Gå til innhold

Har vært til lege og gyn, ta kontakt med jordmor for oppfølging også?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er kun 7 uker på vei. Har hatt exu så har fått sjekket at ting er riktig. Jeg har fått time til nipt test ike 12 men usikker på om jeg skal snakke med jordmor om oppfølging eller om dette ikke er poeng i? Helsenorge sier neste kontroll er ordinær ultralyd og så kontroll uke noen og tjue. For tidlig eller burde jeg ta kontakt?

Anonymkode: 2a78b...e12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal jo ha tidlig ultralyd i uke 12-14. 

ellers så skal du vel en tur innom jordmor om du planlegger gå til det. 

Anonymkode: 949f8...ace

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å ta kontakt med jordmor/helsestasjon tidlig, for å avtale et oppfølgingsløp. Det er gjerne en del pågang der. Jeg hadde tatt kontakt nå og informert om termindato, så får du innkalling til kontrollene fra uke 24. Du kan selv vurdere om du vil ha uke 11-14-kontrollen der eller ikke. 

Anonymkode: fcec4...c81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg satt ikke opp jordmortime før etter ordinær ultralyd i uke 20, følte jeg var sent ute. Ringte vel i uke 22 og har ikke time før neste uke (da er jeg i uke 26). Du må jo ikke gå til jordmor, ikke alle har kapasitet til å ta inn heller, mange går kun til fastlege. 

Anonymkode: f887a...94e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Greit å ta kontakt så tidlig som mulig, mange helsestasjoner har veldig sprengt kapasitet så selv om du ikke skal på første time før i uke 24 er det greit at de allerede nå får deg inn i systemet og satt opp timen. Ellers kan du risikere at det er fullt.

Det er vanlig å ha en første kontroll rundt uke 10-12 hos jordmor/fastlege også i tillegg til NIPT/TUL vel? Eller tok du alle blodprøvene og sånn før uke 7? Trodde det var en del som ikke kunne tas før rundt uke 12? Akkurat dette vet jeg ikke. Jeg hadde første kontroll i uke 12 men jeg tok NIPT og TUL privat utenom siden det er 4 år siden, skjønt at det har endret seg litt pga henvisning til det offentlig.

Anonymkode: bd164...843

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Greit å ta kontakt så tidlig som mulig, mange helsestasjoner har veldig sprengt kapasitet så selv om du ikke skal på første time før i uke 24 er det greit at de allerede nå får deg inn i systemet og satt opp timen. Ellers kan du risikere at det er fullt.

Det er vanlig å ha en første kontroll rundt uke 10-12 hos jordmor/fastlege også i tillegg til NIPT/TUL vel? Eller tok du alle blodprøvene og sånn før uke 7? Trodde det var en del som ikke kunne tas før rundt uke 12? Akkurat dette vet jeg ikke. Jeg hadde første kontroll i uke 12 men jeg tok NIPT og TUL privat utenom siden det er 4 år siden, skjønt at det har endret seg litt pga henvisning til det offentlig.

Ikke tatt noen blodprøver enda. Ble bare sent videre til gyn...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har selv ansvar for å booke kontrollene, så da er det lurt å sette opp en time til det. Hva skal du til gynekolog for?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, ta kontakt med jordmor for å avtale kontroller og oppfølging. 

Anonymkode: c5936...107

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du har selv ansvar for å booke kontrollene, så da er det lurt å sette opp en time til det. Hva skal du til gynekolog for?

Har hatt graviditet utenfor livmoren og komplikasjoner rundt tidligere graviditet. Må sjekke fosteret satt på rett sted. Skal tilbake til kontroll så kan snakke med gyn om blodprøver da.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok da bør du nok sette opp en vanlig kontroll før NIPT og TUL. Dette er det du skal gjennom i første konsultasjon så du kan jo sjekke om dette er gjort: https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#konsultasjon-i-svangerskapsuke-6–12

Du kan velge om du vil ta konsultasjonene hos jordmor eller fastlege men noen steder er det litt ventetid på jordmor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...