått. Så, når rutinene er på plass og babyen sover til faste tider så skal far steppe inn og ta «sjarmøretappen» mens mor skal tilbake på jobb. Resultatet er at mor sliter seg ut både fysisk og psykisk mens far spiller TV-spill i sin del av permisjonen mens babyen sover. Hvor er likestillingen oppi dette ? Anonymkode: d683a...fcd 1 1
Heln Skrevet 24. februar #4 Skrevet 24. februar For oss gikk det ikke bra, til tross for at jeg tok ekstra ulønnet og hadde permisjon frem til 8 måneder. Lille var dårlig på å spise enda da, og var sulten mens jeg var på jobb. Jeg hadde to timer ammefri men det var likevel vanskelig for henne, hun tviholdte på puppen når jeg kom hjem. Så skulle jeg gjort ting annerledes hadde jeg prøvd flere løsninger på å være hjemme lengre. 2
Angelheart2 Skrevet 24. februar #5 Skrevet 24. februar Jeg var tilbake på jobb etter 5 mnd med sistemann. Startet i 50% jobb og delte med mannen som også jobbet 50%, men så at det bare ble stress for oss alle, så da tok han ut all permisjon og jeg var fullt tilbake på jobb etter litt over 5 mnd. Jeg har hatt kortere og kortere permisjon for alle tre og om jeg hadde fått enda ett barn ville jeg nok kun hatt det jeg måtte, så ville far hatt resten. Har benyttet meg av ammefri og fleksibel arbeidstid, så har fullammet alle barna så lenge de har ønsket det og vi delte på alle oppgaver i huset for øvrig. Alt går når man vil og er innstilt på at man driver en familie i fellesskap. 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #6 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har ingen erfaring, men personlig ville jeg aldri ha gått tilbake til jobb så tidlig. Du er da avhengig av å avvenne nattamming og tilvenne tilstrekkelig fast føde og pumpe deg. Du har gjennomgått et svangerskap og en fødsel, med alle de kroppslige konsekvensene dette medfører. Så tar du den absolutt mest krevende perioden med babyen, med hyppige oppvåkninger døgnet rundt, null rutiner fordi babyen opererer etter sin egen, helt uforutsigbare, «klokke», må håndtere såre brystvorer, potensielle brystbetennelser, baby med morsmelk-bæsj opp til nakken og null sammenhengende søvn samtidig som kroppen din må heles etter hva den har gjennomgått. Så, når rutinene er på plass og babyen sover til faste tider så skal far steppe inn og ta «sjarmøretappen» mens mor skal tilbake på jobb. Resultatet er at mor sliter seg ut både fysisk og psykisk mens far spiller TV-spill i sin del av permisjonen mens babyen sover. Hvor er likestillingen oppi dette ? Anonymkode: d683a...fcd Hvorfor må man avvenne nattamming fordi mor drar tilbake på jobb? Jeg ammet på natt frem til barnet var 1,5 år, ammet til barnet var 2,5 år. Dro tilbake på jobb da baby var 7 måneder. Baby spiste da 2 måltider fast føde. Jeg var heldig og fikk 2 timer ammefri og brukte disse frem til barnet var 1 år. Anonymkode: e286c...a53 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #7 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor må man avvenne nattamming fordi mor drar tilbake på jobb? Jeg ammet på natt frem til barnet var 1,5 år, ammet til barnet var 2,5 år. Dro tilbake på jobb da baby var 7 måneder. Baby spiste da 2 måltider fast føde. Jeg var heldig og fikk 2 timer ammefri og brukte disse frem til barnet var 1 år. Anonymkode: e286c...a53 Det lurer jeg også på. Jeg natteammet til barnet var over 2 år og jobbet fra barnet var rundt 8 måneder. Hadde også et barn som våknet nesten hver time😅 Rørte knapt fast føde det første året til tross for iherdig forsøk. Jeg hadde 2 timer ammefri samt pumpet også i lunsjpausen på jobb. Her var det 2 timer ammefri til 2 år. Så veldig heldig sånn sett. Anonymkode: 1c34e...85d 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar #8 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ingen erfaring, men personlig ville jeg aldri ha gått tilbake til jobb så tidlig. Du er da avhengig av å avvenne nattamming og tilvenne tilstrekkelig fast føde og pumpe deg. Du har gjennomgått et svangerskap og en fødsel, med alle de kroppslige konsekvensene dette medfører. Så tar du den absolutt mest krevende perioden med babyen, med hyppige oppvåkninger døgnet rundt, null rutiner fordi babyen opererer etter sin egen, helt uforutsigbare, «klokke», må håndtere såre brystvorer, potensielle brystbetennelser, baby med morsmelk-bæsj opp til nakken og null sammenhengende søvn samtidig som kroppen din må heles etter hva den har gjennomgått. Så, når rutinene er på plass og babyen sover til faste tider så skal far steppe inn og ta «sjarmøretappen» mens mor skal tilbake på jobb. Resultatet er at mor sliter seg ut både fysisk og psykisk mens far spiller TV-spill i sin del av permisjonen mens babyen sover. Hvor er likestillingen oppi dette ? Anonymkode: d683a...fcd Jeg hadde 6-7mnd permisjon med begge barna, og mannen hadde da tilsvarende lenge etter meg. En av fordelene med at han fikk ta over permisjonen såpass tidlig som etter 6mnd, var at baby ennå ikke hadde kommet seg inn i ordentlige rutiner, men fortsatt krevde mye for å sove på dag, hadde behov for lange turer og mye oppmerksomhet, og at permisjon fortsatt var en fulltidsjobb. Og på ingen måte slik at far fikk kost seg med TV-spill eller annet mens baby sov. Derimot var det mye ut på tur med barn og mating og bleieskift og trille tur mens barnet sov. Han hadde en ide om alt han skulle gjøre mens han hadde permisjon første gangen. Men innså fort at han ikke fikk gjort noe som helst av det. Jeg ammet noe frem til 1,5 år med begge barna. Da sluttet vi fordi jeg var lei, og at det egentlig kun var kosen igjen. Nattammingen sluttet vi jo med litt før. Men jeg tror ikke vi var ferdige med nattamming da jeg begynte å jobbe. Men selv om jeg var våken en gang om natta for å amme, så var jeg jo vant med det, og fungerte greit på dagen likevel. Ved 6 mnd var baby godt i gang med fast føde i form av grøt, moste grønnsaker/middagsglass og fruktmos. Og med ammefri, så rakk jeg å amme før jeg dro på jobb, og kom hjem og kunne amme relativt tidlig på ettermiddagen. Så det var bare ammingen midt på dagen vi måtte slutte med, og erstatte med grøt/fruktmos. For vår del var dette helt topp. Så selv om det høres helt utenkelig ut ved 3,5 mnd alder, da vi ikke hadde begynt med noen form for fast føde, og hvor dagsoving kun fungerte i vogn i bevegelse. Og etter en god runde skriking. Oftest løser mye seg når de starter litt med fast føde en gang mellom 4 og 6 mnd. Og det med dagsoving må jo bare far fikse. Om det er med flaske med pumpet melk, eller om det er med grøt og flaske med vann, eller fruktmos og smokk. Det vil helst gå bra. Hvordan er dine muligheter for ammefri? Er det et alternativ at far og barn kommer til deg midt på dagen og får pupp for å få til soving? (Om ting blir helt krise.) Vi hadde det som "backup", men det ble aldri behov for det. Anonymkode: 6eab0...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar #9 Skrevet 24. februar Tenker det er så individuelt hva som fungerer. Baby her har nettopp bikket 6 mnd og jeg skal være hjemme i 2 mnd til. Vi har fremdeles dårlig nattesøvn, men dagsøvnen har endelig begynt å bli lettere. Har såvidt begynt med fast føde, men ammer fremdeles rundt 8 ganger i døgnet. Relasjonsmessig er baby knyttet til far og kunne nok fint klart seg uten meg i 5-6 timer, men jeg ville ikke ønsket å være borte lenger enn det. Selv er jeg SLITEN og planlegger at far skal ta begynne permisjonen et par uker tidligere før jeg begynner å jobbe. Da tenker jeg å få sovet, trent og gjort litt ting for meg selv. Anonymkode: ec1b8...132 1
Kll Skrevet 24. februar Forfatter #10 Skrevet 24. februar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde 6-7mnd permisjon med begge barna, og mannen hadde da tilsvarende lenge etter meg. En av fordelene med at han fikk ta over permisjonen såpass tidlig som etter 6mnd, var at baby ennå ikke hadde kommet seg inn i ordentlige rutiner, men fortsatt krevde mye for å sove på dag, hadde behov for lange turer og mye oppmerksomhet, og at permisjon fortsatt var en fulltidsjobb. Og på ingen måte slik at far fikk kost seg med TV-spill eller annet mens baby sov. Derimot var det mye ut på tur med barn og mating og bleieskift og trille tur mens barnet sov. Han hadde en ide om alt han skulle gjøre mens han hadde permisjon første gangen. Men innså fort at han ikke fikk gjort noe som helst av det. Jeg ammet noe frem til 1,5 år med begge barna. Da sluttet vi fordi jeg var lei, og at det egentlig kun var kosen igjen. Nattammingen sluttet vi jo med litt før. Men jeg tror ikke vi var ferdige med nattamming da jeg begynte å jobbe. Men selv om jeg var våken en gang om natta for å amme, så var jeg jo vant med det, og fungerte greit på dagen likevel. Ved 6 mnd var baby godt i gang med fast føde i form av grøt, moste grønnsaker/middagsglass og fruktmos. Og med ammefri, så rakk jeg å amme før jeg dro på jobb, og kom hjem og kunne amme relativt tidlig på ettermiddagen. Så det var bare ammingen midt på dagen vi måtte slutte med, og erstatte med grøt/fruktmos. For vår del var dette helt topp. Så selv om det høres helt utenkelig ut ved 3,5 mnd alder, da vi ikke hadde begynt med noen form for fast føde, og hvor dagsoving kun fungerte i vogn i bevegelse. Og etter en god runde skriking. Oftest løser mye seg når de starter litt med fast føde en gang mellom 4 og 6 mnd. Og det med dagsoving må jo bare far fikse. Om det er med flaske med pumpet melk, eller om det er med grøt og flaske med vann, eller fruktmos og smokk. Det vil helst gå bra. Hvordan er dine muligheter for ammefri? Er det et alternativ at far og barn kommer til deg midt på dagen og får pupp for å få til soving? (Om ting blir helt krise.) Vi hadde det som "backup", men det ble aldri behov for det. Anonymkode: 6eab0...ab7 Takk for grundig svar ! Jeg har heldigvis to timer ammefri hver dag og mulighet for hjemmekontor så dette blir jo gull! Er vel mest bekymret for duppene for jeg må jo selv nesten alltid ty til amming - men dette kan jo gå seg til ! Vi har enda ikke begynt med smaksprøver men krysser fingrene for at hun er interessert i fast føde!
AnonymBruker Skrevet 24. februar #11 Skrevet 24. februar Det er såå vanskelig å si hvordan det blir. For oss skjedde det utrolig mye på den tiden. Rundt 4 måneder byttet vi til sporstdel i vognen og etter det løsnet vognsoving på dagen. Vi startet ganske tidlig med fast føde, så da pappa tok over (baby 6mnd og 3uker) så økte vi til 3 måltider om dagen. Jeg pumper på jobb, og baby får ca 150ml pumpet melk på flaske hver dag når jeg er på jobb. Nattammer fremdeles, men om baby er vanskelig på natten tar pappaen det. Anonymkode: 3a308...752 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar #12 Skrevet 25. februar Jeg begynte å jobbe deltid 25% (en dag på kontoret i uka pluss litt hjemmekontor) etter fem måneder med andremann. Det var ikke veldig gøy i starten, men det gikk jo fint. Pumpet på jobb og hadde ammefri. Pappan hadde mulighet til å komme forbi for å amme om nødvendig, men det behøvdes ikke, lille aksepterte flaske når jeg ikke var hjemme. Det var mest slitsomt den første måneden, og gikk bedre og bedre jo mer fast føde hun tok. Vi fortsatte å amme på natt, det var ikke noe problem, og ammet forøvrig til en stund etter toårsdagen. Min erfaring med så små er at alt endrer seg hele tiden. Så hvordan det er nå har ganske lite å si for hvordan det vil bli om noen måneder. Vogn løsnet rundt 4-5 måneder med begge mine. Lykke til! Anonymkode: 15ecc...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå